AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
Úvodní stránka ::  Články ::  Seznam krátkých zpráv ::  Diskuzní fórum ::  Fotogalerie ::  Ke stažení ::  Odkazy ::  Vyhledávání
December 25 2024 07:32:16 
 
Kalend
PotSttPSoNe
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
ZVODY

1:32
Porsche Cup
Krunohorsk pohr
Moravsk liga
Slovakia Cup

POSLEDN LNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikaj modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nov znaka ...
KLUBY A KROUKY
AMC Podbaba 132
esk Tebov
DDM Hradec Krlov
MC SRC Most
Prask klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

View Thread
AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch | Voln pokec | Motorky
strana 1 z 3 1 2 3 >
Autor Motorky - vlastnosti
Marek
len

Pspvk celkem: 43
Bydlit: Okres Znojmo
Registrovn od: 28.12.06
Vloeno dne 08-06-2007 22:17
Nejsem sice stroja, ale pesto se pokusm vnst do polemik typu "motorky ve Slot.itech dobe thnou" i "Carrery jsou ln" trochu fyziky, kter mon rozjasn a ujasn v em tkv problmy jednotlivch znaek.
Take hned na vod zapomete na parametr OTKY MOTORU. Je to naprosto a vbec nic nekajc veliina, kter pramlo vypovd o nem jako je laicky eeno - SLA MOTORU. Tato sla, tedy nazvme ji trochu exaktnji VKON MOTORU je roven souinu otek a toivho momentu. Ve sv podstat je nejdleitj onen toiv moment, zejmna graf prbhu tohoto momentu. Je mi jasn e v tomto polomatematickm duchu nemohu dle pokraovat, protoe by to dle mlokdo etl a mlo kdo pochopil.
Tedy srovnejme v vodu zmnn modely Slot.it a Carrera v situaci jzdy po rovin v blzkosti maximlnch otek motoru.
1. Slot.it = 21500 ot/min * 170gcm = 3 655 000
2. Carrera = 26000 ot/min * 117,6gcm = 3 057 600
"V rovnicch" jsou uvedeny souiny otek a toivch moment uvedench znaek. Za rovn se je jaksi velk slo kter je skutenm vkonem tchto motor. Vzhledem k pouitm jednotkm toivho momentu (v tomto tvaru je lze dohledat na internetu - tak jsem to neupravoval) je to velk slo, kter by chtlo odhadem vynsobit tak 10 na mnus estou a dostali bychom hodnotu pmo ve watech ppadn kW - co jsou jednotky na kter jsme zvykl. Ale o to nejde. sla jsou vzjemn porovnateln a z vsledku je vidt, e Slot.it by to mnohem mn ne Carrera tak m vrazn vy vkon. Co odpovd relnmu srovnn na drze. Bez muen uvedu e vychzm z drobnch zjednoduen typu: pedpokldm max. moment i v blzkosti max. otek motoru a pod. ale to napoprv nen a tak dleit.
Rozdl ve vkonu mezi Slot.item a Carrerou je ve skutenosti jet vt, nebo Carrera to svch 26000 otek pi 14,8V ale u Slot.itu uvdm 21500 otek pi 12V. Na jedn drze pi stejnm napt bude Slot.it toit skoro jako Carrera a vysok tok Slot.itu zstane. Vsledkem bude o vce ne tetinu vy vkon Slot.itu co u je nez.
Opomjm te pevody. Sriov prodvan auta je maj nastaveny velice podobn (cca. 9:27), take na drze rozhoduj jen motorky.
Pokud tedy chcete umt rychle a bez papru stanovovat slu motork, zante srovnvat toiv momenty. Pokud dva motorky to zhruba stejn, tak de-facto toky uruj jejich slu. Je to jednoduch. Odkoukal jsem to u motor spalovacch, tak se to snad u elektromotor moc neli.
Na zvr dvm link na web, kde byl proveden reln test (pouze otek) motork rznch vrobc pi rznch naptch.
"http://www.132er.de/pages/tests/Motoren/motorenvergleich.htm"


Marek
Autor RE: Motorky - vlastnosti
vitek
len

User Avatar

Pspvk celkem: 1642
Bydlit: Zln
Registrovn od: 07.12.06
Vloeno dne 10-06-2007 16:13
Trochu to zkomplikuji. A vyuiju zkuenosti ze setkn.
Vkon motoru nen nepodtstatn a myslm, e se vrazn uplatn na dlouh drze - na dlouhch rovinkch a pi vjezdech ze zatek. Na dvoumetrov drze to po mm soudu hraje minimln roli.
Faktem je, e s racing autem od Fly jsem si moc nezajezdil a limitky od Slot.it mi bylo lto. Nejlp mi jezdil Aston Martin od Scalextricu s pvodnm krabikovm motorem. Ale to bylo dno i jinmi faktory - nap. pneu, magnety, ale i svtl vka auta.
Krom toho jsem stle vc pesvden, e technika je jen jednou stranou mince a druhou je pak vyjednost. Trnovn a sit s vlastn technikou.
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Petr L
Administrtor

User Avatar

Pspvk celkem: 2145
Bydlit: Praha
Registrovn od: 04.04.07
Vloeno dne 11-06-2007 12:19
Myslm, e Marek na to jde z docela dobrho hlu, jenom si myslm, e ty otky nelze pln zatracovat. Pouil bych tak pmr z auta a pro jistotu hodn zjednoduen: do kopce jsou mi otka skoro na nic a jde o to jak auto "thne" ale pokud u jedu dol, nebo po rovin, tak jestlie motor nebude umt vc toit, tak asi rychleji nepojedu a dlm co dlm ne? A to se jet nebavme o vlastn vze vozu, kter to ve tak posouv pln jinam..................


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Marek
len

Pspvk celkem: 43
Bydlit: Okres Znojmo
Registrovn od: 28.12.06
Vloeno dne 11-06-2007 14:58
Nem cenu plit kol tvoen otkama a toivm momentem v danch otkch. Oboj mm svj vznam, kter vyplv ze vzorce. Ale musm dle oponovat, e k jzd z kopce potebuju pemru otek - nepotebuju - ve uprav volba stlho pevodu. Tdka um jet i z kopce... Napklad nejsilnj motory od SLOT.it tzv. "BOXERY" maj "jen" 20 000 otek, ale za to dvojnsobn toiv moment (340 g*cm) co znamen e by motorky zkladn ady se 170g*cm musely toit 40000 otek aby se mu vyrovnaly. ( a tolik samozejm neto)
Jist bavme se jen o motorcch, take hmotnost a dal drobnosti zanedbvme...


Marek
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Petr L
Administrtor

User Avatar

Pspvk celkem: 2145
Bydlit: Praha
Registrovn od: 04.04.07
Vloeno dne 11-06-2007 17:05
No jo ale to ji mch hruka z jabkama, jestli nco chce pomovat, tak k tomu mus mt naprosto stejn podmnky. Pak tedy pi stejn vze, stejnm pevodu, profilu trat a napjen, mus bt nkdy vidt, lep krouk, jindy vy otky. Bohuel to jinak nepjde, ve chvli, kdy motor to maximum, tak mu krouk k vy rychlosti nepome, ten zane pracovat a ve chvli, kdy tomu slabmu co vc to zanou klesat otky, protoe nem slu to uthnout. Pokud si peliv pete svoje zvry z vpot, tak zjist, e to tomu co pi neodporuje. Jde o to, e jakmile zane zjednoduovat, tak to vede ke zkreslenm zvrm a proto mus vzt bu v potaz ve dleit, nebo se spokojit s njakm ukazatelem, kter mon neekne ve, ale je vodtkem k porovnn. V tvm ppad souiny otek a toivch moment. Vyjde ti u vech motor njak slo, kter hovo cosi o jeho vlastnostech, ale je to pouze k tomu, e v, e ty slab nebude dvat do t잚ch aut a nronch zvod, ale jestli bude vdy nejrychlej ti zaru pouze takov, kter to nejvc a zrove m nejvy krouk, ale jako na potvoru podle toho tvho vpotu me mt kombinac pouitch parametr stejn slo po vpotu motor zcela jinch vlastnost a tm se stv zvolen metodika bezcenou. Bude poteba na to jt z jin strany,.


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Marek
len

Pspvk celkem: 43
Bydlit: Okres Znojmo
Registrovn od: 28.12.06
Vloeno dne 11-06-2007 20:27
Uff... Pedem se trochu omluvm aby to nesklouzlo smrem k nekontrolovatelnmu sporu a nsledn musm napsat nco jako: Nesouhlas. Pod se njak nedoke oprostit od tch otek: Apropo Tvj zvr, e stejn vkon maj motory naprosto odlinch vlastnost je sprvn jen si nemyslm e je to poznn bezcenn. (stejn vkon v aut dv nap. zehov estnctistovka a cca. dvoulitrov turbodiesel, oba jedou 190km/hod a zrychl z 0 na 100 za 12 sekund - by jzda s nimi je naprosto odlin)

Te zptky: Ano za stejnch podmnek na stejn trati a "se stejnmi pevody" by bylo patrno kterej motor m v uritch secch lep tok a kterej (pokud maj oba stejn vkon) zase oije po vytoen. Jene cel takto vytvoen konstrukce je nesmysl!

Neme toti chtt, aby AUDI v zvod LeMans do svho turbodieslovho AUDI R10 dalo kvli spoe vdaj pevodovku z pedelho zehovho z AUDI R8. To TDI m polovin maximln otky, tud by na rovince jelo sotva 200km/h. Skutenost vichni znme, "pomalobn" TDI jede rychleji ne R8. Tedy srovnateln podmnky po m chtt me, ale pevody nikoliv.
Dle Tvj pstup typu: "Pokud motor to maximum, tak mu krouk k vy rychlosti nepome" - nikam nevede. Mimochodem pokud jakejkoliv motor to sv maximum, tak u mu nic apetit nezvedne.

Prost zbav se pedstavy, e tok je dobrej v kopci a otky na rovince. Oboj je nesmysl! V obou ppadech je rozhodujc vkon motoru. Pokud najede do kopce s vytoenou zehovou estnctistovkou (t.j. 5-6 tis. otek) bude na kopci stejn rychle jako j s TDI (4 tis. otek) Onen faktor toku nastupuje jen v situaci bn rodinn jzdy, kdy oba mme pod kopcem 2,5 a 3 tis. otek a zde mj vy tok vynsobenm 2,5 tis. otek dv vt vkon ne "Tvj" tok v zehu nsoben teba 3 tisci otek. Ale pokud by ses "nasral" a podadil - situace se srovn. Jde o prbh toivho momentu v jednotlivch otkch. Aby u dvou podobn vkonch motor nedochzelo k vkonovm drm, nastupuj odlin pevodovky, kter v relu odstran i onen pocit mncennosti idie estnctistovky v kopci...

Dle pe:
"Krouk mu k vy rychlosti nepome, ten zane pracovat a ve chvli, kdy tomu slabmu co vc to zanou klesat otky, protoe nem slu to uthnout."
No jaksi ano, ale jen jaksi. dnej krouk nenastupuje a neztrc se a otky se s kroukem o nic nepetahuj.

Ano - slab motory v sob tk zvoky obecn nevoz.

Take by to chtlo njakej zvr:
- to e dva odlin motory mohou mt dle vzorce stejn vkon je vedlej a nem to co doinn s podstatou mho pspvku. ( 2=2*1 stejn tak jako 2=1*2) v praxi elektromotor pro autka se s tm prakticky nesetkte

- rozhodujc je skuten ten vsledek na lev stran, tud Vs nespas ani mega otky s malm tokem ani giga tok s pti otkama

- je jasn, e pokud zskte v rmci tuningu k autku vkonj motor kter bude mt ni otky s vtm tokem - budete muset (co plat ale obecn) upravit pevody. Takto upraven model bude mt pi zachovn obdobn hmotnosti vt rychlost na kterkoliv sti trati.

- cel jsem to psal hlavn jako pomcku pro orientaci mezi vrobci. Pome to pi doladn model, protoe nap. ta Carrera by to 26000 ot.min m vrazn ni vkon jako vtina konkurence a potebovala by leh pevod. (by se ten jej 9:27 zd na prvn pohled normln...)

- trochu jsem to pojal jako boj proti otkm, kter fakt nejsou dleit. Vtina z ns ovem tun motorky ze stejn ady od jednoho vrobce. (nap. mme v aut Scalex FF 18000 tis. a kupujeme FF 25000 tis.) tady je jasn e vrobce nen blbej a motorek s 25000 otkama bude skuten vkonj ne ten pvodn. A to e toho docl udrenm i zvenm neho jako je toiv moment.... Me bt vtin z ns putna.


Marek
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Petr L
Administrtor

User Avatar

Pspvk celkem: 2145
Bydlit: Praha
Registrovn od: 04.04.07
Vloeno dne 11-06-2007 21:20
Prv protoe to cel bylo v poloze boje proti hledn max.otek tak jsme tam kde jsme. J ale myslm, e to cel nen na kodu, nezabednout do toho provnvn k automobilm jsme z toho dve venku. Pokud to je postaven tak, e otky nejsou nejdleitj v ppad, e mm dostatek vkonu a doenu to volbou pevod, tak se o tom d hovoit, a v podmnkch naeho pouit by nemlo dochzet k potm. U aut a obecn jsem ovem dle zsadn proti. Platilo li by to, tak nechpu pro nem F1 motor od kamionu smiley
U toho nechme, hlavn je, e te si vichni vzpomeneme, ne pjdeme bezhlav do vych otek, jestli nen lep poeit pevody. smileysmiley


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Mitch
len

User Avatar

Pspvk celkem: 1003
Bydlit: New Bor City
Registrovn od: 20.09.06
Vloeno dne 12-06-2007 07:44
Pete, nech bejt. Pvodn Dodge Viper RT-10 a jeho nstupci mli motor z nklaku. Oni jinak amci moc desetivlce nevedou. Ono, kdy to sly tak se ti z toho evu sice protek panenky, ale ve skutenosti se to to nkam jen do 5000-6000 co je u benznovch motor vlastn teprve nstup nejvyho vkonu. U formul je rozhodujc vha, amkm je jedno kdy to auto pojede do zatky jako kladivo, oni si to z jejich polomry zatek, irokmi cestami a spoustou msta vude kolem mohou dovolit. Ale teba jak Marek nakousl ty TDI v Le Mans tak co to vlastn je za motor? Mon e jen hdm, ale podle m je to jen upraven a odlechen motor z Audi Q nebo VW Toareq. A jestli si vidl test od TopGearu tak seriov Toareq se znanm zvam v kufru doke na oji rozthnout na letitn ploe i ob Jumbo nebo co to bylo za krvu. Vypadal proti tomu kolisu a jeho velkch kolech jako RC 1/10 proti skutenmu autu. A stejn ho dokzal rozthnout asi na 5 km/hod. Take s trohou dobr vle bys ten sam motor z Lemanovho specillu mohl klo po vzt a frknout ho do dopomala zpevodovanho kamionu. Pokud vm tak prv vha je to co Audi R8 i R10 t nejvce pa ten motor je tkej jako prase. Ve velkm dpu nebo kamionu je ti to putna, ale u zvodnho specilu je to obt nli velk problm. Tam je to pln o jinch rychlostech, odstedivch a setrvanch silch.
Skutenost je tedy takov, e nerozhodujou otky ale sla a rozmez otek ve kterch m ten motor maximum sly. Zbytek u dohon pevodem. Ale m pravdu v tom e je nesmysl postavit supersiln modelsk motor kter se bude toit 5000 ot/min pa aby se vyrovnal i seriovm motorm svch konkurent tak by musel mt sloitou pevodovku do rychla nco obdobnho jako mli star Ites doutnky a nebo hodn mal talov kolo.
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Petr L
Administrtor

User Avatar

Pspvk celkem: 2145
Bydlit: Praha
Registrovn od: 04.04.07
Vloeno dne 12-06-2007 10:01
No prv ani to zpevodovn nen samospasiteln a m sv meze, neme pece mt neomezen rozsah pevodovch pomr, naraz v extremech na limity a co by takov sestava dlala pi rozjezdu si me kady odzkouet na kole v kopci: Sta zastavit, a rozjet se na velk tc a mal kolo, kdy nem slu to utoit, tak mn pevod, ale zrove zvyuje otky je to pirozen. Pokud vedle pojede profk, tak to na zatku uto pomalu slou, ale ve spurtu na cl, mu jen ta sla bude prd platn, protoe bude s pevodem na konci a nebude li mt vy kadenci (vt otky ) je mimo hru a pedjede ho kad kdo bude v tu chvli mt monost lapat rychleji, sla nesla, protoe budou rozjet a kdo to neuto sm sebe bude brzdit..

Tak to prost je a i konstrukti diesel si s tm tak museli poradit, vdy u tch diesel o kterch tady pod peme se neustle otky zvyuj. Dnen diesely v osobku to skoro to sam, co jet nedvno toily benzny.
A to e se diesely postupn sthuj z traktor a kamin do osobnch a obas i zvodnch aut nen potvrzen toho, e jenom sla vez, ale vsledek snahy konstruktr vrtit diesel po desetiletch na okraji do hry, protoe benzn je z mnoha ohled na budoucnost poteba nahradit . A kdy se to ji da, tak maj problm, e se to zase tak moc nekupuje a nklady na vvoj se nevrac tak rychle jak je teba. A tak nastoupil markerting, s clem dokzat hlavn americkmu trhu, e diesel nen mecen motor pro traktory ale e slu bnm vozm a dokonce i zvokm. V mi vm o em mluvm.

Jak jsem psal ji ped tm, Marek to nemysl pate, ale nen to univerzln pravda. Plat to mon u ns na drze, ale stejn jen v zkm okruhu vybranch motor. A proto jsem se do toho psan poutl. koda, e jsme se pustili i do toho zjednoduovn, to to cel poslalo skoro mimo.
J nejsem tak blbej abych nevdl, e dnej krouk nenastupuje a neztrc se a e otky se s kroukem o nic nepetahuj. ale to je riziko diskuse, e ve snaze o co nejvt zjednoduen pak vznikaj takov perly. Doporuuji kadmu nahldnout do stavebnch denk, co lid ve snaze o co nejkrat a nejvstinj formulaci zplod .

Ale stejn je dobe, e se do toho Marek pustil. protoe jak jsem ji psal, hlavn je, e te si vichni vzpomeneme, ne pjdeme bezhlav do vych otek, jestli nen lep poeit pevody.
Ale stejn pokud budu chtt dtem zrychlit doma autka, tak nebudu eit pevody a vÿhodm Faro nornal s 12 000 ot/min a dm tam Faro Super s 20 000 ot/min......................smileysmileysmiley



Editoval Petr L dne 12-06-2007 10:02
http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Motorky - vlastnosti
vitek
len

User Avatar

Pspvk celkem: 1642
Bydlit: Zln
Registrovn od: 07.12.06
Vloeno dne 12-06-2007 17:17
Trochu mn ds ty analogie se spalovky a skutenmi auty.
Ale zvr si myslm, e je jednoznan. Otky motoru nejsou jedinm ukazatelem, kter by ns ml pi jeho pozen zajmat a pi porovnn motor ho nememe brt za bernou minci.
Myslm, e m smysl se bavit o zmnch pevodovch pomr, ale jen s ohledem na pouvn na delch drahch. Nap, sla zmiovanho Slot.itu a nebo Evo2 od Fly mi byla na mal drze od Carrery k niemu a sp byl problm udret model na drze.
A nkde tu tak padla sprvn poznmka - nakolik jsou jednotliv konstrukce podvozk a pouit pneu schopny penst vkon motoru na drhu.
Autor RE: Motorky - vlastnosti
LS
len

User Avatar

Pspvk celkem: 133
Bydlit: Praha
Registrovn od: 23.11.06
Vloeno dne 13-06-2007 11:49
Po peten Markovch teori mi ned, abych nereagoval. Jak jsem pochopil, tak Marek je milovnkem vysokho kroutcho momentu motor TDI nejmenovanho nmeckho koncernu. Nkdo m rd nzkou spotebu a vysok kroutc moment bez ohledu na ekologii, nkdo zase nco jinho. Je otzkou, jak dlouho bude tento koncern naftov motory vyvjet, nebo pi pechodu na alternativn een ztrc nafta smysl viz vyjden technolog onoho nejmenovanho koncernu. Ale to sem a tolik nepat.

Co sem vak pat jsou zavdjc informace o nstupu vtzcch naftovch motor do automobilovho sportu a dle vztah mezi jejich kroutcm momentem a otkami. Tady je Marek totln vedle. Tak tedy na vysvtlenou:

1. Jak jste si jist vimli, v Le Mans ji adu let vtz team AUDI. Vtz skuten automobil AUDI nebo jen nzev AUDI? Nevm jak na to zareagovat, motor (a do roku 2006 motor V8/90 4v DOHC 3596cc peplovan 2xGarrett) je skuten AUDI kde byl postaven nevm. Nap. pro Mercedesy stav motory F1 motorrna ILMOR v Anglii dnes ji 100% vlastnn koncernem DaimlerChraisler. Chassis neporazitelnch voz Audi R8 a 10 je postaveno u DALLARY a vozy kompletoval britsk team VELOX. A ije vyhlen nmeck kvalita.

2. To se to nafkm vyhrv, kdy pouvaj motor o objemu 5499cc turbo s pmm vstikem a se dvma restriktory sn o prmru 39,9 mm oproti maximlnmu prmru pro benznov motory 30,7 mm. Dle si uvdomte, e maximln plnc tlak pro naftu je povolen na hodnotu 2,94 baru, pro benzn jen 1,87 baru. Naftov motory maj nejenom vce vzduchu, ale tak mohou sms vce stlait. To zvyuje nejenom kroutc moment, ale tak vkon. Udlejte tohle s benznem a mte rzem vkon 2000 kon. Jene prv tohle pravidla nepovoluj. Benznov turba jsou omezena objemem.

A jet nco, v LeMans se ji dlouhou adu let neangauje dal tovrn tm s odpovdajcm finannm zzemm jak m AUDI se svmi sponzory. m to je? Tm, e velc hri jsou ve formuli1. Pro tam nen AUDI s motory TDI? Na to neodpovm protoe nevm, muste se zeptat koncernu co vyrb motory TDI. A se na mne nikdo nezlob, ale podfinancovan projekty Cadillacu nebo MG neberu jako plnohodnotnou ast automobilek v Le Mans. A motory JUDD a jim podobn nen mon s AUDI srovnvat. Ty finance, kter teou do vvoje jednotlivch motor jsou nesrovnateln.

Mimochodem motory s pmm vstikem benznu do vlc pouvalo a do loskho roku pouze AUDI, nikdo jin je neml a do dneka ani nem. A e to je rozdl oproti klasickmu vstiku do sbrnho sacho potrub. Sm mm velkoobjemov motor s pmm vstikem benznu do vlc, tak vm o em mluvm. Ni spoteba a vy vkon oproti klasice (kdy to zrovna vechno funguje jak m). e by recept na spchy AUDI v Le Mans? Pozoruhodn vak je, e pm vstik je v F1 zakzn. A jet jedno celkem podstatn pravidlo, kter v Le Mans plat velikost palivovch ndr je omezena na 90 litr (pro letoek snad jen 70 litr nejsem si jist). A tak ropk vydr dle na trati. Jen o mlo, ale sta to.

3. Pro nejsou motory TDI ve formuli 1, kdy jsou tak spn v Le Mans? Jednoduch odpov, protoe na to nemaj otkami a hmotnost. Kroutc moment celkem nehraje roli, protoe vozy jsou lehk, subtiln a zaten pi trakci nahrazuje aerodynamick ptlak. Abych nezapomnl, motor BMW toil v roce 2005 pes 20.000 otek. Dnes jsou omezovae nastaveny na rove 19.000 otek. To po naftovm motoru v praxi opravdu nikdo neme chtt. Tyto vysok otky jsou umonny tzv. pneumatickmi ventilovmi rozvody. V souladu se sedmistupovmi bezprodlevovmi pevodovkami nafta prost nem anci (pi odpovdajcm objemu), nebo vrchol vkonu je poloen prv na vrchol otkovho spektra modernho motoru. Anebo si snad nkdo mysl e naftov atmosfrick osmivlec o objemu 2400cc a hmotnosti 80 90 kg by byl schopen doshnout vkonu 850 900 kon?

Jet jedna informace pro srovnn. Technick reglementy, kter ve formuli 1 platily od roku 1966 a do druh poloviny 80. let stanovovaly maximln objem atmosfrickho motoru na 3000 cc a turba na 1500 cc. V roce 1984 dosahoval atmosfrick motor Alfa Romeo 540 kon, naproti tomu trninkov Brabham s motorem BMW turbo vkonu vce ne 1300 kon!. V zvodn verzi, kter vydrela cca 500 km jen 900 kon. To bylo tm ped tvrt stoletm a BMW pouvalo blok motoru ze sriovho motoru trojkov ady a dn ulechtil materily pro stavbu tohoto motoru. Jen ocelov a hlinkov slitiny. Nvrh motoru a jeho testovn na potach byla tak tenkrt utopie. Tak si uvdomte, jak vkon by mohla mt dnen benzinov turba, kdyby byla povolena a jejich stavba by mla dal potenciln pouit v automobilovm prmyslu. Po shldnut Kubicovy havrie v Montrealu si vak km, dkybohu za zpomalovn zvodnch voz.

Seteno a odtreno ast vozu AUDI R10 TDI v Le Mans je vborn marketingov tah podepen technickmi reglementy, kter ast turdodieslu jednoznan zvhoduj ped ostatnmi benzinovmi motory. To pochopil i Peugeot, kter v letonm roce postav do zvodu konkurenn auto.

4. A jet m vlastn zkuenost s modernm dieslem Common Rail (ne hlun a vybrujc TDI !!!). Ml jsem jich nkolik pjeno pi vmn variabilnho sn a vysokotlakho palivovho erpadla u mho vozu. Podotkm, e se jedn o zkuenost s nkolika motory rznch vrobc. Ty motory do 2000 otek nethnou, tah kon pod rovn 4000 otek. Mezitm lovk stle ad jako idiot aby se drel v idelnch otkch a auto alespo trochu svin jelo.

Mj benznov motor bez turba thne od 1000 otek a je bohuel opaten omezovaem ji na 5000 otkch pr z dvodu m vlastn bezpenosti. Nkolikrt jsem z hrzou zjistil, e jsem se opomnl, a e jedu v obci 50 km/h na estku pi 1200 otkch. Auto stle jelo bez kubn a plynule (by pomaleji ne na tyku) zrychlovalo. Zkuste tohle s dieslem, nemu si pomoci, ale modern diesel prv otky potebuje. Seteno a podtreno pro mne osobn nem nafta smysl.

Na domc plastov drze jsou diskuse na tma otky versus kroutc moment, dle mho nzoru, zbyten. Mal polomry zatek a siln magnety tento problm bagatelizuj. Po zkuenosti s Bentley Speed 8 od Carrery (mm na mysli prvn srii s tkmi pevody) je celkem jasn, e s nevhodnmi pevody Vm ani vysok kroutc moment ani vysok otky nejsou nic platn. Nco jinho je devn drha a velkmi polomry zatek, nzkmi hly stoupn, dovaovanmi auty bez magnet a variabilnm naptm. Tomu j u nerozumm a proto nechci problematiku v tomto ppad komentovat.
Editoval LS dne 13-06-2007 11:52
Autor RE: Motorky - vlastnosti
sutor
len

User Avatar

Pspvk celkem: 359
Bydlit: Praha
Registrovn od: 10.04.07
Vloeno dne 13-06-2007 15:03
Smekm ped rozborem LS tkajcm se asti dieselovch motor v motoristickm sportu. Pokud se ale tk zvru filipiky, myslm si, e jeho negativn vyznn pro diesely je hlavn otzka individuln zkuenosti. J sm jsem nikdy nebyl pznivcem diesel u bnch aut, pipadalo mi, e jsou hlun, mn vkonn a "pinavj" ne jejich srovnateln benznov verze. Pi posledn vmn rodinnho auta jsem ale podlehl doporuen naeho technika a zvolil jsem variantu dieselu (Toyota D4-D v proveden 2,3l) - po cca 4 mscch provozu mohu potvrdit, e toto een nem ve srovnn s benznovm dvoulitrem chybu. Akcelerace je od 1200 ot. nesrovnateln, popisovan situace s 50 km/h v obci stejn (problm je sp v samovolnm zrychlovn auta k minimu 950 otek), pln jdouc klimatizace konen bez jakhokoliv vlivu na vkon auta, spoteba je samozejm i pi vysokm jzdnm prmru nkde jinde. Pomrn asto projdm Nmeckem a na sti dlnic s neomezenou rychlost, kde bez problm auto dosahuje obasn rychlosti okolo 200 km/hod., prmrn spoteba nepesahuje 7,5 l/100km. Ml jsem trochu strach ze startovn a provozu v zim, ale problmy se zamrznm nafty apod. u asi pat minulosti (v Rusku jsem ale zatm nebylsmiley). Take dnes jsem pro zmnu jednostrannm pvrencem nafty... Snad jen jedin vc mn vad, a to je vt vha motoru pi pejdn zpomalovacch prah, ale to je vc zvyku.

Probhajc diskuzi na tma otky x kroutc moment u SRC motor v tomto duchu povauji skoro za bezpedmtnou. Kritri pro vbr sprvnho motoru a nsledn vyladn celho auta pro tu kterou drhu je podstatn vce, een abstrahovat jen na uveden veliiny je spe zavdjc. U komernch RTR aut v mtku 1:32 nakonec vsledek bude vtinou zvisl na tom, co jet snese podvozek a hlavn jak jsou schopnosti zvodnka.


Honza
Editoval sutor dne 13-06-2007 17:38
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Mitch
len

User Avatar

Pspvk celkem: 1003
Bydlit: New Bor City
Registrovn od: 20.09.06
Vloeno dne 13-06-2007 16:29
Musm souhlasit se Sutorem. Bavmeli se tu o otzce co je pro vkon toho i onoho modelu podstatnj pak by mlo znt toto tma KTER MOTOR DO KTERHO AUTA JE IDELNJ. Jak pevody si daj silnj motor a jak zase ten toivj. S tm jist souvis i vhy modelu a prv ji zmnn zvolen pevod.

Nemm sice s obma typy pouvanch pevod zkuenosti, ale z ist logickho hlediska zkusm vymyslet snad fungujc pravdu.

Take v pvad, e mme dv naprosto stejn auta co se te tvaru i vhy ale lili se jen uloenm motoru a druhem pevodu tak co musme udlat aby byla sob vyrovnan?

Jestli jsem z dvjch diskuz nco pochytil, tak to e kolm pevod bv sice vce do rychla co do obvod talovch kol, ale motor hodn moc ztrc na sle prv tmto pevodem.
Za to eln pevod je proti kolmmu pomalej co do obvodu ale zase je mnohem silnj, klidnj a tolik motor nebrzd a nezatuje.

Take s ist logick uvahy bych na kolm rychlej pevod dal pomalej, ale silnj motor.
Kdeto na eln pevod, kter netrp takovou silovou ztrtou v pevodu a svm obvodem bv vce do pomala bych pouil motor s vtmi otkami ale teba nim vkonem.

Kdyby se to otoilo tak motor s vysokmi otkami a nzkm vkonem na kolmm pevodu by svch pracovnch otek mon na drze ani nedoclil nebo by na to poteboval pkn dlouh rovinky a rozhodn by ztrcel na vjezdech.
Za to motor s nimi otkami a vysokm vkonem by na elnm pevodu byl hned v maximu a dost mon by pod jen hrabal protoe pomalej pevod je logicky i silnj. Neml by tedy takovou maximln rychlost. Nic mn by byl dobr teba na rallye drhu s krtkmi rovinami a spoustou zatek.

Vechno hraje se vm pnov. Nelze jednoznan ct, kter motor nebo kter veliina je pro njak model ta nejpoctatnj. To sam plat i v praxi kdy diesly maj del pevodovky kvli nimu rozzahu otek, ale zato vt sle. A benzny dohnj sv krat pevodovky otkami.
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Marek
len

Pspvk celkem: 43
Bydlit: Okres Znojmo
Registrovn od: 28.12.06
Vloeno dne 13-06-2007 17:14
ale jo.... vlastn pro si nezvednout adrenalin...
Koukm e ani LS nepochopil...
Nemm te bohuel tolik asu abych to zaal rozpltat. Zkusm jen nauknout.

Peskom tma vtzcch naftovch motor, p tam nen o em diskutovat. Vtz dky pravidlm co je obecn znm vc a nen v n sporu.

Ale cel to co nsleduje o F1 je zcestn. Zase je v tom ctit jaksi pklon k otkm motor a je v tom snaha vyvracet co jsem napsal v prvnm pspvku.
V F1 se mluv pouze o otkch motor ve spojistosti s vkonem (tedy jako by se zanedbval onen toiv moment) z trivilnch dvod:
- motory jsou maloobjemov zehov - z nich dn velk krouk nim nedostanete - to je pravda pravd a tudy prost konstrukti jt nemohou. (chyb jim objem nebo turbo) Take jestlie je vkon souinem dvou veliin a jedna z nich je velmi rychle posunuta na svj limit, zstv prostor na boj s tou druhou - t.j. otkama. Ve skutenosti m vtina motor F1 velikost (i prbh) toivho momentu krtce po zahjen vvoje na maximu monho (prbhy sn, ventily a pod.) a sousteuj se na odlehen hmotnost kmitajcch st (psty, ojnice) Co se dje sporou materilu anebo tak zvtovnm potu vlc (psty se zmen a mohou kmitat rychleji).Tedy dky uvedenmu paradoxn sta zjistit kolik kter motor to otek a skuten ten co to vce je i vkonj.

Nikde jsem nepsal, e upednostuju kroutc moment . Jen jako mezek opakuju, e vkon je souin dvou veliin.

Pro autodrhy je ta posledn vta stran dleit. Nen to tak, e kdy budu mt motrek s vysokm tokem, tak bude prost prunej a prunost je poteba jen na nkterch tratch take je to vlastn na nic...
J budu mt motor s vysokm vkonem!!! (za pedpokladu dobrch otek) Take poletm rychle na rovinkch i v zatkch. Vkon!

Mimochodem onen pojem "prunost" motoru existuje jen dky nedokonalm, ili odstupovanm pevodovkm, dky kterm nutme sv motory mnit otky. Tedy pojem prunost zahrnuje zmnu vlastnost motoru pi zmn otek. Idelem (i zvodnm v F1) je samozejm bezestupov pevodovka s variabilnm pevodem dky ktermu by byl motor pod v oblasti svho nejvtho vkonu. Odpadly by vjezdy ze zatek s podtoenmi, tedy mlo vkonmi motory.

Nakonec zpt k autodrhm:
Vera jsem tady na webu letmo zahldl v novinkch nov motrek od NINCA. Stlo na nm nco jako: 16000 Ot/min, 87g*cm. Hmm. Na prvn pohled dobr... 16000 otek to docela jde. Ale po pouit druh veliiny zjistme, e tato novinka m o 62% NI VKON ne jeden ze zkladnch motrk od Slot.itu. (21500 otek) Cel jsem to psal vlastn kvli tomu.


Marek
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Petr L
Administrtor

User Avatar

Pspvk celkem: 2145
Bydlit: Praha
Registrovn od: 04.04.07
Vloeno dne 13-06-2007 19:33
V Marku pot bude mon v tom, e ve svm prvnm pspvku ve druhm odstavci jsi odplit do trn otky a podtrhnul toiv moment. J a domnvm se, e ani ostatn se s tm neum ztotonit.
Dky tomu vznikla ta nepehledn matlanice. A v poslednm pspvku jsi se dostal a ke skutenosti, e ten vkon bez potebnch otek je k niemu. Ale na to jsem se t snail jemn upozornit ji ve sv prvn reakci, ne to cel zaalo.
Tak pak se nediv, e m pocit, e t nikdo nepochopil.smiley



Editoval Petr L dne 13-06-2007 19:35
http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Marek
len

Pspvk celkem: 43
Bydlit: Okres Znojmo
Registrovn od: 28.12.06
Vloeno dne 13-06-2007 20:43
Vzdvm to. A to tu jak to tu, napsal jsem pouze: Vkon se nerovn otkm motoru.
Krouk nevyzdvihuju on prost existuje a pot se z nj to o em vichni mluvme t.j. vkon motoru. Take j ho neumm vynechat.
"A v poslednm pspvku jsem se nedostal ke skutenosti, e ten vkon bez potebnch otek je k niemu". Pokud u vkon mm, je mi naprosto jedno kolik motrek to, stejn vyhraju... A vo tom to je.
Mimochodem co myslte e s motorem dl turbodmychadlo?


Marek
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Petr L
Administrtor

User Avatar

Pspvk celkem: 2145
Bydlit: Praha
Registrovn od: 04.04.07
Vloeno dne 13-06-2007 21:09
Ale e se nm udlalo krsn poas co? A to jet ani nezaalo lto! smiley


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Milan
len

Pspvk celkem: 137
Bydlit: Zln
Registrovn od: 21.03.07
Vloeno dne 13-06-2007 21:45
No, mon bych peskoil i ty lod a postavil vtron. Tam ty otky a krouk asi fakt nebudou rozhodovat. A bude to stylov k tomu ltu. Jinak jsem si opravdu poetl.
Autor RE: Motorky - vlastnosti
Honza
len

User Avatar

Pspvk celkem: 432
Bydlit: Ostrava
Registrovn od: 30.11.06
Vloeno dne 14-06-2007 01:39
LS jako vdycky smiley
Ale vichni fakt smileysmileysmileysmileysmileysmiley
Lb se mi, e se to obelo bez invektiv.
Jinak moc zjmav ten.
www.grafik-jan-vician.cz
Autor RE: Motorky - vlastnosti
JMS
len

Pspvk celkem: 349
Bydlit: Holeov
Registrovn od: 21.03.07
Vloeno dne 14-06-2007 18:52
No polemika je si myslm zbyten co je dleitj.
Dal veliiny hraj zdroje( jak jsou siln), stav propojen vodi- u dlouhch devnch drah dochz ke ztrtm, proto se v dnen dob preferuje vce ppojnch mst, aby model neml vkon jen v jednom mst a na druh polovin drhy skoro nejel.
Dle rozhodujc je vha modelu a dnes dokonce i odpor vzduchu.
Njak uren ,e ten, nebo jin motor je lep se ned jednoznan urit.
I stejn motor od stejnho vrobce me mt jin parametry.
Zle na naasovn kolektoru(jakoby pedstih), sle magnet a jejich potu, zvolen optimlnch uhlk, ptlaku pruinek co tla na uhlky, ustaven rotoru do optimlnho magnetickho pole, vymezen axiln vle, stavu loisek a dalch veliinch.

Vdycky je teba v trningu vyzkouet nkolik variant, protoe mete mt motor, kter na trafu naprzdno to, ale na drze se nechov jak by jsme potebovali.
Myslm, e rozebrat to asi nemusm, ale jenom pro zajmavost : nejrychlej modely jezd v kvalifikaci na drze Blueking 47 metr pod 1,5 vteiny! Svtov rekord je tsn nad hranic 1,4 .
Motor v kolem 12 gram a cel model kolem 50 gram.
Kdy si nkdo d prci a spot pomr vkon -vha, dostane se k ctyhodnm veliinm, kter nedosahuj ani F1.
Vkon toho 12 gram vcho motrku se pohybuje kolem 3/4 KW.
Mon proto je i vstin pojmenovn- Kosmick lexanky.
Dnes se jde smrem mnohamagnetovch motor s mnohasegmetovmi magnety, kter jsou vlepeny do pl᚝ (stator).
Mon to nkoho zajm a mon si nkte eknete- neotravuj ns, ale myslm, e je to zajmav.



JMS
www.blueking.cz
strana 1 z 3 1 2 3 >
Pesko do fra:
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorsk prva
Administrtoi

TOPlist

DDM HRADEC KRLOV

Seznam novinek
Kalend
BPA Gallardo + Vsledky
O DDM Bark

PIHLEN
Jmno

Heslo



Zapomnli jste heslo?
Zadejte o nov zde.
NHODN FOTOGRAFIE
07
07
Pohr SCALEXTRIC 1. zvod
RYCHL VZKAZ
Pro zasln muste bt pihlen.

Dosud dn vzkazy.
PTOMNI
Host: 30
dn len online

Registr. len klubu: 255
Neaktivovanch len: 0
Nejnovj len: Gobio