Zdravím vechny závodníky. Chtěl bych nadhodit téma, o kterém přemýlím poslední dobou stále více a to hlavně v souvislosti s obtíemi, které provází kluby vlastnící stálou dřevěnou dráhu. Na počátku roku kluby, kde se konají mimo jiné závody Kp a to v Mostě, Bílině a SLaném zaskočil postoj vlastníků, ředitelů či nájemců prostor, kde působí jejich modelářské krouky. Jde v podstatě o to dostat autodráhy pryč a do stávajících objektů asi dostat lukrativnějí nájemníky.
Nevím jak se to vyvíjí poslední dobou v Mostě a Bílině ale u nás ve Slaném to dopadá tak, e dráha se rozebrala a přestěhovala do jiného objektu, kde se v současné době dává dohromady. Člověka to tedy docela mrzí zvlátě kdy před dvěma roky obětoval nemálo času na rekonstrukci dosavadních prostor. Nikdo samozřejmě neví jak dlouho bude fungovat klub v novém objektu.
V souvislosti s těmito zkuenostmi mě napadá otázka, zda nám budoucnost nakonec nepřinese nutnost konat závody na plastových drahách, jako je tomu u naich západních sousedů kdy si dráhu při výpovědi z prostor jenom jednodue sloí
a přenesou jinam a nebo si na víkend pronajmou nějakou kulturní místnost a zde konají závody. Tak jako tomu bylo dříve u kluků v České Třebové.
Osobně nejsem zastáncem konat závody na plastu, ale zajímalo by mne jak se na tuto eventualitu dívají ostatní. Na ukázku jak mohou takové závody probíhat, co ale větina z vás zná odkazuji :
http://www.youtube.com/watch?v=EFF1SNt7auA
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání.
Příspěvků celkem: 164 Bydlitě: Most Registrován od: 05.04.07
Vloeno dne 17-09-2011 00:05
Jirko v Mostě je zatím ve při stárém.Ta situce byla sice dost váná,ale po několika jednání jsme se domluvili a zůstáváme ve stávajících prostorách.
Závody na plastu,moná to je cesta,ale zásadní otázka kdo dá dohromady tolik dílů dráhy od jednoho výrobce.Bohuel tady nemáme takového výrobce jako je Ninco,Carrera,Slot-it,NSR který by takové akce pořádal nebo alespoň jim pomohl.
Po letoní 24hodinovce v Brně nevěřím v nějaký větí závod jako je mistrovství republiky.
Příspěvků celkem: 212 Bydlitě: Sport klub, U Koupalitě 2092, 560 02Česká Třebová Registrován od: 02.10.06
Vloeno dne 18-09-2011 13:24
Jak píe Jirka - u nás v České Třebové se cca 7 - 8 roků závodilo po saloncích restaurací, zavřených prodejnách a v neposlední řadě v tělocvičně koly, kde nás nechali víkend závodit zadarmo (v pátek odpoledne stavba vdy jiné dráhy, v sobotu závody jedním směrem a v neděli opačným směrem) v pondělí dopoledne jsme zajistili jedění pro áky místo placení pronájmu tělocvičny a odpoledne bourání. Kadý si odvezl svoji část dráhy a cca za dva měsíce to samé . Nyní máme dráhu stálou, ale u jsme jednou předělávali tvar dráhy - také veliká výhoda plastové dráhy (okruh se omrzí, tak se předělá). Stálá dráha je fakt o hodně lepí, ale to stavění a víkendové závody měli také něco do sebe . Jarda
Kadý čtvrtek pokud je pracovním dnem je nae čtyřdráha otevřená pro veřejnost od 17 hodin.
Nejdelí čtyřproudá autodráha v České republice
Asi by stálo za to zamyslet se, jaké jsou důvody náhlé změny chování subjektů, v jejich prostorách dráhy existují či existovaly tj. DDM. Identifikovat je, není nijak těké :
1) zpřísnění pravidel hospodaření rozpočtových organizací a periodická kontrola jejich dodrování
2) sníení dotačních příspěvků na hospodaření subjektů, tlak na ekonomiku provozu a částečné samofinancování
3) častá výměna vedoucích pracovníků, zvyující se zastoupení en bez vztahu k technice
4) minimum dětí v kroucích technických směrů a obecně minimální zájem o autodráhu
5) vysoké fixní náklady na jednoúčelový prostor - umístění autodráhy neumoňuje jinou alternativu vyuití daného prostoru
6) existence klubů a jejich hospodaření je vnímáno z pohledu trního nájmu
7) klesající počet členů klubů
Zjednodueně řečeno jde o to, e DDM byly postaveny před nutnost podstatně zvýit samofinancování své činnosti. V první fázi si tak kadé DDM udělalo kalkulaci, kolik ho nákladově stojí m2 prostoru ročně a jak se na výnosech podílejí jednotlivé krouky. Je jasné, e u autodráhy je poměr naprosto tragický a je nutné jí dotovat ze strany ostatních krouků a podnikatelských aktivit. Jestlie je člověkem, který o dalí existenci autodráhy rozhoduje, ena, je dalí osud jasný na místo autodráhy přijde dalí variabilní sál, kde pojede celodenní cyklus baletu, tanečků a aerobiku. Je-li to mu (a třeba i fandící technice), dopadne to nejpozději v horizontu 1-2 roků nejspí stejně, protoe rozvaha a výsledovka hospodaření je neúprosná.
Dá se s tím vůbec něco dělat? Asi moc ne. Chtělo by to samozřejmě na jedné straně změnit pohled rozhodujících lidí na toto hobby (to ale bude docela fuka), ale na straně druhé si také interně přiznat, e se budeme muset o hodně víc finančně podílet na nákladech (jako dospěláci jsme dosud platili za libovolné vyuívání autodráhy směně nízké poplatky, nií ne děti v kroucích). Např. u různých etřílků tolik oblíbené zakládání parazitních klubů bez drah vede k tomu, e počet členů klubu s konkrétní autodráhou se uměle sniuje a ve finále vede k tomu, e u tak dnes s obtíemi akceptovaná existence dráhy v rámci DDM je nadále neodůvodnitelná.
Dalím problémem je to, e z hlediska vnitřního cash-flow dnes pohlíí DDM na klub jako na cizí subjekt a tím pádem by jejich vzájemný vztah podle posledních teorií měl vycházet z trních principů. V podstatě jde o to, e uspořádá-li klub závody na dráze DDM a v jejich prostorách, měl by tuto činnost DDM vykazovat jako akci externího subjektu, tj. pronajmout klubu na dobu trvání závodu dráhu za alikvotní nájemné co by to udělalo s finanční stránkou rozpočtu závodů je evidentní (v Praze se jedná o cca 7-8.000,- Kč za den) u třeba s ohledem na současnou výi startovného.
A to je jen malá část patných zpráv, dalo by se pokračovat ve stejném duchu dál a dál...
Díky bohu, e existují také dráhy v soukromých rukách a e jejich vlastníci umoňují pořádat závody u nich. Jak je ale vidět v poslední době (Zlín, Vídeň apod.), ani jejich situace není úplně jednoduchá.
Editoval JK dne 19-09-2011 10:52
Ohledně pořádání závodů na plastových drahách moná, e jde o určité východisko, ale v tu chvíli se pořadatel dostává do role soukromníka s vekerými riziky podnikání. Kdy pominu náklady s pořízením vlastní dráhy (jako jediná vhodná mi díky ířce a hloubce připadá Carrera), nebude mít rozhodně na růích ustláno. Postavit funkční minimálně estidráhu vyaduje nejen dost času, ale hlavně prostor a ten u dnes také nebude větinou zadarmo.
Jinak mám jetě v paměti přenesenou zkuenost s pořádáním takového závodu někdy v roce 2005 v restauraci v Praze- Břevnově. Postavit a odladit estidráhu z Ninco trvalo od 8 hod. asi 4,5 hodiny, jezdit se na ní mohlo a okolo 13 hodiny. Hospodský snad ani nic nechtěl za nájem místnosti, pouze konzumaci, ale vzhledem k tomu, e z původně přihláených 20 lidí nakonec dorazilo jen asi 8 a z těch jetě dva okolo poledne otráveně odeli, tak asi moc dobrou zkuenost neudělal a přítě by autíčkáře poslal nejspí někam. Stejně tak pořadatel a ten musel pak jetě dráhu rozebrat, zabalit a odvézt. Víckrát se u podobná akce neopakovala.
Jak by to vypadalo dnes? Kolik je vlastně dnes organizátorů závodů komerček takových, kteří na sebe vezmou finanční stránku věci a věnují organizaci svůj volný čas? To u nebude o tom dohodnout se jen s jinou dráhou při DDM, ale pokadé stále dokola přivézt, postavit, sloit, odvézt a uskladnit (případně dokoupit pokozené díly) dráhu a zajistit ostatní náleitosti. Kolik je těch, kteří jsou ochotni přijet na závody i mimo své bydlitě? A hlavně pravidelně alespoň v rámci jednoho seriálu? Kolik je těch, kteří budou ochotni zůstat a do konce a nezmizí hned po své poslední kategorii?
Doba obnoveného nadení z autodráhy je asi nenávratně pryč, dnes větina očekává full servis s minimem vlastního zapojení. Řada lidí nejdřív nadeně přitakává a plánuje, ale kdy přijde na věc, tak se vdy najde nějaký důvod, proč jako na potvoru se jim to zrovna v ten určitý den nehodí (i kdy o termínu věděli rok dopředu).
Něco jiného je pořádat závod v domácích podmínkách pro úzkou komunitu podobně postiených přátel, ale nahradit tím dnení semiprofesionální seriály nevím, nevím
Editoval JK dne 19-09-2011 11:38
Jen si myslím, e Jirka měl na mysli něco jiného. Plastová dráha "napevno" a kdy Tě vyhodí, tak ji sbalí a jde jinam. A ne její příleitostné stavění k jednotlivým závodům.
Vidím jetě jeden aspekt. A tím je ochota vůbec jezdit na plastu. Vím o lidech co jezdí komerčky a na plast nepřejdou. Spí nebudou jezdit vůbec.
To Vitek:
Ono u dnes není zase tak velký problém rozebrat i nově postavené dřevěné dráhy a přenést je jinam. Tedy byl by to ílený opruz, ale dalo by se to. Jene se celá situace můe opakovat i s plastem po pár měsících donekonečna a pak entuziasmus rychle mizí. U teď je lidí ochotných občas přiloit ruku k dílu v klubech tak odhadem 1/3, kolik by jich rozdýchalo dvojí stěhování. Kolik vlastně je jednostranných komerčkářů ochotných pro věc něco dělat?
A plně souhlasím s tím, e část lidí by určitě jen na plast nepřela.
Prostě pořád mi u této mylenky chybí někdo, kdo tu dráhu koupí, bude jí provozovat, vozit, stavět atd. v podstatě na své náklady a ve svém volném čase se vemi riziky (včetně vztahů apod.) ve prospěch ostatních - stačí se podívat, jak po roce skončil SCX digital. Zatím jsme se vichni vdy jen pohodlně přiivovali na existujících drahách.
Příspěvků celkem: 2145 Bydlitě: Praha Registrován od: 04.04.07
Vloeno dne 19-09-2011 14:48
Michale dovede si představit jak dostat na kladky pod strop takovéhle hovado? A kdo by dobrovolně pod něčím takovým hopsal? A v případě veřejných prostor realizoval ve shodě s normami a podepsal? A kdo by to zaplatil? Promiň ale to je záleitost tak do garáe. já osobně ji dva roky přesvědčuji moje enské, e by jim na hlavu nespadla věc 3x4 m a bez úspěchu.
OK, vidím Michale, e jsi technický typ, tak tě asi pověříme testováním. Dá si do obýváku na kladky desku 10x12m cca 3 tuny těkou a kadý den jí bude 2x vytahovat nahoru a dolů po snídani a před večerníčkem. Jestli bude někdo z tvé rodiny jetě po 6 měsících naivu, a brnkne do DDM - určitě si ho paní ředitelka ráda vyslechne.
To Petr: Občas mají i eny víc rozumu ne my...
Editoval JK dne 19-09-2011 14:58
No podle informací u podobné téma probíhá taky na Podbabě...
To chci vidět,jak budou DDM pouze pro hopsakrouky a ostatní zájmová činnost vymizí.
To zas bude keců, e stoupá kriminalita mládee a počet závisláků na drogách.
Potom se budou hledat finance na prevenci a určitě se najdou.....
Juro, nerad reaguji, problém je jinde. Tentokrát se mýlí. Od roku 89 na jedné straně narostl počet aktivit pro děti a mláde a na druhé straně dětí ubývá. S nedostatkem dětí bojují nebo začínají bojovat i Ti, kteří jetě před pár lety měli plno. Take hudebky mají problém sestavit orchestr, sportovní kluby nemají dorost atd. Ve kolství, které je povinné, je tato situace jetě zřetelnějí.
Samozřejmě, e platí, e fet je dostupnějí, ale neplatí e by děti neměly zájem nebo nic nedělaly a jen seděly u PC. Jen je jich míň a míň a mají větí výběr. A taky je nutné si přiznat, e jsou aktivty víc a míň IN. A být modelářem, tak to dnes nefrčí.
JK to napsal přesně. Pokud má DDM místnost s dráhou vyuitou 6 hodin týdně (ze 168) a v krouku 3 děti, tak je pro ředitele obtíné uhájit její existenci. A to i tehdy pokud jí je nakloněn.
Otázku musí poloit jinak. Proč nejsou obsazené a fungující krouky v místech, kde je dráha na DDM?
Myslím, e pokud by byl krouek nebo dva s celkem 25 dětmi, nějaké jedění pro veřejnost a závody 2x do měsíce, hůř by se cokoliv ruilo.
Nejsou obsazené a nebo u vůbec ale i jiné modelářské krouky. O tom něco málo vím.
Existuje z toho cesta ven. Sice trochu podivná, ale ne nemoná. Je ale nutné se podívat do statutu DDM nebo CVČ a zjistit jestli to umoňuje. Jestli DDM nebo CVČ nabízí aktivity pro dospělé (typicky PC pro seniory), pak není nemoné zaloit automodelářský krouek pro dospělé. Ano, je to o tom, e Ti co chodí jezdit, budou v krouku a BUDOU PLATIT a nebo .... Nebo hledat prostor ve kolském zařízení - nejlépe Z, které u ačínají disponovat volnými kapacitami.
Příspěvků celkem: 2145 Bydlitě: Praha Registrován od: 04.04.07
Vloeno dne 19-09-2011 23:11
Vítku jenom poznámka: není pravda, e dětí je méně, je jich čím dál víc. Podívej se na statistiky, nebo se rozhlédni po ulici, tolik dětí tu za posledních 20 let nikdy nebylo.
Problém je podle mne v tom, e se jaksi z výchovy vytratil manuálně zručný, nebo technicky zdatný otec. Vzor, který děti směruje. Ten je dnes celý týden v práci a ve se kupuje, nebo to opraví opravář. Děti se pohybují v totálně feminizovaném prostředí. Tím je volba krouků daná. U naich dětí ve 4. třídě dva kluci chdí do krouku tance a jeden na balet. To za mého dětství bylo nemyslitené, kdo nesportoval alespoň neco lepil, nebo pájel, větinou jsme dělali oboje. A v tom to je. Matky technický krouek sami nevyberou, nerozumí tomu a pro ivot to nepovaují za podstatné. Děti sami ho neádají, protoe nikdy nikoho neviděli doma nic rukama dělat.
Na naí kole, kde není vyjímkou, e má ročník i 4 třídy není jediný technický krouek. Zato hudebky, tanců, aerobiků, zumby, keramiky, malování, dramatiky je tolik, e to snad ani není normální. Jetě, e máme fotbal, judo karate a skauty. Jinak by to tu vypadalo jak v hipie komunitě v dobách největího rozkvětu.
Mě osobně připadá, e problém je jinde,
Kdy klub pořádá závody v prostorách DDM a dostane nějaký poměr % ze startovného, tak by DDM chtěl asi celou částku.
Ale pokud se jedná o nějaký seriál, nebo i jiný závod víme, e jsou i výdaje na poháry a ceny....
Jiný příjem je ze závodů, kde přijede 40 lidí, jedou se tři kategorie a startovné za kategorii je 200, a jiný je ze závodu, kde přijede 10-15 lidí a startovné je 200 za vechny kategorie dohromady.
Je naprosto jasné, e se DDM brání, kde můe, aby utáhly provoz a platy zaměstnanců a je jasné, e dotace se spíe sniují, ne navyují.
Mě třeba překvapuje, proč na Podbabě někdo z komerčkářů neorganizuje krouek dětí, kdy tam máte klubový den?
Moná by stačilo pár letáčků do kol...
Těch komerček se myslím v Praze prodalo habaděj.
Ale vyvstává otázka- kdo to zorganizuje a kdo se bude o ty děti starat?
Já si moc dobře pamatuju, e jsem začínal tak, e byl ve Zlíně v pionýráku závod kupovaných autíček na dřevěná dráze a el sem se tam jenom podívat- a u mi to v krvi zůstalo.
A to, e se tam něco takového děje jsem se dozvěděl ve kole....
Petře, úbytek dětí je bohuel pravda. To co popisuje, je takříkajíc drobná demografická vlnka, jejím praktickým projevem je naplnění redukovaných prostor M . Na dva tři roky tam není místo. A pocit "velkého mnoství dětí na ulici". Stojí za ní zejména druhé dítě matek z populačního boomu poloviny 70. let. Nárůst porodnosti v mezidobí 2003 a 2009 byl sice z 1,18 na 1,49, ale v letoním roce je opět znatelný pokles. Klíčový údaj - tvrdá demografická data to říkají jasně - ubývá dětí.
Jinak s Tebou souhlasím. To o čem píe je jiný aspekt tého. Modelaření není IN a důvod? Nejsou vzory. A jsou jiné aktivity.
Ale na druhou stranu těko můe vybrat krouek pokud ani není v nabídce. A aby mohl být, tak musí mít minimální obsazenost. I kdybys to dělal zadarmo a na provoz nic nechtěl, tak Tě krouek s 5 dětmi nikdo nenechá provozovat.