Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 16:09 |
|
|
To mi u Třebové trochu překvapilo, Faro přece vychází s Ites, a ten měl vdy zapojení OK.
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
HWSlot
člen
Příspěvků celkem: 401
Bydlitě: Thereban
Registrován od: 20.10.06 |
Vloeno dne 12-12-2007 17:50 |
|
|
Nechal jsem si postavit ovladač THJH - na Podbabě sqěle,ale doma? Jezdím s ovladači Ninco. První zkouka toti dopadla stejně, jako Vítkova, trochu se z něj "zadýmilo" a přestala mi fungovat brzda. A to mám zapojení na banánky. Ale, jak jsme začali s jedním z tvůrců ovladače s JH idetifikovat problém, přilo se na to, e tyhle elektrofonický věcičky musej mít správnou polaritu. A tu jsem zřejmě neměl, neb si ji prohazuju podle chuti, kterým směrem se mi zrovna chce jezdit. Take bacha-polarita je sfinstvo !
HWS
http://www.hwslot.estranky.cz/ |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 18:19 |
|
|
A je to tady! konečně víme, proč se mi u tebe můj ovladač rozhavil!
Polaritu je třeba vekslovat u troleje a ne na zdroji! Ti co vědí mi prominou, ale myslím, e nezakodí si zopakovat jak to zapojení je.
Petr L sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 21:31 |
|
|
http://www.homeracingworld.com/throttlecontrol.htm
Na Home Racing World něco málo o provnáváním ovladačů na 1:32 píou.
|
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 22:46 |
|
|
U asi tuím, kde jsou problémy se zapojením.
Podle plánku od Petra L z 3.8.07 ve vlákně ovladač-jaký doporučíte....
Zapojení je v podstatě dobře, ale připojení k dráce je opačně.
Podle mezinárodních pravidel je brzda-mínus pól ze zdroje zaveden k levému vodiči (po směru jízdy) a propojen s červenou zdířkou ovladače.
Plus ze zdroje jde přes stykač (zapnutí a vypnutí dráhy) do bílé zdířky ovladače(přívod plusu do ovladače).
Z ovladače je výstup plusu, černým banánkem do černé zdířky, která je propojena s pravým vodičem na dráze (po směru jízdy)
Zásadní pravidlo je, e model je zapojen tak, e plus je pravý a mínus levý kartáček po směru jízdy.
Proto nám to v Třebové po nalezení správného zapojení profi ovladače couvalo.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 23:01 |
|
|
Dnení obrázek zapojení od Petra L (tady ve vlákně) by byl správně, pokud by tam byl vyznačen směr jízdy zprava do leva.
Ale ipka tam chybí a v Třebové jezdí zleva do prava.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 12-12-2007 23:20 |
|
|
Tak teď mě napadla dalí věc. V sobotu na Krunohoru měl Tom Zedníček problémy s Hammerem. Pořád mu to ukazovalo chybu. Proměřovali jsme polaritu napájení a minus byl správně na brzdě, ale v tu chvíli nikdo s přítomných nevěděl přesně, jestli je přívod na ovladač bílý či černý. Neměl jsem tu odvahu zkusit prohodit černý s bílým banánkem na ovladači abych si nevydělal. Jestli to bude číst někdo z Mostu, mohl by zkusit změřit jestli jim z bílé zdířky leze napětí bez připojení ovladače a na černý by neměl nic naměřit. Myslím, e to by mohla být ta chyba ale je to jen pokus.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
src ceska trebova
člen
Příspěvků celkem: 212
Bydlitě: Sport klub, U Koupalitě 2092, 560 02Česká Třebová
Registrován od: 02.10.06 |
Vloeno dne 13-12-2007 01:26 |
|
|
Ahoj kolegové - profíci, nadenci a hlavně vichni co tomu rozumíte. ANO - u nás v ČT tento problém nastal - a opravdu je na vinně to, e máme trafa na oba směry jízdy ( vlastně dva okruhy ). PROSÍM VÁS VECHNY - načrtněte schéma zapojení ( a přepólování kvůli směru jízdy) pro jeden SLOT. Máme sponzorsky slíbenou výrobu zdrojů a přípoje chceme mít na vechno co existuje - od FARA trojvidliček, přes NINCO, SCALEXTRIC, FLY, SLOT IT, HAMMER, a po profi 3 banánky. Jde nám jen o to ,TO VE spávně zapojit. Nechceme, aby kadý kdo s něčím přijede musel vozit redukce, nebo něco na místě pájet. Vemte prosím na vědomí, e chceme nějakým přepínačem obracet směr jízdy - vlastně tím získáváme novou dráhu. Prosím Vás vechny o nějaký návrh - myslím, e se to bude vude hodit a hlavně nevidím důvod- proč to co dělají výrobci (překáet si ve vem ) musíme kopírovat i my - nadenci autodráhy. Usnadní to asi problematiku nám vem. Díky za spolupráci . Petr Krka SRC ČT. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 09:01 |
|
|
Nejvíce zmatků nadělají ty firemní kombinované konektory, kde se míchá připojení zdroje, dráhy a ovladačů. Osobně si myslím, jak jsem ji psal výe, e nejefektivnějí je upravit dráhu na banánky, je to jednoduchý, přehledný a zavedený systém. A to tak, aby připojení ovladačů bylo jinde, ne připojení zdroje a připojení trolejí
Větina majitelů ovladačů je na redukování ze svého firemního konektoru na banánky připravená, nebo není problém si redukci vyrobit.
Co se týká přepólování, nevidím jediný rozdíl mezi přehození drátů na vodítku a přehozením vodičů vedoucích k troleji. Nejbezpečnějí a zároveň nejjednoduí by bylo přeruit vedení k trolejím přímo u dráhy , tam nainstalovat panel s banánky s připojením vedení ke kadé dráze a tam v klidu v případě potřeby prostě ty dva dráty vdy přehodit.
Petr L sem připíchnul tento obrázek:
Editoval Petr L dne 13-12-2007 09:08 |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 13-12-2007 11:32 |
|
|
V ryhlosti jsem se díval na ten ten článek v odkazu od PetraL. Velmi zajímavé, metodologicky dobré uchopení problému. Vzít auta různých značek - podrobnosti v odkazu, zdroj, dva ovladače - z toho jeden Parma s 60, 45, 35, 25, 15, 7 Ohm - výměna. A zaměření se na tři parametry - vyputění, počáteční rychlost a odezva.
A výsledek? Nejlíp to jede na Parmu s 45 a 35 Ohmy.
Ale zajímavé je i toto:
Artin - 12 volts with 0.3 amps per lane
Vintage Revell/Monogram - 12 volts with 1.0 amps per lane
Carrera - 15 volts with 0.7 amps per lane
Scalextric - 15 volts with 0.6 amps per lane (converts AC to DC at the power base)
NINCO - 17.2 volts with 0.8 amps per lane
Čili nejen ovladač, ale i nastavení na zdroji.
Co z toho vyplývá pro mně osobně. Kadé autu s konkrétním motorem na konkrétní trati potřebuje svoje, ale volba Parma Economy s 45 nebo 35 ohm nemusí být patná volba pro domácí dráhu. + nastavitelný zdroj.
A jsme u toho. Přidat k ceně setu dráhy na doma dalí investici do zdroje a ovladačů??? |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 13-12-2007 12:03 |
|
|
Začínám mít pocit, e u to není vlákno o elektronických ovladačích. Ale o ovladačích obecně.
Nechtěl by to některých z Adminů uměle odělit a udělat nové vlákno z posledních X příspěvků?
Sebekriticky přidávám, e jsem tomu ... od tématu napomohl. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 12:31 |
|
|
Tak jsem dodělal ten prototyp, ale po příjezdu domů jsem zjistil, e baterka ve foáku je prázdná a nabíječku mám na chalupě.
Fotky teda budou asi a večer, nebo později.
Testování na trafu dopadlo dobře- motor Faro i Falcon jde setelovat na optimální záběr i brzda jde pěkně plynule regulovat.
Při zkouce s motorem Proslot 16D, který u má větí odběr, je těch 200 ohmů hodně.
I při staení senzitivity reaguje podle mého gusta hodně měkce.
Zkouel jsem i motor třídy X-12 a tady u ten tranzistor bez chladiče a ventilátoru hřeje.
Zítra musím vletět do Německa pro auto a v sobotu, nebo neděli bych zajel do Třebové(jestli kluci budou mít čas a chu), e by jsme to otestovali.
Popis udělám a s fotkama.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
src ceska trebova
člen
Příspěvků celkem: 212
Bydlitě: Sport klub, U Koupalitě 2092, 560 02Česká Třebová
Registrován od: 02.10.06 |
Vloeno dne 13-12-2007 12:57 |
|
|
Ahoj Jiří - určitě - jen se telefonicky ozvi - a otestujeme to. Pietro |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 14:38 |
|
|
Tome, trochu tomu co jsi napsal nerozumím.
Podmínkou aby ve pracovalo bez problémů je:
1. nesmí se měnit polarita na svorkách zdroje (svorky power)
2. je správně zapojený celý systém
( přívodní napětí/svorky ovladače/ovladač/napájení troleje -viz schéma výe)
3. přípojný bod napájení troleje je a za tím bodem, kde je připojená brzda na záporný pól. (svorky track)
Tomu polovodiči v reglu při splnění výe uvedených podmínek nemohu ublíit, není čím. Od zmíněného bodu směrem k trolejím a dále přez troleje k vodítku a motoru jsou to pořád jenom dva dráty, které si můe kadý prohazovat mezi sebou dle libosti. Elektricky je to vdy pouze prohození vodičů přívodního napětí k motoru a má v jakémkoliv bodě stejný efekt a vliv na zbytek systému jako prohození drátů na vodítku.
Editoval Petr L dne 13-12-2007 14:47 |
|
Autor |
RE: El. ovladač Vývojová verze |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 15:06 |
|
|
Tak to zkusím vloit
JMS
JMS sem připíchnul tento obrázek:
Editoval Pepino dne 13-12-2007 15:15 |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 15:19 |
|
|
To JMS: ahoj, za kolik by to asi mohlo být peněz, aspoň břiblině? Máme v krouku nějaký zájemce, kteří se jetě nerozhodli co si pořídí.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 15:41 |
|
|
Horní díl jsem pouil prozatím s výměnnýma odporovýma deskama.
Hlavní deska bude předělána- v horním dílu bude ubrána část, kde je normálně třetí potenciometr a místo konektoru na výměnné odporové desky bude osazen odpory přímo na desku.
Modrý vypínač relátka bude přesunutý někam , kde je teď díra mezi potenciometry.
Bude lepí, kdy tam to relátko bude.
Propojuje bílý a černý banánek(kabel), aby byly odstraněny ztráty.
Kdy se dá plný plyn, je to jakoby jste propojili bílou a černou zdířku natvrdo.
Zkouel jsem to, a s motorem Faro není vidět velký rozdíl, ale u Falcona u je to znát.
Dále bude ubráno z hlavní desky (na obrázku vlevo od páčky), připojení hlavního kabelu se posune a Hlavní deska se slevní oproti profi variantě.
Po odstranění výměnných odporů, zůstane průhledný kryt celý, bude jenon vyčnívat základní deska s potenciometry brzdy a senzitivity,kontrolka (led dioda) a přepínač relátka.
Spodní hliníkový profil s tranzistorem diodou a relátkem není nijak velký a asi by zůstal stejné velikosti.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 15:44 |
|
|
Jetě nevím kolik bude stát ta nová základní deska, ale myslím, e celé tourčitě nepřesáhne 3000,-
Není to málo, ale v dnení době ani zas tak moc.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 15:54 |
|
|
Včera jsem dostal tiáky, a protoe se blíí vánoce, tak letos u neberou objednávky.
Stejně to musím předělat , tak to bude taky troku trvat.
Sestavil jsem to zatím z toho co mám, tak to bylo docela rychle.
Teď se to musí vytestovat a potom se dá mluvit o nějaké sériové výrobě.
JMS |
|
Autor |
RE: Elektronický ovladač |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-12-2007 16:18 |
|
|
Schéma jsem si prohlédnul a nemohu si pomoct, pokud prohazuji vodiče mezi sebou v místě označeném zde na schéma kroukem, dělám to samé, jako kdy prohazuji vodiče k motoru na vodítku.
Petr L sem připíchnul tento obrázek:
Editoval Petr L dne 13-12-2007 16:20 |
|