AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 25 2024 07:16:55 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

View Thread
AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetovďż˝ server o autodrďż˝hďż˝ch | Volný pokec | Motorky
strana 1 z 2 1 2 >
Autor Parametry motorků
vitek
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1642
Bydliště: Zlín
Registrován od: 07.12.06
Vloženo dne 28-06-2008 10:48
Přesto, že už tu existuje podobné vlákno, dospěl jsem po jeho přečtení k tomu, že založím nové.
V nabídkách motorů se objevují různé paramery (nebudu teď řešit jejich pravdivost ani nakolik se liší kus od kusu).
Příklad
- 26000 rpm při 12V
- 100g/cm
- 220 mA

Co přesně tyto veličiny znamenají, jaký mají mezi sebou vztah a za jakých podmínek by měly být měřeny a následně uváděny?
A jaký vlasně ten motor je, jaká je vazba na převod etc. ?
A jaký je rozdíl mezi výše uvedeným motorem a motorem s parametry 25000 rpm při 12V, 200g/cm a 260 mA?
Chtěl bych, abych nejen já měl v tomto jasno. Proto předem děkuji za příspěvky osvětlující tuto problematiku.
Autor RE: Parametry motorků
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 28-06-2008 12:12
Vítku, myslím, že hodnoty uváděné ma motorech jsou samy o sobě dostatečně výmluvné.
-26000 rpm při 12V znamená, že motor při 12V je schopen dosáhnout 26000 otáček za minutu. Myšleno chod na prázdno, tedy bez zátěže.

- 100g/cm znamená, jak je motor silný.

- 220 mA zmamená, jaký má motorek při těch 12V odběr. To se hodí pro stanovení parametrů zdroje a ovladače.

Podmínky těchto měření jsou zcela určitě pokojová teplota a a vlhkost daná normou EN, protože se jedná o zařízení které není vybavené ochranou proti povětrnostním vlivům ( IP 00) smiley

Jaký ten motor je? podle mne je na doma zbytečně rychlý, takže převodovat do pomala a na dřevo zase slabý, takže díky převodům, které ještě utáhne a dovolí mu aby se vytočil, asi ani na technických tratích moc nezazáří. Víc takhle od stolu nevydumáš, nebo jak mi vždy tvrdil Sutor a já mu uvěřil až po skoro roce laborování: v každém modelu a na každé trati to může být jinak a nezbývá, než zkoušet a porovnávat. Žádný univerzální návod moc nefungujesmiley

Jo a co se týká toho druhého motoru, je prostě silnější a má logicky o trochu vyšší odběr. Určitě se s ním bude lépe hledat ideální převod. Jinak to samé jako ten první, na doma zbytečně rychlý, na dřevo ano, ale asi jen na technické tratě. smiley





http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Parametry motorků
vitek
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1642
Bydliště: Zlín
Registrován od: 07.12.06
Vloženo dne 28-06-2008 17:42
Díky za první reakci. Namátkou jsem vybral dva motory a schválně jsem neuvedl výrobce a cenu.

Dám ještě dva motory z kategorie těch silnějších
33000 rpm, 360 g/cm, 540 mA
38500 rpm, 310 g/cm, další údaj neuveden
A teď čemu dát přednost - otáčkám a nebo síle?

Dalším na ujasněnou je pak označování motorů např. 16D.
A jaké jsou další důležité parametry motoru, na co ptát nebo po čem se pídit?
Autor RE: Parametry motorků
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 28-06-2008 18:44
Vítku, na toto téma se tu debatovalo již mnohokrát a nikam to nevedlo. Jak jsem psal, není univerzální pravda, každé auto a každá tra žádá svoje.
Síla v malých otáčkách je ti k ničemu, nebo převody by se ti nevešly do podvozku, otáčky bez síly také.
Musíš zkoušet smiley


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Parametry motorků
vitek
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1642
Bydliště: Zlín
Registrován od: 07.12.06
Vloženo dne 28-06-2008 19:06
Víš nejde jen o mně.
Stejně tak je mi jasné, že nejsou univerzální řešení a že do hry vstupují další parametry.
Bohužel ceny motorů nejsou zanedbatelné a tak je to zkoušení drahý špás. A proto jsem otevřel tuto debatu, protože právě o parametrech a vztazích mezi nimi a názvosloví ty další debaty nebyly (ovšem o TDi motorech jo smiley )
Jde mi taky o to, že tu se dozvíš, že motor brzdí, tu že jde rychle do otáček apod. Není to sice myslivecká latina, ale občas ...
Chtěl bych, ale aby to zůstalo srozumitelné a nešlo to k debatě o úpravách (převíjení, broušení magnetů apod.), ale jen o pučení co zjistím - dovodím z údajů a co by mělo potenciálního zákazníka zajímat, když kupuje motor za XXX,- smiley
Autor RE: Parametry motorků
Tomnem
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 181
Bydliště: Kondrac 119,258 01 Vlašim
Registrován od: 12.11.07
Vloženo dne 29-06-2008 11:35
Rozumím tomu,že nikdo nedá univerzální návod.Mohli by se tu,ale objevit konkrétní typy motorků.Například pro 130ku,nebo pro připravovaný Porsche cup na Hradecký dráze.Já osobně ve volbě motorku pro 130ku jsem zatím bezradný.Jaký použijete motor,aby to jelo a nebylo to moc drahý?


TomᚠN. www.tomnem-slot.estranky.cz
www.tomnem-slot.estranky.cz
Autor RE: Parametry motorků
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 29-06-2008 13:38
Co myslíš tím aby to jelo a nebylo moc drahé? Jestli se nepletu, tak běžné motory stojí od 165 do 435 Kč . Každý v tomto rozpětí najde vhodný motor. Je ale třeba si ujasnit kde a jakým způsobem bude model jezdit.

Pokud si dobře pamatuji, tak Pepino říkal, že jejich dřevo je technické a nemá žádnou dlouhou rovinku, tak bych na Porsche cup volil motor hlavně silný, otáčky asi nebudou zas moc důležité



Editoval Petr L dne 29-06-2008 14:43
http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Parametry motorků
sutor
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 359
Bydliště: Praha
Registrován od: 10.04.07
Vloženo dne 30-06-2008 06:50
Asi by bylo nejlepší, kdyby sis hned na začátku rozmyslel, co chceš s budoucím modelem 130tky vlastně dělat a na čem jezdit. Ve standardních kategoriích nejrozšířenějších pohárů plasáků nemůže nikde s ohledem na své složení startovat, jediná možnost by byla v PS mezi stavěnými cesáky - tady by ale musela mít nepohyblivé šasi a kolmo uložený motor k zadní ose a s ohledem na své rozměry by patřila od počátku mezi totální outsidery i kdyby byla vybavena sebesilnějším motorem. Protože se 130tka rozměrově blíží fabii, tak ještě jednu špatnou zprávu - zatím se nikomu v rámci PS nepodařilo z fabie od Scalextricu udělat opravdu dobře jedoucí auto, které by se v konkurenci ostatních modelů dostalo na srovnatelnou úroveň.
Tím pádem zbývá její využití jen pro takové to "domácí žvýkání" na plastu a tam určitě úplně postačí dobře zpřevodovaný základní motor jakéhokoliv výrobce (čím menší a lehčí, tím lepší).

Na dráze v HK bude nejspíš málokdo schopen efektivně využít silnější nebo točivější motor (rozhodně to není typ rychlodráhy ala Děčín) - i když je tam poměrně dlouhá rovinka, tak zbývající část je natolik technická, že o výsledku budou rozhodovat dobře zvolené převody a především schopnosti jezdce. Když zajedeš všechny ty krouceniny o různých poloměrech bez jediného vypadnutí, je to časově větší přínos než těch pár desetin na rovince...


Honza
Editoval sutor dne 30-06-2008 11:07
Autor RE: Parametry motorků
Mitch
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1003
Bydliště: New Bor City
Registrován od: 20.09.06
Vloženo dne 30-06-2008 15:06
Vítku také jsem si lámal hlavu nad tím jak poznám že ten a ten motor je zkutečně tak silný jak píšou. Ono je hezký ze dokáže 25000 otáček ale k čemu to když v zátěži ho pak trumfne i motor který má třeba jen 20 000 otáček. A tak si pořád říkám jak to poznat. Navíc je tu ten aspekt, že ne každý motor se při rozběhu chová stejně a točí se se zvyšujícím napětím stejně lineárně. Jediné co mě napadá je vyrobit si nějakou malou zkušební stolici kde ten motor můžeš otestovat v zátěži s trvale připojeným voltmentrem a otáčkoměrem. I kdyby ti ten otáčkoměr říkal nesmyslný čísla tak by pořád musel fungovat stejně a to znamená že při stejné zátěži by se rozdíl mezi dvěma motory určitě projevil. Mohli by se tak sestavit i jakési grafy který motor se jak v kterém napětí točil atd.. Ale to je jen taková vize k zamyšlení.
Autor RE: Parametry motorků
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 30-06-2008 15:44
Mitchi ten problém o kterém píšeš se skrývá právě v těch gr/cm .
Jinak si přečti tohle a hned budeš vědět jak na to smiley:

http://www.slotcarillustrated.com/Reviews/Misc_Products/mb-slot-universal-motor-tester-a294.html

http://www.slotcarillustrated.com/Articles/Tech/How_To/how-to-make-a-tachometer-and-motor-dynometer-a317.html

http://www.slotcarillustrated.com/Articles/Tech/How_To/build-your-own-dynometer-a308.html


P.S. omlouvám se, ale v češtině to na těch stránkách opravdu nemajísmiley


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Parametry motorků
Mitch
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1003
Bydliště: New Bor City
Registrován od: 20.09.06
Vloženo dne 30-06-2008 21:45
To je pěkný že ti to g/cm řekně ale co ti to řekne? Hoby! Ty víš že je to pravda? Jak často provádějí ty testy morotů? vsadil bys na to boty? Vyzkoušej dva tři kusy a hurá na 10 000 kusů. Ty víš že je jeden motor jako druhej kterej z té linky vypadne?
Já tomu nevěřim ani omylem. Osobně si myslim že +-1000 otáček žádná míra a o té síle bych také směle pochyboval. Vždycky bude jeden ze dvou silnější.
Autor RE: Parametry motorků
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 30-06-2008 23:36
Co mi to řekne? No přeci co asi můžu od toho motoru zhruba čekat. Pravda to asi nebude 100%, ale určitě na tyto parametry byl motor konstruován a minimálně ověřovací série a namátkové kusy při kontrole by to měly splnit.
Boty na to sázet nebudu, proč také? Ani ty boty v krabici a sérii nejsou naprosto stejné a kupuji li si je, vybírám minimálně ze 3 párů a ty dvě co mi sedí nej, si vezmu.
A u motorů je to stejné- 1000 ot je u motoru z 20 000 ot přesně 5%, na autě najdeš hromadu jiných komponentů, které výslednou rychlost ovlivní postatně víc.

Pokud ti to nedá spát, pořiď si/udělej ty hejble z linků, co jsem ti tam dal v předešlém příspěvku a mᚠto pod kontrolou a ty motory co neprojdou klidně vra v rámci reklamace.


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Parametry motorků
sutor
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 359
Bydliště: Praha
Registrován od: 10.04.07
Vloženo dne 01-07-2008 08:20
A co vlastně čekáte od jednorázových motorů za 5-14 EUR? Garantovaná technická data v rozmezí 1%? Přečtěte si např. různá německá i anglická fóra, kde se někdo těmito lowendovými motorky statisticky zabýval, a zjistíte, že otáčky u nových motorů kolísají v rozmezí cca 5-15% (ale po kvalitním zajetí se mohou údajně taky zvýšit až o 10% nad udaný nominál), stejné je to s jejich výkonem v zátěži + jako třešnička na dortu je informace, že část výrobců mění průběžně parametry v čase. Navíc jednu z nejpodstatnějších věcí, a tou je síla brzdění, nikde na papíře nenajdete.
A pak:
Do melounů, žen a motorů nevidíš (a motory byste dle pravidel u plasáků neměli nijak rozebírat a upravovat)...smiley


Honza
Autor RE: Parametry motorků
vitek
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1642
Bydliště: Zlín
Registrován od: 07.12.06
Vloženo dne 01-07-2008 09:36
No a přesně o tom jsem debatu nechtěl smiley. Protože opravdu v této cenové kategorii to nemá smysl řešit.
Šlo mi o poučení a debatu o katalogových údajích.

Pokud to shrnu (a dobře jsem pochopil).
- Má smysl se zajímat nejen o otáčky, ale i o sílu motoru.
- Na krátké dráze se toto výrozně neprojeví, ale u dlouhé dráhy je nutné zvážit zda je víc technická, nebo více rovinek. Jedna rychle projetá rovinka nenahradí ztráty z technických pasáží
- Na domácí dráhu dobře postačí základní motor s vhodně zvolenými převody.
- Málo technická, rychlá dráha, si žádá silný motor s vysokými otáčkami.
- K silnému motoru se lépe kombinují převody.
- Motor je jednou z komponent auta, kterou je nutné posuzovat ve vztahu a závislosti na jiných a také podle drýhy a jezdce.

Pokusil jsem se dostat z předchozích odpovědí určitý souhrn. Zkuste opravit nebo doplnit.
Autor RE: Parametry motorků
sutor
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 359
Bydliště: Praha
Registrován od: 10.04.07
Vloženo dne 01-07-2008 10:16
To, co jsi shrnul, je sice vesměs pravda, ale pro málokoho asi nějaká podstatná a objevná informace. Daleko důležitější je skutečnost, že síla motoru je bohužel do jisté míry závislá na velikosti a provedení kotvy (a magnetů), takže budeš-li chtít zabudovat do auta "silný" motor, půjde o dlouhé provedení 13D motoru, které ti podstatně zvýší váhu modelu a ovlivní i jeho jízdní vlastnosti (většinou negativně) a možnosti uložení motoru v šasi. Abys eliminoval zvýšenou váhu zadní partie, bude zapotřebí nejspíš auto dovážit - tím se za čas můžeš dostat do bludného kruhu, kdy těžké auto zcela potlačí vliv síly motoru a bude velmi obtížné ho ubrzdit. Pak začneš zase ubírat váhu a nakonec skončíš u slabších, ale lehčích motorů. Prostě je to jen otázka permanentního testování nových věcí pořád dokola a smíření se s faktem, že u plasáků moc neplatí nějaké lehce aplikovatelné zaručené teoretické pravdy ( i když fyzika tu samozřejmě funguje), empirie zde předčí teorii...
Ale hlavně - každý má svůj specifický styl jízdy, někdo jezdí skoro bez brzdy a dosahuje i s pomalejším autem vysokého průměru, jiný zase jede na maximum jednotlivé úseky s využitím brzdy atd. Individuální preference požadavků na motory jsou pak u různých typů jezdců nezřídka dost odlišné.


Honza
Autor RE: Parametry motorků
vitek
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 1642
Bydliště: Zlín
Registrován od: 07.12.06
Vloženo dne 01-07-2008 11:10
Sutor napsal: "To, co jsi shrnul, je sice vesměs pravda, ale pro málokoho asi nějaká podstatná a objevná informace."

Tady musím zásadně nesouhlasit. Vycházíš z mylného předpokladu, že skoro všichni co sem zavítají vědí, znají a umí. Pokud má být forum přínosem i pro ty ostatní, tak tu musí být i informace pro někoho naprosto triviální a bezcené.
Autor RE: Parametry motorků
Marian
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 248
Bydliště: Libcany u Hradce Kralove
Registrován od: 05.02.08
Vloženo dne 01-07-2008 11:45
Souhlasim s Vitkem, nezapomente ze krome 100 diskuteru je tady nejakych 1000 lidi, co jen hledaji informace ke sve domaci autodraze z Hypernovy.
Autor RE: Parametry motorků
sutor
člen

User Avatar

Příspěvků celkem: 359
Bydliště: Praha
Registrován od: 10.04.07
Vloženo dne 01-07-2008 12:45
Ten, kdo si koupil autodráhu v Hypernově, jí už dávno vyhodil smiley ...

Ale možná máte pravdu. Přesto se nemohu ubránit pocitu, že ten, koho by tyto věci opravdu zajímaly, by měl spíš navštívit nějaký existující klub nebo pořádané závody. Informační efekt by byl nesrovnatelně vyšší a především by viděl to, o čem se tu jen mluví, na vlastní oči a v reálném prostředí (nemluvě o možnosti si vše vyzkoušet na vlastní packy).


Honza
Autor RE: Parametry motorků
Petr L
Administrátor

User Avatar

Příspěvků celkem: 2145
Bydliště: Praha
Registrován od: 04.04.07
Vloženo dne 01-07-2008 14:35
Doma co máme auta, tak jsem do nich všech nakonec nastrkal zpět ten základ od Scalextric a Fly. ( Když tu již diskutujeme o motorech docela by mne zajímalo, jestli někdo ví, jaké mají tyto motory alespoň papírové parametry až mi dojdou zásoby, abych věděl co koupit. ) Jiné motory teď již dávám jenom do toho, co mám určené, nebo zrovna beru na dřevo.
Daleko užitečnější se ukázalo nekompromisní obutí všech aut a ta i těch pouze na doma, do silikonů a také osazení krajnic a pořádné ovladače.


http://132slotcars.blogspot.com/
Autor RE: Parametry motorků
Marek
člen

Příspěvků celkem: 43
Bydliště: Okres Znojmo
Registrován od: 28.12.06
Vloženo dne 02-07-2008 12:40
Teda je to už doba co jsem naposledy přispíval...

Výkon=toč. moment x otáčky

Tedy pokud dva motorky mají papírově 20 tis. otáček a jeden 100g/cm, druhý 200g/cm tak ten druhý je o třídu silnější. (v ideálním případě přesně dvakrát, ale to neřešme a v klidu zjednodušujme)

Před týdnem jsem laboroval s novým motorkem od Slot.it, který má mít něco jako 29000 ot. při 12V a snad 165 g/cm. Nebyl jsem schopen ho zpřevodovat do lehka tak, aby byl alespoň stejně rychlý jako základní motor s 21,5 tis. ot. a 175g/cm. Nakonec jsem dal na motor pastorek s 8-mi zuby a dozadu 24 zubů a jelo to tak tak jako s motorem v sérii. ( ten má tuším 9/28) Mám Carreru a rovinka byla k 5-ti metrům.
No prostě mi ten motor vůbec nepomohl. On sice hodně točí, ale než se vytočí...

JInak ta původní diskuze o TDi - čkách měla něco do sebe. Problém je v tom, že výrobci motorků udávají údaj o otáčkách, který naprosto nic neříká o síle motorku.
Vrame se k výrobcům aut neb Ti udávají na prvním místě výkon motoru s poukazem v jakých otáčkách je dosahován (ty napovídají uživatelům jen něco málo o charakteru motoru - zda to budou muset točit jako v Hondě, nebo to bude brumlat a dávat výkon už od volnoběhu...) a jako druhý údaj dávají točivý moment.
Ve skutečnosti o výkonu motoru rozhoduje z uvedených veličin jen jedna a to točivý moment. resp. celý graf jeho průběhu v rozmězí provozních otáček.
Paradoxně ( i pro nás) jakoby nejdůležitější údaj = "Výkon" se odvodí druhotně až z toho grafu točivého momentu.

Málem bych zapomněl na to nejdůležitější!!!!
Ten motor od Slot.it mající 29000 otáček je ve skutečnosti silnější než ten v sérii (neb součin otáček a točáku má větší) jenomže motorek má tuto sílu až v blízkosti 29000 otáček. Do 21500 otáček má větší sílu ten v sérii. A to je ten kámen úrazu. V normálním sporáku bychom pomocí převodových stupňů zajistili, aby po dobrždění do zatáčky na jejím výjezdu motor točil cca. 22000 otáček a vytáčeli bychom ho na jednotlivé převody pouze mezi 22000 - 29000. Tohle ale u našich dráhovek neumíme. Takže na konci dlouhé rovinky jede super, ale jakmile spomalíme před zatáčkou je konec.


Marek
strana 1 z 2 1 2 >
Přeskoč do fóra:
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
FLY Porsche 911 SC
FLY Porsche 911 SC
Z našich testů
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 37
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio