Autor |
Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 26-06-2007 16:11 |
|
|
To PetrL: A čemu na tom prosímtě nerozumí???
Kdy se Ti autíčko překotně hned z fleku rozjídí, potřebuje ovladač s větím odporem, kdy se rozjídí líně, potřebuje ovladač s mením odporem....odpory ovládačů se pohybují v rozmezí cca. 15 - 75 ohmů. Faro má ovládače 75 ohmů, ale taky lze pro domácí dráhu pouít pouít 60 popř. v nouzi 40 ohmů (při napájení 15 - 16 V), na Falcon je naopak lepí odpor ovládače kolem 15 - 20 ohmů (napájíme cca 12 V napětím).
Diodový ovládač se hodí pro vechny případy, jen musí mít diody dimenzované na odebíraný proud, pro vyí napětí je lepí vyí počet diod, aby to u na 1. regulačním stupni prudce neakcelerovalo, nebo na diodě je úbytek napětí 0,6-7 V (pro domácí dráhy do nějakých 16 V stačí 12 - 13 diodových stupňů).
telování brzdy je odpor v brzdovém svodu (potenciometr zapojený jako proměnný odpor), který musí dát takový, aby Ti vyhovovala citlivost nastavení brzdy (zpravidla 10 - 25 Ohmů), pouívá se drátový cca 5W. Pro motorky Faro Super je to spíe ta vyí hodnota, pro Falcon spíe ta nií hodnota (ale můe být i ta vyí samozřejmě).
Vítek by sám měl vědět, jestli se jeho ovládač hodí k jeho autíčkům za určitého napětí, které si tam doufám nastaví podle své potřeby, měl snad na mysli, aby byl připijitelný k dráze???
Jinak ovládač 45 ohmů by se snad měl svým odporem více méně hodit téměř ke vemu - je to taková univerzální kompromisní hodnota..., ale to znamená, e pocit při ovládání taky můe být někdy poněkud kompromisní, je třeba vyzkouet a vědět. |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 26-06-2007 17:03 |
|
|
U dlouhých dráh je vám ovladač s velkým odporem celkem k ničemu. Tam potřebujete jezdit rychle a brzdit účině. Na nějakou regulaci se tu moc nehraje. Řekl bych e vám na té dřevěné dráze bohatě stačí 3-4 rychlostní stupně. Někdo by moná řekl, e by v některách případech stačilo jen dvoupolohové tlačítko na plný plyn nebo brzdu. Jde o to aby jste neměli na ovladači mezi plným plnynem a brzdou zbytečně dlouhou dráhu pač to je zbytečná reakční prodleva na které ztrácíte čas. U domácích dráh je plynulá regulace celkem nutnost kdy jezdíte do velmi ostrých zatáček a po relativně krátkých rovinkách třeba jen na půl plynu, ale u dřevěné dráhy jsou tyto mezistupňové rychlosti zbytečná dráha na spouti ovladače a zbytečné rychlostní stupně, které na dřevě stejně nevyuijete. nemluvě o těch proudových přechodech které vám jen hřejí ovladač |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 26-06-2007 17:39 |
|
|
To Mitch, díky za přesun.
To Honza, díky, přesně tohleto jsem otázkou myslel.
Ví ono kdy má doma komerční dráhu a prohání se s ní pro radost, s běným autem, tak toho na ovladači moc nevykoumá. Ono toti je mnoho věcí, které se dají vypočítat a teoreticky zdůvodnit, ale v praxi jsou na h.... a mezi tím se najde pár, které jsou k uitku. A myslím, e je jednoduí a v logice tohoto webu se zeptat těch co to mají okoukané a vyzkouené, ne si sednout s tukou a počítat teoretický dopad změn v ovladači, u jenom proto, e od výrobce se dozví maximálně otáčky motoru a doporučené napětí a to je míň, ne píe výrobce na mixéru. Pokud se k něčemu přecejenom dobere, tak na tom nic a pár zatáček co má doma na zemi napájené zdrojem, co není z nejtvrdích ani větinou nepozná ..
|
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 26-06-2007 19:09 |
|
|
No Mitchi s tím tlačítkem nebo 3 - 4 regul. stupni s Tebou moc nesouhlasím. Délka dráhy jezdce v ovládači je daná jeho konstrukcí a podle mně je rozhodně lepí mít těch regulačních stupňů na té dráze více ne čtyři.... a dokonce čím víc, tím líp.
Myslím, e to byl snad jen takový diskusní obrat, proč by se jinak výrobci ovládačů tak snaili, kdyby stačilo tlačítko...
Editoval Honza dne 26-06-2007 21:34 |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 26-06-2007 22:54 |
|
|
Moná má recht, ale na tom rozpětí si trvám. Plynulá regulace je pěkná a modelům sluí, navíc pro jízdu dětí nezbytná, ale na závodní dráze naprosto k ničemu. K čemu ti je výkon od 0 do 50% na závodní dráze? Maximálně tak k tomu aby si s modelem sjel z převozního kamionu ke startovací čáře jinak mravenčí rychlost nevyuije. A vem si, e to je dobrá polovina funkční dráhy ovladače. tzn: e mezi plným plynem, brzdou a opět plným plynem má celou jednu dráhu ovladače zbytečně nevyuitou a to je jen ztráta času v kadé zatáčce. Take pokud plynulá tak od 50 do 100%. |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 27-06-2007 00:10 |
|
|
Respektuji Tvůj názor, co se týče dřevěné dráhy, Petrova otázka se týkala domácí dráhy, nebo takové, jak jsme měli na setkání. S mým ovládačem na 15 V jsi jezdil, jaký byl?
Jestli má pravdu, co se týče ovládače pro dřevěnou dráhu, to bych si musel nejprve vyzkouet, ale domnívám se, e u auta bez magnetu by se ti po zabrdění do ostřejí zatáčky na výjezdu při skoku na 50% výkonu u motorku, který má dostatečný kroutící moment, mohly protočit kola = hodiny, ale nevím to jistě, je to jen má představa a nechci se tudí o tom hádat....regulace i do 50 % je podle mně dobrá k rozjezdu z klidu nebo nií rychlosti bez prokluzování kol, které vede při rozjezdu k nií akceleraci a v zatáčce způsobí nekontrolovaný smyk. |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 27-06-2007 07:20 |
|
|
Ale já nereaguju na Petra ale na Vítka. Ten se v předchozím vlákně bál toho, e jeho 45 Ohm ovladač nebude na prkně to pravé ořechové. Tys dodal e je to takový dobrý průměr na obojí. A já jen dodal e na dlouhé dráhy je dobrý ovladač ktererý má podstatně kradí náběhovou část. Řekněme od 0 do 6 V kdy se autíčko buď téměř nehne nebo se stěí rozjede a to je polovina vinutí odporu tudí i polovina dráhy jezdce. K čemu to? Podle mě zbytečná dráha prstu na spouti. Kdybys měl plynulou rebulaci a od 6 do 12V tak u by to bylo naprosto o něčem jiném. Buď bys mohl dráhu jezdce o polovinu zkrátit nebo bys ji mohl zachovat, ale musel bys převinout vinutí abys měl rozmezí od 6 do 12V na celé dráze jezdce. To je podle mě efektivnějí ovladač. A myslím e při 6 či 8V se ve tvém modelu takový divoch který by na výjezdu ze zatáčky hned trhal dráhu neprobudí. |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 27-06-2007 14:08 |
|
|
A co takhle se shodnout na tom, e pravdu tak trochu máte (a nemáte) vichni? Kadé auto a nakonec i dráha můe mít a taky větinou má rozdílné nároky na ovladače a u z hlediska odporu, tak i monosti případné regulace brzdného účinku. To, co někde plně vyhovuje, se můe na jiné dráze s jiným zdrojem a jízdním profilem ukázat jako slabí - viz zkuenosti Jirky s 45 ohmovou Parmou apod., prostě musí se to na vlastní kůi vyzkouet. Větinou nakonec skončíte s variantou minimálně 2 výměnných odporů v záloze (levnějí řeení) nebo u plně regulovatelného elektronického ovladače (to je ale finančně docela náročná záleitost, nejedná-li se o vlastní výrobek). A to u nemluvím o situaci, kdy chcete jezdit i něco jiného ne plasáky 1:32.
Honza
Editoval sutor dne 27-06-2007 14:12 |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 27-06-2007 14:38 |
|
|
Souhlasím. A hlavně je to třeba vdy vyzkouet.
Co jsem ji vyzkousel je, e moje napájení 1 - 24 V/3 A s regulací brzd spolu s diodovým 13-ti stupňovým ovládačem, který jsem přivez funguje bezvadně u mě doma i na dráze jako měl Mitch na setkání....
Pro Faro jsem vybaven bezchybně. A budu mít jinou dráhu a hlavně autíčka s 16D motorky, pak to budu řeit. Do té doby mám jasno. |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 27-06-2007 14:42 |
|
|
Já mám také jasno, dám do Faro ovladačů diody a přidělám telovací brzdu a mám pokoj. Take jetě jednou díky za osvětu.
|
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 27-06-2007 23:12 |
|
|
To PetrL: Těí mě to, pokud postaví vnitřek ovádače dle návodu v článku o diodovém ovládači z ovládače Faro, určitě nebude zklamán...
Editoval Honza dne 28-06-2007 07:29 |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 28-06-2007 15:36 |
|
|
Chvíli to bude trvat, ale a je dodělám, tak je moje tři děti velmi dobře otestují a dám vědět. Odpor brzdy ale nedám k ovladači, ale do bedny ke konektoru od ovladače. Je to praktičtějí. Děti jezdí cca 2-5 hodin denně podle počasí a to se ji ukáe co vydrí a co ne.
Teď daly zabrat Dallarám od Scalextric. Po týdnu jedění mám čtyři auta ve velmi různém stavu od dobře zajetého auta po trosku zralou na repasi- pokud vyjde čas shrnu to do nějakého článku.
|
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
VW
člen
Příspěvků celkem: 32
Registrován od: 01.12.08 |
Vloeno dne 16-04-2009 12:05 |
|
|
Petr L napsal:
Chvíli to bude trvat, ale a je dodělám, tak je moje tři děti velmi dobře otestují a dám vědět. Odpor brzdy ale nedám k ovladači, ale do bedny ke konektoru od ovladače. Je to praktičtějí. Děti jezdí cca 2-5 hodin denně podle počasí a to se ji ukáe co vydrí a co ne.
Teď daly zabrat Dallarám od Scalextric. Po týdnu jedění mám čtyři auta ve velmi různém stavu od dobře zajetého auta po trosku zralou na repasi- pokud vyjde čas shrnu to do nějakého článku.
Taky jsem dal nastavení brzdy na panel ke zdířkám. A důvody byly naprosto stejný.
http://www.wagnerovi.cz/view.php?cisloclanku=2009040004
Nastaení brzdy jsem ale řeil nikoliv odporem, ale 12-ti polohovým otočným přepínačem a sadou diod. Odpor ve FARO ovladači jsem dočasně upravil tak, aby brzda měla 0 Ohm (v prodávané verzi je to asi 40 ohm), ale časem tam půjdou taky diody. |
|
Autor |
RE: Ovladače - odpor, napětí, brzda regulace |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 16-04-2009 12:11 |
|
|
No ne jsem se dostal k úpravě, tak dolo k výměně za Carrera a záhy k digitalizaci a bylo po problému. Brzda a maximálka se teluje nastavením systému.
Teď se zabývám spí úpravu na duální systém aby byla monost volby Digi/analog
|
|