Scalextric Dallara Indy- odolnost modelu v provozu
Posted by Pepino on July 08 2007 20:36:42
Rd bych navzal na naprosto precizn recenzi Dallary Indy od kolegy LS. Netroufm si sice na text stejn kvality a hloubky, ale myslm, e poznmky ze soubnho provozu ty stejnch model mou recenzi obohatit o dal rozmr.
Vlastnme pt Dallar: licencovan model 7-eleven a Arcalex, 2x nelicencovan Mobil1 a
nelicencovan Coca Cola.
V provozu jsou jak jsem ji psal tyi, pt ( Mobil1) je rezervn na nhradn dly a ppadnou konverzi do barev Pennzoil nebo Bradley.
Auta jezd cca denn na krtk tydrze z dl ITES, tedy s hrubm povrchem. Cel okruh m pouze jednu del rovinku 1,5 m a tak dosahovan rychlosti a s tm spojen namhn nejsou extrmn.
Dky tomu, e m kad auto svho majitele a nikdo jin ho nejezd a tak dky rozdlm v pojet pilote, je kad zatovno jinm zpsobem.
LS pe, e jeho Model je jedn 3 roky na autodrhch Scalextric a SCX bez vizuln patrnho nadmrnho opoteben pneumatik a loisek. Jak stejn model obstv v rukou dt a na drze ITES ?
Ji po tdnu v dennm reimu musm konstatovat, e u Dallary nkter dly nevynikaj velkou odolnost. Pesnji, nkter dly vynikaj a pekvapiv malou odolnost.
Vzpry zaven pednch a zadnch kol nejsou ji na pohled moc byteln. V ostrm provozu se prvn dojem potvrdil a pedn zvsy zhy zaaly pi jzd vibrovat. Vzpry zatm praskly na dvou autech. Zrove se vlivem nraz postupn ulmaly mal drobn packy, kter dr cel modul pedn npravy na podvozku. Vibrace se tm jet zvily a je evidentn, e tato partie by mla bt provedena z odolnjho, nebo prunjho materilu. Nekodilo by pepracovat nebo zeslit zmnn packy.
Polman vzpry
Dalm ohroenm mstem pi kolizch jsou pedn kidlka. ekal jsem kolik toho vydr. Vydr hodn, ale sedm den po hromadn srce ve vjezdu ze zatky pecejenom jedno upadlo.
Vmnn nos u F1 od Scalextric je velmi uiten detail a je koda, e u Dallar chyb. Je to mon dno jejich ni cenou oproti F1. Stlo by za to porovnat mechanickou odolnost Dallary s modely A1, kter jsou ve stejn cenov hladin, tedy cca o 400 K levnj ne F1.
Lepen kidlko v ppad dalho provozu auta na drze asi dlouho nevydr a proto em pravu karoserie a vrobu vmnnho nosu.
Zadn spoiler vrobce ani nelep a je pouze nasazen, u nkterch je pilepen erstvm lakem karoserie. To je od vrobce velmi prozrav a na vech autech zatm peil jen dky tomu, e vdy pi kolizi upadne. Z druh strany ovem takto upevnn spoiler asto vz opust za jzdy i bez kolize a to jist povede k jeho pokozen. Lepit si ho netroufm, vzprm na kterch je upevnn, respektive jejich materilu po zkuenostech se zvsy kol nevm.
Pekvapiv se kolize projevily i na zadn partii vozu. Shodou nhod je ev mezi karoseri a podvozkem na zadn stran ve stejn vce jako pika nosu. Pokud dojde k nrazu tchto dvou parti do sebe, nos naraz vdy pesn na spoj obou dl. Spodn st je v tomto mst cca 1mm. siln a nos j spolehliv odlamuje. Po tdnu chyb u dvou ze ty (vz na ND nejezd, je rozebran v krabici). Lepit spodn dl zpt podle mne nen rozumn. Pokud nebude pilepen opravdu pevn pjde opt pry, to jsme si vyzkoueli, pokud bude dret fest , mohlo by dojt k pokozen piky narejcho vozu. Z vrchu a boku msto nen vidt, tak touto drobnost modelovost zase tak moc neutrp.
Odlomen dl
Vodtko m na konci drhy na podvozku jemnou zarku, kter zajiuje, aby se nepetoilo a tm nedolo k rozpojen kontaktu mezi kartkem a sbrac planetkou. Rozsah drhy vodtka je ale pomrn mal a tak na zarku vodtko pi smyku nar. asto dky tomu dojde k vyraen vodtka z chytu. U jednoho ze ty aut se doraz na lev stran ulomil. Vodtko dky tomu m del krok, kter jzdu smykem vrazn vylep a auto se v malch polomrech pestane pi smyku kousat. Negativn dapad pokozen jsem zatm nezaznemenal . Uvauji o odstrann zarek na vech autech.
Ulomen zarka vodtka
Automatick centrovn vodtka, nepracovalo na dnm z pti voz nikdy moc dobe, po tdnu pracuje pouze na jedinm vozu - tvrtm, kter jezd nejmn.
U zlonho nepracovalo asi nikdy. Zvadu centrovn na tomto aut jsem zjistil pi ukldn do krabice po zkuebn jzd, kdy ujelo cca 10m . A pi dkladn prohldce jsem objevil e zvada souvis s tm jak dobe je pipevnn modul pedn npravy o kterm jsem se ji zmioval. Pokud nedr modul npravy pevn na podvozku, netla z vrchu na pruinku a automatick centrovn nepracuje spolehliv, nebo vbec.
Pekvapiv velmi odoln je lak a potisk karoserie. A to i u nelicencovanch model. Jedin msto, kde jsou vidt rmy je pika nosu. koda, e vrobce vol barvu plastu karoserie podle pevldajc barvy karoserie, a ne podle barvy piky. U Mobil 1 a Coca Cola je barva vlisku shodn s barvou piky a rmy nejsou prakticky vidt. U 7-eleven je plast bl a pika zelen, u Arcalex modr a pika erven. Tam je vidt i drobn pokozen zeteln.
Na stavu jednotlivch aut se projevil i rozdl ve zpsobu pilote. Dallara, kter je pilotovna plynule a bez agresivnch zmn m po tdnu kultivovan tich chod. Dallara namhan agresivn jzdou plnou prudkch zmn a koliz je npadn hlunj a vce chrast. Pekvapiv ovem velmi podobn hrub zvuk m i Dallara, kter jezdila sice plynule ale dlouhodob na pln plyn s obasnm oputnm slotu. Dallara co skoro nejezd je tich, ale je znt, e si jet podn nesedla.
Po rozebrn nen dn zmna vidt, a tak vzhledem k tomu, e je podvozek z jednoho kusu plastu soudm, e se jedn zejm o ji zmnn vle v uloen modulu pedn osy do tla modelu a mon i v uloen vlastn osy.
Osa je pouze provleena otvorem v tenkch bonicch pilhajcch na disky kol, kter spojuj se stednm dlem modulu tenk vzpry. Ve stedu jet prochz osa drkou a dky vli v otvorech bonic o n osa krt.
Pokud dojde k odstrann tchto vl a vlo se mkk plastov podloky mezi bonice a disky kol urit dojde k vraznmu omezen vibrac a tm i k celkovmu ztien.
Dvod zmny zvuku motor a jejich rozdln hlunost mi nen jasn a tak konstatuji fakt, e k n dochz a e motory model, kter jsou vce namhny jsou hlunj.
Co zvrem:
I pes ni mechanickou odolnost jsou to krsn auta, kter se povedla, ale na druhou stranu Dallary nejsou urit modely pouze na poliku a tak si myslm, e by mly bt odolnj.
Ani na jednom modelu jsem vyjma neastnho automatickho centrovn vodtka nenael jedinou vadu z vroby. Pekvapenm je velmi odoln lak a peliv proveden loga bez jedin vady tisku a to ani na nelicencovanch modelech.
Co povauji v kadm ppad za mal ale peci dluh vrobce je pr detail v zadn partii vozu, kde by ern barva futer osy a rohu magnetu, kter je vidt v zadn sti podvozku, udlala hodn.
Alespo licencovan modely, kter jsou v tto partii lakovan na odpovdajc vtinou ernou barvu ( Pennzoil je zde lut ) by si to zaslouily. Bl futra a roh stbrnho magnetu jsou vidt, ru celkov vzhled a zrove pitahuj pohled na nejmn modelovou partii Dallar - tam, kde ve skutenosti karoserie plynule kon, m model dva hrby, kter kryj pevody a prv na tyto hrby popsan detaily upozorn. koda, alespo ten magnet se ale d zamaskovat snadno.
Roh magnetu a bl futra