Test NF 1400 (FARO Model s.r.o.)
Posted by Pepino on October 31 2008 13:45:00


Na test monopostu Nrodn formule NF 1400 z produkce Autodrhy FARO jsem se til. Ne snad proto, e bych byl nostalgickm pznivcem eskch autodrh ITES a GONIO (eskou autodrhu jsem nikdy neml), ale proto, e jsem dostal do rukou prvn kompletn vrobek eskho vrobce autodrh. Tak je mi sympatick Idea FARO, ve kter hodl vrobce uvdt na trh modely eskch zvodnch automobil, kter ve sv dob nco znamenaly. A prv Nrodn formule NF 1400 je takovou prvn vlatovkou.





Nrodn formule NF 1400 je specifickou formulovou kategori. Jedn se o tzv. koln formuli, kter vznikla v roce 1996 pejmenovnm Formule koda na Nrodn formuli 1300, od roku 2001 na Nrodn formuli 1400, nebo maximln objem pouitch motor se zvil na 1,4 l. Pohonnou jednotkou tto formule je vhradn motor koda, a to z typ 130L, 136L Favorit nebo Fabia 1,4 l s urenm rozsahem prav. Vedle pevodovky koda 130L (libovoln zpevodovn) lze pout i jin skn (nap. britskou pevodovku Hewland). Chassis je tvoeno trubkovm rmem, kter bv doplovn zejmna votinovmi kompozitovmi panely. Pouv se libovoln provn a tlumie, pouvaj se vak shodn tinctipalcov pneumatiky (nap. Avon). Nejvt ka vozu me bt 1850 mm, nejvt vka 1000 mm a minimln hmotnost bez jezdce a paliva 430 kg.





Testovan model pedstavuje skuten vz Jiho Jupy FiKS 01, se kterm zskal v sezn 2001 celkov druh msto. Monopost byl zkonstruovn Antonnem Filpkem, Josefem Kenkem a Janem Schwartzem.





Popis modelu

Testovan model v mtku 1:32 je tvarov a rozmrov relativn vrn ve vztahu k pedloze skutenho vozu. Snad s vjimkou nosu formule a pnho sklonu vtrnho ttu cocpitu, kter se oproti originlu na dostupnch fotografich, jev mrn disproporn. Na obhajobu vrobce je nutn konstatovat, e monoposty se zvod od zvodu vyvjely a vzorem pro podobu formule mohla bt verze, jej podoba mi nen znma.

Karosrie je vyrobena z tzv. ABS plastu. Kvalitn ryt znzoruje msta dlen jednotlivch plt karosrie skutenho vozu. Karosrie je k chassis upevnna dvma body. V oblasti pevodovky se jedn o naepovn karosrie na trn, kter je soust chassis, tsn za pedn npravou se nachz roubov spoj upevujc pedn st karosrie do chassis. Toto een zajiuje relativn vysokou prunost karosrie a minimln penos jejho zkrutu a vibrac do chassis.







Zcela uniktnm pstupem vrobce je povrchov prava formule, kter mne jako sbratele pjemn pekvapila. Podotkm, e jsem pro test nepouil dnou speciln edici, ale model ze standardnho setu bez zvltn povrchov pravy. Pro lakovn karosrie je pouit standardn dvouslokov polyuretanov lak bez jedin vady. Reklamy vak nejsou provedeny dnes rozenm tampnovm tiskem, ale jsou zhotoveny jako skuten samolepky z flie o tlouce 30 mikron. Loga na reklamch jsou pesn, s vynikajcm rozlienm a relnou barevnost. Tento zpsob pojednn reklamnch npis je zcela autentick, nebo na skutench vozech tto formulov kategorie nejsou reklamn npisy provdny jinak. Reklamn samolepky je toti mon v prbhu sezny kdykoliv vymnit podle aktulnch sponzor.







Chassis, zvsy kol, zadn spoiler, ochrann oblouk a vfuk jsou vyrobeny z polyamidu plnnho skelnmi vlkny. Sloen materilu je dalm uniktem, se kterm jsem se u sriov vyrbnch SRC model dosud nesetkal. Pnosem tto technologie je vysok prunost pi nzk hmotnosti materilu. Zvodnk tak nemus mt strach, e pi tk kolizi oee zrctka, zadn spoiler, ochrann oblouk nebo vfuk sv formule. Vechny drobn prvky jsou vylisovny velmi pesn bez nedoucch otep.







Vlastn chassis je vyrobeno jako variabiln a umouje nastaven a 9 rznch monost rozvoru model. Pro ilustraci se jedn o rozsah rozvoru model v mtku 1:32 o dlce 75,6 a 90,6 mm co odpovd rozvorm relnch voz v rozsahu 2400 a 2900 mm. Vrobce tento systm nepochybn pouije i u dalch svch model. Variabiln chassis je vak pomckou pro drhov modele, kte budou moci na toto chassis postavit jakoukoliv svou modelovou karosrii a uplatnit tak svj tvr potencil, ani by se pedtm sloit vnovali stavb vlastnho chassis.





Chassis je osazeno motorem FARO super 20 000 ot./min. Kroutc moment motoru se mi nepodailo zjistit. Motor typu Mabuchi (vrobce MOTRAXX Nmecko) je osazen uprosted, rovnobn s podlnou osou vozu. Pevody jsou pouity standardn FARO, to znamen zinkov pastorek s 8 zuby a silonov talov kolo s 30 zuby. Loiska jsou soust chassis a jsou vylisovna z polyamidu plnnho skelnmi vlkny. Zadn osa m prmr 3 mm, pedn 2 mm. Vmna pevod nen pln jednoduch, nebo vyaduje pouit specilnho ppravku FARO. Pot je monost instalace mosaznho pastorku a rozvorovho kola o libovolnm pevodovm pomru. Nepedpokldm vak, e by se mnoho model do vmny pevodovch pomr poutlo, protoe model je uren prioritn k pouit na domc (hobby) plastov drze. Pro tento el pouit je ivotnost motoru, pevodovch pomr a integrovanch loisek dostaten dimenzovna. Magnety, zajiujc dostatenou trakci modelu k drze, jsou umstny ped motorem cca ve dvou ptinch dlky rozvoru (ble k pedn ose). Absolutn novinkou je pouit dvou magnet vedle sebe. Jejich vzjemn osov rozte je 16 mm. Magnety jsou vkov staviteln ve vlcovitch achtch integrovanch do chassis. Tm je dna monost nastaven mechanickho ptlaku a s tm souvisejc optimln trakce modelu. Vodtko je uchyceno roubovm spojem v prub v pedn sti chassis. Dky pomrn jednoduchmu systmu zmk je umonna rychl vmna kartk, kter jsou ji v sriovm proveden mosazn.

Pneumatiky jsou na modely montovny ve dvou provedench. Jednak se jedn o klasick slicky, atraktivnj variantu vak pedstavuj tzv. mokr pneumatiky se vzorkem typu AVON. Zadn pneumatiky maj prmr 19,5 mm a ku 9,5 mm, pedn pneumatiky maj prmr 18,5 mm a ku 8 mm. Sms pneumatik je nov vyvinuta firmou FARO. Pneumatiky jsou osazeny na discch z edho plastu s kvalitnm rytm, kter evokuje lit racing disky.

Test modelu

Test modelu byl proveden na autodrze SCALEXTRIC classic. Model Nrodn formule NF 1400 je sice prvoplnov uren k provozu na esk autodrze FARO, jeho test na autodrze jinho vrobce vak prokzal jeho bezproblmov provoz na autodrze zcela jin koncepce. Test byl proveden na m standardn trati, na kter testuji vechny zkouen modely. Charakter zkuebn trat byl spe technick, vyadujc dostaten mechanick grip (zbr). Standardn zdroje Scalextric, napt 13V. Pro porovnn byly testovny tak dal modely Carrera, Scalextric a SCX.

Nezanedbateln je rozdl mezi povrchy obou autodrh. Autodrha FARO m ideln hladk povrch. Autodrha SCALEXTRIC classic je ve srovnn s FAREM hrub, trkov cesta. Zsadnm rozdlem mezi autodrhami SCALEXTRIC classic a FARO je zejmna ka, rozte drek, ka drky a s tm souvisejc osov rozte trolej. Z ve uvedench dvod bylo zapoteb upravit vodtko, jeho tlouka byla snena z 2 mm na 1,8 mm. Dle bylo nutn rozplst mosazn napjec kartky, aby bylo zajitno bezproblmov napjen modelu. Po tchto jednoduchch pravch bylo zahjeno vlastn testovn.







Nejprve bylo zapoteb nastavit ideln intenzitu mechanickho gripu za pomoci magnet. Vrobce dodv model s magnety zasunutmi ve spodn rovni achet, to znamen s maximlnm ptlakem. Zde me dojt k neekanm komplikacm. Vzhledem k vysokmu ptlaku se model nemus vbec odlepit z msta nebo na spojch jednotlivch dl me zachytvat podvozkem. V tto chvli je zapoteb, aby tatnek nebo ikovn maminka si s dtmi dn prostudovali nvod a nejlpe malm kovm roubovkem upravili vzdlenost magnet od vodivch trolej. Jinak me, zejmna na starch autodrhch GONIO a ITES, dojt k nepjemnmu zklamn, nebo auta nepojedou tak, jak dovedou. Systm dvou zasouvacch magnet je ve sv podstat vynikajc. Na autodrze SCALEXTRIC jej vak nen mon pln vyut. Pro dnou funkci tohoto systmu na autodrze SCALEXTRIC by bylo zapoteb, aby osov rozte magnet byla msto 16 mm o 5 mm mn. Abych to uzavel, model Nrodn formule NF 1400 se mi nepodailo na autodrze SCALEXTRIC classic ideln nastavit. Tomu odpovdaj i dosaen asy uveden v tabulce.



Svou roli sehrl zejmna technick charakter trati, kter vce vyhovoval t잚m modelm Scalextric s delmi pevody v pomru 1:3 a se irokmi magnety zajiujcmi homogenn ptlak v irokm spektru polomr zatek. Naproti tomu Nrodn formule NF 1400 je konstruovna prioritn pro jzdu na autodrze FARO. Vzhledem ke krtkm pevodm v pomru 1:3,75 jsou pro ni ideln rychl a mn technick trat. Svou roli hraje i motor o 20 000 otkch, kter vyaduje vytoen na pln plyn, nsledn brdn ped zatkou a opt jzdu na pln plyn. Nap. NF 1400 doke z pln rychlosti, pi pouit brzdy, zastavit na 43 cm, kdeto Dallara od Scalextricu potebuje celch 64 cm, ili o celou polovinu vce!!! Namen asy jsou tedy orientan a nevypovdaj o skuten kvalit modelu. Vzpomete na losk problmy monopost formule 1 Ferrari na pomalch tratch jako bylo Monte Carlo nebo Hungaroring, kdy na monoposty McLaren nestaily a pesto se staly mistry svta. Tm netvrdm e NF 1400 je esk Ferrari, ale je to model, kter m sv nesporn kvality.

Pjemn mne pekvapilo, kdy jsem magnety vysunul do horn rovn a odzkouel jzdu bez ptlaku. Jzda bez magnetu je s Nrodn formul NF 1400 opravdov zitek. Akoliv jsem si nkolikrt ekl, e konm, nebo se musm vnovat tak nemu jinmu ne jen testovn modelu, tak jsem se jet nkolikrt za veer vrtil a jezdil znovu a znovu. Jedn s NF 1400 bez magnetu nen jen o vylepovn dosaench as na jedno kolo a o rychlosti, ale pedevm o pocitu z jzdy umocnnm i povedenou sms pneumatik. Zatky lze projdt zenm smykem a vyuvat tak vrozenou petivost vozu danou umstnm motoru uprosted a zadnm nhonem. Kdo si mysl, e formule mus sedt na drze jako piit, tak se ml. Vdy i legendrn Gilles Villeneuve dokzal jezdit se svm Ferrari smykem i v e slavnch Wing Cars. A pesn tohle NF 1400 od FARA um.
Tuhle formulku je tak mon mrn dovit ve pice nosu monopostu nkolika gramy olova, m se doshne lep stability pi vjezdu do zatek. V karosrii je pro tuto pravu dostaten mnostv msta. Ale to u je jin kapitola tkajc se zejmna tuningu a o tom a nkdy pt.

Zvr testu

Nrodn formule NF 1400 od FARA je model uren prioritn na eskou autodrhu FARO/GONIO/ITES. Po rozpleten kartk a mrnm zbrouen vodtka byl proveden bezproblmov test na autodrze SCALEXTRIC classic. Auto se ani jednou nezastavilo z dvodu vady napjen. Za celou dobu testu (cca 2000 odjetch kol) jsem nezaznamenal jedin mechanick problm.

Akoliv se jedn o prvn komplexn vyrbn model firmou MODEL FARO, kvalita odpovd evropskmu standardu a povrchov prava neuraz ani sbratele. Model je prakticky nezniiteln a svou tvarovou jednoduchost je pmo peduren k dtskm soubojm na autodrze bez obav, e pi astch nehodch dojde k pokozen zrctek, spoiler, ochrannho oblouku, Souasn s tm se dti nau techniku jzdy a principy nastaven tohoto malho zvodnho auta. V neposledn ad je zde jet jedna vhoda pro rodie, kte prvn stroje svm malm zvodnkm sponzoruj model Nrodn formule NF 1400 je cca o tetinu levnj ne modely renomovanch znaek jako Scalextric, FLY, Spirit, Auto Art nebo Slot.It..

Pro asopis RC-CARS napsal:
LS