Nejplacatj rally specil - BMW M1 od Fly Car Model (1)
Posted by Pepino on July 01 2008 08:41:17
Mezi velespn znaky rallye sportu poslednch 30 let urit BMW nepat, i kdy dvou vtzstv peci jen doshli.
V roce 1973 byl nasazovn vz BMW 2002Tii, se kterm vyhrl Rakouskou rallye Achim Warmbold (zajmavjm jmnem je navigtor vtzn posdky, kterm byl Jean Todt, slavn to f Ferrari F1 teamu s Michaelem Schumacherem).
Pak se oficiln ast BMW peruila na dlouhch 13 let, kdy v letech 1987-1990 ve WRC soutil vz M3. I ten si pipsal jedno vtzstv, a to hned v roce 1987, kdy doshl vtzstv na Rallye Korsika s posdkou Bernard Beguin Jean-Jacques Lenne. Jinak ale BMW jen pabrkovalo, a je obecn mlo znm, e i jeden z nejhezch sportovnch specil, uren primrn na okruhy, a prvn auto s pdomkem M v tovrnm kdu, tedy BMW M1, mlo svoji rallye verzi. Pro pznivce autodrhy nen pak nijak obtn se k tto verzi dostat, m ji totito v katalogu firma Fly, proslul to vrobce kvalitnch autodrhovch model.
J jsem se k tomuto BMW dostal vcemn nhodou, jeliko si na rallye auta vbec nepotrpm. Na zatku byl npad Pepina podat hradeckou rallye ligu, co znamen pedevm podit si rallye auto, a pak to byla nvtva webu Ilpe s.r.o., distributora Fly v esku. V akci tam byl nabzen prv model BMW M1 z rallye Korsika 1982, a to za 1080 K, co je vzhledem k prmrnm cenm model tady velice sympatick, a nezadalo mi to obvykl dvod k nkupu v Nmecku (kde stoj 40-42 EUR, bez potovnho).
Pvodn jsem uvaoval o njakm typickm WRC (Subaru, Citroen, Peugeot, Ford, Mitsubishi atd.), ale Pepinova nechtn poznmka, e sta, aby to mlo pilota a navigtora mne spolu s pjemnou cenou a slabost pro krsn ralo tvary BMW M1 pesvdila uvaovat o zakoupen prv tohoto autodrhovho modelu.
Historie vzniku auta urenho pro zvody skupiny 5, i jeho faktick neinkovn v tchto zvodech a nsledn nouzov vytvoen srie Procar je dostaten znm, a to i z lnku na strnkch tohoto webu. O rallye verzi jsem ale nikdy neslyel, a proto jsem se pustil do hledn co nejvce informac, piem mi Internet opt jednou dobe poslouil.
Za celm projektem nestla matesk spolenost z Mnichova, ale francouzsk soukromnk Hughes de Chaunac (zakladatel tmu Oreca, znmho i ze souasnch LeMans). S podporou francouzsk poboky BMW (BMW France) byly upraveny na rallye verzi pouh dv auta. Ob byly registrovny ve Francii, konkrtn ve Versailles, v roce 1981. Po dal ti roky (1981-83) se astnily vybranch domcch rallye (jako pln prvn byla Rallye du Var 1981), a na svtov rovni se pedstavily pouze dvakrt, na rallye Korsika v letech 1982 a 1983.
Pi prvn asti vz dil Bernard Darniche a navigtorem byl Alain Mah, soutili s slem 10, a v erveno-blo-zlatch barvch sponzor Rothmans a Motul. Byla to velice zkuen posdka, nebo Darniche vyhrl na Korsice celkem ptkrt (75, 77, 78, 79, 81) a druh skonil v roce 1976. Zvod zaali dobe, jeli na prbn tet pozici, ale nedokonili pro poruchu pevodovky. Vtzem se stal Jean Ragnotti na Renaultu 5 Turbo. Pi druhm nasazen na svtov rovni, o rok pozdji (1983) u vz pilotoval Bernard Beguin (rok pedtm skonil s Porsche 911 tet, a v roce 1987 na Korsice vyhrl s BMW M3) a navigtorem byl Jean-Jacques Lenne. Soutili s slem 3, na voze ubyla zlat barva i reklama cigaretm Rothmans, jinak pevldajc erveno-bl zbarven a npisy Motul zstali. Ale ani na druh pokus BMW M1 zvod nedokonil, tentokrte pro poruchu motoru, pitom opt mli na stupn vtz. Nakonec ale prvn tyi msta obsadili Lancie 037, a prvnm byl Markku Alen. Ve francouzskm ampiontu se BMW dailo o nco lpe, dvakrt obsadili druh msto, v rallye Lyon-Charbonierres 83 a v Antibes rallye 83.
Vsledky nebyly nijak oslujc, a pro pokraovn v soutch byly nutn dal pravy, ale to na tch u se v Mnichov nechtli podlet (bylo to pedci jen u 5 let od uveden modelu M1). Z celkov 49-ti vyrobench zvodnch voz BMW M+, tedy byly v rallye verzi pouh dva. Kadopdn ale jeden tce pekonateln superlativ pro toto auto stle plat. Byl to nejir vz astnc se zvod WRC, nebo se svmi 1925mm byl o dobrch 155mm ir ne jin WRC auta. O to vc je zajmav jeho nasazen na Korsice, kde nemal st rychlostnch zkouek vede zkmi ulikami horskch msteek.
Teoreticky vybaven vdomostmi o pedloze jsem se til na model. Prvn dojem byl vskutku skvl, erveno-blo-zlat zbarven vozu slu. Charakteristick vzezen pikrenho dravce je taky v podku, model je skuten hodn irok a hodn nzk. Jeho rozmry a tit ho tedy peduruj pmo z krabiky pro rychl drhy a velk zatky, kde urit bude mt vhodu proti jinm rallye vozm (autodrha se nejezd v zkch ulikch).
K povinn vbav pat magnet a taky cigaretov obtisky, ty jsou pipevnn na spodn stran krabiky. Pro dokonen vozu v podob z roku 1982 je pak nutn je standardn cestou (namenm v tepl vod) aplikovat na pedepsan msta. A nesmm zapomenout na netradin dv figurky, tedy netradin vzhledem k obvyklmu zvodn BMW M1 napklad v srii Procar, ale pochopiteln pro rallye je navigtor nezbytn. Zkladn podmnka pro Hradeckou rallye ligu se tedy tmto zdla bt splnna, a j jsem model odkldal na poliku s tm, e ho o vkendu rozeberu, vyzkoum, prost provm ho druhm pohledem.
Pi monti na podstavec mn ale udeil do o prvn nesoulad. Zatmco v roce 1982 na rallye Korsika vz dil Bernard Darniche, a tak je to uvedeno i na podstavci, na dvech modelu je natitno jmno Bernarda Beguina. Prvn, velmi zvan chyba, byla tedy zjitna u pi prvnm pohledu, a jak to cel dopadlo s pohledem druhm, jak auto jezd, jak vypad uvnit, jak odpovd sv pedloze nebo jestli tam jsou anebo nejsou dal pjemn, nebo nepjemn pekvapen, to u naleznete ve druh sti.
lnek napsal:
Marian