|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Co je to autodráha? Aneb zamylení nad setkáním v Roztokách. |
| |
| Jak správně říká můj kolega: kadý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán. Dalí kolega, ze Slovenska, vyslovil zase obecně platnou poučku: největí úspěch máte, kdy se vám něco nepovede. Asi tak bych vyhodnotil příspěvky z řad komunity příznivců autodráhy, jako reakci na setkání. V prvé řadě musím poděkovat těm, kteří přijeli, doufám, e se jim líbila alespoň výstava. Samozřejmě termín nepočítal s íleným vedrem, několik lidí se omluvilo a nedivím se, e se mnohým vůbec nechtělo cestovat. O to větí dík patří přítomným. Já si ale vůbec nemyslím, e akce byla zbytečná či nepovedená. Přiznávám, e spoustu věcí nevím, ptal jsem se a dostal jsem odpověď.
Smyslem oslovení DDM bylo jak navázání kontaktu, tak zjitění stavu jak to funguje a co se vlastně děje. Myslím, a nechci vůbec nikoho natvat, e např. setkání v Liboovicích bylo určitým předobrazem toho, co musí jednou přijít i k nám a co ji normálně funguje např. v Německu, ve panělsku a v Anglii. ádná sloitá organizace, ádné sloité předpisy a pravidla prostě existuje mnoství plastových drah a ně se chodí vyřádit dospělí a děti. Ano, pořádají se soutěe a je to o rivalitě a o touze vyhrát, avak s radostí.
Takovýto obraz hobby jedění pro radost chce naplnit SRC klub Česká Třebová, Pepa Vích v Hradci, my v Plzni. Provozovatelé dřevěných drah jistě potvrdí sloitost zajitění prostoru podotýkám, e chápu potřeby pro pičkové provozování dráhového závodění, váím si vech, co něco dělají a něco dokázali. Vrcholový sport je ale vrcholový sport a z vlastního okolí vím, jak demotivující můe být pro mladého kluka (účastník MR) konfrontace s monostmi materiálně lépe vybaveného soupeře (táta koupil motor, ovladač a rázem to není o prstech a očích, ale o penězích a ne vichni, kteří chtějí vyhrávat, je mají).
Říká se sice bez peněz do hospody nelez, ale my bychom chtěli pomoci těm, kteří chtějí mít plastovou dráhu, kteří chtějí mít plno nadených závodníků. Můeme nabídnout speciální cenu dílů a jistě i speciální sety, díly nebo i auta pro hobby jedění. Mylenka je prostá pokud má klub právní subjektivitu, je de iure na úrovni obchodníka a my mu můeme dodávat za obchodní ceny. Pokud někdo kritizuje nebo zpochybňuje cenu jakéhokoliv produktu v maloobchodní síti, zjevně nezná zákonitosti cenotvorby, která musí poskytnout prostor pro zisk vem článkům na cestě k zákazníkovi (obchodní cena, velkoobchodní cena, DPH). Mylenka tedy zdánlivě jednoduchá jaksi narazila nebo nebyla pochopena správně. Auto nestojí 1000,- Kč proto, e by mělo hodnotu 1000,- (cca 200 je DPH, cca 200 a 300 je prostor pro rabaty obchodních partnerů). Srovnávání cen materiálu a maloobchodní ceny hotového auta tedy není na místě - u proto, e autoři těchto srovnání velmi často zapomínají započítat hodnotu práce. Kdyby byli v roli zaměstnavatelů nebo zaměstnanců, asi by tuto poloku vyčíslili jinak.
Komunita profi dráhařů a stavitelů pičkového závodního nářadí je straně malá a pro výrobce hobby dráh de facto nezajímavá. Ovem jsou zde lidé s obrovskými zkuenostmi a předpokládám, e mnozí mají i vztah k historii motorismu, k maketové modelařině (propagátorem Model Car Racing je např. v USA pan Robert Schleicher napřed se mi zdálo jeho snaení a infantilní ale ten člověk měl svůj názor a svoji pravdu u dlouho před tím, ne se hobby jedění dostalo do Evropy). Trend krajinek se stromečky a s panáčky přechází z upadajícího elezničního modelářství do autodráhové brane, je to hezké, realistické a předevím: ve své podstatě geniálně jednoduché.
Vzít auto z krabičky, podle toho co se mi líbí (od veteránů, přes rallye po F1) a jít si zajezdit s kamarády (a na věku nezáleí), popř. si dát pivo a probrat uplynulý týden takhle to ji funguje a to je budoucnost autodráhy.
Nechci reagovat na jednotlivé příspěvky, v kadém je moná kus pravdy a kus omylu, nepochopení. Přístup výrobce je a bude diametrálně odliný od přístupu a potřeb spotřebitele, je ale na výrobci, aby se snail tyto potřeby poznat a pokud je to v jeho silách, musí reagovat. Doba se trochu změnila, u není Svazarm, není ani Modela, to co stávalo 10,- stojí 100,-. Myslím, e vichni to ví, ne vichni s tím asi souhlasí, ale nikdo to u nezmění. Můj názor je, e vedle sebe budou existovat paraelně dvě skupiny dráhařů, jejich koexistence je určitě moná a jen čas a nadení pár jedinců to můe přefiltrovat. Jedno je ale jisté u teď svět se přiklonil k maketovosti, koketuje s digitálem a seberychlejí lexanové cosi na tom nic nezmění. Dětí ale i dospělých, kteří mají čas a chu kompletně stavět autodráhové modely je čím dál tím méně.
Co je to tedy autodráha? Předevím by to měla být zábava, relaxace. Vcelku je jedno, jestli desetiletý kluk patlá balsový nebo papírový nebo plastový model. Něco se naučí. Jenome autodráha není jenom pro děti. Dospělí v ní nacházejí mnohdy jetě silnějí motivaci ke komunikaci, ve vyuití volného času i k té pouhé srandě u piva. Rozhodně to není ádná věda nebo středobod vesmíru. Ovem byznys, to ano a tam je moná hlavní kus zakopaného psa :-)
Roman Kysela, FARO | |
| |
|
|
dne July 20 2007 11:58:38
Myslím, e i nekladná kritika napomáhá k posunu vpřed. Proto nebudu své negastivické komentáře k prezentaci nijak omlouvat. I nadále vak sortiment firmy FARO zůstává v mém hledáčku součástek pro dětské modeláře. Zůstávám vaím příznivcem. Ji, za ITESu, jsem pouíval součástky pro hračky u SRC. Byla to např. tančíková kola a loiska pro Lotus v ákovské kategorii IGLA. |
dne July 20 2007 17:07:15
Kolik lidí, tolik subjektivně-objektivních názorů, a je jen logické, e pohled obchodníka se lií od vnímání jeho snahy spotřebitelem. Za podstatné povauji, aby rozdíl mezi názory relativně protilehlých stran byl co nejmení jen v tomto případě je moné naplnit jakýkoliv podnikatelský záměr. Přeji Vaí firmě, aby dokázala v budoucnu prorazit díru do duí a peněenek i tak zatvrzelých českých automodelářů, jako je i má maličkost. V případě, e přijde se skutečně aktuální a atraktivní nabídkou, určitě se jí to podaří... |
dne July 22 2007 12:06:56
Větina světa ji prakticky nemodelaří ale skládá z nakoupeného a hlavně se chce bavit.
To je fakt, který je nutné prostě vzít na vědomí a příklon trhu k plastovým komerčním dráhám s tím souvisí.
Vak i výrobci dřevěných dráh nabízejí vlastně stavebnici, její kvalita a ohled na přání konkrétního zákazníka je přímo úměrný ceně, kvalitě a pouití.
Souhlasím, e přístup výrobce je a bude větinou diametrálně odliný od přístupu a potřeb spotřebitele a e je jen na výrobci, jak bude na tyto potřeby reagovat a kterou část trhu si zvolí a jak se mu podaří se spotřebitelem na trhu protnout.
Take Faru drím palce, aby se dobře trefil. Byla by koda, přijít o výrobce, kterého zajímá i tak komerčně neatraktivní část trhu jako je práce s dětmi.
A kdyby zbylo trochu energie, nekodilo by rozířit nabídku dílů dráhy alepoň o zatáčku z větím poloměrem a krajnici. |
dne July 24 2007 09:06:09
Provedl jsem malou konstrukční úpravu dráku motoru a u do něj mohu pouít i staré edivé vodítko Ites, také upravené. Umoňuje to vytočení vodítka cca o 46° na kadou stranu a nedochází k naklápění. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 37
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|