Autor |
Materiál na podvozek |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 01-02-2007 17:35 |
|
|
Vím, e jsou mezi námi tací, kteří zvaují úpravy aut, někdo končí u gum a kartáčků. Jiný mění motor, vodítko, převody etc.
Moje ne a tak dráhová zkuenost mi říká, e je často lepí nepředělávat, ale začít od nuly. A tou nulou je podvozek.
Samozřejmě, e vím, e se dají koupit více či méně univarzální podvozky. Bez motoru, s motorem, jako kit atd.
Ale já bych se chtěl zeptat jaký materiál byste doporučili na podvozek.
Teď nemám na mysli starý dobrý kuprexit - jedno či oboustraný.
Ale spí plech a taky dostupné kompozity typu sklolaminátu. A nebo případně kvalitní plast.
+ způsoby opracování a spojování.
Doufám, e se to nezvrhne do debaty jestli upravovat nebo ne, jestli se to vyplatí nebo ne. To si musí rozhodnout kadý sám. |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 06:38 |
|
|
Čoveče z toho výběru cos napsal bych doporučil určitě ten plast. To ostatní mi připadá zbytečně moc pracný bez větího přínosného efektu. Navíc se plast asi nejlíp z toho zpracovává a svařuje či lepí.
Jedno monost tu vak scela chybí a to jsou " jak to nazvat " drátokuprexitové podvozky. Kdy ví jak na to tak je to nej řeení. Snadná zpracovatelnost, velmi lehká konstrukce a kdy to důkladne prozkouí, otestuje tak se časem dopracuje ke konstrukci s takovými vlastnostmi, které ti budou maximálně vyhovovat.
Materiál není nikterak zvlá drahý a je lehce dostupný. Ideálním příkladem je např: na Tomově stránce podvozek závodního tahače nebo na této stránce najde takovou kálu technických řeení, e z toho moudrej nebude jetě týden. http://www.getyourwebsitehere.com/scratchbuilt/
Největí problém je si umět pořadit s neposlunými drátky při jejich letování. Ale pokud má hlavu na správném místě tak si poradí třeba nějakám přípravkem. Tom tam myslím také něco takového má.
Důleité je si také uvědomit e různým počtem drátu nastavuje také celkovou prunost a tuhost podvozku take to není jen o maximálním odlehčení. Jde o to vědět kolik a jak jich kde pouít, jak a kde je sletovat atd.. Je to děsná alchimie. |
|
Autor |
RE: Podvozek |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 07:22 |
|
|
A proč se tolik brání cuprextitu? Je to pevné, lehké, dobře se to spojuje, řee, brousí, frézuje, zakryje to spodek auta, take není vidět dovnitř...
Pak jedině snad připadá v úvahu ocelový nebo mosazný plech, ale obojí je dost vzpurný materiál, pokud nemá na jeho ohýbání a řezání speciální nástroje a je to dost těké.
Ty dráty jsou sice zajímavé, ale jak to auto zespodu zakryje???
A plasty? Jaké plasty si představuje?
Podívej se na jednoduché staré ásko od MTR, podle mně je pro domácí výrobu vyhovující, jen je třeba lépe vyřeit upevnění kastle.
Honza sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 08:35 |
|
|
Souhlasím s Honzou " a to se nestává moc často ", jestli je něco nejdostupnějího, nejlépe tvarovatelného a nejlépe a nejpevněji spojovatelného pak je to určitě kuprexit. Já se sice rozepsal o Drátokuprexitových podvozcích, ale jen proto es mi nedal na výběr pač si ho u v samém úvodu vyloučil. Ale já na své podvozky nepouívám nic jiného ne právě kuprák.
Jde to samozřejmě i s plastových destiček, ale v zápetí kdy takový podvozek dostaví musí vymýlet speciální uchvycení pro mozasná loiska, uchycení motoru atd... Teda pokud se to nerozhodne na tvrdo přilepit vteřiňákem. Na Kuprexit to prostě vechno naletuje a kdykoli odletuje. |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 09:37 |
|
|
Napřed bych si dovolil poznámku. Já v tom mám docela jasno, ale nejsem takový expert abych radil. Proto vhazuju do hry témata, která by mohly zajímat i dalí a jen se třeba bojí zeptat.
Sám preferuji kuprexit. Dá se v klidu sehnat, dobře opracovávat a spojovat. A ani nestojí moc peněz.
Je jasné, e se dají najít desítky návrhů a dá se i do nekonečna experimentovat, ale ve finále jsou to varianty tého.
Zajímal mně hlavně ten sklolaminát. Jene pod tím názvem se skrývají různé druhy a nejsem v pozici, e bych chtěl experimentovat a bádat. Podvozek z tohoto materiálu je i v odkazech na tomto webu. RC web a ten materiál je tam nazván sklotextit
PS Doma mám návod i na podvozek z papíru, přesněji z kartonu.
Editoval vitek dne 02-02-2007 09:40 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 10:30 |
|
|
Tady je odkaz na ten sklotextit.
http://www.rempo.net/izolanty-a-polymery/
elektroizolanty-kartit-pertinax-textit-sklotextit/
sklotextit-tvrzena-skelna-tkanina/
Jedna deska a je nadosmrti vystaráno
Ale pro Toma by to mohlo být řeení.
Na kolik gramů odhadujete hmotnost podvozku z toho materiálu, kdy má 1,6-1,8g /cm3.
Editoval Pepino dne 02-02-2007 10:33 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 13:00 |
|
|
Promiň, měl jsem na mysli, e pokud má deska sklotextitu rozměry řádově v metrech čtverečních, tak ty ji můe zpracovat v krouku. Pro mně stačí A4 kuprexitu.
Ano papírový podvozek byl z ABC a dokonce jsou ho dva druhy a byl na domácí autodráhu. Jeden byl uit na míru na Lanciu Beta Monte Carlo Turbo a druhý na Tatru 613. Myslím, e je to dobrá ukázka doby a toho po čem konstruktér sahá, kdy není kde brát. A taky to byla konstrukce opravdu do domácích podmínek, kdy absentuje jakékoliv vybavení. |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 14:43 |
|
|
Hezké asi ze sklotextilu od pana Pavlíčka je na http://www.rcweb.cz/aktual/autodraha.htm. Já ale radi dělám taky z cuprextitu, vyhnu se roubování a lepení...
Tome, prosím, je mono někde získat bronzová (nebo jiná) loiska na prům. 3 mm (a jiné prům.)? Jak získáváte ve Vaem klubu závodníků loiska, nebo jak to řeíte?
H |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 15:20 |
|
|
Nevím jak Tom, ale já jsem si sehnal mosaznou estihranou tyč. A z té si je vyrábím. Není to nic Extra, ale na dom to bohatě stačí a hlavně, stojí tě to jenom tvůj čas. Mám v ní na soustruhu předvrtanou díru 3 mm tak do hloubky 50 mm a vdycky si tak 3mm odříznu doma pilkou na elezo. A jeliko je to estihran tak jeho jednu starnu prostě rovnou naletuju na podvozek. Motor pak zapustím dle potřeby aby byla osa v ose. Jak říkám ně kulatinu je lepí nějaký čtyř nebo estihran. S mnou spotřebou mi bude těch 20cm stačit na 20 let. Zajdi do výkupny kovů, třeba tam na něco narazí a nechaj ti to grátis. Pro ně je to jen kousek ničeho. Pro tebe je to pěknej kus něčeho.
Mitch sem připíchnul tento obrázek:
Editoval Mitch dne 02-02-2007 16:33 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 16:47 |
|
|
To Mitch Na téma loiska jsem zaloil nové vlákno. Přesuň tam prosím svůj příspěvek. A dríme téma. I kdy je Pepino v Norimberku |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 02-02-2007 17:35 |
|
|
TOME, U JSME V JINÉM VLÁKNĚ!!! |
|
Autor |
RE: Podvozky |
zeli
člen
Příspěvků celkem: 15
Bydlitě: Opava
Registrován od: 01.06.07 |
Vloeno dne 19-07-2007 22:25 |
|
|
Mám monost nechat vyrobit (zkuebně a pak i ve větí sérii) kovový podvozek. K dispozici je vekeré vybavení pro tvarování a zpracovávání plechů včetně "odpadního" materiálu ze kterého lze podvozek vyrobit. Můete mi někdo poslat výkresovou dokumentaci??? |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 20-07-2007 09:34 |
|
|
Tak to ti drím palce, po nějakém odzkoueném plánku na pěkný podvozek ji pátrám hodně dlouho, ale nic.........
Vypadá to, jako kdyby stavba podvozků nikoho nezajímala, tedy kromě výrobců.
Pro inspiraci jeden, který vypadá hodně jednodua a dal by se na plech upravit
Petr L sem připíchnul tento obrázek:
Editoval Petr L dne 20-07-2007 09:36 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 20-07-2007 10:44 |
|
|
Ivane, to to jeden z mála typů, který jsem nael po nekonečném hledání. Ironií je, e jsem ho nael na RC webu. Autor si podvozek "vystřihnul" jen tak pro domácí Ites a celé to vystavil na web.
Pominu li nekonečné zásoby fotek drátěných podvozků z GB a USA a prakticky vdy 1:24 a na dřevo, tak kromě nám známých výrobců nikde nic.
Bylo by super, pokud by ti to vylo a něco jsi namaloval a byl ochotný zveřejnit pro obecnou osvětu.
Myslím, e zrovna tohle téma je velmi zanedbané a určitě by zaslouilo větí pozornost.
Editoval Petr L dne 20-07-2007 10:45 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 20-07-2007 11:34 |
|
|
Jukněte pro inspiraci třeba na stránky Parmy www.parmapse.com, mají tam pro začátek jednoduchá asi pro 1:32 typu Womp-womp a International32, pro 1:24 různé typy Flexi. Mile vás určitě překvapí i přiloené ceny v USA u RTR provedení - to jen ukazuje, jak cena doletem do naí kotliny zbytní.
Prodávají i mnostevní packy pro kluby - kdyby se někdy u nás byli vichni schopni dohodnout na jednom provedení, mohly by děti jezdit za pár korun na dobrém srovnatelném materiálu...
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 20-07-2007 21:23 |
|
|
Vypadá to velmi dobře, zkusit to udělat v 1/32 by bylo jistě zajímavé, ale je to proříznuté (myslím tím stupidní, omezující a diskriminační pravidla pro stavěné modely na pohár Scalectric). Co by se s tím jezdilo??? |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 21-07-2007 10:34 |
|
|
No a jak se tedy pravidla řeí to uloení motoru u LeMans Car, kdy neumoňuje proříznutý podvozek? Tam se tem motor přece má monost proti platu drobet hýbat.
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 21-07-2007 14:58 |
|
|
Tome, domu postavim co chci, i kdyby se bostva autodráhy usnesla na jetě větích hovadinách.
Jenom mne to chytlo za oči, kdy jsem si ty pravidla pročítal. Přecejenom i kdy nepočítám, e bych závodil tak protoe platí "never say never" snaím se ve svém konání pravidla zohlednit.
No a jak to Honza nakousnul, tak jsem se zeptal.
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 21-07-2007 16:21 |
|
|
Já si myslím, e by se lo určitě v rámci závodů na nějakých změnách či rozířeních domluvit, u aut v měřítku 1:32 podobná omezení toti taky moc nechápu. Ale jednou to tak je pořadatelem zavedeno a je jen na něm, jestli změnu pravidel povolí.
V současnosti stejně jezdí kategorii stavěných aut v Poháru stále stejná trojice a čtveřice, ostatní to moc nezajímá a vlastní závody to spí časově protahuje (klidně by se mohly absolvovat vechny kategorie během jediného dne).
Před týdnem jsem doma nael v zapadlé krabici několik aut z doby před cca 25 lety, se kterými bych si docela rád zajezdil právě v těchto kategoriích, ale přestoe se jedná o zastaralé makety (bývalé A1/32 a A2/32), nesplňují podmínky nekyvného asi a u formule kolmého motoru, take se na ně můu tak akorát koukat. Je mi to docela líto, protoe přestavět se bohuel nedají.
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 21-07-2007 17:38 |
|
|
Přestavět by bylo koda, to chce opráit a pečlivě uschovat!!
|
|