Autor |
Jízdní vlastnosti modelů |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 00:24 |
|
|
Ji delí dobu se v různých diskusích objevuje mylenka reálných jízdních vlastností modelů, takových, jako mají jejich 1:1 předlohy.
Od dětství jsem se při úpravách autodráhy zcela intuitivně snail u kadého auta dosáhnout maximální rychlosti a co nejspolehlivějího drení v zatáčce. Zkuenosti z jedění na dřevu mne ve správnosti tohoto pohledu jen utvrzují.
Myslím, e ne kadé pro konkrétní auto v reálném provozu uitečné vlastnosti se stejně pozitivně projeví na autodráze a nechápu dost dobře jakou přidanou hodnotu by takové jízdní vlastnosti měly modelu dát.
Co si o tom myslíte vy?
Editoval Petr L dne 29-12-2007 01:14 |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 06:23 |
|
|
No to záleí také na tom k čemu jsou auta určená. Například modely zn.Ninco s odpruenými nápravami a náhonem 4x4. Tyto auta jsou nepřekonatelné na dráze Ninco s terénními nerovnostmi a vyloeně dělané pro rallye. Kdy na tu samou dráhu pouije auto od jakéhokoliv jiného výrobce tak nemá proti Nincu anci. Kdy vak bude chtít s tímto odprueným podvozkem jezdit na hladké dráze a u na dřevu či třeba scalextricu tak je to potom pravý opak, zvlátě kdy Ninco je odpruené vzájemně mezi motorem a zadní osou co vidím jako velmi neastné řeení. Jetě snad moná kdyby to udělali tak, e bude odpruený celý motor s převodem vůči karoserii. Má zkuenost je taková, e auta s tlumiči jsou na dřevěné a hladké dráhy vyloeně nevhodné.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 29-12-2007 09:28 |
|
|
Naprosto souhlasím s PetremL. Přebírání věcí z reálných aut není správná cesta. Kdo chce mít dokonalou kopii - měl by stavět nefunkční maketu. A naopak ten, kdo chce s autem jezdit - a u na dráze nebo s RC, musí z modelovosti slevit. Hlavně pod karoserií.
Obdobně to platí i u lodí i letadel.
Dovolím si ale tvrdit, e je tady jistá souvislost s měřítkem. Např. RC auto v 1:8 se svému vzoru můe podobat mnohem víc, ne RC v 1:32. |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 09:57 |
|
|
Já bych to tak rezolutně netvrdil. Některé věci přebrané z reálu jsou pro nás samozřejmostí a asi si to ani neuvědomujeme. Například měkké gumy, sniování podvozku, sniování těitě. Tyto "vymoenosti" mají obdobné vlastnosti jako u skutečných aut.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 10:28 |
|
|
U dráhovek nelze v ádném případě jízdní vlastnosti porovnávat s auty 1:1, nebo RC.
Dráhovky jsou specifické tím, e se jedná v podstatě o trojůhelník.
Zadní kola a vodítko.
Pokusy čtyřkolek a nebo předohrabek byly zavreny, stejně jako diferenciály.
Jak by mohla čtyřkolka fungovat na dráze, kdy do zatáčky vodítko zatočí a kola hrabou rovně a vpodstatě auto hrnou rovně ze zatáčky.
Výrobci to eliminují pouitím magnetů, které auto drí v dráce, ale je to pouze oblafnutí lidí, kteří si myslí, jak ty čtyřkolky fungují.
Pokud dáte takovou čtyřkolku na dřevěnou dráhu,kde nefungují magnety, tak je lepí odblokovat přední pohon a auto jede líp.
V Třebové se kluci přesvědčili, e i bez magnetů jde jezdit parádně, kdy je dráha zajetá, čistá a auto dobře funguje.
Základem je dostat váhu co nejníe.
To je ovem pro výrobce komerčních aut dost sloité, protoe pokud mají vyrobit karoserii, aby byla propracovaná do detailů a byla taky dost pevná, je taky dost těká a tvrdá.(nepohlcuje rázy a kruty z podvozku)
Jak tady někdo psal - u komerčních aut stačí třeba povolit roubky přichycující karoserii a auto jede hned líp.
To u jsou takové finty, které je třeba zkouet a testovat.
JMS |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 13:59 |
|
|
Vypadá to, e panuje veobecná shoda s tím, e jízdní vlastnosti modelů na autodráze jsou specifické a podřízené tomu, aby model co nejlépe "seděl" a lo co nejlépe vyuít vlastností motoru. To e se auto nechová jako jeho 1:1 předloha, tedy jestli je přetáčivé, nebo nedotáčivé atd. nás nezajímá .
Speciality jako je terénní autodráha apod. bych vynechal, tam "účel světí prostředky" a hlavním směrem vech úprav je asi "průchodnost terénem.
Magnet bych ale zcela nezatracoval, v podmínkách domácí dráhy, kde je vdy málo místa se díky magnetu dá najídět do oblouků trochu méně etrně ne bez magnetu a tím jezdit trochu rychleji, ne délka dráhy a rádius zatáček dovoluje.
Hlavně pro děti věc k "nezaplacení.
Zkouel někdo hlavně u 1:32 tam, kde jsou magnetické troleje, jak se magnet na vlastnostech vozu projevuje?
Myslím toti, ei to by mohlo mít svoje výhody, v určitém směru jeho přítlak nahradí váhu závaí, co by mělo být zajímavé při průjezdu zatáčkou a při kolizích, kde nepůsobí takové síly díky mení hmotnosti podvozku.
|
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
HWSlot
člen
Příspěvků celkem: 401
Bydlitě: Thereban
Registrován od: 20.10.06 |
Vloeno dne 29-12-2007 14:00 |
|
|
Vzhledek tomu, e jsem něco odjezdil na FARU,teď jezdím na Nincu a taky na "dřevě", tak si myslím, e by kadý, kdo do tohodle vlákna napíe nějaký moudro, měl hlavně zdůraznit, na jakou dráhu se jeho názor, rada, ponaučení vztahuje.
Věta, e autíčka jezdějí lépe, kdy mají půlenou a kyvnou přední osu je nesmyslná, kdy nedodám e: na dráze Ninco a u autíček, která nemají vodítko opatřena pruinkou.
Take prosím, rozliujme jednotlivé dráhy, protoe jsou mezi nima rozhodně nezanedbatelné a veliké rozdíly.
HWS
http://www.hwslot.estranky.cz/
Editoval HWSlot dne 29-12-2007 14:02 |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 14:50 |
|
|
To HWS, to ale platí pouze v případě pokud nechá přední nápravu aby se podílela na jízdních vlastnostech.
Jestli se nemýlím, tak trend je vliv přední nápravy minimalizovat. Např. pouitím tvrdých a co nejhladčích pneu atd atd. U vodítka si myslím, e nalezení jeho udeální pozice a odstranění vibrací bude také uitečnějí ne pruinky pod.
|
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 16:19 |
|
|
Tak jak říkal HWS musí dodat pro hladkou a tvrdou dráhu. Já i Ivan máme zkuenosti s Nincem a tam bylo odpruené vodítko výhodou. Jinak bych to zase trochu srovnal s reálem. Závodní vozy do terénu mají odpruení účinějí a okruhová vozidla se snaí naopak o nastavení nejtvrdí, take opět podobná zkuenost. Samozřejmě na dřevě se snaíme aby se přední kola sklouzla a co nejméně vozu překáela při zatáčení nebo dle pravidel se musí dotýkat dráhy vechna čtyři kola na rozdíl od plechovek, kde v některých kategoriích jsou přední kola jen namalovaná a pak tedy mohou jezdit jen po třech bodech. Zajímalo by mě zda se u komerčních autíček osvědčila otočná přední náprava např. na formulích. Dělá je pokud vím Ninco i SCX.Bohuel já jsem s tím nikdy nejel ale na posledním závodě v Mostě jsem viděl tuto formuli se zatáčecí přední nápravou u zkueného a úspěného závodníka. Bohuel pouze v depu. ale byla vytuněná SLotitem a on s ní jezdil co mi při závodě uniklo.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 17:07 |
|
|
Určitě to bude lepí, kdy to má zatáčecí přední kola.
Je ovem otázkou co to vydrí při nárazech.
JMS |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 17:19 |
|
|
Problém s povrchem ale myslím platí pouze pro Ninco. U ostatních výrobců snad není problém počítat s laděním předku jako na dřevo.
|
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 29-12-2007 17:28 |
|
|
Já mám auto se zatáčecí přední nápravou. F1 Jaguar od SCX. Taky upravenou Slot.item. A ta situace je jetě komplikovanějí, protoe SCX má pruící vodítko a přenos napájení pomocí tenkých prouků plechu. A na vodítku dva kartáčky za sebou. Přední pneu i po zatíení nosu formule prakticky nedosedají na dráhu. Zajímalo by mně, jestli ten zmiňovaný člověk má na té formuli i jiné vodítko - nějaké "závodní" od SCX, nebo jestli jezdí s originálem a nebo jestli změnil celý předek - pevná přední osa, jiné vodítko a kartáčky a připojení na motor.
Vliv na jízdu bohuel nemůu porovnat s pevnou nápravou - nemám zatím jinou formuli. A pevnost - na první pohled to vypadá křehce, ale zatím to drí. |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
HWSlot
člen
Příspěvků celkem: 401
Bydlitě: Thereban
Registrován od: 20.10.06 |
Vloeno dne 29-12-2007 18:38 |
|
|
Já osobně se domnívám, e pro ty,kterým je rozbitého autíčko líto, nemá na závodění komerční formule vůbec cenu. A je úplně jedno, jestli přední náprava je zatáčecí nebo nejni.A jak je pevná. Kdy neurazíte jí, tak určitě urazíte přední nebo zadní křídlo, či jiné formulové "výčnělky".
HWS
http://www.hwslot.estranky.cz/ |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 19:49 |
|
|
Tak pokud si dobře pamatuji, jezdí s tou formulí třetí ročník a nápravu jetě neopravoval. Na přítím závodě si to prohlédnu lépe. Mimo jiné je taková formule také zpestření startovního pole, protoe větina jezdí samé scalextrici. A Ivane pokud si nebude nechávat nasazovat autíčka do jiné dráky, tak ti třeba vydrí i ta formule.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-12-2007 20:04 |
|
|
No Jirko, nevím nevím, kdy se jely formule u nás v Podbabě, tak to na dráze vypadalo jako na vrakoviti, samé spoilery a kusy karoserií. Nasazovači byli spí sběrači.
|
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 31-12-2007 11:24 |
|
|
K těm jízdním vlastnostem je třeba taky podotknout, e kadý z nás má taky svůj styl jízdy.
Je teda rozdíl, kdy bych třeba naladil auto podle svých potřeb a někdo jiný by s takovým autem nebyl schopen zajet.
Ono toti opravdu záleí jak, kdo je zvyklý najídět do zatáčky a potom tomu odpovídá i výjezd ze zatáčky.
Pokud auto nejede plynule projevuje se to i na dosahovaném čase.
Moc lidí si myslí, e kdy to do zatáčky nahrne natvrdo a ono to tam udrí, e je to nejlepí, ale stává se, e to auto vlastně vyjede z optimální stopy, jde více do smyku a ne ho motor stačí vytáhnout zpět do optimálního směru, jsou ostatní dávno pryč.
JMS |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 31-12-2007 13:17 |
|
|
Ano přesně tak a patrně z těchto důvodů dosahujeme někdy lepí časy na mení napětí, kdy se zatáčky projídějí plynuleji.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
HWSlot
člen
Příspěvků celkem: 401
Bydlitě: Thereban
Registrován od: 20.10.06 |
Vloeno dne 31-12-2007 17:26 |
|
|
Blbost - jedu do pravoúhlý zatáčky na plnej, kdy u jsem tak 1,5cm před ní, tak pustím ovladač,brzda, autíčko se lehce prosmíkne zatáčkou a okamitě plnej - a vechno na 12 V
HWS
http://www.hwslot.estranky.cz/ |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 31-12-2007 17:57 |
|
|
Hezká představa, bude mi to muset někdy ukázat v praxi . U se těím, jak bude svou Dallaru sekrabávat se zdi.
Honza |
|
Autor |
RE: Jízdní vlastnosti modelů |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 31-12-2007 21:03 |
|
|
Výborně Ivane, 12. ledna v Mostě nemá nikdo anci. Já jim brnku a vypíou diplomy předem na Tvoje jméno.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|