AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 25 2024 07:11:37 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

View Thread
AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetovďż˝ server o autodrďż˝hďż˝ch | Česká autodráha | Ovladače
Autor Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Honza
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 432
Bydliště: Ostrava
Registrován od: 30.11.06
Vloženo dne 26-06-2007 16:11
To PetrL: A čemu na tom prosímtě nerozumíš???

Když se Ti autíčko překotně hned z fleku rozjíždí, potřebuješ ovladač s větším odporem, když se rozjíždí líně, potřebuješ ovladač s menším odporem....odpory ovládačů se pohybují v rozmezí cca. 15 - 75 ohmů. Faro má ovládače 75 ohmů, ale taky lze pro domácí dráhu použít použít 60 popř. v nouzi 40 ohmů (při napájení 15 - 16 V), na Falcon je naopak lepší odpor ovládače kolem 15 - 20 ohmů (napájíme cca 12 V napětím).

Diodový ovládač se hodí pro všechny případy, jen musí mít diody dimenzované na odebíraný proud, pro vyšší napětí je lepší vyšší počet diod, aby to už na 1. regulačním stupni prudce neakcelerovalo, nebo na diodě je úbytek napětí 0,6-7 V (pro domácí dráhy do nějakých 16 V stačí 12 - 13 diodových stupňů).

Štelování brzdy je odpor v brzdovém svodu (potenciometr zapojený jako proměnný odpor), který musíš dát takový, aby Ti vyhovovala citlivost nastavení brzdy (zpravidla 10 - 25 Ohmů), používá se drátový cca 5W. Pro motorky Faro Super je to spíše ta vyšší hodnota, pro Falcon spíše ta nižší hodnota (ale může být i ta vyšší samozřejmě).

Vítek by sám měl vědět, jestli se jeho ovládač hodí k jeho autíčkům za určitého napětí, které si tam doufám nastaví podle své potřeby, měl snad na mysli, aby byl připijitelný k dráze???

Jinak ovládač 45 ohmů by se snad měl svým odporem více méně hodit téměř ke všemu - je to taková univerzální kompromisní hodnota..., ale to znamená, že pocit při ovládání taky může být někdy poněkud kompromisní, je třeba vyzkoušet a vědět.
www.grafik-jan-vician.cz
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Mitch
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1003
Bydliště: New Bor City
Registrován od: 20.09.06
Vloženo dne 26-06-2007 17:03
U dlouhých dráh je vám ovladač s velkým odporem celkem k ničemu. Tam potřebujete jezdit rychle a brzdit účině. Na nějakou regulaci se tu moc nehraje. Řekl bych že vám na té dřevěné dráze bohatě stačí 3-4 rychlostní stupně. Někdo by možná řekl, že by v některách případech stačilo jen dvoupolohové tlačítko na plný plyn nebo brzdu. Jde o to aby jste neměli na ovladači mezi plným plnynem a brzdou zbytečně dlouhou dráhu pač to je zbytečná reakční prodleva na které ztrácíte čas. U domácích dráh je plynulá regulace celkem nutnost když jezdíte do velmi ostrých zatáček a po relativně krátkých rovinkách třeba jen na půl plynu, ale u dřevěné dráhy jsou tyto mezistupňové rychlosti zbytečná dráha na spoušti ovladače a zbytečné rychlostní stupně, které na dřevě stejně nevyužijete. nemluvě o těch proudových přechodech které vám jen hřejí ovladač
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 26-06-2007 17:39
To Mitch, díky za přesun.

To Honza, díky, přesně tohleto jsem otázkou myslel.

Víš ono když mᚠdoma komerční dráhu a proháníš se s ní pro radost, s běžným autem, tak toho na ovladači moc nevykoumáš. Ono totiž je mnoho věcí, které se dají vypočítat a teoreticky zdůvodnit, ale v praxi jsou na h.... a mezi tím se najde pár, které jsou k užitku. A myslím, že je jednoduší a v logice tohoto webu se zeptat těch co to mají okoukané a vyzkoušené, než si sednout s tužkou a počítat teoretický dopad změn v ovladači, už jenom proto, že od výrobce se dozvíš maximálně otáčky motoru a doporučené napětí a to je míň, než píše výrobce na mixéru. Pokud se k něčemu přecejenom dobereš, tak na tom nic a pár zatáček co mᚠdoma na zemi napájené zdrojem, co není z nejtvrdších ani většinou nepoznᚠ..


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Honza
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 432
Bydliště: Ostrava
Registrován od: 30.11.06
Vloženo dne 26-06-2007 19:09
No Mitchi s tím tlačítkem nebo 3 - 4 regul. stupni s Tebou moc nesouhlasím. Délka dráhy jezdce v ovládači je daná jeho konstrukcí a podle mně je rozhodně lepší mít těch regulačních stupňů na té dráze více než čtyři.... a dokonce čím víc, tím líp.

Myslím, že to byl snad jen takový diskusní obrat, proč by se jinak výrobci ovládačů tak snažili, kdyby stačilo tlačítko...smileysmileysmiley
Editoval Honza dne 26-06-2007 21:34
www.grafik-jan-vician.cz
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Mitch
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1003
Bydliště: New Bor City
Registrován od: 20.09.06
Vloženo dne 26-06-2007 22:54
Možná mᚠrecht, ale na tom rozpětí si trvám. Plynulá regulace je pěkná a modelům sluší, navíc pro jízdu dětí nezbytná, ale na závodní dráze naprosto k ničemu. K čemu ti je výkon od 0 do 50% na závodní dráze? Maximálně tak k tomu aby si s modelem sjel z převozního kamionu ke startovací čáře jinak mravenčí rychlost nevyužiješ. A vem si, že to je dobrá polovina funkční dráhy ovladače. tzn: že mezi plným plynem, brzdou a opět plným plynem mᚠcelou jednu dráhu ovladače zbytečně nevyužitou a to je jen ztráta času v každé zatáčce. Takže pokud plynulá tak od 50 do 100%.
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Honza
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 432
Bydliště: Ostrava
Registrován od: 30.11.06
Vloženo dne 27-06-2007 00:10
Respektuji Tvůj názor, co se týče dřevěné dráhy, Petrova otázka se týkala domácí dráhy, nebo takové, jak jsme měli na setkání. S mým ovládačem na 15 V jsi jezdil, jaký byl?

Jestli mᚠpravdu, co se týče ovládače pro dřevěnou dráhu, to bych si musel nejprve vyzkoušet, ale domnívám se, že u auta bez magnetu by se ti po zabrždění do ostřejší zatáčky na výjezdu při skoku na 50% výkonu u motorku, který má dostatečný kroutící moment, mohly protočit kola = hodiny, ale nevím to jistě, je to jen má představa a nechci se tudíž o tom hádat....regulace i do 50 % je podle mně dobrá k rozjezdu z klidu nebo nižší rychlosti bez prokluzování kol, které vede při rozjezdu k nižší akceleraci a v zatáčce způsobí nekontrolovaný smyk.
www.grafik-jan-vician.cz
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Mitch
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1003
Bydliště: New Bor City
Registrován od: 20.09.06
Vloženo dne 27-06-2007 07:20
Ale já nereaguju na Petra ale na Vítka. Ten se v předchozím vlákně bál toho, že jeho 45 Ohm ovladač nebude na prkně to pravé ořechové. Tys dodal že je to takový dobrý průměr na obojí. A já jen dodal že na dlouhé dráhy je dobrý ovladač ktererý má podstatně kradší náběhovou část. Řekněme od 0 do 6 V kdy se autíčko buď téměř nehne nebo se stěží rozjede a to je polovina vinutí odporu tudíž i polovina dráhy jezdce. K čemu to? Podle mě zbytečná dráha prstu na spoušti. Kdybys měl plynulou rebulaci až od 6 do 12V tak už by to bylo naprosto o něčem jiném. Buď bys mohl dráhu jezdce o polovinu zkrátit nebo bys ji mohl zachovat, ale musel bys převinout vinutí abys měl rozmezí od 6 do 12V na celé dráze jezdce. To je podle mě efektivnější ovladač. A myslím že při 6 či 8V se ve tvém modelu takový divoch který by na výjezdu ze zatáčky hned trhal dráhu neprobudí.smiley
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
sutor
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 359
Bydliště: Praha
Registrován od: 10.04.07
Vloženo dne 27-06-2007 14:08
A co takhle se shodnout na tom, že pravdu tak trochu máte (a nemáte) všichni? Každé auto a nakonec i dráha může mít a taky většinou má rozdílné nároky na ovladače a už z hlediska odporu, tak i možnosti případné regulace brzdného účinku. To, co někde plně vyhovuje, se může na jiné dráze s jiným zdrojem a jízdním profilem ukázat jako slabší - viz zkušenosti Jirky s 45 ohmovou Parmou apod., prostě musí se to na vlastní kůži vyzkoušet. Většinou nakonec skončíte s variantou minimálně 2 výměnných odporů v záloze (levnější řešení) nebo u plně regulovatelného elektronického ovladače (to je ale finančně docela náročná záležitost, nejedná-li se o vlastní výrobek). A to už nemluvím o situaci, kdy chcete jezdit i něco jiného než plasáky 1:32.


Honza
Editoval sutor dne 27-06-2007 14:12
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Honza
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 432
Bydliště: Ostrava
Registrován od: 30.11.06
Vloženo dne 27-06-2007 14:38
Souhlasím. A hlavně je to třeba vždy vyzkoušet.

Co jsem již vyzkousel je, že moje napájení 1 - 24 V/3 A s regulací brzd spolu s diodovým 13-ti stupňovým ovládačem, který jsem přivez funguje bezvadně u mě doma i na dráze jako měl Mitch na setkání....

Pro Faro jsem vybaven bezchybně. Až budu mít jinou dráhu a hlavně autíčka s 16D motorky, pak to budu řešit. Do té doby mám jasno.
www.grafik-jan-vician.cz
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 27-06-2007 14:42
Já mám také jasno, dám do Faro ovladačů diody a přidělám štelovací brzdu a mám pokoj. Takže ještě jednou díky za osvětu.


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Honza
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 432
Bydliště: Ostrava
Registrován od: 30.11.06
Vloženo dne 27-06-2007 23:12
To PetrL: Těší mě tosmiley, pokud postavíš vnitřek ovádače dle návodu v článku o diodovém ovládači z ovládače Faro, určitě nebudeš zklamán...
Editoval Honza dne 28-06-2007 07:29
www.grafik-jan-vician.cz
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 28-06-2007 15:36
Chvíli to bude trvat, ale až je dodělám, tak je moje tři děti velmi dobře otestují a dám vědět. Odpor brzdy ale nedám k ovladači, ale do bedny ke konektoru od ovladače. Je to praktičtější. Děti jezdí cca 2-5 hodin denně podle počasí a to se již ukáže co vydrží a co ne.
Teď daly zabrat Dallarám od Scalextric. Po týdnu ježdění mám čtyři auta ve velmi různém stavu od dobře zajetého auta po trosku zralou na repasi- pokud vyjde čas shrnu to do nějakého článku.


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
VW
člen

Příspěvků celkem: 32
Registrován od: 01.12.08
Vloženo dne 16-04-2009 12:05
Petr L napsal:
Chvíli to bude trvat, ale až je dodělám, tak je moje tři děti velmi dobře otestují a dám vědět. Odpor brzdy ale nedám k ovladači, ale do bedny ke konektoru od ovladače. Je to praktičtější. Děti jezdí cca 2-5 hodin denně podle počasí a to se již ukáže co vydrží a co ne.
Teď daly zabrat Dallarám od Scalextric. Po týdnu ježdění mám čtyři auta ve velmi různém stavu od dobře zajetého auta po trosku zralou na repasi- pokud vyjde čas shrnu to do nějakého článku.


Taky jsem dal nastavení brzdy na panel ke zdířkám. A důvody byly naprosto stejný.

http://www.wagnerovi.cz/view.php?cisloclanku=2009040004

Nastaení brzdy jsem ale řešil nikoliv odporem, ale 12-ti polohovým otočným přepínačem a sadou diod. Odpor ve FARO ovladači jsem dočasně upravil tak, aby brzda měla 0 Ohm (v prodávané verzi je to asi 40 ohm), ale časem tam půjdou taky diody.
www.wagnerovi.cz
Autor RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 16-04-2009 12:11
No než jsem se dostal k úpravě, tak došlo k výměně za Carrera a záhy k digitalizaci a bylo po problému. Brzda a maximálka se šteluje nastavením systému.

Teď se zabývám spíš úpravu na duální systém aby byla možnost volby Digi/analog


http://132slotcars.blogspot.com/
Přeskoč do fóra:
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
17
17
McFíkovo
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 47
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio