Tradice z pohledu souasnosti I
Posted by Pepino on March 21 2007 09:22:44
Ven pznivci domc, klubov i SRC autodrhy,

ji del dobu se chystm pozdlit se s Vmi o sv zkuenosti s trochu jinm pohledem na jednu z dleitch soust autodrhovch model chassis, esky eeno podvozek. lnek je sestaven ze dvou st, v t prvn se vnuji problematice z obecn roviny a dle pinm technick popis prezentovanho chassis. Ve druh sti Vm pin pan Tom Herder svou dlouholetou zkuenost se stavbou chassis z rznch materil a pohled na rzn principy stavby podvozk v minulosti a v souasnosti. Pro ponkud zavdj nzev Tradice z pohledu souasnosti.

Ped nkolika lety, kdy sortiment drhovch model nebyl tak bohat jako dnes, jsem poilhval po zajmavch modelech voz z vytrvalostnch zvod z pelomu 60. a 70. let. Ml jsem zjem o modelov vrn produkty. Nco mlo ml ve sv nabdce panlsk FLY, nco francouzsk Le Mans Miniatures nebo italsk Racer. Postupem asu jsem sehnal od FLY tm ve co mne zajmalo, ob dle uveden firmy byly nad m finann monosti. Jako alternativa se nabzely karoserie firmy PROTO nebo TOP SLOT, kter se vak tenkrt dodvaly jako kit bez podvozku. Vrobce doporuoval osazen karoseri na tvarov uzpsoben podvozky FLY, kter bylo zapoteb upravovat. Dle bylo zapoteb instalovat dal vbavu podvozku - loiska, motory, pevody, vodtka, samozejm tak FLY. A po proveden jednoduchho soutu se takto vybaven model, bez zapoten m prce na sestaven a proveden laku, nebezpen piblil stce 3000,- K. Nezbylo ne zamknout slzu a bu pokat a modely vyrob nkdo jin ve velk srii, tm pdem tak levnji, a nebo hledat jin spornj een.

Stavbu vlastnho podvozku jsem pedem vylouil, nebo nemm dlnu a ani nejsem manuln zrun. Dle mm prakticky oveno, e kdy jdu do prce a tam pracuji, tak si na poadovanou vc vydlm za zlomek asu, kter bych musel vnoval na vlastn amatrskou vrobu. Te udlm pomyslnou vsuvku, kter sem zdnliv nepat, ale pro dal vvoj je nesmrn dleit.

V roce 2001 uvedl italsk SLOT.IT, do t doby vrobce dl na SRC autodrhu, svj prvn kompletn autodrhov model. Jednalo se o Audi R8C z LM 1999. Na tom by asi nebylo nic zvltnho, kdyby nebyl podvozek sloen ze dvou st. Primrn st nesla vodtko, pedn npravu a byla napevno piroubovna do karoserie. Sekundrn st nesla vlastn motor s vkonem 25.000 ot/min a zadn npravu s pevody. Sekundrn st byla k primrn sti piroubovna tymi rouby, kter umoovaly (dle pednastaven vle) konstantn polohu zadnch kol vzhledem k trati a to nezvisle na zkrutn pohyb karoserie a primrn sti chassis. Z obdobnho principu vychzel i chapmanv skuten Lotus 88 z roku 1981. e byly duralov rfky kol piroubovny k zadn ose imbusy zde nem smysl rozebrat. Od t doby mi neunikl dn z novch model tohoto vrobce (Porsche 956, Porsche 962, Sauber C9, Nissan R390 GT1, Jaguar XJR9). Mlad modely se liily kvalitnj povrchovou pravou a detaily, podvozek vak zstval beze zmn.



V noru 2006 ohlsil SLOT.IT v Norimberku vrobu modelu Ferrari 312 PB z roku 1972. Na ten model jsem se til, a mne trochu mrzelo, e jsem si krtce ped tm zakoupil Ferrari 312 P od jinho vrobce, by v krtk verzi bez kdla. Jak bylo m zklamn, kdy jsem se dozvdl, e model se bude vyrbt pouze jako kit, nikoli jako hotov model. Reln model vrazn pedil m chmurn oekvn, nebo karoserie a kokpit jsou provedeny v maximlnm detailu, bezpenostn psy jsou tm funkn i s itelnm oznaenm vrobce Britax, atd. Zsadn zmnu pedstavoval podvozek. Tentokrt se nejednalo o chassis sloen ze dvou dl, ale z dl 8. Co je podstatn, chassis umouje variabiln zstavbu 3!!! typ motor z hlediska orientace motoru k podln ose vozu (motor uloen rovnobn s osou vozu, kolmo na osu vozu (svr hel 90o) a nebo ikmo na osu vozu (svr hel 45o). Tyto alternativy jsou umonny zmnnm sekundrnm chassis, kter m rozmry odpovdajc danmu typu motoru. O tomto modelu, o jeho stavb a o jzdnch vlastnostech napu na jae, a na to budu mt as. lnek bude doplnn nzornou fotodokumentac ze stavby a budou popsny reln vlastnosti pi rznch nastavench v provozu na trati.


Karoserii stavebnice Ferrari 312PB od SLOT.IT


A te to nejdleitj. Po opadnut euforie z jednoznan pozitivnho dojmu z modelu jsem zjistil, e SLOT.IT zaal vyrbt univerzln chassis na stejnm principu pro rzn druhy drhovch model, tedy i pro mtko 1:24. K tomu se dostanu a za chvli.

Po peten nkolika vlken s vnivmi diskusemi na tma pravy karosri a podvozk jsem se rozhodl prezentovat tady svj vlastn pstup k modelovmu jedn na autodrze. Myslm si, e pro domc autodrhu, kter nedosahuje kdovjakch rychlost vzhledem k pouitmu materilu, krtkm rovinkm a polomrm zatek a v neposledn ad tak k technice jzdy s magnetem, nen zapoteb stavt kdovjak sloit podvozky z ocelovch planet nebo z cuprexitu. To jsou vechno vymoenosti pro devnou drhu s velkmi polomry zatek, dlouhmi rovinkami, mrnm pnm i podlnm profilem a hlavn s vymi rychlostmi dosahovanmi specilnmi nebo upravovanmi modely. Domc, lpe eeno plastov hobby drhy, byly vyvinuty a vyrbny pro sriov stavn modely. Pochopiteln s upravovanmi, tedy podstatn rychlejmi modely lze za uritch podmnek na plastov drze jezdit tak. V ppad ztrty adheze vak bv koda pmo mrn vy rychlosti upravovanho modelu.

A tady je urit mezera na trhu, tedy byla. Chyblo tady chassis, se kterm by se dalo skvle jezdit po plastov drze, ale kter by nezaostvalo na drze devn. Chassis, na kter je mon jednodue pipevnit napklad odlehenou karoserii Bentley od Carrery, paprovou, lexanovou nebo teba plechovou karoserii prost co se komu lb. Chassis, kter bude pouvno s magnetem nebo bez, bude variabiln pro rzn rozumn mtka a technologicky bude vyrobeno na rovni 21. stolet. A prv s tm piel SLOT.IT.

Chassis je vyrobeno z prunho, vysoce pevnho plastu ern nebo ed barvy a umouje instalaci 6!!! druh motor (ti alternativy v podln orientaci, dv alternativy v pn orientaci a jednu alternativu v diagonln orientaci ve vztahu k ose vozu). Pedpokld se instalace motor SLOT.IT v rozmez otek 21.500 - 30.000 ot/min. Motory jsou samozejm v cen, stejn jako pevody, loiska, osy, vodtko a pneumatiky. Pro zajmavost, ve uveden vborn a hlavn prun motory Slot.it se na pult prodvaj v jednotn cen 435,- K.


Schma uloen motor (diagonln uloen chyb)





Mosazn loiska jsou uloena v jednoduchch a dmyslnch pouzdrech


Technick popis:
Vlastn chassis je sloeno ze dvou st. Primrn st je napevno piroubovna (pilepena, nasazena, ) do karoserie. Sekundrn st nese vlastn motor s vkonem 21.500 30.000 ot/min a zadn npravu s pevody. Sekundrn st je k primrn sti piroubovna tymi rouby, kter umouj (dle pednastaven vle) konstantn polohu zadnch kol vzhledem k trati a to nezvisle na zkrutn pohyb karoserie a primrn sti chassis. Terciln st, nesouc vodtko, je k primrn sti piroubovna dvma rouby, kter umouj variabiln nastaven dlky chassis dle rozvoru karosrie.

Hmotnost vlastnho chassis bez motoru a kol je zcela zanedbateln. Magnety je mon umstit ped motor nebo za motor dle konkrtnho typu sekundrn sti a samozejm dle poteby. Pomrn nzk hmotnost chassis m tu vhodu (stejn jako ve skutenm zvodnm aut), e doven na pedepsanou hmotnost vozu se provd zvami, kter jsou rozmstna v rznm mstech podvozku dle pouitho motoru, pevod, smsi pneumatik a charakteristiky okruhu, na kterm se zvod pojede.


Rozloen chassis


Upevnn na karosrii je pomrn jednoduch. Dlka tyech vymezovacch thel se uprav dle skuten ky pouit karosrie a konce thel se osad plastovmi plokami. Tyto ploky se zalep nebo piroubuj do pouit karosrie.









A nakonec to nejdleitj cena: Chassis SLOT.IT vetn motoru, pevod, hlinkovch rfk, pneumatik, stoj v rozmez 980 990,- K dle typu pouitho motoru. Za tyto penze dostanete vrobek, kter je vyroben z modernch materil a je mon jej instalovat pod jakoukoliv karoserii. Jeho nespornou vhodou je, e nic nemuste montovat v dln. Naopak, jedn se o vysoce sofistikovanou konstrukci, kter byla nejdve navrena na potai, poslze testovna na trati a nakonec byl vvoj dokonen na potai a konstrukce byla zadna do vroby. Nepipomn Vm to souasn trend vvoje zvodnch voz? Pokud ano, tak asi nebudete daleko od pravdy.

PS: S tmito podvozky a karoseriemi SLOT.IT se v Itlii a ve panlsku jezd serily zvod SRC na devnch drahch.

lnek napsal:
LS

2. st lnku je k dispozici zde.