Test TATRA 607/2 (FARO Model s.r.o.)
Posted by Pepino on March 07 2012 16:03:42
Je to pesn rok, co jsem testoval prvn autodrhov monopost esk firmy FARO. Rok se s rokem seel a j drel v ruce dlouho oekvanou novinku FARA, a to historick monopost Tatra 607/2.
Model byl pedstaven veejnosti ji na podzim 2008 na praskm veletrhu Modelhobby a dle prezentovn na norimberskm veletrhu na jae letonho roku. Ale tak jako v relnm motorismu, tak i ve svt autodrh plat, e od prezentace jet njakou dobu trv, ne se model dostane do sriov vroby a nsledn do rukou svch zkaznk. Nen to tedy pouze problm FARA, ale tak mnohem renomovanjch znaek jakmi jsou nap. FLY nebo Scalextric.
Hned pot, co jsem otevel potovn zsilku, jsem byl pjemn pekvapen. V ruce jsem drel nco, co bylo peliv obaleno irou igelitovou a nsledn bublinkovou fli. Jako by vrobce nechtl, aby se TO uvnit jakmkoliv zpsobem pokodilo. Pipadal jsem si, e se as vrtil o nkolik let nazptek a j otevrm jeden z exkluzivnch model FLY t doby. Ale tohle byla zsilka od FARA. Po sejmut ochrannch obal a odklopen nepokrbanho vka mne ekalo TO NCO, co se svou povrchovou pravou tvilo jako model z provenience FLY v dob sv nejvt slvy. Ale nebyl to FLY, nbr nov TATRA 607/2 od plzeskho FARA.
Popis skutenho monopostu Tatra 607/2
Tatra 607 byla prvnm a jedinm eskoslovenskm monopostem postaven podle technickch pedpis formule 1. Prvn dva exemple se pestavily veejnosti na Velk cen SR konan na brnnskm okruhu 24. z 1950.
Vozy byly osazeny vzduchem chlazenmi motory 1987 a 2345 cm3. Pozoruhodn bylo, e motor byl osazen ped zadn npravou, nikoliv vepedu, jak bylo tenkrt zvykem. Pesto to v t dob nebyla dn revolun novinka. Ji ve 20. letech jezdil zvody Grand Prix Mercedes s motorem vzadu a aerodynamickou karosri. V polovin 30. letech se stejnou koncepc sklzely spchy tak vozy Auto Union. Na pelomu 40. a 50. let 20. stolet vak monoposty Grand Prix vesms pouvaly pedvlenou techniku. Pi zrodu Formule 1 v letech 1950 a 1951 kralovala Alfa Romeo, jej legendrn Alfetta 158 byla ji 12 let star. Tak Alfa Romeo pipravovala monopost s motorem vzadu s oznaenm Alfetta 512. Nikdy jej vak nenasadila a z formule 1 se po dvou titulech mistra svta sthla.
Umstn motoru vzadu uprosted u Tatry 607 bylo ovlivnno zejmna faktem, e monopost ml slouit tak jako pojzdn laborato pro vvoj limuzny Tatra 603 se stejnm, vzduchem chlazenm osmivlcovm motorem.
V roce 1953 byl monopost modernizovn a oznaen jako Tatra 607/2. Vz dostal za elem zlepen stability o 100 mm prodlouen rozvor na konench 2350 mm. Dle byl osazen silnjm vzduchem chlazenm V8 motorem s rozvodem OHV o objemu 2474 cm3. Motor byl v zvru vvoje osazen tymi karburtory Weber a dosahoval vkonu a 147 kW pi 7500-8000 otkch za minutu. Chlazen motoru bylo zajitno dvma axilnmi ventiltory, kter nasvaly studen vzduch a dopravovaly jej mezi vlce (motor byl orientovn ventiltory smrem dopedu).
Funkce ventiltor byla podporovna jednoduchm ejeknm inkem vfukovch plyn, nebo vfukov potrub vysovalo do vzduchovch kanl (ejektor fungujcch na bzi venturiho trubice), jimi proudil ven motorem oht vzduch, kter byl takto strhovn kinetickou energii vfukovch plyn. Postupn bylo ejektorov chlazen natolik zdokonaleno, e u Tatry 607/2 mechanick ventiltory zcela odpadly, m se vedle nezanedbateln spory hmotnosti uetilo 20k vkonu. Byly vak i zvody, pi kterch ejektory nebyly pouvny nebo byla nasazovna jejich zmenen verze. Nporov olejov chladi byl umstn za pedn maskou.
Chassis bylo tvoeno plochm trubkovm rmem z tenkostnnch ocelovch trubek prmru 20, 25 a 30mm, tlouky 1,5mm. Hmotnost samotnho rmu byla pouhch 35,5 kg. Pedn nprava byla zavena na dvojici pnch trojhelnkovch ramen, odpruena zkrutnmi tyemi a kapalinovmi tlumii. Zadn nprava byla provedena jako soustava dvou na sob nezvislch vkyvnch polonprav a byla odpruena zkrutnmi tyemi a kapalinovmi tlumii skrytmi v karosrii. Jednoduch karosrie byla z aerodynamickho hlediska poplatn sv dob. Byla u prvnch model provedena z hlinkovho plechu u modelu 607/2 z lamintu.
Palivov ndr o objemu 95l (zhy zvena na 105l) se nachzela ped idiem, m zvyovala zaten pedn npravy. Motor pohnl zadn, patnctipalcov drtov kola s centrln matic. Bubnov brzdy byly na vech tyech kolech. Celkov hmotnost vozu byla 705 kg a monopost dosahoval maximln rychlosti a 215 km/hod.
Na monopostu Tatra 607/2 doshla vynikajcch sportovnch vsledk cel ada naich pednch jezdc t doby. Mezi ty nejlep patili Adolf Vemiovsk, Alois Mark, Jaroslav Pavelka a dal. V zvod ve ternberku na trati Ecce Homo 9. ervna 1957 zskali jezdci na vozech Tatra 607/2 prvn ti msta. Tehdy zvtzil Adolf Vemiovsk ped Aloise Markem a Metodjem Pikrylem. Vz Aloise Marka se stal pedlohou pro dnen test.
Popis modelu Tatra 607/2
Testovan model v mtku 1:32 je tvarov a rozmrov velice vrn ve vztahu k pedloze skutenho vozu.
Karosrie je vyrobena jako masivn rezinov odlitek, na rozdl od NF1400, kter byla lisovna z tzv. ABS plastu. Kvalitn ryt znzoruje msta dlen jednotlivch plt karosrie skutenho vozu, dokonale jsou provedeny tak rychloupnac spony v zadn sti karosrie. Rezinov odlitek karosrie je mimodn kvalitn a je opaten dvma vrstvami akrylovho laku v autentickm odstnu slonov kost a tet, zvrenou vrstvou bezbarvho akrylovho laku. Kamufl je provedena nikoliv tampnovm tiskem, ale termotransferovmi samolepkami o sle 30 mikron nalepenmi permanentnm lepidlem. Ostrost tisku je pkladn.
Model je doplnn celou adou drobnch detail, jako jsou hrdla ndre, npravy, zptn zrctka, sac hrdla karburtor, ebra chlazen brzd, vtrn ttek pilota nebo ejektory. S vjimkou vtrnho ttku, kter je proveden z houevnatho polystyrenu, jsou vechny ostatn detaily provedeny jako polyamidov odlitky opaten nleitou povrchovou pravou a zvrenm lakem.
Karosrie je k chassis upevnna dvma body polyamidovmi sloupky odlitmi s karosri. Do tchto sloupk je piroubovno chassis dvma rouby. Vhodou polyamidovho odlitku oproti lisovanmu plastu je skutenost, e se zvit v polyamidu ned strhnout. Chassis je provedeno obdobn jako u NF1400, v tomto ppad vak byla forma upravena. Chassis a zvsy kol jsou vyrobeny z polyamidu plnnho skelnmi vlkny.
Chassis je osazeno motorem FARO super 20 000 ot./min. Kroutc moment motoru se mi nepodailo zjistit. Motor typu Mabuchi (vrobce MOTRAXX Nmecko) je osazen ped zadn npravou, rovnobn s podlnou osou vozu. Stejn jako u NF1400 jsou pouity standardn pevody FARO, to znamen zinkov pastorek s 8 zuby a silonov talov kolo s 30 zuby. Loiska jsou soust chassis a jsou vylisovna z polyamidu plnnho skelnmi vlkny. Zadn osa m prmr 3 mm, pedn 2 mm.
Vmna pevod nen pln jednoduch, nebo vyaduje pouit specilnho ppravku FARO. Pot je monost instalace mosaznho pastorku a rozvorovho kola o libovolnm pevodovm pomru. Nepedpokldm vak, e by se mnoho model do vmny pevodovch pomr poutlo, protoe model je uren prioritn pro sbratele. Pro tento el pouit je ivotnost motoru, pevodovch pomr a integrovanch loisek dostaten dimenzovna.
Magnety, zajiujc dostatenou trakci modelu k drze, jsou umstny ped motorem cca ve dvou ptinch dlky rozvoru (ble k pedn ose). Tak jako u NF1400 je pouita vedle sebe dvojice kulatch FeNdB magnet o prmru 5x3 mm. Jejich vzjemn osov rozte je 16 mm. Magnety jsou vkov staviteln ve vlcovitch achtch integrovanch do chassis. Tm je dna monost nastaven mechanickho ptlaku a s tm souvisejc optimln trakce modelu. Vodtko je uchyceno roubovm spojem v prub v pedn sti chassis. Vzhledem k velkmu prmru kol Tatry 607/2 bylo vodtko prodloueno o dilatan ep. Dky pomrn jednoduchmu systmu zmk je umonna rychl vmna kartk, kter jsou ji v sriovm proveden mosazn.
Byly pouity pneumatiky FARO Klasik 22/16x6,5 s vnitn drkou. Tak jako u jinch vrobc dochz k drobn deformaci bhounu (konkvn vdu). Tato nepatrn vada na krse se bu asem ojede nebo je mon ji obrousit na vhodnm zazen. Byly pouity disky kol FARO evokujc drtov vplet. Disky jsou lisovan jako neprhledn, co nen modelov na zvadu, nebo za koly se u originlu nachzely bubnov disky brzd.
Rozmry modelu:
- dlka 117 mm
- ka 55 mm
- vka 40 mm
Hmotnost modelu je 70 gram.
Test modelu
Model TATRY 607/2 je sice kvalitou svho proveden a celou adou drobnch detail prvoplnov uren sbratelm, pesto mi to nedalo a podrobil jsem jej testu s jeho monmi konkurenty z 50. let 20. stolet. Test modelu byl proveden na autodrze SCALEXTRIC classic.
Test byl proveden na m standardn trati, na kter testuji vechny zkouen modely. Charakter zkuebn trat byl spe technick, vyadujc dostaten mechanick grip (zbr). Standardn zdroje Scalextric, napt 13V.
Zsadnm rozdlem mezi autodrhami SCALEXTRIC classic a FARO je zejmna ka, rozte drek, ka drky a s tm souvisejc osov rozte trolej. proto bylo zapoteb rozplst mosazn napjec kartky, aby bylo zajitno bezproblmov napjen modelu.
Nejprve bylo zapoteb nastavit ideln intenzitu mechanickho gripu za pomoci magnet. Vrobce dodv model s magnety zasunutmi ve spodn rovni achet, to znamen s maximlnm ptlakem. Systm dvou zasouvacch magnet (FAROGRIP) je ve sv podstat vynikajc. Na autodrze SCALEXTRIC jej vak nen mon pln vyut. Pro dnou funkci tohoto systmu na autodrze SCALEXTRIC by bylo zapoteb, aby osov rozte magnet byla msto 16 mm o 5 mm mn.
Na autodrze FARO tento systm funguje tak jak m. Tzn., e po celm profilu trati magnety generuj stle stejnou intenzitu ptlaku. Jinmi slovy auto jede jako po kolejch. Na trati Scalextric s zkou rozte kolej to funguje tak, e na rovinkch negeneruj magnety prakticky dn ptlak, nebo jsou s trolejemi v minimlnm kontaktu. V zatce dojde pi smknut auta k posunut magnetu nad trolej a tm ke zven ptlaku generovanho magnetem. V tom okamiku auto drobn zpomal. Pi korekci poklesu rychlosti pidnm plynu auto vtinou vypadne. Tato skutenost se d pomrn dobe korigovat snenm ptlaku magnet. Pot dostanete neuviteln dobe ovladateln stroj. Ve srovnn s NF1400, kter je po stejn proveden prav ptlaku celkem petivm modelem, m TATRA 607/2 naprosto iteln jzdn vlastnosti a mnohem lpe reaguje na plyn. Akoli je osazena stejnm motorem a pevody, tak je i vrazn ti. Jej skuten jzdn vlastnosti by vyznly na dlouh rychl trati s rychlmi zatkami o velkm polomru. Pesto doke elegantnm smykem projdt zatku R1 o polomru 9 cm.
S TATROU 607/2 jsem jezdil vdy srie 20 okruh. Model umouje velmi konzistentn jzdu s vyrovnanmi asy. Po mrnm zajet jsem dokzal v kad srii zajdt asy vdy o 0,1 s lep. Podotkm, e jsem nejezdil na krev, nebo jsem tento krsn model nechtl rozbt.
V tabulce jsou uvedeny asy, kter je zapoteb brt v vahu pouze jako orientan. Vzhledem ke sbratelskm hodnotm modelu je rezinov odlitek pece jen o nco t잚 ne konkurence, co se na technicky pojat drze vrazn projev. Navc model nebyl podn zajet a co hlavn, nechtl jsem jej rozbt. Svou roli hrl tak systm magnet FAROGRIP, kter jak jsem ve popsal na autodrze Scalextric tak dobe nefunguje jako na autodrze FARO.
Po pepoten hmotnost a instalaci stejnch, jednoduchch magnet umstnch v ose jako mly ostatn modely se domnvm, e model by byl srovnateln rychl. Model Cooperu Climax T153 z roku 1960 je tak osazen motorem ped zadn npravou. Vzhledem k jinm pravidlm F1, podle kterch byl postaven a s tm souvisejc nzk hmotnosti je natolik rychl, e pro je mohutnou TATRU 607/2 nedostin. Ostatn modely z 50. let s motory za pedn npravou byly o nco rychlej pouze dky ni hmotnosti souvisejc s velkosriov lisovanou karosrii z ABS plastu.
Pro orientaci jsem tak porovnal asy obou model FARO a to jak NF1400, tak TATRY 607/2.
Zvr testu
Monopost TATRA 607/2 od FARA je model uren prioritn pro sbratele. Po rozpleten kartk byl proveden bezproblmov test na autodrze SCALEXTRIC classic. Auto se ani jednou nezastavilo z dvodu vady napjen. Za celou dobu testu (cca 400 odjetch kol) jsem nezaznamenal jedin mechanick problm.
Akoliv se jedn teprve o druh komplexn vyrbn model firmou MODEL FARO, kvalita zpracovn a povrchov prava jsou vynikajc. Jzdn vlastnosti jsou pedvdateln a vzhledem k faktu, e detaily jsou odlit z polyamidu, tak se s modelem d i jezdit. Zvodit s nm nebudu, nebo i kdy lze vechny drobn detaily objednat jako nhradn dl, bylo by koda pokodit dokonalou povrchovou pravu karosrie.
Model vele doporuuji vem sbratelm a zjemcm o historii eskoslovenskho motorsportu. Dle informace od FARA snad budou k dispozici i limitovan srie TATRY 607/2, kter by mohly bt opateny kovovmi lepty. A nsledovat by mly i dal eskoslovensk sportovn vozy. Pultov cena 1350,- K v. DPH je odpovdajc. Rezinov malosriov modely se v zahrani pohybuj piblin na dvojnsobku tto ceny.
lnek napsal:
LS