Autor |
Natáčivá přední kola, diferenciál |
Matalan
člen
Příspěvků celkem: 6
Registrován od: 11.02.08 |
Vloeno dne 13-02-2008 00:47 |
|
|
Napadlo mě, kdyby se na autíčku přední kola natáčely podle natočení vodítka, daleko dřív by tak zareagovalo na zatáčku, točilo se přesně ve směru, kterým povede tra a jeho kola neprokluzovala.
S tím by samozřejmě souviselo i rozpojení levého a pravého kola, take by se zbytečně neprotáčely z důsledku rozdílného poloměru oblouku a přilnavost by se jetě zvýila.
A zadní převod by se dal rozpojit diferenciálem.
Náročnost provedení zanedbejte, jde mi o to, jestli by se tím nějak zlepily vlastnosti autíčka a jestli by vůbec mělo smysl se tím začít zaobírat. Anebo to dokonce u někdo zkoel? - Nenechte se zmást obrázkem, je to retu.
Editoval Pepino dne 13-02-2008 14:09 |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
src ceska trebova
člen
Příspěvků celkem: 212
Bydlitě: Sport klub, U Koupalitě 2092, 560 02Česká Třebová
Registrován od: 02.10.06 |
Vloeno dne 13-02-2008 08:24 |
|
|
Na jízdní vlastnosti natáčení předních kol asi veliký vliv nemá, protoe kdyby to významný vliv mělo, profici na dřevěných drahách by to pouívali. Oni zatím místo toho přední kola mají spíe jen pro parádu. Co je ale dosti běné, e sem tam některé auto toto natáčení má, je to asi vidět vice na formulích ne kapotovaných autech (můj odhad). Natáčení předních kol je podle mne asi tak vyznamné jako jsou světla v modelech. Jarda |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-02-2008 08:43 |
|
|
Myslím, e by to bylo jenom ke kodě. Natáčení přední nápravy je podle mne dnes ji jen u formulí a to z estetického hlediska.
Auto do zatáčky nevedou kola, ale vodítko. Větinou je vodítko před přední osou a tak by se s ním ty kola mohly dokonce prát.
Přední kola mají za úkol ne udrovat směr, ale nepřekáet-tzn. nevibrovat, pokud se musejí dotýkat dráhy, tak co nejvíce klouzat, atp. Jak ji bylo napsáno výe, nemusely by tam vlastně vůbec být a jelo by to nejlépe
S tím diferenciálem bych to také moc nezkouel, jediný efekt by asi byl nárůst váhy a úbytek výkonu.
|
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 13-02-2008 10:32 |
|
|
Nemyslím si, e by to vadilo. Přední kola slouí podle mně u dráhovky i k opoře v zatáčce. Ne u placek, kde asi je ocelové a je to hlavní hmotnost modelu a velmi nízko. Rozpojení a zatáčení předních kol by prospělo (jinak vedou model ven ze zatáčky), taky diferenciál na zadní ose, ve by bylo ale poněkud draí, těí ani ne, diferenciály např. u RC jsou plastové. |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-02-2008 13:06 |
|
|
Jízdní vlastnosti modelu ovlivňuje rozchod zadních kol, jejich vzdálenost od vodítka a vyváení modelu.
Přední kola modelu prospějou nejvíc, kdy nic nikam nevedou - prostě se chovají jako by tam nebyly.
|
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Pecan
člen
Příspěvků celkem: 185
Bydlitě: Praha
Registrován od: 23.10.06 |
Vloeno dne 13-02-2008 13:13 |
|
|
Diferenciály na dráhovky u vyráběl Vanquish (nebo nějak tak - u si to nepamatuju) a kompletní formule stála okolo 1500. |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 13-02-2008 15:33 |
|
|
To Petr L: jako by tam nebyla se chovají tehdy, pokud se natáčejí ve směru jízdy a kadé se točí zvlá a nebo jsou dokonale kluzká. Jinak být by tam být měla kvůl opoře, aby model odstředivou silou nejel v zatáčce po venkovní straně asi při propérování vnitřku zadní nápravy odstředivou silou působící na kastli, nebo se nepřevrátil tak jak to dělá Favorit - který ovem přední kola má. |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-02-2008 18:57 |
|
|
To Honza: počti si..........
http://www.ssrcworld.com/david_lawson/chassisdesign/chassisdesigndave.htm
http://www.homeracingworld.com/slotcartuning.htm
|
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 13-02-2008 18:58 |
|
|
Diferáky u se zkouely, ale bylo to nanic.
Po odlehčení vnitřního kola v zatáčce dochází k protočení, tím ke zpomalení a při opětovném záběru auto cukne a to je to nejhorí co můe auto v zatáčkách dělat.
To jsem popsal diferák na zadní nápravě, ale na předku si to nedokáu vůbec představit.
Tam by navíc bylo zatáčení a v kombinaci čtyřkolky by tam měl být i mezinápravový diferák.
Aby to fungovalo, musely by se vyrobit přední nápravy nezávisle odpruené včetně stabilizátorů a nejlépe se samosvorným diferákem.
Není tam místo a navíc se tam jetě motá vodítko, které je pro dráhovky nejpodstatnějí.
Kdo by to vyrobil a kolik by to stálo?
JMS |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Lada64
člen
Příspěvků celkem: 76
Bydlitě: Hradec Králové
Registrován od: 17.12.07 |
Vloeno dne 13-02-2008 20:56 |
|
|
Ji před více ne 20ti lety v NDR vyráběli autodráhu, ke které dodávali autíčka s řízenou přední nápravou. Jednalo se o například o Wartburg FIII(formule), ale i třeba Melkus RS1000(GT) a jetě asi 2 dalí typy vozidel se zakrytými koly. U těchto modelů bylo vodítko čepem napojené na spojovačky a tím zajiovalo řízení kol. Vzhledem k provedení celého modelu se jednalo o "jemnou mechaniku" a tím i o velice poruchovou část. Proto výrobce časem od řiditelných náprav upustil a v rámci úspor nahradil vodítko čepem, jako měly nejstarí auta (doutníky) autodráhy ites |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Matalan
člen
Příspěvků celkem: 6
Registrován od: 11.02.08 |
Vloeno dne 13-02-2008 21:59 |
|
|
S tím pouitím čtyřkolky si mě přivedl jetě na jednu mylenku - co kdyby se přimontoval motor i na přední nápravu? Samozřejmě je zde otázka, jestli je to na závodech povoleny, ale pro domácí pouítí? pomohlo by to? přece váha vozidla by vzrostla pouze o motor a přitom se jeho "teoretický" výkon zvýil na dvojnásobek. Anebo by ty motory měly tak velkou spotřebu energie, e by dolo k úbytkům výkonu? Nebo by se přední kola protáčela či působila patně v zatáčkách? |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 13-02-2008 22:21 |
|
|
Vechny tyto vymoenosti se vyrábějí. Tedy zatáčivá přední osa, dělá je Ninco a SCX na formulích. Náhon 4x4 také dělá Ninco ,Scalextric a SCX a moná i jiní. Zatáčivá přední náprava dle vlastní praxe nepřinese zlepení jízdních vlastností jsou to pouze teorie. Je pouze náchylnějí k utrení protoe jsou křehčí. Já jsem je odstranil a zafixoval přední osu na pevno. Náhon 4x4 je buď přes gumičku Ninco a Scalextric a SCX pouívá dvojitý převod. Opět mám tu zkuenost, e čtyřkolka je dobrá pouze na domácí trati a to u takových hrbolatých dílů jako dělá Ninco a SCX určených pro rally. Náhon na předek nemá smysl na hladkých tratí. Vechno tření navíc vám ubírá výkon z motoru a na závodních tratích to je znát.
Závod je ivot, to co je před či po něm je jen čekání. |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Lada64
člen
Příspěvků celkem: 76
Bydlitě: Hradec Králové
Registrován od: 17.12.07 |
Vloeno dne 13-02-2008 22:25 |
|
|
Dvoumotorové auto - na autodráze nevím, ale ve skutečnosti u nás fungovalo v autokrosu ji dávno, jetě ne začalo mistrovství Evropy, jezdil se u nás autokros ve třídách do 1000 ccm a nad 1000 ccm. V silnějí kategorii u nás patřil k nejlepím Bohumil Křesan starí, který úspěně závodil s vozem Wartburg, vybaveným dvěma motory (jedním pro přední a jedním pro zadní nápravu). Bylo to první závodní auto s pohonem 4x4. Při vzniku ME se do řádů dostala jakási formulace, zakazující tento druh pohonu. Za oficielně první soutění vůz s pohonem 4x4 je povaováno Audi quattro, které sice pochází ze sériového základu, ale na závodních tratích se objevilo a několik let po výe zmiňované buggy. |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 14-02-2008 00:24 |
|
|
To Lada 64: no a kde tedy soudruzi z NDR udělali chybu?
|
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 14-02-2008 08:34 |
|
|
Asi tomu nebude někdo věřit, ale i monost dvoumotoráků se zkouela.
Sice to bylo se dvěma motory na zadní nápravu, ale opět to nic nepřineslo.
Napřed to bylo odzkoueno s dvěma motory umístěnými v autě kolmo k zadní ose, která byla jednolitá se dvěma převody.
Výsledek ádný.
Pouze zvýení váhy modelu a jinak nic.
Potom byla zadní osa rozřezána na dvě poloosy, kdy kadý motor hnal jednu polovinu zadní osy, ale zase nic.
O efektu diferáku se nedá mluvit, to v době před 30 lety nebyla řeč o nějakém elektronickém prvku, který by řídil otáčky jednotlivých motorků.
Navíc docházelo k jevu, jak jsem ho popisoval při pouití diferáku.
V zatáčce při odlehčení vnitřního kola dolo k protočení a následnému kubnutí modelu.
Take přínos ádný.
Navíc sehnat výkonově úplně stejné motorky by stejného typu a výrobce není moné
Nějaké pohony gumičkou jsou jenom rádoby čtyřkolky i kdy se to na domácí dráze zdá lepí.
U si konečně uvědomte, e auta pro Slotracing jsou pouze trojůhelník(dvě zadní kola a vodítko) .
A to co napsal Petr L o předních kolech, e prospěje, kdy nikam nic nevedou je holý fakt.
Nikoho nepoplivávám s jeho teoriemi, klidně to zkouejte a bádejte- vdy je to lidské snait se něco zlepit a vymyslet.
JMS |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 14-02-2008 09:10 |
|
|
Teorie o trojůhelníku je léty prověřená a fugující skutečnost a myslím, e pokouet se jí popřít je zbytečná práce, ztráta času a vloené energie.
Pokud se to někomu nezdá, a si dá práci a před dalím laborováním si přečte něco v těch odkazech výe, nebo zde:
http://slotcars.carlsoncomputers.com/articles/scratch_built/Larry_Geddes/
Chassis_Theory/chassic01.htm
Editoval Pepino dne 14-02-2008 10:17 |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 15-02-2008 12:13 |
|
|
Auto jedoucí na vodítku a zadních kolech není auto, ale tříkolka, vehikl, který má vpředu lyi (nebo brusli?). |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 15-02-2008 12:34 |
|
|
Tak to mě Honzo překvapilo, e jsi na to přiel a teď.
JMS |
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 15-02-2008 13:03 |
|
|
Honzo, je dobře, e jsi to tak trefně pojmenoval, je vidět, e pokud se psalo o trojúhelníku, jaksi leckomu nedocházelo o čem je řeč. Teď je to tedy snad jasné a můeme to přestat řeit.
Jetě aby to pochopili někteří výrobci...................
|
|
Autor |
RE: Natáčivá přední kola, diferenciál |
Ku_e
člen
Příspěvků celkem: 241
Bydlitě: Havířov
Registrován od: 15.12.06 |
Vloeno dne 16-02-2008 15:39 |
|
|
Přídám se do diskuse.
Já bych dělal vytáčecí kola poue pro desing. Přece jen auto vypadá lépe, kdy jede do zatáčky se zatočenýma kolama ne rovně... |
|