Autor |
NAPÁJENI PROFI DRÁH |
src ceska trebova
člen
Příspěvků celkem: 212
Bydlitě: Sport klub, U Koupalitě 2092, 560 02Česká Třebová
Registrován od: 02.10.06 |
Vloeno dne 14-06-2007 19:50 |
|
|
Vzhledem k tomu, e budujeme stálou, novou dráhu (ale plastovou FARO), chceme se přizpůsobit " světu profíků ". Hodláme pořídit systém SPY-TECH a také udělat připojení pro vechny druhy ovladačů, no a tomu také musí odpovídat napájení. Nechci zaplétat polemiku na téma jaký druh trafa atd., to u zde bylo pospáno jinde. Spíe mám prosbu na JMS, TOMA HERDERA, HONZU, PIPANA a vechny ostatní členy klubu, kteří mají zkuenost s napájením pomocí baterií ( a dobíjením těchto článků). Nevím, jestli je baterie společná pro vechny dráhy nebo má kadá track svoji, jak je děláno přepínání napájení ( odpory nebo různý počet článků ???). Zkrátka ve o tom jak to u dráh typu BLUE KING a jim podobných funguje. Díky za rady a náměty.
Petr Krka - SRC Česká Třebová |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
JMS
člen
Příspěvků celkem: 349
Bydlitě: Holeov
Registrován od: 21.03.07 |
Vloeno dne 14-06-2007 21:26 |
|
|
Petře,
poli mi kontakt na mobil- třeba přes soukromou zprávu,
zítra jedu do Nové Paky na Hondacup a v sobotu, kdy se budeme vracet, tak bych se stavil.
Ono je lepí napřed vidět co se bude řeit( kolik proudů, jaká délka atd.)
JMS |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 15-06-2007 14:15 |
|
|
Moje představa je, e si nechám postavit tvrdý zdroj s plynulou regulací pro kadou dráhu. Předpokládám, e by mělo stačit do 3A a v rozsahu 7-20 V.
Tu nutnost připojení na více místech jsem si ověřil na setkání, kde auto v místě dalího připojení jelo úplně jinak. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 15-06-2007 18:33 |
|
|
Dobře, pokud by tam měly jezdit i jiné motory, tak jaké rozsahy a parametry navrhuje?
Myslím, e tato dimenzace je jedním ze zásadních rozhodnutí pro vechny.
Mělo by to být pro dvě dráky a na dráhu její nákres jsem Ti ukazoval na setkání.
Zdroj bude mobilní a tak by v případě dnes nepředpokládaných změn mohl být vyroben i jeho duplikát pro dalí dva sloty. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 17-06-2007 16:23 |
|
|
To není dobrá zpráva, ale dobrá informace ano.
Jetě by mně zajímalo, proč ne ty pásky - třeba i ve více vrstvách? A neměly a nebo nesmí být?
Je to super. Na jedné straně se problém vyene ovladačem s diodami a na straně druhé se vrátí s napájením a vodiči. A ve vláknu o stavbě dřevěné dráhy se o tomto nikdo nezmínil. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 17-06-2007 17:41 |
|
|
Vítku, diodové ovládače podle mého plánku jsou max tak do tří ampérů a vzhledem k tomu, e v src ČT uvaují o plastové dráze, snad nebude nutno řeit ani zdroj pro více ne nějakých 2 - 3 A na dráku.....? |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 17-06-2007 23:56 |
|
|
Tome, jen pro Tvou informaci - lepidlo měděné nalepovací pásky je vodivé. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 18-06-2007 09:19 |
|
|
Ne 3 vrstvy měděné pásky tak to mi připadá ekonomičtějí u pořídit rovnou to stínění. Podle mě bude mít to stínění i vyí ivotnost.
Co se týče těch motorů tak by sis měl Vítku moná dobře rozmyslet pro jaké modely to vlastně staví. Protoe jak vidí budou tam nemalé cenové rozdíly jak v dráze kvůli vodičům tak i kvůli zdroji. A jestli na tom bude lítat ve valné převaze s modely 1/32 jako, e ty si na mě působil jako spíe modelář ne rychlostní závodník, tak bych od silných motorů třídy 16D asi upustil. V měřídku 1/32 to stejně pramálo vyuije. A kdy u si tu a tam postaví model 1/24 tak i ten se s malými motory dokáe celkem sluně hýbat. Jak vlastně chce mít velkou tu dráhu co se týče délek rovin? Já aby tam byl ten velký motor vůbec vyuitelný. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 18-06-2007 12:34 |
|
|
Já se domnívám, e lexanové placky s motory 16D snad jen roztrhají spony dráhy a e se na plast nehodí....., vůbec se divím, e se tu píe o modelech se speciálními motory, kdy jde o plastovou dráhu Faro....??????
Podle mně zdroj stačí do 3 - 4 A na slot a pásky vůbec není třeba.
Zdroj by mohl být např. 4 x ten první z mého vlákna o zdrojích (protoe je levný, dostatečně výkonný a nabízí snadnou úpravu), jen jumpry vyměnit za přepínač s odpory k přepínání napětí, jetě doplnit regulaci brzd pro kadý slot pro ty, co to nemají na ovládači a hotovo...
To pro běné komerční modely a ty ostatní s motorkem max. něco jako Falcon - s max. odběrem kolem 2A - modely vhodné na plastovou dráhu).
Propojení dráhy lze přidat později, a ho bude třeba. U nové dráhy je zbytečné
Tome, má pravdu ve třech vrstvách by se to asi prodrailo i zkomplikovalo, pásku lze vak vyuít u Faro dráhy k rozíření trolejů dovnitř, pak nebude třeba se trápit s kartáčky u modelů jiných výrobců (návrat k původnímu tématu - dráha Faro)
Stalo se zde zlozvykem, e se nejvíc píe o tom, co s tématem vůbec nesouvisí, vlákno roste a tazatel (autor vlákna) v tom pak marně hledá něco pro sebe....
Editoval Honza dne 18-06-2007 12:42 |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 18-06-2007 13:32 |
|
|
Já tedy teď nevím jestli se nepletu, ale mám pocit e to byl Vítek kdo říkal e by si nejradi udělal doma malou dřevěnou domácí dráhu a na ní ty pásky. Mám dojem e i s Tomem Herderem na srazu řeili tvar, rozteč a počet dráek take jsme troku mimo dráhu Faro. To jen Honzovi na uvedení do obrazu.
Podle mě je přelepování stávajících vodičů novým měděným hloupost nebo spřesněji zbytečnost. Kdy u nové tak jedině vytrhat ty staré a původní nahratit páskou. Bůh ví, k čemu by mohlo docházet později na nerovném podkladu pásky a vzájemně mezi dvěmi odličnými vodivými materiály za působení el. enegrie. To jen k tomu přelepování.
Ale honza má pravdu, e se tu má řeít napájení tak zpět k napájení. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 18-06-2007 14:13 |
|
|
Primární diskuze byla na téma stálá plastová dráha FARO - v tom případě asi nemá vůbec cenu řeit předimenzovaný zdroj napájení dráhy na úrovni přesahující 3A. Nic víc, ne auta v měřítku 1:32, se na ní stejně nevejde a do těch bych s přihlédnutím k reálným kvalitativním monostem dráhy rozhodně silnějí motory nedával. A se bude jednat o dřevěnou dráhu, která bude mít rovinky alespoň v délce 4m, pak bude asi na místě řeit silnějí zdroj...
Honza |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 18-06-2007 14:25 |
|
|
Jasně, e lo původně o dráhu z Faro dílů a já to rozířil na obecné napájení dráhy. Namnoze proto abych si ledacos ujasnil.
Neplánuju ani pouívání super motorů a ani stavbu kosmického lexanu. Ostatně kvůli tomu můu jít na velké dřevo. Ale ani v malém bych nechtěl zdroj poddimenzovat a nebo mít patné poadavky na jeho funkce. I kdy to nebudu stavět, tak musím vědět co chci.
Pánové v ČT u asi vědí, e 16D motory u nich jezdit nebudou a tak jim stejně jako mně vychází do 5A na slot a v rozsahu do 30 V a to u asi přeháním. S tím, e při jejich délce trati budou muset mít víc připojení. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 18-06-2007 15:21 |
|
|
I tak bych se drel jetě více při zemi. Myslím, e by bohatě postačoval zdroj s napětím nastavitelným v rozmezí 8-18V a proudem maximálně do 3 A. Ve navíc je u tak trochu kanón na vrabce. S kadým kvantitativním posunem některé veličiny poroste výsledná cena zdroje a přitom je její případné vyuití a návratnost víceméně iluzorní.
Je to bohuel asi typicky muské uvaování v duchu technického maximalismu. S podobným přístupem jsem projektoval a stavěl dům - nikdy se mi investice do rekuperace a dalích zbytečných technických fines sice nemůe vrátit (to by se energie opravdu musely vymknout jakékoliv kontrole), ale bylo to prostě silnějí ne já... Asi by měly domy i dráhy stavět nae manelky (i kdy ty by zase řeily sladění barvy trati s ovladači).
Honza |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 18-06-2007 22:28 |
|
|
To Sutor - děkuji za pochopení, u při 3 A je zdroj více ne o 30% předimenzován -a to vzhledem k nárazové spotřebě Falconu (na běné motorky o 50%) a to stačí! K čemu utrácet za něco, co se nevyuije?
A to s tím sladěním barev bychom taky měli probrat...
To Mitch - vyplnit mezeru mezi slotem a drákou úzkou páskou z Cu (a takto vytvořit troleje, jaké má např. Nico, Scalectric ap.) podle mně nemůe ničemu ukodit a jen praxe je schopna prověřit, jestli to bude OK nebo zlobit a vzhledem k tomu, e to jde kdykoliv odlepit, proč to nezkusit? Neochota a obavy zkusit něco, co tu jetě nebylo, je často jedinou překákou v cestě vzniku něčeho třeba dobrého.
|
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 19-06-2007 08:50 |
|
|
2 Honza - souhlas s dimenzací zdroje, mně osobně by bohatě stačilo stálých 1,5 A na dráhu a podle toho bych i volil pouívané motory.
Na druhou stranu bych se nikdy nepoutěl do nějakého zásadnějího vylepování FARA, i kdy vím, e je to pro řadu z nás srdeční záleitost. Prostě rozteč a umístění vodičů je z mého pohledu řeeno nepříli astně a jejich případné oblepování přinese jen dalí komplikace. Jsem na tom podobně s Carrerou - přestoe se mi jejich systém zdál být původně nejlepím řeením (minimální monost zkratů, íře pouitelné dráhy, krajnice Exclusivu, klopené zatáčky atd.), dnes bych konstruktéra, který řeil spojování dráhy oddělenými zámky a sponami, s chutí nechal postavit 100m okruh a pak mu na zkrvavené packy nasypal sůl.
A to nemluvím o dalích nedostatcích tohoto řeení, take dnes, kdy nás ena donutí občas dráhu rozebrat, aby mohla pořádně uklidit, trvá dětem dost dlouho, ne mě ukecají, abych se znovu pustil do stavby okruhu. Na mylenku postupného vylepování dráhy jsem u dávno v sebeobraně raději zapomněl. Jestli někam něco vývojově pozitivního vede, tak je to cesta směrem ke dřevu. Můj názor, se kterým řada lidí asi nebude souhlasit, je - ve ostatní je jen přelapování na místě a zbytečné vyhazování financí...
Honza |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Honza
člen
Příspěvků celkem: 432
Bydlitě: Ostrava
Registrován od: 30.11.06 |
Vloeno dne 19-06-2007 11:16 |
|
|
Snaím se poradit src ČT, kteří jistě z mnoha důvodů chtějí plastovou variabilní dráhu a to Faro. Mimochodem já z rozebírání a skládáni Faro dráhy krvavé packy nemám, ikdy to nedělám zas tak často. Carreru mám GO!, tam to jde víc ztuha, to je fakt.... Src jsou snad podporovaní Farem a to není málo...., taky jim dělají nemalou reklamní slubu a to Faro potřebuje, take dráha Faro ANO!
Dřevěná dráha je moc fajn, a zpravidla je i dost dlouhá a iroká, s velikými rychlými zatáčkami, ale něco na ní změnit, nebo ji prodlouit bude asi dost pracné....(nemyslím skládání modulů, ale jejich výrobu).
A kdy se např přestěhuje, tak co??? U Faro dráhy (a kadé plastové) ne zajistí prostor, tak si můe postavit vdy alespoň kousek a ten pak třeba zvětovat, je to dráha na doma (a zde bych zas vyzvedl úlohu drah 1/43 - těch správně zvolených) a jestli z ní někdo postaví okruh třeba jako Mitch na setkání, tak si fakt pojezdí (ale taková velikost z nových nepokozených dílů je drahá...víc ne dřevo), mám asi 15 m dvoudráhy a stálo to přes 5 tisíc, a to tam jetě nemám obrubníky...
Dřevo je jistě lacinějí (Faro čtyřdráha v délce 25 m by vyla asi na 20 tisíc!) a to je snad hlavní přednost dřeva, mimo to, e na něm lze jezdit 1/24 a ty nejrychlejí modely...
Já tíhnu i k 1/43 a s tím se na Faro dá jezdit OK, nemusím mít 2 dráhy....
Omlouvám se, e jsem se nakonec stejně jako ostatní nechal unést k odbočení z tématu, snad to trochu napravují mé příspěvky přímo k věci výe
Editoval Honza dne 19-06-2007 11:17 |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 19-06-2007 14:09 |
|
|
Co se týče toho vlepení úzké CU pásky do mezery mezi vodič a dráku to skutečně zní jako dobrý nápad. Já to původně chápal jako řeení jednotného pospojení do celistvého okruhu. Nic méně je tu stále ta věc s různorodostí materiálů.
Netvrdím e by to byl hrozný problém, jen upozorňuju na to, e by se to časem mohlo stát. Pokud by měl někdo dráhu např ve vlhčím sklepe nebo zavěenou v garái nad autem tak bych v takovém případě Cu a Fe nikdy nekombinoval. Mohlo by dojít k elektrochemické korozi a ta je v případě navíc vodičů elektrického proudu hodně rychlá. U nových dílů Faro by to asi jen tak hrozit nemělo, ale u stařích dílů kde ta poniklovaná vrstva ji není co bývala, by to mohlo mít poměrně rychlý konec.
Jinak také jsem pro, e zdroj do 20V a 3A pro jednu dráhu by měl být pro domácí autodráhu maximálně postačující. Pro běné domácí pojedění moná a příli.
Editoval Mitch dne 19-06-2007 14:31 |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 19-06-2007 15:32 |
|
|
2 Honza - OK, ale pak jsou to velmi specifické podmínky, které nejspí nebudou mít pro ostatní velkou obecnou platnost (neznal jsem samozřejmě pozadí rozhodujících důvodů SRC ČT) - jen mi připadalo, e je to pro oficiální klub (?) trochu cesta do nikam. U domácí autodráhy je to něco úplně jiného, tam plně souhlasím. Ale stejně, kdybych měl trvalý dostatek volného místa, o ničem jiném ne o dřevěné dráze (dub přetrvá navěky) na bázi standardizovaných modulů bych perspektivně neuvaoval.
No, snad jsme se od baterií moc neodchýlili...
Honza |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 19-06-2007 17:48 |
|
|
Myslím, e vůbec ne. Rozhodnutí o zdroji je komplexnějí povahy a nelze ho dimenzovat bez dalích faktorů. Od pouívaných motorů a po materiál a délku dráhy. O mobilitě zdroje nemluvě. |
|
Autor |
RE: NAPÁJENI PROFI DRÁH |
Jirka
člen
Příspěvků celkem: 417
Bydlitě: Holubice, Praha-západ
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 21-06-2007 18:04 |
|
|
Chtěl bych se zeptat Toma Herdera, jestli zveřejní návod na úpravu Pico trafa jak onehdá slíbil? |
|