Peetl jsem si nyn zajmavou diskuzi na SlotCar Illustrated, kter navazoval na pedstaven novho modelu Scalextric Renault R28 Fernanda Alonsa.
Uivatel OLD23 (40. let F1 fanouek, sbratel) psal, e je mu patn z toho, jak Hornby (majitel Scalextricu) vdy jen vezme star model a aplikuje na nj aktuln zbarven vozu danho roku a ji nerespektuje zmny karoserie atd.
Ostatn diskutujc s nm souhlasili a piklnli se k nzoru, e v tomto smru zanaj Scalextric drtit ostatn znaky.
Co si o tom myslte vy? Je tu krom LS njak dal sbratel F1?
Pspvk celkem: 359 Bydlit: Praha Registrovn od: 10.04.07
Vloeno dne 24-07-2008 12:20
Mm pr model F1 od rznch vrobc, ale praxe je vlastn vude stejn. pouze prvn zaformovn modelu je podobn relnmu autu, vtina dalch verz je jen barevnm klonem, v lepm ppad s novm kdlem. Samozejm zmny jsou v deklech a pilb jezdce, ale to u vtinou bv ve (sta si porovnat od Scalextricu Ferrari F1 za posledn 3 roky). Klasick vzor pro ostatn u v minulosti nastavil FLY svmi 917, 908 (s vjimkou SMcQ kolekce) a v F1 bezostyn pokrauje Marchem, kter se a na komnov ejektor od sebe vzjemn nijak neli. Pitom realita byla jin, pravy karoserie byly v prbhu asu pomrn dost velk. Na druhou stranu se tomu zase z vrobnho hlediska moc nedivm - formy jsou drah a je otzka, zda opravdov sbratel hraj v odbytu firem tu hlavn roli. Z prezentanho hlediska je teba, aby kad vrobce piel kad rok za kadou cenu s adou novinek a odtud je u jen krek k tomu to splnit nejjednodu cestou.
Pro ortodoxn sbratele jsou tu specializovan firmy typu Racer, LMM apod., kter prodatelnost sv maloseriov produkce zakldaj prv na modelsk vrnosti (pokud mono s jet snesitelnmi jzdnmi vlastnostmi - u Raceru to e osazen podvozku dly slot.it). Kouzeln je nap. serie Ferrari 250 LM, kde kad z aut m prv v detailech jinou karoserii vetn nejen leptanch doplk, ale vech prez i teba e a tvarovn zadn partie. Nevhodou je pochopiteln vysok cena, ale asem d vtina sbratel pednost tomu, aby vlastnila jeden opravdu kvalitn model msto ty tuctovek.
Na druhou stranu tady plat bezezbytku tak to, e za stejnou cenu me mt obdivovatel voz F1 superkvalitn stacionrn model od EXOTO v mtku 1:18, kter je prv z hlediska detail nesrovnateln. Jen mu chyb ten motor a vodtko...
J tomu povzdechu rozumm.
Mon je to s podivem, ale vrohodnost e i kitai (ti natst mohou tmelit a broousit). Ani sbratelsk modely nejsou 100%. Sbrm 1:18 brity po druh vlce, take vm. Ale do 1500,- mm SUPER model. Jen, jak sprvn podotknul Sutor, nejede.
Krom toho je nkdy docela problm urit ke ktermu zvodu v sezon se model vztahuje. Vrobci prost nesed dekly. Kudy mon cesta jsme tu u vidli.
Nehzel bych vechny nklady jen na formy. Jsou tady jet dal souvislosti.
Vrobci se nedostanou ke konkrtn pedloze natolik aby ji mohli pesn ztvrnit. Nap. Autoart u nkterch sbratelskch model pestal dlat motory. Stje ho k nim nepust a ve firm si nechtj vymlet.
Model mus bt nabdnut RYCHLE. Nejvce se prodv to, co je aktuln k vidn. Poppad to co je spn.
A v neposledn ad jsou tu enormn poplatky za licenci. Za prvo na vrobu modelu podle pedlohy. Kdy jsem slyel, kolik dajn zaplatila firma za jeden rally vz na asov omezenou dobu napadlo mn jedin - rizikov investice. Plat se rzn od promotora, pes stje, organizace .... Ale vdy hodn.
Take nm nezbv ne se smutkem v dui a slzou v oku s britskm kolegou souhlasit. A podle toho se zadit.
Pspvk celkem: 2145 Bydlit: Praha Registrovn od: 04.04.07
Vloeno dne 24-07-2008 18:47
Njak se pod zapomn, e Scalextric a ostatn vrobci kompletnch autodrh jsou pedevm vrobci HRAEK a nikdy nic jinho netvrd, take maj zcela jin priority. Nelze se tomu divit ani jim to vytat
Pspvk celkem: 133 Bydlit: Praha Registrovn od: 23.11.06
Vloeno dne 24-07-2008 21:01
Za pl roku mi bude tak 40 let, jsem sbratel a dle nzoru nkterch redaktor snad i znalec formule 1.
To co Scalextric nabz pod oznaenm R28 je Renault R24 (Jarno Trulli vtz GP Monaca 2004, Fernando Alonso). Scalextric bych za tuto obchodn politiku zase tolik nezatracoval. Pravidla se dnes ve formuli 1 zsadn nemn, nov vozy jsou jen evoluc voz loskch a laik si vimne rozdl mezi novmi monoposty jedn stje pouze v okamiku, kdy se vymn generln sponzoi. Jo, jo, zlat 70. lta, to bylo vechno jin a jaksi opravdovj (myslm te pouze na F1). A modely se vesele prodvaj, kadoron srie R24/x (domnvm se, e na modelu nen oznaen R28, ale F1 Renault 2008) u Scalextricu je min. 50.000 kus, po roce se pedstav new livrey a jede se dl. Jet nedvno byly pro sbratele k dispozici limitovan srie, ve kterch byl k dostn originl toho konkrtnho modelu, co u je dnes pas. To e je drah forma bych nerozebral, nebo ta forma se zaplat po nkolika mscch (mon tdnech) celosvtovho prodeje.
Zastavil bych se vak u neho jinho, a to u nkterch informac z e bj, kter koluj po tomto nebo jinch (i zahraninch webech).
1. Scalextric m k dispozici originln vkresovou dokumentaci vdy od konkrtnho tmu F1. Modely proto pichzej do vroby s ronm zpodnm, a tm uvoln dokumentaci. Vtinou se jedn o dokumentaci prvn verze vozu, nebo na t u po pl roce nen co okoprovat konkurennmi tmy. R24 je tedy prezentan verze z ledna 2004 viz. foto. Kdy v kvtnu 2004 vyhrl Trulli GP Monaka, tak u auto vypadalo vrazn jinak viz. foto.
Tmy vdy pedvaly originln vkresovou dokumentaci. Vzpomnm si na dnes ji legendrn causu s Lotusem 79, jeho vkresy poskytl Chapmann na podzim 1978 modelsk firm Tamiya (pochopiteln za penze). Jak bylo jeho pekvapen, kdy v lednu 1979 vyjel nov Tyrrell 009, kter byl pesnou kopii Lotusu 79, podotkm vetn jzdnch vlastnost (Jarier i Andretti v tom roce svorn doshli shodnho mnostv bod). Tamiya toti plny poskytla Tyrrellovi vmnou za vkresovou dokumentaci jeho Tyrrellu 008. Ve skonilo alobou a nsledn mimosoudnm finannm vyrovnnm mezi Chapmannem a Tyrrellem.
2. Scalextric, dle m zkuenosti, nem potebu obmovat modely pli asto. Nap. McLaren MP4/16 piel na trh v dubnu 2002, zcela nov model MP4/21 na podzim 2007 (by v mal srii Pedro De La Rosa) znmj je vak srie Alonso, Hamilton z potku roku 2008 new livrey jako MP4/22. A tak je to i s ostatnmi tmy. Ale u Renaultu byla vjimka. R 202 (nstupce Benettonu) byl hlen na potku roku 2003, v noru vak ji byl staen z nabdky. Na potku roku 2004 byl k dispozici zbrusu nov R23 viz. foto, podotkm maximln vrn model, co mohu doloit fotografiemi. Jak bylo pekvapen, kdy byl na potku roku 2005 hlen R24 a na jae byl skuten k dispozici, opt maximln vrn model. Nechpu pro, ale je to tak.
3. MARCH bych do toho vbec nepletl. Sutor ml na mysli typ 761 z let 1976 a 1977 (v tom roce se vz objevil pod oznaen 771, ale byl to jen jin nzev, konstrukce byla stejn). MARCH tenkrt nasadil celkem 17 barevnch variant tchto voz dle aktulnch sponzor (tenkrt provozoval MARCH dva tmy po dvou vozech). Existovaly pouze dv verze, kter se od sebe liily pouze tvarem pd. Airbox esky komn neberu jako samostatnou verzi, ale pouze jako kosmetickou pravu dle pravidel platnch do 1.4.1976. Nekm, e se vz nevyvjel, on se vyvjel, ale pod karosrii. Na tom aut FLY tvarov zkazil co mohl, na rozdl od Scalextricu a jeho Renault.
4. Racer a LMM maj punc exkluzivity zejmna dky sv cen. Ano, maj jinak a hlavn lpe zpracovan nkter detaily, ale za tvarovou pesnost bych je moc nechvlil. U LMM je tvarov vrohodnost ze sbratelskho hlediska katastrofln, vetn povrchovho zpracovn je a pli siln poznat, e se jedn o run prci, nikoliv sriovou vrobu z profi forem. O jejich dnch licencch pochybuji, opt mm na mysli LMM. Stoprocentn nevyrb modely podle tovrnch vkres, ale to bychom se dostali opt k licencm,
Diky za SUPER informace. Kdybych chtel jezdit formule, napriklad Pohar Scalextric, ktere jsou nejlepsi? Je s tim nejaka skusenost, ze tato jezdi dobre, a tamta hur? Napr. srovnani Ferrari a McLarenu z roku 1976 vs. rekneme formule tohoto desetileti? Od Scalextricu, SCX, FLy, atd.