AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 25 2024 19:42:30 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Papírové modelářství na domácí autodráze
 
OstatníMám potřebu se k otázce papírového modelářství na autodráze také vyjádřit. S papírovými vystřihovánkami jsem se setkal poprvé před 30 lety. Provázely mne celým dětstvím. Potom jsem začal stavět modely (převážně papírové) sám, potom jsem se tím chvíli živil. V současné době si modely nechávám stavět jinými profesionály, nebo na to už nemám čas ani energii (výjimkou jsou hrady, které stavím pro své děti vlastnoručně). Teď nehovořím o autodráze, ale o mé profesionální praxi. Díky tomu, že znám papírové modely jednak ze stránky hobby, ale také z profesionální praxe, myslím si, že mám nárok na veřejnou prezentaci svého názoru. Profesionální modely musí mít, vedle modelové věrnosti, také vysokou výtvarnou a estetickou hodnotu. To dnes neplatí o hobby sféře. Bohužel.

Podle mého přesvědčení papírové modely na autodráhu jednoznačně patří. Ve fóru papírové modely zazněly tři názory, Toma, Mitche a Vítka. Každý je o něčem jiném, ale všechny mají něco společného – papír.

1. Papírové konstrukce Toma Herdera
Tomᚠjde na práci s papírem po svém. Prostě si postaví papírovou karoserii. Vyztuží ji balzou a bůhvím čím, potom brousí, lakuje a je z toho výrobek, který bych už ani nenazýval papírovým modelem. Skvělá metoda, jak získat auto, které nikdo nedělá nebo je komerční polotovar karoserie tak drahý, že je pro většinu z nás nedostupný. A ještě to učí děti. Co bych za to dal, kdybych měl ve svých začátcích takového učitele.

K jeho přístupu k výrobě 3D modelu za pomoci speciálního software není co dodat. Jestli mne vezme do učení, tak budu jeho první žák odrostlý školním lavicím. O ten program mám zájem. Jen potřebuji znát dodavatele a cenu, eventuelně možnost české lokalizace.

2. Papírové doplňky na autodráhu (Mitch)
Já si myslím, že jiné, než papírové doplňky jsou pro většinu českých modelářů na autodráhu nedostupné. Pravda, většina výrobců vyrábí plastové doplňky k autodráze, ale jejich úroveň je rozdílná. Velmi pěkné byly doplňky od Scalextricu v duchu 60. let. Něco z toho mám, ale jednak se to už nevyrábí a potom to bylo drahé.

Je pozoruhodné, že před několika lety přišel Scalextric s papírovými modely Lotosové tribuny v Sepangu, kontrolní věže a Pit Stopu, jako náhražku původních plastových objektů. Bohužel cena byla stejná. Dnes dělá Scalextric velmi pěknou tribunu z plastu, cena bude stejná a člověk si musí koupit alespoň čtyři segmenty, aby tribuna měla nějaký výraz. Ale to už jsme cenově v řádu 3 – 4 tisíc korun a máme jednu tribunu. Zmiňoval jsem úmyslně pouze Scalextric, nebo jeho výrobky jsou z modelářského a estetického hlediska nejkvalitnější. Ostatní výrobci jsou cenově za doplňky srovnatelní. Figurky teď neřešíme, to je kapitola sama pro sebe.

Stavět si plastové objekty na autodráhu jsem zkoušel taky. Ale jaksi to nebylo ono. Je možné si zakoupit z USA vylisované přípravky pro architektonické modely (podotýkám, že za hříšné peníze), ale je zde problém s měřítkem. Aby byla celá modelová autodráha autentická, je zapotřebí precizně zvládnout detaily a povrchovou úpravu. A to u plastu moc nejde. V měřítku 1:32 je nutné vytvořit i kliky u dveří. Měřítko 1:24 raději ani nezmiňuji. Co se týče povrchové úpravy, tak se nástřik nebo nátěr plastů jeví jako problematický. Sebelepší nástřik totiž vypadá nepřirozeně.

A teď k tomu papíru. Aby papírový model vypadal hodnověrně, tak musí mít podrobnost a patinu. Jestli budou detaily provedeny z kovových nebo mosazných sítěk, okapy z trubiček, … tak to je úplně jedno. Papírový model má tu výhodu, že je možné jeho „karabicovitý“ charakter rozbít grafikou a barvami. Čím více šraf a tenké kresby, tím lépe. Modely doporučuji provádět z kartónu, který se před vybarvením vypne na kreslící prkno. Obrys modelu je možné nakreslit v ruce nebo na počítači. To je celkem jedno. Barevné pojednání plochy je nutné provést výhradně štětcem ve stylu lazury nejlépe anilínovými barvami. Těžko se to popisuje, byla by lepší názorná instruktáž. Tou lazurou dodáte modelu patinu, kterou žádným nástřikem na plast nikdy nedosáhnete. Vím o čem mluvím. Když se provede závěrečné lakování, tak není co řešit.

To vše, o čem tady píšu, má jednu velkou výhodu. Každý si může postavit buď svůj imaginární okruh nebo konkrétní část tratě z konkrétního období. Má to výhodu, že doplňky budou autentické, dle konkrétních modelů nebo období, které mne zajímá.

3. Papírové karoserie na autodráhu (Vítek)
Papírové karoserie převzaté z časopisů nebo z internetu jsou kapitola sama pro sebe. V tom s Vítkem souhlasím. Myslím si, že výborným počinem byly papírové karosérie z ABC v měřítku 1:32 na českou autodráhu, které vycházely na přelomu 70. a 80. let 20. století. Tyto karosérie obohatily vozový park domácích autodráh.

Chci se vlastně vyjádřit k něčemu jinému – o co vlastně jde v dnešním papírovém modelářství? Vítek vložil do fóra odkaz na model Aston Martinu DBR 9. To auto jsem si podrobně prohlédl. Nejen kresbu, ale také fotografie postaveného modelu. Na fotografiích je patrné velké množství detailů, místy nepřesné lepení a zalomení hran. Pracovní bílý model vypadá zajímavě. Ale co je pozoruhodné – to je výsledek. Postavený model je, a teď mi promiňte ten výraz, vyloženě ošklivý, neestetický (oproti originálnímu vozu, jehož design je vysoce estetický). Nevím jestli je to obecný trend, ale připadá mi, že snahou autora bylo ukázat, co všechno je schopen vytvarovat z papíru. Možná je problém v počítačové konstrukci, která se v PC kreslí v měřítku 1:1, možná je problém v počítačové kresbě následně pojednané pouze zelenou plochou a reklamami. Nevím. Jedno vím však jistě, papír se nehodí úplně na všechno a bylo by rozumné použít takovou výtvarnou zkratku, jejíž míra bude přímo úměrná měřítku vozu. A Vítku (a ostatní) nezlobte se na mne, právě tuto zkratku dokázal arch. Vyškovský do svých modelů dostat a tím jim „vdechl život“. Popsaný nedostatek není patrný jen u Astonu, ale u mnoha jiných modelů závodních aut a formulí od současných tvůrců.

Podotýkám, že model Aston Martinu DBR 9 je možné si zakoupit jako autodráhový model v měřítku 1:32 od Scalextricu nebo od SCX. Já mám blíže ke Scalextricu, jehož model se vyloženě povedl. Obě formy však vystihují charakter vozu. Předpokládám, že karoserii Astonu někdo brzy udělá i v měřítku 1:24, jestli již není na trhu.
Komentáře
Mitch dne April 16 2007 21:01:26
Myslím, že si tu diskuzi pojal v tom správném duchu a věřím, že s těma papírovýma budovama mᚠpravdu. Ale to chce tu techniku znát a umět to oprravdu tak dotáhnout aby skutečně pak v závěru vypadala jako skutečná budova.
Mě to nikdo nikdy neučil a tudíš nevím o co přesně jde, jen tuším. Ale to je mi k ničemu. Já vycházím z toho co sám umím a co jsem kdy postavil a dokázal porovnat.
Vezměme kupříkladu vystřihováknu z ABC jakékoliv drážní budovy a už na TT nebo HO. I když ji sebelíp postavíš a srovnᚠji s již koupenou budouvou tak ta koupená bude mít stále v detailech navrch a i zbarvením se bude více hodit k plastovím vlakovím soupravám a celkovému okolí než ten papírový domeček.
Ale jak říkᚠjistě to řeší to správné oživení barev nebo stínování, ale o tom já bohužel nic nevím a to by mě zas musel kdosi naučit. Určitě by se to hodilo i jinde. Je také spousta fíglů, které tomu papíru přidají na věrohodnosti jako si říkal kupříkladu okapy z plastových trubiček. Pokovení nějakou folii pro dosažení ocelového vzhledu atd... ale to je spousta zkušeností které si sám doma z prstu nevycucáš. A nebo když se to rozhodněš naučit sám, tak tě to výjde na pěkný ranec, spoustu hodin času a experimentování.
Tam už hraje velkou roli odhodlání.

Nic méně při představě, že by mé velkolepé papírové dílko skončilo jako Hlavní Tribuna na Le Mans v 55roce, mě mrazí v zádech. A přiznejme si, že to u dráhových modelů není až tak neobvyklé.smiley
LS dne April 16 2007 21:19:29
Myslím si, že na pojednání papíru si můžeme udělat malý společný semiář. Jinak nesmíš usnout u ovladače, aby se neopakoval 55 rok. Ale jelikož jezdíš bez magnetu, tak to nehrozí.

Viděl jsem ochranné ploty z tenkého pletiva i u cílové rovinky. V reálu to vypadá dobře, nebo je to další rastr, který prostor oživí. Navíc je to docela dobrá ochrana aut i budov.
vitek dne April 17 2007 14:57:57
U zmiňovaného Astona je myslím jiný problém. A tím kvalita samotné stavby a nevhodně zvolený papír. Já ten model uvedl ale hlavně proto, že tak složitý model nemá smysl stavět jako karoserii na autodráhu. Stejně jako závodní speciály z ABC v 1:24 - ale ty si volně nikdo neprohlédne.
Kromě toho jsem na tom modelu chtěl demostrovat další záludnost. A tou je tvarování. Papír, až na vyložené detaily nesnese 3D a tak je nutné toto 3D vyskládat a slepit z průniků ploch a zakřivení. A to je náročné jak v návrhu a konstrukci, tak při samotné stavbě. A výsledek je oproti plastu skoro vždy poslabší. Teď mám na mysli závodní vozy.
Ta poznámka od LS o měřítku je naprosto přesná. U stavby v 1:32 je to fakt o klikách apod. To co se dá v 1:160 namalovat v ploše, to už musí být v 1:32 jednoznačně plastické.
Neměla by zapadnout ani poznámka o určité věrohodnosti - dobové (např. 70 léta), místní (např. Francie) a obdobím (např. podzim). Na toto jsou experti železniční modeláři. A nebo ti staví dobrá diorámata.
Abych byl upřímný, myslím si, že bez ohledu na použitý materiál je detailně modelový okruh v 1:32 fikce. Vždy bude nutné větší či menší, méně či více bolestné přizpůsobení.
Jinak co je z papíru možné (hlavně vojenská technika, letadla a lodě) se můžete mrknout na tento polský web www.gpm.pl
Petr L dne April 24 2007 14:23:06
V případě staveb budov doporučuji nahlédnout do sortimentu vláčkových modelářů. Archy z tvrdého papíru a plastickým povrchem zdiva, omítky, kamení, a prken by měly zaručit při pečlivé stavbě dobrý výsledek. Škoda, že se s železnicí míjíme v měřítku, to by šlo využít modelů městského mobiliáře včetně popelnic atd....
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

Zatím nikdo nehodnotil.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
Lotus Cortina (Revell)
Lotus Cortina (Revell)
Česká autodráha
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 29
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio