Test TATRA T602 Tatraplan-Sport (MODEL FARO s.r.o., Plze, Czech Republic)
Posted by Pepino on December 31 2012 14:21:48
Popis skutenho sportovnho vozu TATRA T602 Tatraplan-Sport
Tatrapln Sport zahjil tradici spnch eskoslovenskch sportovnch voz v povlenm obdob. Je kurizn, e rozhodnut o stavb vozu bylo uinno koncem roku 1948, tedy ji po komunistickm pevratu v noru tho roku. Toto rozhodnut nebylo samoeln, nebo zvodn vz byl zkonstruovn s clem vytvoit pojzdnou laborato pro testovn sriovch dl tehdy vyrbnho, populrnho automobilu Tatrapln a dalch uvaovanch voz Tatra.
Konstrukce vozu byla pomrn jednoduch. Jeho zkladem byl jednoduch, prostorov, trubkov rm. Do nj byly implementovny hlavn konstrukn skupiny sriovho Tatraplnu. Vz byl vybaven motorem, pevodovkou a obma npravami sriovho proveden. V t dob byla zvolena revolun koncepce umstn motoru uprosted ped zadn npravou. Vz dostal dvoumstnou aerodynamickou karosrii se zakrytmi koly. Byly pouity sriov plechov disky se standardnmi pneumatikami.
tyvlcov vzduchem chlazen motor byl oproti sriovmu vozu otoen o 1800. Jednalo se o ploch tyvlec flatt four, pozdji nahrazenm motorem V8. Motor s rozvodem OHV ml zdvihov objem 1952 cm3 a pi 4800 ot/min. dval maximln vkon 84 kon. Byl chlazen ventiltorem umstn axiln nad motorem. Motor byl osazen tymi spdovmi karburtory Solex, kad vlec ml vlastn vfuk s tlumiem. Bylo pouito zapalovn PAL Magneton a tystupov pevodovka. Vz dosahoval maximln rychlosti 180 km/hod.
Sportovn premiru si odbyl pi mezinrodnm zvod o Cenu msta Brna, kter se jel v roce 1949 jako pedehra k Velk cen eskoslovenska. Bruno Sojka dojel na druhm mst, ve sv td vak zvtzil prmrnou rychlost 109 km/hod. Odpoledne startoval i ve Velk cen eskoslovenska. Mezi monoposty vhlasnch znaek Ferrari, Maserati, Talbot, Gordini, s motory po objemu 4,5 l bez kompresoru a 1,5 l s kompresorem, o vkonu a 340 kon, dojel na velmi pknm 9. mst. Vozy Tatrapln Sport zskaly v prvn polovin 50. let 20. stolet celou adu spch a byly pedchdci dalch vynikajcch sportovnch voz jakmi byly monoposty Tatra 607 nebo poslze cestovn vozy Tatra 603.
Vz Bruna Sojky # 22 z Velk ceny eskoslovenska 1949, se stal pedlohou pro dnen test.
Popis modelu TATRA T602 Tatraplan-Sport
Testovan model v mtku 1:32 je tvarov a rozmrov velice vrn ve vztahu k pedloze skutenho vozu. Pedn vak je nutn uvst, e se jedn zejmna o sbratelsk model vyrbn v malosriov produkci o maximlnm potu 50, 200 a 300 slovanch kus model od kadho skutenho automobilu. Typy se od sebe neli pouze povrchovou pravou, ale tak rozdlnmi tvary karosri.
Vz #22 byl prv vyroben, s jednm airboxem. Pozdji byl motorov kryt upraven pro dva airboxy (a byl odstrann plav hlavy jezdce). Tuto verzi pedstavuj nap. modely # 1 a # 2 z 12hrs Brno 1950. V zvru sportovn kariry byl jeden z voz osazen motorem V8 z vozu T603 (vzduchem chlazen, podpora ejektory). Tak tuto verzi FARO nabz v nkolika provedench, na fotografii je vz startujc na okruhu Ecce Homo. Podle sdlen vrobce se nejedn o pravy odlitk, ale byly vyrobeny ti odlin mastery, ti odlin tla jezdc a est hlav dle charakteristick podoby jednotlivch pilot. nkter modely jsou zachyceny na fotografich, dal je mon spatit na webovch strnkch vrobce http://faro-src.com/gallery/tatraplan-sport-t-602.html.
Karosrie je vyrobena jako masivn, rezinov odlitek s celou adou preciznch doplk. Kvalitn, jemn ryt znzoruje msta dlen jednotlivch plt karosrie skutenho vozu. Rezinov odlitek karosrie je mimodn kvalitn a je opaten dvma vrstvami akrylovho laku v autentickm odstnu slonov kost a tet, zvrenou vrstvou bezbarvho akrylovho laku. Kamufl je provedena nikoliv tampnovm tiskem, ale termotransferovmi samolepkami o sle 30 mikron nalepenmi permanentnm lepidlem. Ostrost tisku je pkladn. Jedinou vadou je skutenost, e spodn nalepen psy pekrvaj jinak vynikajc znzornn styku panel karosrie.
Model je doplnn celou adou drobnch detail, jako jsou pedn reflektory, zadn svtla, loga automobilky Tatra, pedn listov npravy skryt pod karosri, air box, kovov koncovky vfuku, vtrn ttek pilota, ptipaprskov vztuhy volantu, adc pka, ebra chladie nebo ejektory. Samostatnou kapitolou je figurka pilota Bruna Sojky s knrem, v dobov kombinze a kukle, s perfektn provedenmi brlemi.
Karosrie je k chassis upevnna dvma body polyamidovmi sloupky odlitmi s karosri. Do tchto sloupk je piroubovno chassis dvma rouby. Vhodou lisovanho, polyamidovho sloupku, oproti odlitku z polyuretanu je to, e v polyamidu nelze "strhnout" zvit. Chassis je provedeno, obdobn jako u pedchozch model FARA, z houevnatho polyamidu plnnho skelnmi vlkny. Nyn je vak prunj, co pin lep jzdn vlastnosti modelu.
Chassis je osazeno motorem FARO super 20 000 ot./min. Motor typu Mabuchi (vrobce MOTRAXX Nmecko) je osazen ped zadn npravou, rovnobn s podlnou osou vozu. Jsou pouity standardn pevody FARO, to znamen zinkov pastorek s 8 zuby a silonov talov kolo s 30 zuby. Loiska jsou soust chassis a jsou vylisovna z polyamidu plnnho skelnmi vlkny. Zadn osa m prmr 3 mm, pedn 2 mm. Vmna pevod nen pln jednoduch, nebo vyaduje pouit specilnho ppravku FARO. Pot je monost instalace mosaznho pastorku a rozvorovho kola o libovolnm pevodovm pomru. Nepedpokldm vak, e by se mnoho model do vmny pevodovch pomr poutlo, protoe model je uren prioritn pro sbratele. Pro tento el pouit je ivotnost motoru, pevodovch pomr a integrovanch loisek dostaten dimenzovna.
Magnety, zajiujc dostatenou trakci modelu k drze, jsou umstny ped motorem cca ve dvou ptinch dlky rozvoru (ble k pedn ose). Tak jako u pedchozch je pouita vedle sebe dvojice kulatch FeNdB magnet o prmru 5x3 mm. Jejich vzjemn osov rozte je 16 mm. Magnety jsou vkov staviteln ve vlcovitch achtch integrovanch do chassis. Tm je dna monost nastaven mechanickho ptlaku a s tm souvisejc optimln trakce modelu. Vodtko je uchyceno roubovm spojem v prub v pedn sti chassis. Dky pomrn jednoduchmu systmu zmk je umonna rychl vmna kartk, kter jsou ji v sriovm proveden mosazn.
Byly pouity pneumatiky FARO Klasik 22/16x6,5 s vnitn drkou. Tak jako u jinch vrobc dochz k miniaturn deformaci bhounu (konkvn vdu). Tato nepatrn vada na krse se bu asem ojede nebo je mon ji obrousit na vhodnm zazen. Byly pouity plechov disky kol FARO.
Rozmry modelu:
- dlka: 127 mm
- ka: 52 mm
- vka: 41 mm
Hmotnost modelu je 76 gram.
Sportovn vz TATRA T602 Tatraplan-Sport od FARA je model uren prioritn pro sbratele. Po rozpleten kartk byl proveden bezproblmov test na autodrze SCALEXTRIC classic. Jzdn vlastnosti jsou pedvdateln a jzda jako takov je velmi zbavn. Po snen ptlaku je mon projdt zatky efektnm power slidem, prost kad si s Tatraplnem pijde na sv.
Dobrch model se dnes na svt dl cel ada. Vjimench vak nen mnoho. A prv mezi ty se nebojm Tatrapln zaadit. Jedn se o model z malosriov produkce s vynikajcm detailnm zpracovn karosrie. Konstruktrovi formy modelu se navc podailo vytvoit stylov kivky karosrie, kter pesn vyjaduj charakter automobilovch karosri z poloviny 20. stolet.
Model Tatraplnu pokrauje v mapovn historie eskoslovenskch sportovnch voz a monopost ze 40. a 50. let 20. stolet, kter vznikaly a zvodily za eleznou oponou. O jejich skutench sportovnch vkonech se vak motoristick svt nikdy nedozvdl z dvodu nepropustn hranice mezi vchodem a zpadem.
Mezi fotografie jsem pro porovnn zaadil tak star, kvalitn modely FARA, Tatry 607-1 a 607-2, na kter Tatrapln pmo navazuje.
lnek napsal:
LS