Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 21-07-2007 19:25 |
|
|
Opráit a pečlivě uschovat to nemá cenu, jsou to jen auta a ty mají jezdit - po dalích 25 letech u budu nejspí pod drnem a děti nějaká modelařina moc nezajímá. Chtěl jsem si je tak nějak hezky pietně rozmlátit na závodech, ale ani to se mi u asi díky omezujícím pravidlům nepodaří a přitom je to přece pro kadé správné závodní auto ten pravý konec...
Mě nejvíc překvapilo, e ani po tak dlouhé době auta neserala rez, motory včetně magnetů jsou pořád zcela funkční a kupodivu i gumy po mírném nasáknutí rheumosinem a zbrouení se nerozpadají a nedrolí.
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 21-07-2007 22:35 |
|
|
Mám v uplíku 2ks Mabuchi FT 15 asi z roku 1978? a jsou v naprosto dokonalém stavu.
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 22-07-2007 10:33 |
|
|
Ano je to FT 16, asi si budu muset pořídit brýle.
A jsme zpět u podvozků a pak e odbočování z tématu kodí.
Tome díky za poznámku. Dodnes si pamatuji, co jsem si s tím motorkem jako kluk uil. A jsem dělal co jsem dělal nikdy se mi nepodařilo postavit podvozek, který by si s tím motorkem poradil. Na duralovém podvozku bez prořezů se sklopným vodítkem a 74mm dráze Ites se to vdy chovalo jako neřízená střela. Ani 17mm iroká zadní kola nepřinesla zlepení. A jetě se mi roztekly ovladače.
To Sutor ani moje kola z té doby se nedrolí, jsou sice hlavně na hranách trvdá, a i trochu mení, ale asi by se daly oivit.
Editoval Petr L dne 22-07-2007 10:34 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 22-07-2007 17:31 |
|
|
Co o to, postavit se dá cokoliv z jakýchkoliv komponent, ale aby to jezdilo stejně dobře na plastu i na dřevě, je asi nemoné. Staré mabuchi estnáctky byly díky své velikosti a ceně (tehdy za celých 55,-Kč) ve své době hojně vyuívané a vydrely jetě dlouho po příchodu tvrdích motorů poměrně konkurenceschopné hlavně ve formě přemotaných a vyváených kotev na drahách se slabím zdrojem. Jejich magnety ale po větím zahřátí odcházely, kolektory se trhaly a čela větinou vyí teplotu taky nevydrela, roztékala se a ádné chladící úpravy tomu nadlouho nepomohly.
Jetě k podvozkům stavět nepohyblivý podvozek v podstatě nemá cenu, nakonec i vechny současně vyráběné komerční typy mají tuto funkci buď přímo přiznanou nebo simulovanou formou zkrutu apod. Zajímavé je určitě i porovnání vysoké kvality provedení a sloitosti zahraničních profesionálních SRC podvozků např. ze 70 let se současnými jednoduchými stavebnicemi typu Plafit a Scholer nebo výlisky od Parmy, případně plastovými asi typu Slot.it. Větina starých podvozků by odvedla i dnes slunou práci, doba se ale změnila a dnení motory mají zcela jinou velikost a váhu, take si není třeba dělat tak velkou hlavu s těitěm auta. Navíc si nedovedu představit, kolik by dnes takový podvozek mohl díky vysokému podílu ruční práce stát...
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Pepino
Super Administrátor
Příspěvků celkem: 1154
Bydlitě: Hvozdnice
Registrován od: 13.09.06 |
Vloeno dne 26-07-2007 10:31 |
|
|
Ivane, posli me to a ja to zverejnim.
Oba dva tve predchozi obrazky jsou ve velkem zde:
http://www.autodraha.org/pdf/ivan_podvozek.pdf
Musel jsem je v diskuzi smazat, protoze jsi je vlozil ve vetsi nez povolene sirce a rozhodily nam web.
P.
Admin Team
AUTODRAHA ON-LINE
Editoval Pepino dne 26-07-2007 10:32 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 26-07-2007 12:02 |
|
|
Poslední plechová verze určitě splní svůj úkol, ale pro úplnost je nutné dodat, e stavba podvozků byla z kvalitativního i estetického hlediska ji před cca 30 lety podstatně dál (nebudeme-li ovem brát za bernou minci články v ABC, příp. i v modeláři - ty byly poněkud mimo mísu). Otázkou zůstává, zda je dnes nějaký začátečník schopen sloitějí asi jetě zbastlit, ani by přiel o nějaký z ivotně důleitých orgánů. Proto se i v zahraničí výrobci zaměření na tento segment postupně přiklánějí ke stále jednoduím verzím (+ samozřejme taky z finančních důvodu).
asi se sklotextitu pro áky (je-li to skutečně sklotextit) je docela sluná úchylka - jsem zvědavý, jak přesně a kvalitně by dítě snýtovalo miniaturní díly s dost lámavým materiálem podvozku, ale třeba to v Rusku umí u od narození. Podobná technologie asi je sice dnes vyuívána jako vrcholné řeení u wingů v nejvyí cenové kategorii, ale to evidentně nebude tento paskvil (kouzelné je zvlá uchycení motoru). Kdybych opravdu chtěl něco levného pro začátečníky, kde by se měli naučit alespoň základy modelařiny (řezání, pájení apod.), určitě bych vycházel z něčeho podobného, jako je návod na stránkách Toma (DDM Větrník v Liberci) - je to levná a snadno modifikovatelná záleitost podle potřeb a okamitých zdrojů. Ono jejich asi na prvni pohled není vzhledově bůhvíjaký skvost, ale favorit s ním dostane spolehlivě a s převahou na zadek, tuningovaná komerční 1/32 nakonec asi taky.
Honza
Editoval sutor dne 26-07-2007 12:07 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 26-07-2007 14:22 |
|
|
K té stavbě dětí jetě pár poznámek.
- Nedá se moc spoléhat na naučené ze koly - technické práce a dílny
- Dílna by měla splňovat platné bezpečnostní předpisy (ve je v pohodě, ne se stane úraz) a měla by být oddělena od dráhy - samostatná místnost.
- Větina dětí si to takzvaně nemůe dodělat doma.
- Meteriál by měl být dostupný, dětmi plně opracovatelný, s minimálními riziky při práci.
- Děti chtějí mít ve rychle hotové a nejlepí způsob jak je odradit, je nechat je stavět s výsledkem na vzdáleném horizontu.
- Výsledek musí být srovnatelný s kupovaným - velmi těké.
On je opravdu trend kup a jezdi a nebo kup, rychle sestav a jezdi. Poadavky na technické zázemí a schopnosti se minimalizují. Kromě toho skutečně sofistikované řeení s pouitím pičkových materiálů je v domácích podmínkách utopie. Doba, kdy se doma, přesněji někde po známostech za flaku dalo něco ubastlit je dávno pryč. Tady Tom doufám promine a chápe, e jeho podmínky a přístup není kadému vlastní.
Myslím, e pro děti, pokud u budou stavět, je stále dobrým řeením kuprexit a podvozky na bázi těch, co má Tom na svých stránkách. Dá se řezat, pilovat, vrtat, pájet. Je dostatečně tuhý. A nebo kupovat stavebničky podvozků. Např. ty co má MTR32 na svém webu jsou za "večer" hotové a s minimálním vybavením. |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 26-07-2007 14:54 |
|
|
Jak také můe vypadat kompletní RTR asi v ceně 45 USD...
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 26-07-2007 14:58 |
|
|
2. pokus - jestli ani teď ne, tak u končím...
Honza
sutor sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 26-07-2007 15:09 |
|
|
Např. Parma International 32 - splňuje ve, co od něj čekáte. Jezdí dobře na dřevěné dráze a jetě přijatelně na plastu. Cena je včetně veho, co vidíte na obrázku (bez karoserie), pro klubové hromadné objednávky je jetě nií. Stačí jen poskládat dodané díly a připájet motor, příp. přiroubovat, a ... pořádat závody. Pro ortodoxní modeláře k ničemu, pro neikovné děti a malé závodníky ideální...
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 26-07-2007 22:58 |
|
|
To Sutor, k ničemu myslí, e si tam moc toho jako modelář neudělá, nebo, e to jezdí tak nějak průměrně?
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 27-07-2007 08:53 |
|
|
Ano, to je přesně ono - prostě získá něco, s čím si můe (nebo spí děti)okamitě na nepičkové úrovni zazávodit. Motor je výkonově sluný a nepotřebuje tvrdý zdroj, zbytek standardní značkové kusy. Podvozek je hodně zjednoduený typ plumberu s omezenou kyvností ze dvou kousků naohýbaného plechu, můe ho eventuálně lehce dotvořit podle vlastní představivosti nebo ho nechat tak, jak je. Kastli na to dá dle vlastního výběru, přichycení je řeeno přes pendlíky nebo izolepou, a pak u můe prcek nebo línějí dospělák jen mačkat ...
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 27-07-2007 09:07 |
|
|
No tak pak je to ideální předloha na podvozek na který se ptal Zeli.
Neosazený a víc foto je na http://www.shopatron.com/product/part_number=575/137.0.6083.11027.0.0.0
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 27-07-2007 09:43 |
|
|
Já ti nějak nevím, tohle je spí taková primitivní počáteční varianta pro dřevěné dráhy, která se asi vyplatí při koupi celého kompletu. Na to, jak racionálně vyuít nabízený strojový park, bych se spí orientoval na seřiditelné variabilní podvozky typu Plafitu nebo Scholera... Nejlepí by bylo se domluvit přímo s eventuálními zájemci třeba z DDM nebo klubů, aby zbytečně neorganizoval něco, o co pak v podstatě není zájem. Vdy se na podobných věcech marně dohadují i v SMČR.
Honza |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 27-07-2007 10:48 |
|
|
Zdar PetřeL, myslím e by jsme měli nai společnou rozpravu dokončit tady. U MTX to není vhodné.
Take jestli jsem tě správně pochopil tak bys rád zachoval alespoň část originálního dráku a k němu uzpůsobil plně seřizovací přední nápravu a zvlá i seřizovací vodítko obojí v podélném směru podvozku. Tím by se měl dát plynule nastavit rozvor náprav od do a zcela samostatně by se dala podobným způsobem nastavovat i pozice vodítka vůči přední ose. To zní jako klasické fungující řeení. Otázkou jak na to a z čeho to udělat. určitě bych neel do houevnatějího materiálu ne je samotný drák. Ideální bych řekl e by bylo pouít materiál podobný, tedy pruný plastový. A spojování by pak bylo asi nejlepí malými vruty přímo do plastu dráku. Ten je tak otěruvzdorný, e se v něm závit podle mě jen tak nevyběhá. Tohle je jen takový nápad, rychlovka o pracovní pauze.
Mitch sem připíchnul tento obrázek:
Editoval Mitch dne 27-07-2007 10:55 |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 27-07-2007 10:57 |
|
|
next picture
Mitch sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 27-07-2007 11:11 |
|
|
Jo tak nějak, jenom myslím, e tyto dva díly by měly být přidělané zvrchu. V té tvé variantě by ti to kolidovalo při krátkém podvozku z magnetem.
Dolu bych dal díl tvaru u, který by el okolo rámečku jako bočnice. Tím e by byl přidělaný pouze vepředu, tak by to pracovalo, jako prořízlé plato.
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 27-07-2007 11:47 |
|
|
Z vrchu by se to dávalo blbě pač tam moc místa na posuv nemá. nemám tu sice originální kus abych ti řekl kolik místa by tam bylo ale moc rozhodně ne. tím e by se dal podsouvat pod podvozkem by to bylo nejjednoduí na výrobu. Navíc jak často by sis ten podvozek přenastavoval? Já pokud bych ho dělal pro konkrétní model tak bych ho nejspí jednou nastavil a konec. Nechal bych ho tam take pokud by to bylo moc dlouhé tak bych to prostě říznul, sesadil, serouboval a jezdil. Pokud bych si místo jednoho pořádného podvozku mohl pořídit 3 takovéto na obyčejné domácí modely tak by mi to srdce nervalo. Pokus se ten tvůj návrch s tím drení přední nápravy z boku dráku trochu líp vysvětlit, zkusil bych to nakreslit ne půjdu na dovču. |
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 27-07-2007 12:06 |
|
|
Ten předek jak ho má je OK. Co se táká toho dílu co jsem o něm psal, představ si obélník dlouhý jako ten tvůj upravený díl od Fara a iroký jak potřebuje do kastle. Polo na něj v ose ten Faro díl a namaluj obrys dráku bez té placky vepředu na které má uchycené své díly. Vyřízni to a má díl tvaru U, který upevní pod stejné rouby. A má boky podvozku.
|
|
Autor |
RE: Materiál na podvozek |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 27-07-2007 12:53 |
|
|
Myslel si to nějak takhle? Doufám e ano.
Mitch sem připíchnul tento obrázek:
|
|