Aston Martin DBR9 Black Arrow
Posted by Pepino on January 12 2013 20:13:45
vod

Kdy se na diskusnch frech objevila zmnka, e nov vznikl panlsk firma Black Arrow pipravuje model Aston Martinu DBR9 a ve spoluprci s Aston Martinem, neodolal jsem a v rmci pedobjednvky jsem si model pedplatil. Tady je nutn ct, e firma neplnuje klasickou distribuci pes s prodejc, ale pouze pm prodej. Dky tomu m firma jak pehled o svch zkaznch, tak pmou zptnou vazbu a v neposledn ad se st koncov ceny nerozpust v distribuci, ale je vyuita pro kvalitn osazen modelu. Samozejm, e jsem ml obavy jestli vechno dobe dopadne a zejmna v dob, kdy se posouvala finalizace modelu pak pochyby, jestli jsem s objednvkou udlal dobe, neunhlil se a jestli cel investice nepijde vnive. Na druhou stranu firma po celou dobu komunikovala a poctiv informovala o dvodech zdren. Ale abych nezdroval j. Cel ekn stlo za to. Tsn ped koncem roku dorazil balek. V nm krom krabiky s modelem byly i dva roubovky torx T5 a T6 a sada pruinek v plastov krabice.



Pedloha

Kdy v roce 2005 ohlsil Aston Martin nvrat na zvodn drhu a v Sebringu pedstavil svou DBR9, bylo otzkou, jestli se bude jednat o nvrat trval a nebo jen efemrn ast na nkolika zvodech. Po osmi letech a v roce stho vro registrace firmy lze snad u mluvit o trvalm nvratu. Ns snad me tit, e nvrat znaky nese eskou stopu a bude navdy spojen s Tomem Egem a jeho spchy s Astonem.



Pedlohou modelu od panlsk firmy Black Arrow je vz z 24 Le Mans 2007 slo 009 Aston Martin DBR9 tmu Aston Martin Racing. Posdka Darren Turner, David Brabham, Rickard Rydel. 5. msto celkov, 1. msto ve td GT1, 26 kol za vtzem Audi R10 TDI.



Mimochodem, zvod 24 Le Mans 2007 znamenal zatm nejvt ast znaky co do potu zvodnch voz. Celkem 6. Krom dvou tovrnch nasadily Astony jet BMS Scuderia, Labre Competition a Team Modena. A jednm z pilot druhho vozu Aston Martin Racing slo 007 - byl Tom Enge.

Popis modelu

Samotn model je dodvan v matn ernm boxu se stbrnmi npisy Black Arrow a logem Aston Martin Racing. A protoe nem monost uchycen k podloce pomoc roubku (jak je to bn), je umstn do profilovanho molitanu ve vku. Take po sundn samolepek Official Produkt Black Arrow Quality Control a oteven boxu je k vidn przdn podloka a podvozek modelu.



A prvn dojem po vytaen modelu z molitanu a poloen na podloku? Jednm slovem: Vynikajc.
Jemn spry, pedloze odpovdaj doplky nap. zadn kdlo odpovd tomu z 24LM a z nraznk vykukuj malink tan oka. Na kapot jsou dobe vyveden zmky. I mlo viditeln detail jako je mka nad difuzorem nen jen naznaen v ploe, ale ztvrnna modelov jako mka.
Potisk je velmi kvalitn, ale bohuel nen mon mluvit o jeho kompletnosti. Chyb samolepky 24 Le Mans (vysvtlen viz. odpovdi majitele firmy). Take dal model podle trninkov pedlohy ped pejmkou. A chyb jmna jezdc. Dalm nedostatkem je zakryt prduch nad zadnm kolem, kter je na modelu provedeno jen kresbou.





Kokpit je koncipovan jako vanika. Figurka jezdce je sice nemodelov bl, ale to jet jak tak odpovd zvodnick kombinze pouit tmem v zvodu. Ale bl pilba s ernm przorem u ne. Proveden jezdce je opt velmi pravdpodobn vsledkem licennch prv.
Urit pot gumov zrctka a antnky (ty jsou silnj ne by odpovdalo mtku). Je koda, e pneumatiky nemaj npis Michelin, ale nesou (zvnjku) oznaen vrobce a typu.. Inserty jsou provedeny velmi jemn a ist.

Tomu, e model nebude uren jen na koukn a obasn projet, ale aspiruje na zvodn napovdaj dv vci. Na prvn pohled zeteln mal svtlost (v zkladu bez prav namena 1mm) a men prmry kol (viz dle). Ale oboj modelu neubr na modelov vrohodnosti. Naopak si myslm, e se firm podail rozumn kompromis mezi svtlost, prmrem kol a tvarem karosrie blatnk. A nemla by nastat situace, kdy se po vmn kol v blatnku ot zeteln men kola.









Karosrie je u popisovanho modelu rovn, podvozek tak. Karosrie je k podvozku pichycena tymi titanovmi roubky torx T6 - M2 a je mon ji, krom povolen torx, nastavit i pomoc ervk. Ty nejsou soust modelu. Integrln soust karosrie je pedn spoiler a zadn difuzor. Model nen osazen sadou pro svcen.

Podvozek je Black Arrow In-Flex Technology. Zjednoduen eeno je koncipovan jako proezvan se samostatn fungujc pedn a zadn st. Je vyroben z jednoho kusu prunho plastu a jeho vlastnosti zajiuje rzn profilovn. Podvozek nen opaten magnetem a ani na podvozku nen dn pprava pro jeho pouit.

Model je osazen motorem Black Arrow Apache 28000 RPM, 350g, pi 12V. Pevod Inline 13:37.
Pastorek je kuelov a ocelov. Pevod je pak sestaven z kuelovho pevodovho kola, vymezovacch podloek a vymezovae. Ve seroubovno temi titanovmi roubky M1,6x3. Viz. obrzek.


Obrzek pevzat z webu Black Arrow.


Vymezovac podloky jsou v zkladu ti a pevod je z vroby dobe nastaven. Zstv otzkou jak nron bude jeho nastaven pi vmn.

Firma m v nabdce dva pastorky 13 a 14 zub a dva pevody 34 a 37 zub.

Motor s pevodem je uloen v odpruen kleci. Ta m v zkladu vepedu dv super tvrd pruinky bl a vzadu dv mkk pruinky zelen. Krom pruinek je pohyb klece mon jet ladit pomoc ervk. A kdy k tomu pidme sadu pti pr pruinek ze zsilky, kter obsahuje pr od kad tvrdosti, tak je o varianty a vahy o nastaven postarno. Nastaven bez pouit pruin nen mon.



Zadn pneumatiky 19,2x10,1 mm (katalogov 20x11 mm) jsou nasazeny na hlinkov disky 16,5x10 mm (1,05 g), kter jsou k ocelov ose (2,38 mm) uchyceny dvmi ervky M2,5.

Pedn disky jsou delrinov 16,5x8,5 mm. Na osu jsou jen naraeny. Pedn pneu je typu Zero Grip 18,5x9 mm (katalogov 18x9 mm).

Pedn i zadn disky jsou osazeny perfektn provedenmi modelovmi inserty, vetn brzdovho kotoue.

Konstrukce uloen pedn osy umouje jej vertikln pohyb a taky nastaven pomoc ervk.

Vodtko m hloubku 7mm a u v zkladu bylo nastaveno tak, aby se vracelo!!! Pro uchycen napjecch kabel nejsou pouity dnes klasick dutinky, ale dva, zepedu naroubovan, ervky. Kartky jsou mdn a velmi podobn kartkm od NSR.



Nerad bych zde vynel njak soudy o pevodu, systmu pruin, uchycen kabel ve vodtku apod. Zda se jedn o dobr een. A praxe pi pouvn uke, kter een obstoj a kter ne a pro. Dleit tak bude co a jak je zamniteln za jin tuningov dly. Zejmna od Slot.it (disky sed na osu), Scaleauto (pasuje vodtko) a NSR. Jistotou je, e dn drk motoru od konkurence nelze pout bez zsadnho zsahu do podvozku.

Jzdn vlastnosti

Pln na odzkouen modelu byl nsledujc.

V prv ad model vyzkouet po vyndn z krabiky, tedy jak je sestaven z vroby. Karosrie je v tomto ppad dotaen. Pedn zadn pruiny klece jsou lehce povolen. Dalm krokem mla bt jen vmna zadnch kol za Slot.it air systm s pneu P6. A nsledn pak doven modelu, vmna zadnch pruin za tvrd bl, povolen karosrie, sezen pedn npravy.

Jene lovk mn a reln situace plny mn. Po vyzkouen auta takkajc z krabiky a pezut na P6 dolo ke zlomen vodtka. Take nebylo mon dokonit test podle plnu.

Model byl tedy jen vyzkouen na devn, prakticky such drze pi 12V. Auto po vytaen z krabiky funguje srovnateln se Slot.it. Tedy dobe. Nic nen bezpodmnen nutn njak upravovat, opravovat nebo nastavovat. Dky silnjmu motoru auto sice lpe akceleruje, ale originln pneumatiky tolik nedr a auto jde do smyku. Na P6 je situace mnohem lep, auto lpe dr stopu a je celkov klidnj. Samotnho by mn zajmalo chovn auta s originlnmi pneu na del plastov drze (nejlpe Carrera).

Jet veer jsem udlal fotky zlomenho vodtka a poslal je i s komentem do panlska. Prakticky obratem mi pila odpov s informac o zasln dvou novch vodtek.

Osobn se domnvm, e je dleitj rychleji pinst informace o novm modelu ne ekat na doeen situace a dokonen testu. Proto si dovolm jen pedpoklad. Koncepn je auto velmi podobn NSR nebo Slot.it. Proto by po bnch pravch mohlo disponovat i podobnmi jzdnmi vlastnostmi. Zsadn zmnou by pak mla bt nabdka podvozku s AW pevodem viz. dle.

Parametry modelu:
Celkov hmotnost 78,7 g
Hmotnost karoserie vetn kokpitu 21 g
ka pes zadn kola 64,0 mm
ka pes pedn kola 63,0 mm
Vka karoserie 34,0 mm
Rozvor 86,0 mm
Celkov dlka bez zadnho kdla a pednho spojleru 145,0 mm
Dlka pes vodtko - 102,5 mm

Souhrn

Minus
- absence samolepek 24 Le Mans a jmna jezdc.a prhledn box pro sbratele
- magnet (pro plastov drhy)

Plus
- dobr jzdn vlastnosti hned po vytaen z krabiky
- velk mnostv rznch nastaven
- modelov proveden detail.
- gumov zrctka a antny

Vlastnm modely Aston Martin DBR9 jak od SCX, tak od Scalextric. Subjektivn mi ten od Black Arrow pijde nejen nejmodelovj, ale taky nejlpe jezdc. Lpe dopad i v porovnn se zpracovnm stejn pedlohy v 1:24 od Carrery (krom jinho chyb stejn samolepky). A ani v porovnn s kovovm sbratelskm modelem od AutoArt v 1:18 nedopad patn. Myslm, e u Aston Martin Racing udlali dobe, kdy poskytli licenci Black Arrow. Jim se toti podailo vytvoit velmi kvalitn model, kter je dstojnm ztvrnnm pedlohy. A tak hned v zkladu disponuje kvalitnm osazenm a dobrmi jzdnmi vlastnostmi, kter je mon dle nastavovat.





V nabdce Black Arrow je tak white kit karosrie s doplky, kit podvozku a sada sestvajc z white kitu karosrie s doplky, kitu podvozku a mechanickch dl.

ROZHOVOR

Protoe se jedn o model od nov firmy, poloil jsem jejmu majiteli nkolik otzek. Zde jsou otzky a odpovdi jak v pekladu, tak v originle. To aby nedolo ke ztrt v pekladu. A znalcm se omlouvm za svou patnou anglitinu.

1. Model je uvdn jako vtzn vz ve td GT1 z 24 Le Mans 2007. Ale na samotnm modelu chyb samolepky 24 Le Mans a jmna jezdc. Mete uvst dvod?
2. Zaloit novou firmu a uvst na trh pln nov model vbec nen jednoduch. Mete uvst ty nejzsadnj problmy, kter jste museli eit v prbhu vvoje a vroby?
3. Model disponuje mnoha variantami nastaven. A ani nastaven pevodu nen pln standardn. Pipravujete njak Tipy a rady pro majitele?
4. Prvn model je zdrn v prodeji. Jak mte dal plny?

1. The model is referred to as the winning car in the GT1 class of the 24 Le Mans 2007th But the model does not have stickers 24 Le Mans and the names of the riders. Could you give a reason?
2. Create a new business and launch an entirely new model is not at all simple. You can give the most important issues that you had to deal with during the development and production?
3. Model has many variants settings. And neither conversion setting is not quite standard. Preparing some tips and advice for owners?
4. The first model is successfully in sales. What are your plans?


1. Licensing troubles. Aston Martin not allow the names and stickers of Le Mans. Same problem than Autoart (1:18) or Kyosho ..
2. As you said, everything. 3D design, car moulds, bevel transmission, rims, titanium screws, motor, etc.. Each part has been very complex to develop and finish to produce. Maybe the car molds has been most difficult to get ready.
3. Of course, we hope next week upload in our web site a set-up guide to develop the DBR9 on the track.
4. Step by step. Next step is finish the anglewinder chassis for DBR9. Next step..

1. S licencovnm jsou pote. Aston Martin neumouje jmna a nlepky z Le Mans. Stejn problm jako AUTOart (1:18) nebo Kyosho ...
2. Jak jste ekl, vechno. 3D design, forma auta, zkosen pevod, rfky, titanov rouby, motor atd.. Kadou st bylo velmi sloit vytvoit a dokonit pro vrobu. Mon, e formy na auto bylo nejobtnji, aby se pipravily.
3. Samozejm, doufme, e pt tden budeme nahrvat na nae webov strnky set-up prvodce k vvoji DBR9 na trati.
4. Krok za krokem. Dalm krokem je dokonen anglewinder podvozeku pro DBR9. Dal krok .....

Na upesnn k otzce slo 1 a 3. Aston Martin je vlastnkem licence jen na auto. Vlastnkem licence na 24 LeMans je poadatel zvodu. A ten prodv ono oprvnn na samolepky ze zvodu, jmna jezdc a figurku jezdce. Set-up u je na webu ve panltin a anglitin.

A na zvr pr fotografi pedlohy.

V 24 Le Mans je zvod ve dne, v noci, za slunka i det.







A s pravidelnmi zastvkami v boxech.





A nakonec ti nejlep slav vtzstv.



24 Le Mans je legendou a spch v zvod je zpisem do historie. Ale tak inspirac pro umlce.



Napsal:
Vtek

Model fotografoval:
Milo