Jak jsem tunil Astona
Posted by Pepino on August 17 2008 14:12:55


Chtl bych se tmto zpsobem s Vmi podlit o to, jakm zpsobem jsem postupoval pi vylepovn src modelu Aston Martin DBR9 od firmy Scalextric (C2644). Hned na zatku trochu samolib uvedu, e se podle mho nzoru jedn o racionln a realistick postup. Ovem patent na rozum nemm, take za jakkoliv pipomnky Vm budu vdn.



Na modelu bych rd ocenil nkolik detail prun zrctka, nasazovac zadn ptlan kdlo a ohebn antnky na stee. Pro je to tak dobr Vm asi dojde a auto otote na stechu a nic se neulom.

Vchoz stav

Proveden pohonu u modelu Aston Martin je v zkladu Sidewinder Endbel. Pastorek je plastov. Disky jsou plastov a v jednom kuse s inserty. Na ose jsou naraeny a osa je na konci zdrsnna. Pevodov kolo je napevno. Kluzn pouzdra-loiska jsou plastov. Ped motorem je uloen magnet.







Jet ne eknu cokoliv k pravm, tak napu jednu vc. Kdo bude jezdit jen velmi mlo, doma na krtkm plastu, nemus provdt dn pravy. Auto velmi dobe jede ihned po vybalen z krabiky a nasazen na drhu.

pravy

Prvn z monost prav je shnout po tuningu vrobce a pout doplky Scalextric Sport. Jedin dvod pro jsem je nezvolil je prmr osy 3mm a z toho vyplvajc dal rozmry. A j chtl u 1:32 zstat vrn 2,38mm.

Zadn nprava a pevod

Jako prvn jsem chtl pouze vymnit pneumatiky za silikony od Slot.it. Jene originln disky maj pouze tenkou vodc obru a tak na nich pneu nesed.



Proto jsem se rozhodnul pro kompletn set zadn npravy od Slot.it (SIKK04). Set obsahuje disky s inserty, pevodov kolo s 36 zuby, osu a bronzov loiska. Upevnn disk na ose je ervky M2 a tak me nastat problm se roubovnm - 0,95mm imbus se moc neprodv. Pneu na tchto discch sed naprosto dokonale. Mont do podvozku je taky bez problm. Sta vycvaknout originln npravu, nacvaknout loiska, nasadit osu, pevod a disky. Srovnat a pithnout.
Zde bych upozornil na jeden, mon i obecnj problm. Loiska pouit na jinm modelu obvykle nesed ve svm uloen viklaj se. Tady jsou mon dv varianty. Bu hledat loiska, kter rozmrov sed a nebo loiska tzv. dotsnit pomoc pistole s tavnm lepidlem.





U Aston Martina od Scalextric je jet jedna vc. Z karoserie jdou nad zadn npravou dv vzpry a ty po seroubovn modelu dr loisko na jeho mst brn jeho vycvaknut. Loisko o vtm prmru pak nadzvedv karoserii, co je zeteln vidt nad zadn pneumatikou. Proto jsem namsto originl loisek Slot.it pouil kluzn loiska od JMS.



Motor

Druhou vmnou pak byl motor. Neshnul jsem po originl Scalextric, ale dal jsem pednost motoru Slot.it ady V12/2. Volba motoru je samozejm tm nejdiskutabilnjm. Jen musm upozornit, e drk v podvozku umouje pouze pouit Endbel varianty a to zuuje pole pro vbr.
Protoe je motor uloen napevno, je zde nutn upozornit na pouit soustek dvou rozmr pevodov kolo o vnjm prmru 19mm a pastorek 6,5mm. Jin varianta nefunguje. Take v sortimentu Slot.it jsou k vbru ti pevodov kola 34, 36 a 38 zub a pastorky 10 13 zub.
Krom toho je pevn dan rozmr podvozku jeho ka, a tak ani pi vbru pevodovho kola nen moc prostoru k experimentovn. ka pevodu Slot.it je 4mm a nic irho se do podvozku prost nevejde ani by nsledn nepenvala kola. Pokud ovem nepouijete kola u.

Vodtko a kartky

Dal pravou byla vmna vodtka. Zde jsem pouil naped vodtko Scalextric Sport. Hlavn s ohledem na to, e drk vodtka je pro toto vodtko pizpsoben. Originln firemn tuningov dl obas nekod. Trochu problm byl s kartky. Originl Scalextric na star drze jen huely, na autodrze Carrera je to vrazn lep (zkuenosti z jinch model), Pesto jsem jako jinou variantu vyzkouel kartky Faro. Do vodtka jdou naohbat, jsou del a pro ppadn vyhnut - roztaen na eskou drhu proto dostaten a tak vce vydr.

Po poslednm setkn v T jsem se rozhodnul pro experiment a do vodtka jsem upravil kartky, nebo sp karte Alpha od Cahozy. Auto i po jejich pouit sed na vech tyech (startovn podmnka splnna) a jistota odbru je zaruena. Ale u drhy s trochu vystouplmi trolejemi by mohl nastat problm a tak jsem nakonec skonil u vodtka Slot.it pro devn drhy a vrtil se ke kartkm od Fara.


Originl vodtko a kartky Scalextric stav cca po hodin jedn na autodrze Carrera



Vodtko Slot.it pro devn drhy a kartky Faro


Pi vmn motoru jsem tak nahradil originln drtky k motoru silikonovmi kablky. Osvtlen jsem neodpojoval, je to trochu vc vkusu a mn se svtc model lb (vida pece trocha iracionality).

Poslednm krokem pak je doven modelu, kter zatm ponechvm jako otevenou kapitolu.
S m jsem zatm nespokojen jsou inserty v discch kol. Dodan inserty v setu neodpovdaj pedloze a tak mn jet ek vyeen tohoto problmu.

Zvr

Protoe mm monost pmho porovnn s neupravenm Aston Martinem od te firmy, dovolm si konstatovat, e dobr jzdn vlastnosti auta z krabiky se staly jet lepmi. Rozdl je zeteln i v domcch podmnkch na krtkm plastu.



Seznam aktuln pouitch soustek

Slot.it SIKK04 Kit zadn osy osa, disky+nserty, pevod 36z, loiska *
Slot.it SIPT03 Silikonov pneu 20x12
Slot.it SIMF03 Motor V12/2 29000 RPM pi 12V, 105g/cm
Slot.it SICH07 Vodtko pro devn drhy
Faro 602 Strac kartky FARO Cu, 8 ks
Slot.it SISP03 Silikonov kabel (jestli se nepletu, tak byl soust motoru)
JMS Kluzn loiska

*Poznmka: sousti kitu SIKK04 lze koupit i samostatn.

lnek napsal:
Vtek