Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 10-12-2007 10:35 |
|
|
Drím palce a nezapomeň to celé nafotit, a se můe pochlubit, jsk ti to lo.
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 10-12-2007 11:51 |
|
|
Aby sis uetřil procházení slepými uličkami vlastního vývoje levnějích verzí ovladačů (uvedený Hammer a připravovaný Slot.it jsou v cenové relaci okolo 3000,- Kč) , podívej se na stránky Tomáe Herdera nebo se spoj s Jirkou Hametou, který jich u na této bázi postavil několik na různých základech a vechny fungují v reálném provozu.
Samozřejmě to platí jen tehdy, kdyby to měl být ovladač pro závodění v seriálech - na domácí dráhy je elektronická verze asi přece jen zbytečný luxus.
Honza |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 10-12-2007 15:13 |
|
|
Nebudeme polemizovat co je to domácí dráha, ale v ČT si kluci nadmíru pochvalovali monost zajezdit si na plastu s ovladačem od Jirky Míčka. Hlavně pak regualci-nastavení brzdy.
I s mým ovladačem od Fly - klasika obohacená o elektroniku - byla spokojenost. Dokud jel. Pak se z něj zadýmilo a radi jsem ho odtavil. Myslím, e byl problém s nevhodnou redukcí a nejistotou kam který drátek zapojit. Konec konců i JMS svůj ovladač zapojoval s pomocí měřáku.
Ale tam nemířím. Myslím, e klíčové pro rozhodnutí není na čem jezdit - plast nebo dřevo. Ale na jaké úrovni jezdit. Myslím, e ovladač je dlouhodobějí investice a zmíněné 3000 jsou cenou za dvě auta, nebo jedno vytuněné . Proto se mi to nezdá zase tak moc.
A jít cestou vlastního vývoje???? Moná, e výe zmíněné tři tisíce jsou základem nákladů do nejistého výsledku. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 10-12-2007 15:17 |
|
|
Souhlasím s Petrem i Sutorem.
Steve, jít na autordáhu s Notebookem je asi stejný jako na boruvky se stavebním Catepilarem.
Dost dobře si nedovedu představit jak bys to auto přes klávesnici ovládal. Jako e ipkou dopředu plnej plyn a dozadu brzda? Hele to není ádná inovace ale jen výměna řídícího přístroje a jetě navíc dost neastná.
Nezapoměň e potřebuje jedním tlačítkem a u je jakéhokoliv tvaru ohládat X rychlostí a brzdu současně a rychle. To se ti na klávesnici nepovede ani za boha.
Je fakt e pokud bys to měl vychytaný tak si můe přes PC vechno nastavit, seřídit, ale k čemu kdy to nebudeč moct převíst přes pořádný ovladač na dráhu.
Inovace by byla kdyby se ti podařilo propojit klasický ohladač přes PC do dráhy s tím e ovladač by měl podobnou konstrukci jako ty dnetní ale v Pc by sis mohl nastavit vechy napětí na jednotlivých rychlostních stupních, průběhy zrychlení či sílu brzdy atd...
To by byla inovace protoe dodnes se to řeí pouze elektronikou.
PC ti pak po zajetí nějakých časů můe vyjet i graficky v jakých zatáčkách či nájezdech ses jak choval a tím se můe poučit či něco lépe odladit, ale to jde o tak sloitou elektroniku spřaenou s nějakým softwarem e bych se opravdu divil kdyby se ti něco takového povedlo. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Steve
člen
Příspěvků celkem: 12
Registrován od: 09.12.07 |
Vloeno dne 10-12-2007 15:37 |
|
|
Hele hele nemusíte do mě hned rejpat byl to jen můj nápad jak zmodernyzovat autodráhy Mymochodem foák jetě nemám ale a ho budu mít tak vyfotim vechno co budu moct
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 10-12-2007 16:02 |
|
|
Nerejpáme, tedy jen někdy, hlavně nás nesmí brát smrtelně váně.
Samozřejmě kadá inovace je nějaká inovace. Otázkou je jestli je to krok vpřed či vzad.
Nechcem ti brát iluze, můe se o to pokusit ale na nějakém závodě se pak uvidí jestli si měl pravdu či nikoliv.
Samozřejmě kadému vyhovuje něco jiného.
Někdo stále preferuje palcové mačkací ovladače a jiný je zas skalním zastáncem pistolových ukazováčkových ovladačů. A kdo je víc? Který je lepí? Ten nebo ten?
Na to ti nikdo nikdy nedá přesnou odpověď protoe kadému můe vyhovovat něco jiného.
Stejně tak nemůu tvrdit e bys mě s Notebookem nedostal pokud ho má u odmala přirostlí k ruce tak je moný e bys mě porazil, proč ne.
Ale musel by sis opravdu dobře zváit jak bys chtěl těch minimálně 5 rychlostí + brzdu na domácí dráze řídit přes PC.
Pokud si dobře vzpomínám tak podobný problém řeil Sony u své konzole playstation 2. Jak řídit plyn auta v Grand Turismu přes jedno tlačítko. To e je pouze plný plyn nebo nic jim u nevyhovovalo a tak museli přijít s něčím novým a tím byli několika stupňová tlačítka. Podle síly tlaku palcem na tlačítko sis plynule ovládal plyn. Takhle to na playstationech funguje dodnes, ale na druhou stranu je to zas jen klasický miniaturizovaný regl tak jak ho známe dodnes. Prostě celý odpor a dráhu reglu dostali do jednoho miniaturního tlačítka a nějaké elektroniky.
U PC bys musel mít ale pod jedním tlačítkem jeden rychlostní stupeň co nevidim jako reálné na ovládání. A řídit ho přes dvě tlačítka plyn, brzda je asi tak inovativní jako zvonkový tlačítko. I tím se dají modely řídit.
Editoval Mitch dne 10-12-2007 16:09 |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 10-12-2007 16:40 |
|
|
Nikdo do tebe nerejpe, jsou to jen dobře míněná doporučení, abys neztrácel čas a peníze neefektivními cestami a e jich je...
Jen k ceně ovladačů v příspěvku Vitka (jinak dodatečná regulace brzdy není samozřejmě problém na téměř kadém ovladači u domácí autodráhy a je cenově nenáročná):
1) Má-li dostatek peněz můe si koupit jakýkoliv ovladač k jakékoliv dráze - zmíněný ovladač JMS je vysoce profesionální výrobek, jeho cena tomu také odpovídá a právě u té verze v ČT dost překračuje 10.000,- Kč. Otázkou tak pořád zůstává racionalita takovéto vstupní investice pro domácí autodráhu + vyuití jeho moností na ní - čoky apod. Pro jedění na úrovni JMS je super, pro jezdce s plasákem na domácí autodráze je to kanón na vrabce.
2) Dtto platí pro komerční ovladače typu Hammer apod. (Slot.it, ACD, vyí Parmy) - cenová relace okolo 3.000-6.000,- Kč taky není zrovna málo pro domácí autodráhu a monosti jejich regulace lze vyuít jen zčásti.
3) Elektronické ovladače v intencích dle návodu Tomáe Herdera a pozdějích provedení Jirky Hamety jsou cenově únosné (v závislosti na tom, jaké základní komponenty těla ovladače pouije) a splňují vlastně ve, co se od nich očekává, navíc jsou aktuálně vylepovány na základě zkueností z různých závodů a drah. Vedle nich existují i různé jiné typy poloprofi výrobků z rukou zručných bastlířů (Most), pro které platí toté.
Nejjednoduí cesta je účast na závodech, kde má monost si nezávazně vyzkouet několik typů a podle vlastních preferencí se rozhodnout. To ale platí předevím pro dřevo... U plastové domácí autodráhy ti bohatě stačí jen ta případná regulace brzdy nebo elektronická verze komerčního ovladače od výrobce dráhy.
Honza
Editoval sutor dne 10-12-2007 16:45 |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 10-12-2007 16:59 |
|
|
Na doma, tedy na plast s nejdelí rovinkou do 5 m není elektronický ovladač vůbec potřeba. Stačí zakoupit za cca 80,- potenciometr 10-30 Ohm a nacpat ho buď do ovladače, nebo do krabičky na konec ňůry, ve ostatní je zbytečné plýtvání časem, energií a prostředky.
Pokud ovem touí po nějakém jiném přístupu k problému, doporučuji jak jsem se ji zmínil o ovládání Petr Garguláka
http://www.autodraha.org/readarticle.php?article_id=40
Ten na to el také z jiné strany a má to hlavu a patu.
Pokud se chystá na závody, tak ji v minulosti jsme se tu o PC v nějaké debatě otřeli a myslím e JMS tenkrát o nějakých pokusech psal s tím, e to nemělo velký smysl.
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 10-12-2007 18:04 |
|
|
Aby nedolo k nedorozumění. Myslím, e ne ve je v ovladači. Sebekriticky vzato je to i rukama a hlavou.
Naprosto souhlasím, e ovladač od JMS je na doma na pět metrů plastu luxus. I pro jedění na dřevu s autíčky z domácí dráhy. Ale ta cenová relace "okolo tří" u ne. A pro toho, kdo jezdí, nebo chce jezdit na závody A NECHCE STAVĚT, je to rozumné řeení.
Tady přidávám fotku vnitřku vlastního ovladače od FLY.
vitek sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 10-12-2007 18:09 |
|
|
Jetě poznámka. Ten ovladač je tak na "půl" cesty. Není to u jen jednoduché zařízení, ale ....
Na dalí fotce je regualce páčky ovladače. Otáčením velkého kola se nastavuje síla jejího odporu vůči prstu.
Zpětně vzato jsem z něj (ovladače) mírně rozpačitý. Kde jsem byl, tak to nebylo OK. Doma jede.
vitek sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 10-12-2007 19:13 |
|
|
Jo pánové,u delí dobu se chystám na nějakou levnějí variantu .
Nemělo by tam být tolik kontaktů na sběrnici, ani výměnné odpory.
Místo dvou tranzistorů stačí jeden, potenciometr na čoka je taky zbytečný, a chladič s ventilátorem taky.
Kuličkové loiska na páčce je taky zbytečný přepych
Na motorky typu Falcon myslím dostačující odpor kolem 200 ohmů(takový jsme teď jezdili v Třebové).
Odpadne kus základní desky i 9 výměnných odporových čipů.
Take přes vánoce to zkusím v prototypu a potom uvidíme.
Nemíním dělat ploňáky podomácku, aby to taky trochu vypadalo, tak uvidím , jak rychle mi je vyrobí.
Myslím, e začátkem února bych mohl první zájemce uspokojit
Vechno bych zajel vyzkouet za klukama do Třebové, oni by to vytestovali a uvidíme.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 11-12-2007 09:37 |
|
|
To Vitek:
Samozřejmě, e ruce a hlava hrají velmi podstatnou roli. A právě proto si troufám oponovat ohledně tvého názoru, e ovladač např. od JMS je apriori luxus i pro plasáky na dřevě. Tady platí jen jedno - jak pro koho, pro jaká auta a pro jakou dráhu. Cena pičkového modelu auta se pohybuje někde okolo a 2500-3000,- Kč, v některých seriálech se jede i 8 kategorií, hodnotu aut si kadý dokáe spočítat sám. Investice do kvalitního ovladače tady má skutečně cenu, navíc na některých drahách si např. bez sráeče napětí a modulace křivky s plasákem moc nezajezdí.
To, co jsem psal výe o problematické vyuitelnosti draích elektronických ovladačů, platí prostě předevím pro domácí krátké plastové dráhy a autíčka se základními nejpomalejími motory. Směrem nahoru a ke dřevu se výhody kvalitního ovladače projevují stále víc a případná investice do nich záleí jen na pohodlné solventnosti nebo sklonu k chronické bastlivosti a vývojářskému zaloení jezdce. V obou případech se dá dosáhnout srovnatelného výsledku (za jiné peníze).
Mmch, popisovaný Fly není nikde v půli cesty, ale jen na jejím samém začátku - tam byl i v době svého vzniku. Je to jen hezky zabalená hračka a to je taky jeho jediná přednost - technické finesy typu seřiditelného odporu páčky jsou sice zajímavé, ale reálně zcela nedůleité. U před cca 20 lety se na drahách pouívaly podstatně sofistikovanějí ovladače, jen jejich adjustace nebyla tak líbivá.
Honza
Editoval sutor dne 11-12-2007 09:42 |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 11-12-2007 11:40 |
|
|
Dnes jsem byl nakupovat součástky na ovladače, tak jsem přibral i něco na ty jednoduché.
Zkuební kousek asi udělám na základní desku, kterou teď pouívám, poupravím to a moná u mezi svátky vyzkouíme.
Uvidím, jak se domluvíme s klukama v Třebové, kdy bych tam mohl zajet.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 11-12-2007 12:05 |
|
|
Má u nějaký hrubý cenový odhad jednoduché verze?
Honza |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 11-12-2007 20:50 |
|
|
No, zatím jsem to podrobně nepočítal, ale základ by měl být horní díl podobný tomu profi ovladači, sice bez výměnných odporů, ale s potenciometrem senzitivity a potenciometr by byl i na brzdu.
Spodní výkonový blok u jsem dneska skoro udělal- Hliníkový profil, tranzistor, dioda, relátko pojistka a pár drobností.
Myslím, e ta cena od 2500,- do 3000,- by měla být reálná.
Samozřejmě to nebude na motory s velkým odběrem, ale pro domácí dráhy, nebo jedění s komerčními modely na dřevěných dráhách.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 12-12-2007 10:46 |
|
|
To Sutor Já myslím, e mezi námi není zásadní rozpor.
Shodneme se na tom, e investice do určitých věcí na pár metrů domácí dráhy jsou zbytečné.
Ale asi i na tom, e pouitá technika hraje svou roli - na dlohých drahách, s lepími auty apod.
A jak je vidět, tak JMS reagoval nejlíp. Pragmatická úprava vlastního produktu a jeho přesun do "nií" kategorie.
U Fly jsem měl na mysli hlavně snahu něco regulovat a ne jen výměnou odporu. e je Fly v porovnání s jinými produkty jen lepí hračka - souhlasím. Včera večer jsem ho měl rozdělaný a byl v pokuení tu "elektronickou" část odpojit a ponechat je klasiku. I kdy teď opět řeím problém jak ho připasovat bna Carreru. Banánky na jejich 3:5 mm iroké zdířky. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 13:14 |
|
|
Tak to znám taky z vlastní zkuenosti - skoro kadý výrobce jde individuální cestou atypického (a pokud mono nesehnatelného) konektoru. U Carrery bylo nakonec nejjednoduí namontovat na okraj do přípojného dílu normální standardní zdířky pro banánky z ovladače a propojit do nich spodní kabelá. Teď by to mělo jít jetě lépe, nové přípojné díly mají víc místa pro podobnou montá.
Honza |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 14:29 |
|
|
Jo pánové, nejen jiný konektor, občas je trochu proti konvenci i elektrické zapojení.
Myslím, e pokud se majitel jakékoliv dráhy hodlá zabývat pouíváním jiných ovladačů, měl by začít tím, e originál přípojný panel zdemontuje a místo něj dá panel na banánky přopojený do trolejí vodiči o nějakém rozumném průřezu. Pak je výroba redukce k jakémukoliv ovladači o hodně jednoduí.
Co se týká volby ovladačů, tak myslím, e není co řeit. Pokud bychom si takto kladli otázky o nevhodnosti a smysluplnosti při nákupu horského kola, tak odejde 80% kupujících z obchodu s kolem za 3 000,- bez přehazovačky. Přitom si ale 80% kupuje kola s parametry min. juniorského přeborníka! Tak proč by to nemohlo být stejné u autodráhy ? Kupujeme si přeci hračky, jejich smyslupné uplatnění je předevím v tom, e je máme a tak dobře fungují a vypadají a to, e je nevyuiji je zcela podruné ne?.
Já osobně si myslím, e pokud si to někdo můe dovolit a přinese mu to poadované uspokojení, není problém si domu na plast i třeba ten profi za 18 000,-
Jiné je to opačně, pokud chci závodit na velkých dráhách, tak pokud nezatnu zuby a buď si elektronický ovladač nepostavím, nebo nekoupím, prohrál jsem jetě dřív, ne jsem se dostavil na start. ( tedy pokud nemám zázračnou ruku, geniální cit, postřeh pilota bojového vrtulníku a nůi zkueností)
Daleko přínosnějí pro celou komunitu by bylo, kdyby kadý stručně popsal, jaký ovladač a proč pouívá a kde s ním jezdí a jak je s ním spokojený.
To by mělo alespoń nějakou vypovídací hodnotu.
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 14:46 |
|
|
Rád bych vechny příznivce autodráhy upozornil na zkuenost, kterou jsem včera získal od kolegy na krouku. Po připojení elektronického ovladače od Ninca na přípojný díl Scalextric tento ovladač zničil. Následně přípojný díl rozebral a proměřil.Zjistil, e tento přípojný díl je zapojen přesně obráceně ne jsou tradiční dráhy včetně těch dřevěných, tedy místo aby na brzdu el mínus pól a plusové naměřil na regulační části ovladače tak to zde bylo přesně obráceně. Před případnými úpravami ovladačů či napájení si před tím raději ve proměřte.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 12-12-2007 15:40 |
|
|
To samé jsme na měřáku zjiovali i v České Třebové před připojením ovladače od JMS. Taky tam bylo nekonvenční zapojení. A nejspí i proto se mi z mého ovladače předtím lehce zadýmilo. |
|