Scalextric vs. MRRC Chaparral 2F
Posted by Pepino on January 14 2008 00:16:28
HISTORIE VOZU CHAPARRAL 2F

Ped zatkem sezny mistrovstv svta ve vytrvalostnch zvodech 1967 se veobecn pedpokldalo, e nejvtmi soupei budou, tak jako v pedchzejcm roce, automobilky Ford a Ferrari. Jak bylo pekvapen, kdy v prvnm zvod sezny 24 hodin v Dayton stl na startu, hned vedle prvnho Fordu Mk.II.B, bl Chaparral 2F. Pozoruhodn bylo, e posdka Chaparralu ve sloen Phil Hill Mike Spence ztrcela na Ford posdky Dan Gurney A.J.Foyt jen 0,26 sec! Krtce po startu se Chaparral 2F dostal do veden, kde vydrel a do tet hodiny zvodu. Potom Phil Hill havaroval. Druh Chaparral musel odstoupit v rannch hodinch pro poruchu 3. rychlostnho stupn automatick pevodovky.


Chaparral 2F, Brands Hatch 30. 7. 1967


Obdobn scn mly i dal zvody v sezn 1967. Vtinou prvn msto na startovnm rotu, eln pozice v zvod a nsledn defekt pevodovky. Chaparral 2F posdky Phil Hill Mike Spence dojel v tto sezn pouze v zvod BOAC 500 6 Hour Race Brands Hatch 30.7.1967. V tomto zvod Chaparral 2F zvtzil v ase 6:00:26,0 ped Ferrari 330 P4 posdky Chris Amon Jackie Stewart s asem 6:01:24,6. Chaparral 2F zskal v sezn 1967 celkem 80 bod a skonil v poad mistrovstv svta znaek na sedmm mst. Kdyby se udloval titul mistra svta jen podle poad v kvalifikaci, zskal by Chaparral 2F s pehledem prvn msto se ziskem 120 bod. Je zajmav, e v t dob se do celkov klasifikace potaly vechny body zskan v zvod a polovina bod z kvalifikace. Jednalo se o velmi rychl vz, kter trpl poruchou automatick pevodovky.

KONSTRUKCE A TECHNICK PARAMETRY VOZU CHAPARRAL 2F

Konstruktr Chaparralu Jim Hall z Texasu se na zvodnch tratch prezentoval v roce 1965 konstrukc Chaparral 2A. Na konstrukci spolupracovali tak Hap Sharp a leteck inenr Andy Green. K vzjemn spoluprci Halla, Sharpa Greena se ve jedna zajmav historka. Hall zcela sprvn uvaoval, e budoucnost stavby chassis zvodnch voz bude v plastickch hmotch. Pesvdil Greena, e bude financovat obchod s jeho zvodnmi luny za podmnky, e Green poskytne sv zkuenosti pi stavb monocoqu Chaparralu. Green souhlasil a to byl zatek plodn spoluprce, na jejm zatku Chaparral 2A, kter pivezl prvn vtzstv z prestinho zvodu 12H v Sebringu v roce 1965. V jnu 1965 postavili Chaparral 2C s konvennm chassis z aluminia, kter bylo pozdji pestavno na standard 2E a pouvalo se v kanadsko americkm mistrovstv CAM-AM.

Oproti ostatnm konstruktrm postavili Hall, Sharp a Green chassis svho vozu typu 2A z tzv. plastiky. Podvozek vznikl postupnm vrstvenm fli ze skelnch vlken a epoxidov pryskyice, a bylo dosaeno poadovan pevnosti. Osmivlcov motor Chevrolet byl vybaven trychlostn automatickou pevodovkou odvozenou z model General Motors. Ta dvala autu lep vlastnosti na kor mrnho snen vkonu motoru danm ztrtami v hydraulickm mnii momentu.

V roce 1966 byl Chaparral 2A pestavn do standardu 2D. Hlavn zmnou bylo zakryt cocpitu a instalace tzv. komna - airboxu, kter vytvel nporov peplovn a zvyoval tm vkon motoru. Chaparral 2D s posdkou Phil Hill / Joachim Bonnier zvtzil v estm zvod sezny 1966 ADAC 1000 Kilometer Rennen, Nrburgring.


Chaparral 2A



Chaparral 2D



Chaparral 2F


V roce 1967 byl Chaparral 2D znovu pestavn. Pestavbou vznikl revolun Chaparral 2F, kter byl dky svmu mohutnmu kdlu na vysokch vzprch nazvan blm texaskm ptkem. Pozoruhodn bylo, e pilot mohl sklon spoileru nastavovat z cocpitu, m doshl optimlnho ptlaku v zatkch a nastaven nejvtho hlu kdla pi brdn. Toto een okoproval v roce 1968 Colin Chapman u Lotusu 49C, avak FIA brzy nastaviteln kdla na dlouhch vzprch zakzala. Pro plnost dodm, e objem osmivlcovho motoru Chevrolet byl, po vzoru Fordu, zven na objem 7 litr.

Technick parametry Chaparralu 2F:

Chassis No.: 2F-001, 2F-002
Umstn motoru - uprosted
Motor - Chevrolet 90 V 8 (hlinkov blok a hlava)
Objem - 6997 cc / 7 L
Ventily - 16 ventil (2 ventily na vlec)
Rozvod - OHV
Vrtn / zdvih - 107.9 mm / 95.2 mm
Kompresn pomr - 11.0:1
Karburtory - Weber 58 IDM
Plnn - Naturally Aspirated
Vkon - 525.00 BHP (386.4 KW) @ 6000.00 RPM
HP / litr - 75.0 BHP / Liter
Vkon/kg - 0,66 bhp / kg
Chassis - epoxy monocoque
Brzdy - kotouov na vech kolech
Gearbox- GM / Chaparral 3 speed Automatic
Dlka/ka/vka - 3940 mm / 1780 mm / 990 mm
Rozvor/rozchod (p/z) - 2310 mm / 1400 mm / 1470 mm
Hmotnost - 795 kg

POROVNN MODEL SCALEXTRIC A MRRC (1:32)









Porovnn obou model nen jednoznan. MRRC si jako vzor pro svj model vzalo Chaparral 2F z Le Mans 1967. Model je relativn vrn.

Scalextric pouil jako vzor Chaparral 2F z Brands Hatch 1967. Nen to vak zcela pesn, nebo Chaparral 2F byl sezn 1967 opaten krmovou barvou, nikoliv blou jako na modelu Scalextric. Pesnj je uvst, e pedlohou byl Chaparral 2F umstn v Chaparral Museum v USA (v roce 2005 se astnil Monterey Historic Races a v roce 2006 Goodwood Revival), kter je po restaurovn bl. Jedn se o jedin dochovan chassis Chaparral 2F z roku 1967 . 2F-002. Pozoruhodn je, e chassis bylo pestavno ze starho chassis 2A-003 z roku 1966.



Rozmry model



Karosrie a interir

Karosrie obou model jsou relativn vrn. Rozdl je zejmna v barevnosti a v proveden jednotlivch detail. Model MRRC m nkter detaily lpe propracovan. Zsadn rozdl spov nap. v naznaen nasvn chladi a sn motoru. U MRRC je detail relativn vrn (vetn barevnosti), u Scalextric je pouze naznaen profilac ernho plastu. Vdechy chladi jsou u MRRC provedeny vetn struktury chladie, u Scalextric je chladc systm znzornn hladkm blm plastem. Naopak Scalextric pouil pro mku nad motorem perforovan plast, na rozdl od MRRC, kter nad motor umstilo pouze plast s rytm nznakem plastu.

Model Scalextric m funkn reflektory z LED diod (vpedu bl a vzadu erven). MRRC m reflektory nefunkn, pedn jsou oblepeny bezpenostn pskou tak jako pi skutenm zvod v Le Mans (No. 7 ernou, No. 8 stbrnou).

Interir je u obou model relativn dobe propracovn. U MRRC je soust karosrie, u Scalextric je oddlen. Scalextric opatil model hascm pstrojem a hlavou pilota lpe odpovdajcm skutenm proporcm lidskho tla.

Pneumatiky

Disky obou model jsou reln, model MRRC m propracovanj detaily, vetn kvalitnho oznaen pneumatik Firestone. Pneumatiky modelu Scalextric svou kou neodpovdaj skutenosti.

Rozmry pneumatik



Scalextric pneumatiky jsou hladk bez vzorku, uzpsoben provozu na autodrze.
MRRC pneumatiky jsou profilovan se vzorkem jako u skutenho vozu.

Chassis, motor, pevody

Oba modely maj rozdlnou koncepci podvozk, umstn motor a pevod.

Scalextric:
chassis je vyrobeno pouze pro model Chaparral 2F
chassis je ke karosrii pichyceno osmi rouby
do podvozku je mon jednodue vloit ip Scalextric Digital
motor Mabuchi SP 18000 ot./min. je umstn rovnobn ped zadn osou modelu
pevodov pomr je 11:36
loiska zadn osy jsou silikonov
chassis je osazeno plochm magnetem, kter generuje ptlak 236 g.

MRRC:
chassis je univerzln (typ Sebring Series) a je vyrobeno nejen pro modely MRRC
chassis je ke karosrii pichyceno temi rouby
do podvozku nen mon vloit jakkoliv digitln ip, model je tedy uren pouze pro analogov autodrhy
motor (vrobce a vkon neuveden) je umstn kolmo k zadn ose modelu, osa motoru je umstna pod zadn osou
pevodov pomr je 10:27
loiska zadn osy jsou kovov
chassis je osazeno dvma plochmi magnety

Jzdn vlastnosti:

Oba modely jsou svmi vrobci primrn pedureny pro jedn na plastov magnetick drze. Proto byly zkoueny na autodrze Scalextric classic, zcela opaten krajnicemi a svodidly. Charakter zkuebn trat byl spe technick, vyadujc dostaten mechanick grip (zbr). Dlka trat 9,12 metru tvar viz. ploha, standardn zdroje Scalextric, napt 12V. Pro porovnn byly testovny tak dal dva modely Scalextric (Ferrari 330 P4 a Ford GT40 Mk.II) ze sezny 1967.





Zvr:

Ze sbratelskho hlediska se Chaparral 2F od MRRC jev jako zajmavj. To je pedevm dno barvou modelu a vy kvalitou zpracovn detail. MRRC vyrobilo sbratelskou edici z Le Mans 1967 v potu 1800 kus. Sbratelsk edice od Scalextric zatm chyb.

Z hlediska jzdnch vlastnost je jednoznan lep Scalextric. Dosahovan asy byly o cca 8 10 % lep ne asy dosahovan modelem MRRC. Zsluhu na tom mly bezesporu ir pneumatiky modelu Scalextric a tak dlouholet zkuenost firmy ve vvoji a vrob model zvodnch automobil.































lnek napsal:
LS
V ppad zjmu o dal informace pite na e-mailovou adresu: ls-architekt (zavin) tiscali.cz

Prameny:
Autosport 1967
Motoristick souasnost, ploha . 1/ 1982
Archiv autora

Fotografie:
Autosport 1967
Ultimacarpage
vlastn

Podkovn:
Firm Hornby Hobbies Limited za poskytnut modelu Scalextric pro testovn
Mgr. Liboru ervenmu za peklad do anglickho jazyka

English version:
Open in PDF