Autor |
Parametry motorků |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 28-06-2008 10:48 |
|
|
Přesto, e u tu existuje podobné vlákno, dospěl jsem po jeho přečtení k tomu, e zaloím nové.
V nabídkách motorů se objevují různé paramery (nebudu teď řeit jejich pravdivost ani nakolik se lií kus od kusu).
Příklad
- 26000 rpm při 12V
- 100g/cm
- 220 mA
Co přesně tyto veličiny znamenají, jaký mají mezi sebou vztah a za jakých podmínek by měly být měřeny a následně uváděny?
A jaký vlasně ten motor je, jaká je vazba na převod etc. ?
A jaký je rozdíl mezi výe uvedeným motorem a motorem s parametry 25000 rpm při 12V, 200g/cm a 260 mA?
Chtěl bych, abych nejen já měl v tomto jasno. Proto předem děkuji za příspěvky osvětlující tuto problematiku. |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 28-06-2008 12:12 |
|
|
Vítku, myslím, e hodnoty uváděné ma motorech jsou samy o sobě dostatečně výmluvné.
-26000 rpm při 12V znamená, e motor při 12V je schopen dosáhnout 26000 otáček za minutu. Myleno chod na prázdno, tedy bez zátěe.
- 100g/cm znamená, jak je motor silný.
- 220 mA zmamená, jaký má motorek při těch 12V odběr. To se hodí pro stanovení parametrů zdroje a ovladače.
Podmínky těchto měření jsou zcela určitě pokojová teplota a a vlhkost daná normou EN, protoe se jedná o zařízení které není vybavené ochranou proti povětrnostním vlivům ( IP 00)
Jaký ten motor je? podle mne je na doma zbytečně rychlý, take převodovat do pomala a na dřevo zase slabý, take díky převodům, které jetě utáhne a dovolí mu aby se vytočil, asi ani na technických tratích moc nezazáří. Víc takhle od stolu nevydumá, nebo jak mi vdy tvrdil Sutor a já mu uvěřil a po skoro roce laborování: v kadém modelu a na kadé trati to můe být jinak a nezbývá, ne zkouet a porovnávat. ádný univerzální návod moc nefunguje
Jo a co se týká toho druhého motoru, je prostě silnějí a má logicky o trochu vyí odběr. Určitě se s ním bude lépe hledat ideální převod. Jinak to samé jako ten první, na doma zbytečně rychlý, na dřevo ano, ale asi jen na technické tratě.
|
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 28-06-2008 17:42 |
|
|
Díky za první reakci. Namátkou jsem vybral dva motory a schválně jsem neuvedl výrobce a cenu.
Dám jetě dva motory z kategorie těch silnějích
33000 rpm, 360 g/cm, 540 mA
38500 rpm, 310 g/cm, dalí údaj neuveden
A teď čemu dát přednost - otáčkám a nebo síle?
Dalím na ujasněnou je pak označování motorů např. 16D.
A jaké jsou dalí důleité parametry motoru, na co ptát nebo po čem se pídit? |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 28-06-2008 18:44 |
|
|
Vítku, na toto téma se tu debatovalo ji mnohokrát a nikam to nevedlo. Jak jsem psal, není univerzální pravda, kadé auto a kadá tra ádá svoje.
Síla v malých otáčkách je ti k ničemu, nebo převody by se ti nevely do podvozku, otáčky bez síly také.
Musí zkouet
|
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 28-06-2008 19:06 |
|
|
Ví nejde jen o mně.
Stejně tak je mi jasné, e nejsou univerzální řeení a e do hry vstupují dalí parametry.
Bohuel ceny motorů nejsou zanedbatelné a tak je to zkouení drahý pás. A proto jsem otevřel tuto debatu, protoe právě o parametrech a vztazích mezi nimi a názvosloví ty dalí debaty nebyly (ovem o TDi motorech jo )
Jde mi taky o to, e tu se dozví, e motor brzdí, tu e jde rychle do otáček apod. Není to sice myslivecká latina, ale občas ...
Chtěl bych, ale aby to zůstalo srozumitelné a nelo to k debatě o úpravách (převíjení, brouení magnetů apod.), ale jen o pučení co zjistím - dovodím z údajů a co by mělo potenciálního zákazníka zajímat, kdy kupuje motor za XXX,- |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Tomnem
člen
Příspěvků celkem: 181
Bydlitě: Kondrac 119,258 01 Vlaim
Registrován od: 12.11.07 |
Vloeno dne 29-06-2008 11:35 |
|
|
Rozumím tomu,e nikdo nedá univerzální návod.Mohli by se tu,ale objevit konkrétní typy motorků.Například pro 130ku,nebo pro připravovaný Porsche cup na Hradecký dráze.Já osobně ve volbě motorku pro 130ku jsem zatím bezradný.Jaký pouijete motor,aby to jelo a nebylo to moc drahý?
Tomá N. www.tomnem-slot.estranky.cz |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 29-06-2008 13:38 |
|
|
Co myslí tím aby to jelo a nebylo moc drahé? Jestli se nepletu, tak běné motory stojí od 165 do 435 Kč . Kadý v tomto rozpětí najde vhodný motor. Je ale třeba si ujasnit kde a jakým způsobem bude model jezdit.
Pokud si dobře pamatuji, tak Pepino říkal, e jejich dřevo je technické a nemá ádnou dlouhou rovinku, tak bych na Porsche cup volil motor hlavně silný, otáčky asi nebudou zas moc důleité
Editoval Petr L dne 29-06-2008 14:43 |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 30-06-2008 06:50 |
|
|
Asi by bylo nejlepí, kdyby sis hned na začátku rozmyslel, co chce s budoucím modelem 130tky vlastně dělat a na čem jezdit. Ve standardních kategoriích nejrozířenějích pohárů plasáků nemůe nikde s ohledem na své sloení startovat, jediná monost by byla v PS mezi stavěnými cesáky - tady by ale musela mít nepohyblivé asi a kolmo uloený motor k zadní ose a s ohledem na své rozměry by patřila od počátku mezi totální outsidery i kdyby byla vybavena sebesilnějím motorem. Protoe se 130tka rozměrově blíí fabii, tak jetě jednu patnou zprávu - zatím se nikomu v rámci PS nepodařilo z fabie od Scalextricu udělat opravdu dobře jedoucí auto, které by se v konkurenci ostatních modelů dostalo na srovnatelnou úroveň.
Tím pádem zbývá její vyuití jen pro takové to "domácí výkání" na plastu a tam určitě úplně postačí dobře zpřevodovaný základní motor jakéhokoliv výrobce (čím mení a lehčí, tím lepí).
Na dráze v HK bude nejspí málokdo schopen efektivně vyuít silnějí nebo točivějí motor (rozhodně to není typ rychlodráhy ala Děčín) - i kdy je tam poměrně dlouhá rovinka, tak zbývající část je natolik technická, e o výsledku budou rozhodovat dobře zvolené převody a předevím schopnosti jezdce. Kdy zajede vechny ty krouceniny o různých poloměrech bez jediného vypadnutí, je to časově větí přínos ne těch pár desetin na rovince...
Honza
Editoval sutor dne 30-06-2008 11:07 |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 30-06-2008 15:06 |
|
|
Vítku také jsem si lámal hlavu nad tím jak poznám e ten a ten motor je zkutečně tak silný jak píou. Ono je hezký ze dokáe 25000 otáček ale k čemu to kdy v zátěi ho pak trumfne i motor který má třeba jen 20 000 otáček. A tak si pořád říkám jak to poznat. Navíc je tu ten aspekt, e ne kadý motor se při rozběhu chová stejně a točí se se zvyujícím napětím stejně lineárně. Jediné co mě napadá je vyrobit si nějakou malou zkuební stolici kde ten motor můe otestovat v zátěi s trvale připojeným voltmentrem a otáčkoměrem. I kdyby ti ten otáčkoměr říkal nesmyslný čísla tak by pořád musel fungovat stejně a to znamená e při stejné zátěi by se rozdíl mezi dvěma motory určitě projevil. Mohli by se tak sestavit i jakési grafy který motor se jak v kterém napětí točil atd.. Ale to je jen taková vize k zamylení. |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 30-06-2008 15:44 |
|
|
Mitchi ten problém o kterém píe se skrývá právě v těch gr/cm .
Jinak si přečti tohle a hned bude vědět jak na to :
http://www.slotcarillustrated.com/Reviews/Misc_Products/mb-slot-universal-motor-tester-a294.html
http://www.slotcarillustrated.com/Articles/Tech/How_To/how-to-make-a-tachometer-and-motor-dynometer-a317.html
http://www.slotcarillustrated.com/Articles/Tech/How_To/build-your-own-dynometer-a308.html
P.S. omlouvám se, ale v četině to na těch stránkách opravdu nemají
|
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Mitch
člen
Příspěvků celkem: 1003
Bydlitě: New Bor City
Registrován od: 20.09.06 |
Vloeno dne 30-06-2008 21:45 |
|
|
To je pěkný e ti to g/cm řekně ale co ti to řekne? Hoby! Ty ví e je to pravda? Jak často provádějí ty testy morotů? vsadil bys na to boty? Vyzkouej dva tři kusy a hurá na 10 000 kusů. Ty ví e je jeden motor jako druhej kterej z té linky vypadne?
Já tomu nevěřim ani omylem. Osobně si myslim e +-1000 otáček ádná míra a o té síle bych také směle pochyboval. Vdycky bude jeden ze dvou silnějí. |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 30-06-2008 23:36 |
|
|
Co mi to řekne? No přeci co asi můu od toho motoru zhruba čekat. Pravda to asi nebude 100%, ale určitě na tyto parametry byl motor konstruován a minimálně ověřovací série a namátkové kusy při kontrole by to měly splnit.
Boty na to sázet nebudu, proč také? Ani ty boty v krabici a sérii nejsou naprosto stejné a kupuji li si je, vybírám minimálně ze 3 párů a ty dvě co mi sedí nej, si vezmu.
A u motorů je to stejné- 1000 ot je u motoru z 20 000 ot přesně 5%, na autě najde hromadu jiných komponentů, které výslednou rychlost ovlivní postatně víc.
Pokud ti to nedá spát, pořiď si/udělej ty hejble z linků, co jsem ti tam dal v předelém příspěvku a má to pod kontrolou a ty motory co neprojdou klidně vra v rámci reklamace.
|
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 01-07-2008 08:20 |
|
|
A co vlastně čekáte od jednorázových motorů za 5-14 EUR? Garantovaná technická data v rozmezí 1%? Přečtěte si např. různá německá i anglická fóra, kde se někdo těmito lowendovými motorky statisticky zabýval, a zjistíte, e otáčky u nových motorů kolísají v rozmezí cca 5-15% (ale po kvalitním zajetí se mohou údajně taky zvýit a o 10% nad udaný nominál), stejné je to s jejich výkonem v zátěi + jako třenička na dortu je informace, e část výrobců mění průběně parametry v čase. Navíc jednu z nejpodstatnějích věcí, a tou je síla brzdění, nikde na papíře nenajdete.
A pak:
Do melounů, en a motorů nevidí (a motory byste dle pravidel u plasáků neměli nijak rozebírat a upravovat)...
Honza |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 01-07-2008 09:36 |
|
|
No a přesně o tom jsem debatu nechtěl . Protoe opravdu v této cenové kategorii to nemá smysl řeit.
lo mi o poučení a debatu o katalogových údajích.
Pokud to shrnu (a dobře jsem pochopil).
- Má smysl se zajímat nejen o otáčky, ale i o sílu motoru.
- Na krátké dráze se toto výrozně neprojeví, ale u dlouhé dráhy je nutné zváit zda je víc technická, nebo více rovinek. Jedna rychle projetá rovinka nenahradí ztráty z technických pasáí
- Na domácí dráhu dobře postačí základní motor s vhodně zvolenými převody.
- Málo technická, rychlá dráha, si ádá silný motor s vysokými otáčkami.
- K silnému motoru se lépe kombinují převody.
- Motor je jednou z komponent auta, kterou je nutné posuzovat ve vztahu a závislosti na jiných a také podle drýhy a jezdce.
Pokusil jsem se dostat z předchozích odpovědí určitý souhrn. Zkuste opravit nebo doplnit. |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 01-07-2008 10:16 |
|
|
To, co jsi shrnul, je sice vesměs pravda, ale pro málokoho asi nějaká podstatná a objevná informace. Daleko důleitějí je skutečnost, e síla motoru je bohuel do jisté míry závislá na velikosti a provedení kotvy (a magnetů), take bude-li chtít zabudovat do auta "silný" motor, půjde o dlouhé provedení 13D motoru, které ti podstatně zvýí váhu modelu a ovlivní i jeho jízdní vlastnosti (větinou negativně) a monosti uloení motoru v asi. Abys eliminoval zvýenou váhu zadní partie, bude zapotřebí nejspí auto dováit - tím se za čas můe dostat do bludného kruhu, kdy těké auto zcela potlačí vliv síly motoru a bude velmi obtíné ho ubrzdit. Pak začne zase ubírat váhu a nakonec skončí u slabích, ale lehčích motorů. Prostě je to jen otázka permanentního testování nových věcí pořád dokola a smíření se s faktem, e u plasáků moc neplatí nějaké lehce aplikovatelné zaručené teoretické pravdy ( i kdy fyzika tu samozřejmě funguje), empirie zde předčí teorii...
Ale hlavně - kadý má svůj specifický styl jízdy, někdo jezdí skoro bez brzdy a dosahuje i s pomalejím autem vysokého průměru, jiný zase jede na maximum jednotlivé úseky s vyuitím brzdy atd. Individuální preference poadavků na motory jsou pak u různých typů jezdců nezřídka dost odliné.
Honza |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
vitek
člen
Příspěvků celkem: 1642
Bydlitě: Zlín
Registrován od: 07.12.06 |
Vloeno dne 01-07-2008 11:10 |
|
|
Sutor napsal: "To, co jsi shrnul, je sice vesměs pravda, ale pro málokoho asi nějaká podstatná a objevná informace."
Tady musím zásadně nesouhlasit. Vychází z mylného předpokladu, e skoro vichni co sem zavítají vědí, znají a umí. Pokud má být forum přínosem i pro ty ostatní, tak tu musí být i informace pro někoho naprosto triviální a bezcené. |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Marian
člen
Příspěvků celkem: 248
Bydlitě: Libcany u Hradce Kralove
Registrován od: 05.02.08 |
Vloeno dne 01-07-2008 11:45 |
|
|
Souhlasim s Vitkem, nezapomente ze krome 100 diskuteru je tady nejakych 1000 lidi, co jen hledaji informace ke sve domaci autodraze z Hypernovy. |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
sutor
člen
Příspěvků celkem: 359
Bydlitě: Praha
Registrován od: 10.04.07 |
Vloeno dne 01-07-2008 12:45 |
|
|
Ten, kdo si koupil autodráhu v Hypernově, jí u dávno vyhodil ...
Ale moná máte pravdu. Přesto se nemohu ubránit pocitu, e ten, koho by tyto věci opravdu zajímaly, by měl spí navtívit nějaký existující klub nebo pořádané závody. Informační efekt by byl nesrovnatelně vyí a předevím by viděl to, o čem se tu jen mluví, na vlastní oči a v reálném prostředí (nemluvě o monosti si ve vyzkouet na vlastní packy).
Honza |
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Petr L
Administrátor
Příspěvků celkem: 2145
Bydlitě: Praha
Registrován od: 04.04.07 |
Vloeno dne 01-07-2008 14:35 |
|
|
Doma co máme auta, tak jsem do nich vech nakonec nastrkal zpět ten základ od Scalextric a Fly. ( Kdy tu ji diskutujeme o motorech docela by mne zajímalo, jestli někdo ví, jaké mají tyto motory alespoň papírové parametry a mi dojdou zásoby, abych věděl co koupit. ) Jiné motory teď ji dávám jenom do toho, co mám určené, nebo zrovna beru na dřevo.
Daleko uitečnějí se ukázalo nekompromisní obutí vech aut a ta i těch pouze na doma, do silikonů a také osazení krajnic a pořádné ovladače.
|
|
Autor |
RE: Parametry motorků |
Marek
člen
Příspěvků celkem: 43
Bydlitě: Okres Znojmo
Registrován od: 28.12.06 |
Vloeno dne 02-07-2008 12:40 |
|
|
Teda je to u doba co jsem naposledy přispíval...
Výkon=toč. moment x otáčky
Tedy pokud dva motorky mají papírově 20 tis. otáček a jeden 100g/cm, druhý 200g/cm tak ten druhý je o třídu silnějí. (v ideálním případě přesně dvakrát, ale to neřeme a v klidu zjednoduujme)
Před týdnem jsem laboroval s novým motorkem od Slot.it, který má mít něco jako 29000 ot. při 12V a snad 165 g/cm. Nebyl jsem schopen ho zpřevodovat do lehka tak, aby byl alespoň stejně rychlý jako základní motor s 21,5 tis. ot. a 175g/cm. Nakonec jsem dal na motor pastorek s 8-mi zuby a dozadu 24 zubů a jelo to tak tak jako s motorem v sérii. ( ten má tuím 9/28) Mám Carreru a rovinka byla k 5-ti metrům.
No prostě mi ten motor vůbec nepomohl. On sice hodně točí, ale ne se vytočí...
JInak ta původní diskuze o TDi - čkách měla něco do sebe. Problém je v tom, e výrobci motorků udávají údaj o otáčkách, který naprosto nic neříká o síle motorku.
Vrame se k výrobcům aut neb Ti udávají na prvním místě výkon motoru s poukazem v jakých otáčkách je dosahován (ty napovídají uivatelům jen něco málo o charakteru motoru - zda to budou muset točit jako v Hondě, nebo to bude brumlat a dávat výkon u od volnoběhu...) a jako druhý údaj dávají točivý moment.
Ve skutečnosti o výkonu motoru rozhoduje z uvedených veličin jen jedna a to točivý moment. resp. celý graf jeho průběhu v rozmězí provozních otáček.
Paradoxně ( i pro nás) jakoby nejdůleitějí údaj = "Výkon" se odvodí druhotně a z toho grafu točivého momentu.
Málem bych zapomněl na to nejdůleitějí!!!!
Ten motor od Slot.it mající 29000 otáček je ve skutečnosti silnějí ne ten v sérii (neb součin otáček a točáku má větí) jenome motorek má tuto sílu a v blízkosti 29000 otáček. Do 21500 otáček má větí sílu ten v sérii. A to je ten kámen úrazu. V normálním sporáku bychom pomocí převodových stupňů zajistili, aby po dobrdění do zatáčky na jejím výjezdu motor točil cca. 22000 otáček a vytáčeli bychom ho na jednotlivé převody pouze mezi 22000 - 29000. Tohle ale u naich dráhovek neumíme. Take na konci dlouhé rovinky jede super, ale jakmile spomalíme před zatáčkou je konec.
Marek |
|