Tradice z pohledu souasnosti II
Posted by Pepino on March 22 2007 07:23:54
Stal jsem se vlastnkem autodrhovho chassis Sidewinder HRS SICH21, kter je vrobkem firmy Slot.it.

Tden jsem pelapoval kolem zabalenho ska a pak, kdy jsem ml po jednom z krouk, jsem podvozek vybalil a nasadil na drhu. Pochopiteln, preferuji devnou drhu a tak vechny m zkuenosti jsou z jzd na na drze v DDM Vtrnk. Jet hned na vod upesnm, e nae drha se jednou msn mae emulz, kter pomh modelm dret stopu. V dob mho zkouen byla ji emulze nanesena 14 dn a bylo po zvodech Favorit Cup a 500 kol Reichenberg. Podvozek jsem nasadil do drky a nastavil jsem si napt 10 volt. Objel jsem prvn kolo a hned zmnil napt na 12 volt, co je zatm maximum, protoe napjen na drhy je v pestavb. Podvozek ponkud zrychlil a j jsem se snail jet na toto napt co to d. Upozoruji, e jedinm nastavenm bylo pihnut kartku na ku naich vodi. Opravdu jsem musel pehnat rychlost v zatkch, aby podvozek vyjel z drky i vodtko je oproti podvozkm jinch firem zcela bezproblmov. Nen je poteba mnit. S jzdnmi vlastnostmi jsem byl spokojen, model poslun drel stopu a jen obas si sklouzl. Jen si myslm, e nebude na zvadu vy napt (14 15 V) pro ten sprvn poitek z jzdy. Ale o jzdnch vlastnostech se zatm it nebudu.

Pokusm se na podvozek podvat z hlediska konstruknho a porovnat s monostmi pimen nhrady v podmnkch modele, kter je schopen si njak podvozek vyrobit.

Jak u bylo napsno podvozek je sestaven ze t zkladnch sestav. Podrobnji o tom je pedel st lnku a tak bych chtl piloit pr fotografi mho podvozku, se kterm jsem jezdil:







Na jedn stran mme podvozek hotov a na druh se budu snait nastnit monosti modele, kter si bude chtt podvozek vyrobit sm.

Prvn monost je prava starho tovrnho podvozku. K tomu se dobe hodil podvozek ze starho a rozbitho autky Ites, kter se jen tak vlel. K takov prav jsem pikroil i j ped nkolika lety a tato prava spovala v rozznut chassis a vpjen kusu oboustrannho cuprextitu mezi oba dly tak, abych zvtil rozvor podle poteby karoserie, kterou jsem si sehnal. Dalm krokem bylo vyrovnn drku pro vodtko a piletovn bonic z cuprextitu na rm chassis, kter byly opateny suchmi zipy na pipevnn podvozku. Jak je vidt z piloen fotografie motor byl pvodn a stejn tak pevod s koly na obou npravch. Vodtko bylo tehdy Parma a stejn i kartky:



Jen sbratele barevnch variant pvodnch karoseri chci ubezpeit, e jsem pvodn karoserii ji neml a tak nedolo k zvan ztrt monho barevnho odstnu. Podvozek byl opaten karoseri v mtku 1:28 Porsche 935/78 Moby Dick ze stavebnice fy BlueTank (na). V potcch naeho serilu Mistr Vtrnk jsem s tmto modelem prohnl vechny Favority a zpravidla jsem dojel 2. nebo 3. v kategorii V/32. A hlavn bylo to obohacen startovnho pole a jist dobr svezen i na domc drze.

Ano, jist bychom mohli dodat, e pravy mohly pokraovat vmnou kol a teba zabudovnm loisek, ale to by ji bylo mono postavit cel podvozek nov.

A to jsem tak po dvou letech uinil. Byla to prce na jeden veer. asy ji nestaily, objevila se rychlej auta na drze. Rozhodnul jsem se, e pouiji motor Falcon a eln pevod z mosazi. Kola jsem pouil stejn z pvodnho podvozku. Chassis tvo pouze jedna deska z cuprextitu, na kter jsou domeky s loisky, motor a drk vodtka. Stejnou konstrukci pouv mnoho vrobc domcch autodrh, od Carrery po Fly. Stejn tak je mono upravit njakou hraku, kter se bl mtku 1:24 nebo 1:32 a m podvozek z rovn plastikov desky. Sta oezat nadbyten vstupky, z duralovho, mosaznho nebo i ocelovho plechu vyezat drky a domeky loisek. Je mono pout i dve zmiovan cuprextit. Pevody mohou bt Faro nebo koupen nap od Cahozy nebo ILPE. Motor bu Falcon nebo Faro Super. Problmem budou asi kola na zadn npravu, dopedu je mono vyut kola z hraek. Bude-li zjem mohu napsat krtk tutorial, jak si takovou hraku upravit. Pohled na podvozek mete vidt na nsledujc fotografii:



Vracm se trochu do historie, kdy mnoho model vyrblo sv podvozky z drt a trubiek. Na materilu, ze kterho byly drty moc nezleelo, ale astji se pouvaly mosazn drty a to hlavn kvli dobr pjitelnosti. Jen bych na tomto mst pedeslal, e spjet takov chassis bez ppravk byl velice nesnadn kol. Tak pjet musel lovk umt, hrouda cnu jet neznamen, e pjen spoj je kvalitn. Obecn plat, e cnu nemus bt moc, ale mus bt dobe rozlit na dobe prohtm materilu. K tomu se pouvaly pjec roztoky nebo alespo kyselina. Jedinou vhodou byla lce takovho podvozku. Drty do jzdnho kola stoj dnes asi 2,- K a sta nm 5 kus. Ale jet jednou zdrazuji dleitost ppravk, kter jsou asov nron na vrobu. Dnes vidm tuto cestu jako zbyten namhavou, i kdy u ns vyrbme podvozky, u kterch je zkladn rm z drt. Ale k tomu ns vedou jin dvody, ne to, e bychom chtli postavit podvozek na domc drhu. Nzorn fotografie tohoto zpsobu stavby jsou zde:



Za velmi pijateln zpsob stavby podvozku povauji v dnen dob stavbu z cuprextitu. Je mono kombinovat jednostrann s oboustrannm. Nespornou vhodou je jeho dobr pjitelnost a relativn snadn obrobitelnost, i kdy obrbc nstroje hodn trp opracovnm destiek se skelnmi vlkny. Mohu to potvrdit, protoe stavme 30 40 podvozk ron a nstroje musme mnit. Ale tm se bn model nemus tolik trpit. Dleitj je to, e nkladovost na stavbu jednoho chassis je asi 30,- K v cuprextitu. Tak dobe volenmi proezy v desce podvozku meme ovlivnit odpruen a tm jzdn vlastnosti. Pouvali jsme v tchto podvozcch i motory tdy 16D Parma a nemli jsme dn problmy s tuhost tch chassis. Pro mne je to stle materil . 1. Pro nzornost opt fotka:



Ji jsem se zmnil o mon kombinaci drt a cuprextitu a nebudu se zatm o tom rozepisovat. Jednak se o tom mete dost na mch strnkch v nvodu na RaceTruck a jednak napu tutorial na vrobu podvozku pro autko na n DTM Cup. Proto jen ilustran foto:



Dal monost je pouit plech z mosazi a oceli. Nebudu se zmiovat o podvozc tzv. siluet (G12, G16, PR/24, Honda Cup, Eurosport atd.). Mm na mysli pouze kategorie maket. V souasn dob se jezd 4 kategorie: Nascar, Oldtimer, MC/24 a GT24. U prvnch dvou pravidla dovoluj pouit pouze podvozk Pla-Fit a druh dv pouvaj podvozky vlastn konstrukce. Nebudu podrobn popisovat pravidla, jen chci upozornit, e makety jsou vrnou kopi skutenho automobilu v danm mtku a opravdu lze ci, e se k nim pibliuj modely fy Slot.it. Carrera m k nim hodn daleko. Karoserie je vlastn st plastikov stavebnice fy Tamiya, Hasegawa, Fujimi, Revell aj., kter mus bt vypiplan do podrobnost, kter poaduj stavebn pravidla. Podvozky jsou sestaveny z plechovch pez, kter jsou pospojovny pjenm tak, aby jednotliv dly byly vzjemn pohybliv podle poteby a tm byly jzdn vlastnosti co nejlep. Sestaven takovho podvozku je asov nron a tak muste bt vybaven dobrm tepelnm zdrojem pro pjen. Ono proht takov mosazn nebo ocelov plech nen jednoduch. Tento postup pro domc autodrhu nedoporuuji, zvlt jestlie jsme zvykl na pouvn magnet. A opt njak ilustran foto:



A svj pehled podvozk bych uzavel podvozkem, kter oznaujeme jako Pla-Fit. Jsou to podvozky, na ktermi nkte pohrdav krout hlavou a jin si nedokou pedstavit, e by pouili nco jinho. Z mho hlediska jsou opravdu velmi vhodn pro stavbu pro domc drhu. Je to vlastn takov montovan stavebnice, povtinou vystiench mosaznch nebo ocelovch plechovch dlu, kter se spojuj roubky. Bez problmu lze nastavit rozvor a svtlou vku. Posledn dobou se pouvaj i destiky s karbonovmi vlkny. Jen ta cena. Natst i v R mme vrobce pana Jiho trunce u nj je mono koupit stavebnici za 650,- K. Ale nesmme zapomenout na disky, pneu, loiska, hdele, vodtko, kartky a kabel a tak motor. No a mme z toho minimln 1500,- K. Ale na obhajobu musm napsat, e to funguje. Opt osvtlujc foto:



Co zvrem. Snail jsem se navzat na prvn dl lnku, ve kterm se pe o chassis fy Slot.it. Za cenu 980,- K se vm dostane do rukou podvozek, kter vm vechna skal, o kterch jsem psal v dalch amatrskch konstrukcch, zmn na prochzku rovm sadem. Pro jzdy na domc drze jist nenajdete nic cenov pijatelnjho. Tak o ase, kter vnujete samotn stavb, je dobr se zmnit. Na jakkoli podvozek potejte minimln s 5-10 hodinami istho asu. Na druhou stranu je poteba napsat, e tento as je velmi uiten strven a nedoku si pedstavit cenovou relaci podvozku v mtku 1:24. Nstin takov ceny je v odstavci pro podvozek Pla-Fit. Jen materil na mj model Nascar mne piel na 2000,- K. No, ale to je pro mne modelaina.

Tento lnek nem za kol vyvolat polemiky, co je nejlep. Kad a si vybere to, na co m svou ikovnost, penzi nebo jinmi pednostmi. Jin nroky m sbratel, jin pouze jezdec a zcela jin model. Tak peji vem dobrou a svobodnou volbu bez toho, e bych prudil nkoho druhho.

lnek napsal:
tom59herder

1. st lnku je k dispozici zde.