Nejplacatj rally specil - BMW M1 od Fly Car Model (2)
Posted by Pepino on July 07 2008 21:32:59
Prvn st recenze jsem ukonil zdenm nad chybou pi ntisku jmna jezdce na dvee auta, kdy msto Bernarda Darniche byl uveden Bernard Beguin (kter jel s vozem na Korsice v roce 1983, ne v roce 1982). Jet vc to vad v kombinaci se sprvnm jmnem jezdce na podstavci. Na druh den jsem se proto pln podezen rozhodl zat zkoumat, jestli potisk auta odpovd realit.

Prvn jsem si vzal k ruce obtisky, na kterch jsou loga Rothmans a Rohtmans Rallye. Je to nesmysl uvdt to takhle zvl᚝, ale ve spoust evropskch zemch nemete pout svastiku, ani kdy dlte extra vrn model techniky ze druh svtov vlky. Te mne napadlo jak postupovat v ppad, kdy americk letadla mla oznaen nmeckch sestel pod kabinou prv ve tvaru svastiky :) ?



Tady mi ned nepidat jeden zajmav pbh o xenofobnm chovn k historick skutenosti (a tabkov reklama na autech je historick skutenost) - v roce 1966 byl uveden do kin s velkou reklamou film "Battle of Britain", tedy Bitva o Britnii o hrdinn obran Anglie ped nmeckmi nlety. Mimochodem Britov (za podpory i echoslovk) vyhrli. Vude po celm svt byl film propagovn plakty (internet ani trailery jet nebyly) na kterch britsk Spitfire sesteluje nmeck bombardr, kter se v plamenech t dol. Pouze v bvalm zpadnm Nmecku byl film v oficiln distribuci propagovn plaktem, kde nmeck Messerschmidt sesteluje britsk letadlo.

Ale zptky k obtiskm, jednodue eeno jsou nepouiteln. Nejvtm problmem je nedokonal soutisk, kdy slovo Rally je v modrm rmeku se lutm okrajem, a lut okraj rmeek nelemuje, a tak rov barva vech ervench npis Rothmans. Nejlpe je to vidt v kontrastu s ervenmi pruhy na karoserii, stejn m bt i erven npis Rothmans, ale je prost rov, snad je to dobe vidt na piloench obrzkch.

Po obtiskch jsem si prohlel tampoprint na kastli, a je rovn odflknut. Npis Motul na bocch vozu je pli velk, take napklad je st psmena M zakryta ernm potiskem blatnku, rovn npis Valeo je velk, take jeho st je na blatnku, ale zejmna je naprosto odflknut z vozu. Tabulka rallye se startovnm slem je u Fly natisknuta pes npis Rally Rothmans, navc je ten npis msto na zadnm nraznku pod nm. Ve skutenosti ta tabulka vbec nebyl na zadnm nraznku, ale vlevo nad nm. A jako zvrenou perliku uvedu, e lamely kryjc zadn sklo nebyly ern ale erven.

Interir vozu je naopak na vysok rovni, tady nen co vytknout (po tom co jsou nroky relativn nzko). Vborn jsou poutac psy, vetn detailnch pezek, nehledal jsem jako ml Darniche pilbu, mon i ve skutenosti byla tak fdn jak je v modelu :), hlavn ale tam pi dvou figurkch jezdc nen vidt.

Podvozek autodrhovho auta u nem bt striktn historicky vrn, proto nejvc zajmav budou miteln daje.

Prmr disku pedn kolo - 13mm
Prmr disku zadn kolo - 13mm
Prmr kola pednho (disk a pneumatika) - 19mm
Prmr kola zadnho (disk a pneumatika) - 20mm
ka kola pednho - 9,5 mm
ka kola zadnho - 13 mm
Rozvor - 81 mm
Rozchod - 61 mm
e podvozku v nejir sti vepedu za koly - 52 mm
Dlka podvozku - 130 mm
e podvozku mezi koly - 51 mm
Poet zubu pastorku - 11
Poet zubu talovho kola - 36
Rozmr talovho kola - 19 mm

Jet rozmry smontovanho modelu:
Dlka i se zadnm spoilerem - 139,5 mm
Vka i se zadnm spoilerem - 35 mm
ka i se zadnm spoilerem - 63 mm

Motor je v postaven nap (sidewinder), a je to standardn Fly, jeho bli daje jako jsou napklad otky neznm. Model je vybaven jednm magnetem, obdlnkovho plochho tvaru, a je umstn ped motorem. Navc je ale na podvozku vylisovn drk kruhovho tvaru, pravd2podobn2 na magnet (Fly pouv magnet bu tvaru kruhu nebo ve tvaru obdlnku). Tento drk je 45mm umstnn ped zadn magnet a je za pedn osou. Kruhov magnet nen soust modelu, ale j jsem shodou okolnost jeden ml doma. Vyzkouel jsem a nedoporuuji. Auto s nm nejezd nejlpe, proto ten drk bych vyzkouel pouze na zva. Krsn se tam hod olovn pock plomby.





Pedn osa mne zaujala svm vkyvnm postavenm na uchycen k podvozku. Nen totito uchycena v kruhovm drku, ale elipsoidnm drku, take je j umonn vkyvn pohyb nahoru a dol. Zadn kola jsou omnoho ir ne pedn, a tato skutenost (spolu s vkyvnou pedn osou) je velmi dleit pro samotnou jzdu na drze. Nezapomnejme, e pi pevn zadnm pohonu autodrhovch model, a pi zaten vodtkem (resp. drkou), jsou vtinou pedn kola "na ozdobu". U BMW M1 se irok zadn kola staraj o lep penos hnac sly na povrch, ne je tomu u uch kol, a vkyvn pedn osa poskytuje daleko men odpor pi jzd, nebo pi pekce, nebo kvli vli v drku se pohybuje jenom pedn nprava, a ne cel auto.

Tolik teorie, nsledoval konen test na drze. Testovac drhou byl mj domc "plastov" okruh sestaven z Ites 74 a Faro 90 dl. Vzhledem ke st Itesu (Vnoce 1978), kivosti plastu a rzi na vodcch kolejnicch to vrn pipomnalo rallye podmnky rozbitch silnic (jen kostky chybli), na kadm pechodu dl to krsn hrkalo. Faro bylo naopak v pohod, a ta st okruhu byla naopak "jako dlnice". BMW M1 od Fly jezd jak z praku. Zejmna mne uchvtili zatky rovinek a akcelerace, tady je nejlpe vidt vhoda irokch zadnch pneumatik, model siln zabere a okamit jde do rychlosti. Kvli sv velikosti m samozejm problm v malch zkrutch, ale ve dohn svou akcelerac. Model je tedy vhodn provozovat na rychlch drahch s dlouhmi rovinkami, ale i na technickch drahch se kvli akceleraci neztrat, jenom vc usteluje do boku v zkrut.





BMW M1 je ale velmi netradin rallye vz a pro posouzen jeho monost v zvodech Hradeck rallye ligy jsem se rozhodl ho porovnat s typickm zstupcem WRC, se kodou Fabii WRC 2003 od Scalextricu, a to zejmna kvli 4WD, co je funkce, kterou m nyn spousta novch rallye 1:32 aut. Myslm tm pohon pedn osy pevodem od osy zadn.

kodovka je znan krat, o nco vy, obecn se jedn o mal auto. Srovnn je krsn vidt z fotografi aut i podvozk. Ob auta byly porovnvan v jzd s magnety, a v podstat v krabikovm nastaven. Upozoruji, e Fabia je v proveden Scalextric Sport, m u tedy mt nadstandardn doplky z krabiky, pinejmenm m Scalextric Sport motor. Nic to ale nepomohlo, fyzikln zkony plat na autodrze stejn jako u rallye.



BMW M1 je podstatn rychlej, obas jde zadkem naped, Fabia zase lpe sed v Krtkch zatkch. Je to hezky jezdc auto, ale BMW M1 je z krabiky o tdu lep (rychlej a ivj). Mon by Fabii pomohlo vyazen pevodu na pedn osu, ale nzk masa modelu BMW je daleko lep pro setrvanost.

Nejplacatj rallye vz historie by se tedy mohl celkem dobe prezentovat na autodrhovch zvodech, jzdn pedpoklady na to m, ale ... S naprosto nevrohodnm vzorem exteriru to nen to BMW z rallye Korsika 1982 jak by mlo. Bu to bude hraka pro koln dti, ale pro zvodn vz, nebo pro rallye vz do sbrky je jedin een. Tampoprint zbrousit a znovu udlat vz tak, jak m bt.

A co Hradeck liga? To jet uvidme, ale j u te vm, e i kdy je M1 jzdnmi vlastnostmi vborn model, tak ji jaksi chyb WRC duch, je to okruhov dravec. Take po zbrouen tampoprintu pijde na adu nkter z kabtu Procar srie, a to bu Jim Beam, nebo Warsteiner, cena 1080 K je pzniv. A pro rallye u te pemlm na Toyotou Celica.

lnek napsal:
Marian