Autor |
RE: Pozice vodítka |
mcfik
člen
Příspěvků celkem: 69
Bydlitě: Plzeň
Registrován od: 09.10.06 |
Vloeno dne 30-01-2007 19:22 |
|
|
Tak tohle pamatuju.I kdy na cenu u bych si nevzpoměl.Je fakt,e po "hodinách "
uměly doutníky couvat.
fik |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
roman
člen
Příspěvků celkem: 70
Bydlitě: Havířov
Registrován od: 02.11.06 |
Vloeno dne 31-01-2007 20:38 |
|
|
Zdravím.....a přece měl Vítek malou pravdu,kdy prvně psal o vodítku a zadní nápravě. Nejedná se o klasické vodítko pro vedení autíčka po celém okruhu,ale pro výjezd z garáe.Toto řeení bylo pouito na starých autodráhach Carrera kolem roku 1970.Na mých modelech Porsche 908 se toto zařízení bohuel nedochovalo a proto přikládám fota. r.
roman sem připíchnul tento obrázek:
Editoval roman dne 31-01-2007 20:45 |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
roman
člen
Příspěvků celkem: 70
Bydlitě: Havířov
Registrován od: 02.11.06 |
Vloeno dne 31-01-2007 20:45 |
|
|
2/2
roman sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 01-02-2007 11:27 |
|
|
Ano důkaz kouzla nechtěného.
To Roman Co se s tím vodítkem stane za jízdy vpřed. |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 01-02-2007 11:28 |
|
|
Tak to čumim jako blazen, tak jednoduché a prosté řeení. Koho by to dnes napadlo. koda e u to neuvidíme v akci. |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 01-02-2007 11:31 |
|
|
jednodue se díky otáčení osy zvedne a zarazí ve vodorovné poloze. Kdy začne couvat tak ho otáčení osy zase stočí o 90° k zemi kde se zase zarazí. Prostě geniálně jednoduché. |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 05-09-2007 23:31 |
|
|
Právě rozmýlím, jaké vodítko pouiji a dolo mi, e jsme sice velmi pečlivě probrali kde má vodítko být a proč, ale nikdo nezmínil druhý problém, který s tím myslím také souvisí a to je li lepí vodítko, které má sloupek na kterém je uchyceno na svém konci ve směru jízdy (např. Cahoza)a je tedy vozem tlačené, nebo naopak na svém začátku a je taené( např Scalextric). Co vy na to?
Editoval Petr L dne 05-09-2007 23:34 |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 06-09-2007 10:33 |
|
|
Je to jen můj laický názor, ale já si myslím, e důleité je, kde je v asi oska vodítka, v tomto místě je model veden. Jestli dá praporek dopředu nebo dozadu záleí na tom, jak velké má vodítko, jak velký je přední převis, domnívám se, e v podstatě by to mělo být jedno....
Praporek slouí jen k natáčení kartáčků ve směru jízdy a jejich podepření shora zejména u modelů, které mají vodítko velmi nízko (nebo po něm dokonce klouzají).
Čistě teoreticky, čím jsou kartáčky méně vpředu, tím méně nadlehčují přední kola a předek autíčka svým pruením... |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 06-09-2007 11:09 |
|
|
Honzo díky za názor, ale skutečnost, e lexany alespoň co já jsem viděl mají vodítko vdy tak, e ho model tlačí ale hovoří o opaku.
U komerce bych to neřeil, tam je ve poplatné řeení celého auta a můe být výsledkem kompromisu bez ohledu na jízdní vlastnosti.
Jsem zvědavý jestli vlastně někdo zná důvod proč ho mají lexany takto, nebo je to otázka tradice, či síla zvyku? Teď by se hodilo mít komentář někoho, kdo má lexany v malíčku.
|
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 06-09-2007 15:11 |
|
|
Je to určitě proto, e to je nejjednoduí řeení pro asi s tak nízkou světlostí.
|
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 06-09-2007 17:58 |
|
|
Honzo tomu nevěřím, na jiných detailech bazírují a tady by to takto odstřelili? To se mi nezdá.
|
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
PSSLOT
člen
Příspěvků celkem: 21
Bydlitě: Praha 8
Registrován od: 17.05.07 |
Vloeno dne 06-09-2007 19:32 |
|
|
Pokud mi to karoserie umoní je lepí umístit vodítko co nejvíc před přední osu
auta a to tlačené(PARMA,CAHOZA),protoe tímto vodítkem dosáhnu poadovanou
světlost.
Pavel Svoboda |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 07-09-2007 08:09 |
|
|
Hodně se s pozicí vodítka laborovalo a umístění čepu vodítka se ustálilo na pozici, kde je-teda vzadu.
Je to dáno i tím, e u rychlých kategorií Wing a Eurosport je přední část karoserie tak nízká, e v podstatě leí na vodítku a tlačí vodítko při jízdě pomocí přitlaku vzduhu směrem do dráky.
Samozřejmě velkou roli hraje i světlost modelu, proto se upravuje i pozice vodítka směrem nahoru, nebo dolů.
Vymezuje se pomocí vymezovacích podloek a dokonce se pouívají i vodítka sníené.
Protoe na dřevěných dráhách jsou vodiče větínou řeeny pomocí stínění, bývají pod úrovní dráhy a na kadé dráze v jiné hloubce.
Proto je důleité si při tréningu vyzkouet pozici vodítka, jestli dobře dosedá do ráky a kartáčky správně leí na vodičích. Nejlepí je poloit si pouze podvozek na dráhu a pozici vodítka upravit.
Platí to i pro komerční auta, protoe tady se pouívají velké přední koa, které dosedají na dráhu a pokud budou dret vodítko ve patné pozici auto nefunguje.
Někdo si myslí, e pokud naloí do přední části olovo, nebo jinou zátě, e to je to pravé, ale větí roli hraje doladění vodítka jak jsem popisoval.
Vodítko se musí lehce otáčet, ale nesmí mít velkou vůli na otočném čepu.
Pozice a doladění vodítka je jednou z nejdůleitějích veličin u dráhovek.
JMS |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 07-09-2007 10:34 |
|
|
To Petr L - Po mnoha pokusech se to ukázalo jako nejjednoduí (viz JMS). Jak to myslí, odstřelili? |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 07-09-2007 12:18 |
|
|
Myslel jsem tím to , e u jiných částí se detail a jeho vliv řeí podstatně pečlivěji a sloitěji, např vyvaování kotev atp. a u tohoto dílu se mi nezdá, e by by potenciální monost vibrací, torzí nebo jiných problémů la stranou a prostě se konstatovalo, je to takto nejjednoduí, tak to tak je a basta. To jde proti celé logice pečlivé práce na sladění celého auta ja ko funkčního celku.
Jistě můe být monost problémů nií, ne potíe spojené s jinou konstrukcí vodítka ale, to přece nemusí platit pořád, ve jde dopředu ne?
|
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 07-09-2007 13:12 |
|
|
Neřekl bych, e se na to kale.
Myslím, e jsem dostatečně popsal, e je potřeba si s vodítkem pohrát, aby model dobře fungoval.
Při povolených rozměrech vodítka pro závodní auta si nedovedu představit, jak by někdo chtěl posunout otočný čep, který má průměr 5 mm někde dopředu, kde jsou zasunuty kartáčky a přiletovány káblíky.
Navíc ten čep musí být dostatečně pevný, protoe na něj nepůsobí jenom síly při jízdě, ale i nárazy při kolizích.
Navíc se samotné vodítko zabruuje na přípravku, aby byly obě plochy, které tlačí kartáčky ke dráze v rovině a dokonce se zabruuje ploha okolo otočného čepu, aby bylo vodítko přesně kolmo a po dotaení vodítka nedolo k tomu, e při otočení vodítkem v některé pozici zadrhává, nebo má větí vůli.
Dalí téma jsou zvolené kartáčky, jejich délky, tlouky a perfektní nastavení.
Konečky se jetě lehce rozčesávají, pro lepí kontakt.
Take jetě jednou- vodítko včetně kartáčků je jednou z nejůleítějích veličin u dráhovek.
Pokud by na to lidi kalali, tak jim nepomůe seberychlejí motor, kdy model bude vypadávat, nebo bude mít patný přenos elektřiny a motor nedostane tolik co potřebuje.
Navíc pokud není ve v pořádku, tak se kartáčky opalují a model nejede.
JMS |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 07-09-2007 13:38 |
|
|
To JMS: Pokud to ode mne vyznělo tak, e se na to kale, tak to nebyl můj úmysl, jenom my z těch prvních odpovědí připadalo, e je pozice vodítka daná tak nějak tradicí a moc to nikomu dnes nevrtá hlavou.
Teď tomu rozumím, u lexanů na jiné provedení není místo a případné negativní vlivy jsou eliminovány pečlivým tuningem celku.
Otázkou ale je, jestli tam, kde tak pečlivé provedení uloení a ostatní úpravy jsou jaksi mimo technickou kvalitu celého auta, by nebylo ku prospěchu jiné provedení vodítka. U mnoha komerčních podvozků včetně Slot.It tomu tak je a mne právě zajímá ten důvod. Určitě hraje roli to, e je na čumáku aut a to hlavně těch moderních hodně málo místa, ale je to jenom tento důvod?
|
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 07-09-2007 17:14 |
|
|
A proč tedy se nezeptá u SlotItu? Vodítko u lexanů je prověřené, vyzkouené a osvědčené - to je ten důvod. A nebo jestli Tě to trápí, tak si to (ku.a) udělej jak chce a bude-li to lepí, určitě tě budou ostatní následovat! A uvědom si u konečně, e nejdůleitějí je místo, kde je oska a ne orientace dopředu nebo dozadu (a pak dopředu proto, e je to tak nejjednoduí, je tam totí místo a není třeba překopat předek asi!). |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 07-09-2007 17:18 |
|
|
Neplatí to pouze pro lexany- vodítko, jeho funkčnost a nastavení platí pro věechny dráhovky.
Vibrace se u lexaňáků objevují vyjímečně a pokud ano, jde o problém(vibrující kolo, ohlá osa, naraený převod, volné loiska a mnoho dalích).
U komerčních modelů je to samozřejmě stejné, ale je potřeba brát v potaz, e při velkých sériích není moné vyrábět kola, které neházejí, uloení zadní osy a motoru není přesné a pevné, diskutované vodítko není doladěné jak jsem popisoval.
Výrobci se to snaí kamuflovat pomocí magnetů, ale, kdy si někdo pohraje s takovým modelem a ví co má udělat jízdní vlastnosti se určitě hodně zlepí.
JMS |
|
Autor |
RE: Pozice vodítka |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 07-09-2007 18:25 |
|
|
To Honza:
U Slot.It se určitě zeptat nemíním, protoe sadu marketingových pláců o pečlivém řeení harmonického celku podloeného dlouhodobým testováním a konzultaci s oborníky nemám zapotřebí číst. To si dovedu napsat sám o jakékoliv i té největí hovadině.
A ne se pustím do nějakého laborování vdy se zeptám těch co to ji dělali, abych měl nějaké informace a mohl zváit jestli to má smysl, nebo jestli je to hovadina, nebo dát se na dráhu průkopníka slepých uliček jako byl Jára Cimrman namám čas ani náturu.
To vem obětavcům, co mi to trpělivě vysvětlovali:
Díky za ujasnění, prostě mi to vrtalo hlavou a nikde o tom ani slovo.
|
|