Digitln autodrha
Posted by Pepino on March 03 2007 15:14:44
vaha LS nad digitln autodrhou
Extended News
Technologie klasick autodrhy se za poslednch cca 50 let prakticky nezmnila. Auta jezd v drce, po jej obou stranch jsou zalisovny napjec troleje. Digitln autodrha je pouze vyvrcholenm cel vvojov ady. Pedpokld se, e bhem nkolika let se vvoj vrhne zcela jinm smrem - do oblasti bezkontaktnho provozu aut napjench akumultory na drze bez drky a bez trolej. Monost zmny smru jzdy tak nen dnenm vynlezem. Ped cca 15 lety firmy Scalextric i SCX nabzely mechanick vhybky, kter byly ovldny run.

Ale te k digitlnm autodrhm. V souasnosti jsou na trhu tyi systmy digitln autodrhy. Jejich technologie je odlin. Systm Ninco neznm, proto jej nebudu hodnotit. Tak tedy dle abecedy:

Carrera
Digitln systm Carrery se jmenuje PRO-X. Tento systm je zrealizovn na principu pohyblivho magnetu na spodn sti podvozku, kter umon pehozen vhybky a bezpen pejet vozu do vedlej drky. Ovladae, kter ovldaj rychlost vozu jsou bezdrtov!!! Vozy nen nutn pihlaovat k jednotlivm ovladam, sta pouze mechanicky nastavit ovlada na vnj stran podvozku vozu na slo 1 4, tedy na slo odpovdajcho ovladae. A to je ve. Promylen nmeck technologie, kter je ve sv podstat jednoduch a blbuvzdorn. Pochopiteln jsou mon rzn digitln efekty, jako dochzejc benzn, kter se projev cuknm motoru, volba tankovn v rozsahu 5 10 sec, na kter systm reaguje virtulnm mnostvm paliva v ndri (pot se s vy hmotnost a delm aknm rdiusem), atd. Digitln vhybky jsou voln kombinovny se stvajcmi dly autodrhy Carrera.

Dle zkulisnch informac Carrera pracuje na zcela novm systmu digitln autodrhy, kter s popsanm systmem PRO-X nebude mt nic spolenho. Nezbv, ne se nechat pekvapit.

Co se te implementace tohoto systmu do jinho vozu, tak neexistuje dn univerzln kit, kter by umonil pestavbu vozu jinho vrobce nebo vyrbnho individuln.



Scalextric
Digitln systm Scalextricu se jmenuje Sport Digital. Systm je zrealizovn na principu ipu s infraervenm paprskem vestavnho do podvozku vozu, kter ovld prostednictvm idla v drze vlastn vhybku. Digitln vhybky jsou voln kombinovny se stvajcmi dly autodrhy Scalextric Sport. Digitln efekty a mnostv voz na trati jsou obdobn. Set pro konverzi analogov autodrhy (obsahuje nov napjen, ovladae a vhybky) stoj v R cca 5.000 6.000,- K, dle nabdky konkrtnho obchodnka.

Tento systm m, na rozdl od systm konkurennch firem, dv velk vhody. ip je mon zakoupit samostatn a implementovat jej do jakhokoliv vozu. Je pln jedno zda se jedn o model Scalextrix, FLY, Carrera nebo model vyroben individuln doma. V nejnovjch modelech Scalextric je dokonce montn otvor, kter umon instalaci i odinstalaci ipu bez demonte podvozku. Dle informac vrobce zvldne zrun zvodnk vmnu ipu do 60 sekund!!! Druhou vhodou je, e systm je jako jedin zcela elektronick a penos povelu z vozu na vhybku se odehrv bez souinnosti mechanickch dl. V roce 2005 prezentoval americk asopis Model Car Racing implementaci ipu do modelu Bentley Speed od Carrery.

Dky ve uvedenm vlastnostem upravil italsk SLOT.IT sv podvozky tak, aby byly kompatibiln s ve uvedenm systmem. To je vrazn graficky prezentovno i na obalech jednotlivch model SLOT.IT. A tm se dostvm k tomu nejpodstatnjmu. Scalextric zvolil takovou technologii, e se s naipovanm autem d v sobotu jezdit na domc digitln autodrze a v nedli s tm samm autem s vyndanm ipem na devn klubov drze.

Drobnou nevhodou je cena ipu v rozmez cca 400 500,- K. Ale ip je zapoteb minimln. Nebo kad, kdo si pijde za mnou zajezdit na digitln autodrze si stejn pinese vlastn vytunn auto s vlastnm ipem. A j mohu ve svch autech ipy libovoln mnit.



SCX
Digitln systm SCX popsal v samostatnm lnku Pepino. Nem smysl opakovat ji jednou publikovan fakta.

O tom, e jsem pestal modely SCX kupovat a pro jsem psal jinde. Tady se zmnm, pro mi nen sympatick ani digitln autodrha SCX.

Zaprv by mi jako uivateli siln vadilo, e digitln autodrha m vlastn systm spojovacch zmk a analogov dly drhy jsou mi na nic. Mon existuje pechodov dl, ale o tom Pepino nic nepsal. Ale pochybuji, e by nco takovho existovalo. Jde pece o penze.

Zadruh mi vad, e systm ovldn vhybem je proveden sten na mechanick bzi a nejde jej elegantn a hlavn rychle pendat do jinch voz.



A te nco na zvr. Myslm si, e digitln autodrha jako systm (a je pln jedno kdo ji vyrobil), kopruje nemohoucnost FIA, jako vrcholnho orgnu motoristickho sportu, ve snaze zatraktivnit zvody. K emu jsou homologovan dc jednotky a motory bez monosti vvoje, jednotn pneumatiky v F1 a ve WRC. Aerodynamika je ji dnes prakticky jednotn, brzy pibude i jednotn zadn kdlo. Jedinmi zajmavmi momenty jsou start a Pit Stopy. Konstrukti maj svzan ruce a investuj se destky milion US $ za tisce hodin strvench v aerodynamickch tunelech, nebo kad pikov tm m tunely dva.

Zanm mt strach, e toto se rychle zan vkrdat i do autodrhy. Proboha pro budeme pemlet o tom, kdy udlat Pit Stop a jestli m trvat 5, 6, 7 nebo 10 sekund. Jestli zmknout vhybku te nebo a za pt zatkou.

Zlatou rou formule 1 byla doba konstruktr v 60. a 70. letech 20. stolet. Myslm si, e ra konstruktr by mla pokraovat na autodrhch i nyn. A je pln jedno jestli spn konstrukti budou Mitch, Honza nebo CheffDesigner Slot.it. Jde pece o to kdo postav leh auto, kvalitnj chassis, bude mt lep trakci a pneumatiky. J chci jezdi, ne taktizovat. To je mj nzor na digitln autodrhu.