Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 03-10-2007 09:01 |
|
|
Ivane,
plně nabité baterky mají kolem 13V a při zapnutých nabíječkách to dělá kolem 14V.
Větí napětí není třeba.
Pro sníení napětí se pouívají různé sráeče včetně diodových.
JMS |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 03-10-2007 12:43 |
|
|
Ivane, tak nějak si pamatuji, e běné nabíjecí napětí k bateriím 12V je u větiny komerčních nabíječek 13,8 V. Není těch 14,7 zbytečně mnoho?
|
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 16-12-2007 15:37 |
|
|
Jeliko se nám jiná vlákna věnují ovladačům, opráím i toto. Mám toti stále silnějí pocit, e rozumný regulovatelný zdroj je skoro nutností i na lepí domácí pojedění.
Je zajímavé, e i Němci, kteří asi nemají tak hluboko do kapsy, řeí regulaci starími regulovatelnými zdroji - např. Carrera. Místo nákupu nových "laboratorních" zdrojů např. od Volcraftu. Take ten ná návrat k trafům pro vláčky není mimo. A kdo má mení děti, tak také ví o regulaci své.
Včera jsem se také na jednom německém diskusním foru dočetl vhodnosti regulovat i pro jednotlivá auta jednotlivých výrobců. Prostě nastavovat podle vozu.
Čili jestli to dobře chápu, tak např. 14V nemusí vést k lepím výsledkům u motoru, který chce 11,7V? Teď pomíjím anci takovým zacházením motor "zničit".
Na německém e-shpou amslot.de, přímo nabízí regulovatelný zdroj pro dvě dráhy, ale i samostané zdroje pro jednotlivé sloty. Anglický pendleslotracing je na tom podobně.
Zeptám se proto - plynulá regulace v romezí 0-15V a 1-3A - stačí??
A na obrázku je varianta zapojení pro Scalextric.
vitek sem připíchnul tento obrázek:
|
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 16-12-2007 23:53 |
|
|
To Vítek, pro domácí dráhu a komerci 1:32 asi stačí regulovat od 8 do 16V. Na dvojdráhu by 3A by měly být OK.
Záleí nejen na motoru, ale i na charakteru trati, zvoleném převodu, pneu a váze auta. Ale to by asi měl vysvětlit někdo zkuenějsí ne já, abych v tom nenadělal jetě maglajz.
|
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 17-12-2007 07:48 |
|
|
No jeliko u třeba falcon bere ve pičce přes dvě ampery tak v podobě dvou aut na startu se současným rozjezdem s tímto motorem by mohlo být i 3 A málo. Ale kdo jezdí doma na miniokruhu s falcony? Ve směs by měli být 3A na domácí lepí pojedění tak akorád. |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 17-12-2007 08:29 |
|
|
Na Faro je tabulka odběrů běných motorů
http://www.autodraha-faro.cz/auta-import/
Podle toho si kadý můe udělat obrázek co běná auta potřebují.
Nejen Falcony, ale i motory nad 20 000 Rpm jsou na doma zbytečné. ( Myslím tím plast, kde nejsou rovinky delí ne 3m )
Ten základ co má v autech větinou Scalextric a Fly ( 18 000 Rpm - vypadá to, e se jedná o ten samý motor) jsou akorát a je lepí utrácet za silikonové obutí a pořádné kartáčky , ne kupavat rychlejí, nebo silnějí motory.
|
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 18-12-2007 12:35 |
|
|
To vitek:
Myslím, e plynulá regulace napětí je sice hezká věc, ale zbytečně prodrauje finální cenu zdroje pro domácí plastovou autodráhu. Jako zcela dostačující je určitě stabilizovaný zdroj typu MW 9130GS (prodává např. GES Electronic - rozsah 4,5 - 12 V po 1,5V při 3A) za nějakých 650,- kč/kus. Docela sluné řeení jsou i různé zdroje pro notebooky, např. typ SNT2470, který umí 5-24V s proudem 7A - 2,7A a je navíc snadno přenosný (stojí cca 1000,- Kč). V prvním případě 1 kus zdroje s téměř lineárním průběhem proudu 3A bohatě dostačuje na dvoudráhu s 10m rovinkami a běné 13D motory (včetně např. tuningových Slot.itů a Scaleauta), ani by docházelo k vzájemnému ovlivňování drah při zvýené spotřebě na jedné dráce. Pro puristy a dalí bastlíře tak 2 zdroje za celkem 1300,- Kč dokáou bezproblémově obslouit i motory 16D.
Předimenzování zdrojů je prakticky nevyuitelné, ale samozřejmě na laboratorní stabilizovaný zdroj a záři jeho displejů je asi pro nadence hezké pokoukání...
Honza
Editoval sutor dne 18-12-2007 12:37 |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 18-12-2007 17:28 |
|
|
Myslím, e se dobíráme cíle. Nejen pro ty co nakoupí, ale i pro ty co budou zdroj stavět a nebo si ho nechají popstavit - musí si zadat poadavky.
Ty zdroje pro notebooky mně opravdu vůbec nenapadly. |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 18-12-2007 20:36 |
|
|
V pátek při návratu z Německa jsem se stavil u Conrada a měli tam ve výprodeji stabilizovaný zdroj 13,6 V , který dává 32Ampér.
Byl poslední a stál 35 Eček.
Bratru za 1000,-kč. tak jsem ho vzal a v Třebové jsme ho vyzkoueli, no a taky tam skončil. (Prtr si ho koupil)
Takový zdroj si myslím utáhne bez problémů vechny dráky, bez ovlivnění.
JMS |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 19-12-2007 10:10 |
|
|
Tak to bezesporu. By mě fakt zajmalo k čemu takový zdroj měl jako slouit. Nízkovoltání svářečka nebo co?
To sem jetě neviděl na tak nízkém napětí tak ohromný proudový výkon. Sem tam zahlédnu zdroje do 10A třeba ze serverů ale tohle? |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 19-12-2007 11:43 |
|
|
Moná na nabíječky aku. Ve vrtulnících mají dost ílené proudové odběry.
|
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 19-12-2007 12:00 |
|
|
Spí se bude jednat o zdroj k vysílačkám.
Honza |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Tibo
člen
Příspěvků celkem: 23
Registrován od: 21.12.06 |
Vloeno dne 20-12-2007 00:33 |
|
|
viděl jsem mainku na zátěový test elektromagnetů, kde jedna 12V cívka brala 2A a testovalo se naráz 20 kusů, ivené to bylo jedním trafem... |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Ferry
člen
Příspěvků celkem: 5
Registrován od: 27.07.07 |
Vloeno dne 08-08-2008 12:38 |
|
|
Zdravím. Mám stabilizovaný zdroj 13,6V a 10A. Máte někdo zkuenosti se stavbou regulace na cca 9V a 6V?. Je moné zapojit 11 křemíkových diod do série a za 7diodou odebírat cca 9V a za 11diodou cca 6V? Nebo se diody upečou? |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
kmasita
člen
Příspěvků celkem: 213
Bydlitě: Dobřichovice
Registrován od: 11.03.08 |
Vloeno dne 08-08-2008 14:53 |
|
|
Ahoj moc tomu nerozumím ale tady má odkaz na stránky Toma Herdera kde popisuje výrobu sráeče napětí co je přesně pro tebe. Bohuel ale své návody má zabezpečeny jménem a heslem, tak e se musí asi u něj zaregistrovat.
http://tom59herder.com/srazec.php
Jestli chces tak Ti to muzu nejak uloit do pdf a poslat na mail. |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
ALSracing
člen
Příspěvků celkem: 49
Bydlitě: Víska
Registrován od: 25.06.08 |
Vloeno dne 08-08-2008 14:56 |
|
|
Ferry napsal:
Zdravím. Mám stabilizovaný zdroj 13,6V a 10A. Máte někdo zkuenosti se stavbou regulace na cca 9V a 6V?. Je moné zapojit 11 křemíkových diod do série a za 7diodou odebírat cca 9V a za 11diodou cca 6V? Nebo se diody upečou?
Pokud bude chtít odebírat 10, tak musí mít diody který 10A zvládnou a bude se to muset chladit (výkonová ztráta na diodě bude při 10A cca 6-7W, take bude potřebovat 10W diody). Úbytek napětí na diodě bude cca 0,65-0,7A, z toho vypočte lehce kde jaké napětí bude.
řekl bych e lepí cesta je jednoduchý stabilizátor s darlingtonovým tranzistorem a zenerkama. Chladit to ale bude muset taky, jen je výhoda e se bude jednat o jednu součástku na rozdíl od baterie diod. |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Ferry
člen
Příspěvků celkem: 5
Registrován od: 27.07.07 |
Vloeno dne 08-08-2008 15:49 |
|
|
Má nějaký schémátko? Co jsem se zatím o zenerkách dočet, musí být zapojeny s nějakým odporem, jinak se nárůstem proudu zničí. |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
VW
člen
Příspěvků celkem: 32
Registrován od: 01.12.08 |
Vloeno dne 10-04-2009 21:46 |
|
|
ALSracing napsal:
Ferry napsal:
Zdravím. Mám stabilizovaný zdroj 13,6V a 10A. Máte někdo zkuenosti se stavbou regulace na cca 9V a 6V?. Je moné zapojit 11 křemíkových diod do série a za 7diodou odebírat cca 9V a za 11diodou cca 6V? Nebo se diody upečou?
Pokud bude chtít odebírat 10, tak musí mít diody který 10A zvládnou a bude se to muset chladit (výkonová ztráta na diodě bude při 10A cca 6-7W, take bude potřebovat 10W diody). Úbytek napětí na diodě bude cca 0,65-0,7A, z toho vypočte lehce kde jaké napětí bude.
řekl bych e lepí cesta je jednoduchý stabilizátor s darlingtonovým tranzistorem a zenerkama. Chladit to ale bude muset taky, jen je výhoda e se bude jednat o jednu součástku na rozdíl od baterie diod.
el jsem cestou samostatných regulátorů pro kadou dráku (výkon napájecího zdroje obdobný, 4 dráky, omezení na dráku 2.5A trubičkovou pojistkou, technicky mono jetě zvednout na 3A, bez trubičkové pojistky by případný zkrat měl zvládnout stabilizátor elektronicky).
Deska regulátoru s moností externího zapínání pomocí PC:
Deska ovládacího panelu
Ovládací panel k desce:
Ovládací panel |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Michal
člen
Příspěvků celkem: 17
Bydlitě: Malá Lhota
Registrován od: 09.10.09 |
Vloeno dne 29-10-2009 17:51 |
|
|
Protoe nejsem elektrikář a tento obor je mi tak trochu záhadný, tak se ptám, jestli něco získám, vezmu-li trafo od Carerry a dva výstupy pro jednotlivé sloty spojím do jednoho pro jeden slot a toté udělám pro druhý slot. Mám toti dvě trafa a tak jsem si říkal, e by to mohlo "poléčit" některé nedostatky společného trafa a dodávat motorkům, to co by rády. Michal
Michal |
|
Autor |
RE: Zdroje k autodráze |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-10-2009 18:09 |
|
|
Co pouívá za motory, e ti nestačí zdroj od Carrera tak, jak je ?
Rozdělením napájení na kadou dráku zvlá to Carrera právě má proto, aby se vzájemně neovlivňovaly.
Spojení obvou vývodů nemám odzkouené, netuím, jak to mají vevnitř elektricky pořeené, ale bez diod v zapojení , tak aby se zdroje po spojení "nehádaly" bych to ani radi nepokouel.
|
|