AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 25 2024 20:02:29 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Co je to autodráha? Aneb zamyšlení nad setkáním v Roztokách.
 
FAROJak správně říká můj kolega: „každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán“. Další kolega, ze Slovenska, vyslovil zase obecně platnou poučku: „největší úspěch máte, když se vám něco nepovede“. Asi tak bych vyhodnotil příspěvky z řad komunity příznivců autodráhy, jako reakci na setkání. V prvé řadě musím poděkovat těm, kteří přijeli, doufám, že se jim líbila alespoň výstava. Samozřejmě termín nepočítal s šíleným vedrem, několik lidí se omluvilo a nedivím se, že se mnohým vůbec nechtělo cestovat. O to větší dík patří přítomným. Já si ale vůbec nemyslím, že akce byla zbytečná či „nepovedená“. Přiznávám, že spoustu věcí nevím, ptal jsem se a dostal jsem odpověď.

Smyslem oslovení DDM bylo jak navázání kontaktu, tak zjištění stavu – jak to funguje a co se vlastně děje. Myslím, a nechci vůbec nikoho naštvat, že např. setkání v Libošovicích bylo určitým předobrazem toho, co musí jednou přijít i k nám a co již normálně funguje např. v Německu, ve Španělsku a v Anglii. Žádná složitá organizace, žádné složité „předpisy“ a pravidla – prostě existuje množství plastových drah a ně se chodí vyřádit dospělí a děti. Ano, pořádají se soutěže a je to o rivalitě a o touze vyhrát, avšak s radostí.

Takovýto obraz hobby ježdění pro radost chce naplnit SRC klub Česká Třebová, Pepa Vích v Hradci, my v Plzni. Provozovatelé dřevěných drah jistě potvrdí složitost zajištění prostoru – podotýkám, že chápu potřeby pro špičkové provozování dráhového závodění, vážím si všech, co něco dělají a něco dokázali. Vrcholový sport je ale vrcholový sport a z vlastního okolí vím, jak demotivující může být pro mladého kluka (účastník MR) konfrontace s možnostmi materiálně lépe vybaveného soupeře (táta koupil motor, ovladač – a rázem to není o prstech a očích, ale o penězích – a ne všichni, kteří chtějí vyhrávat, je mají).

Říká se sice bez „peněz do hospody nelez“, ale my bychom chtěli pomoci těm, kteří chtějí mít plastovou dráhu, kteří chtějí mít plno nadšených závodníků. Můžeme nabídnout speciální cenu dílů a jistě i speciální sety, díly nebo i auta pro hobby ježdění. Myšlenka je prostá – pokud má klub právní subjektivitu, je de iure na úrovni obchodníka a my mu můžeme dodávat za obchodní ceny. Pokud někdo kritizuje nebo zpochybňuje cenu jakéhokoliv produktu v maloobchodní síti, zjevně nezná zákonitosti cenotvorby, která musí poskytnout prostor pro zisk všem článkům na cestě k zákazníkovi (obchodní cena, velkoobchodní cena, DPH). Myšlenka tedy zdánlivě jednoduchá jaksi narazila nebo nebyla pochopena správně. Auto nestojí 1000,- Kč proto, že by mělo hodnotu 1000,- (cca 200 je DPH, cca 200 až 300 je prostor pro rabaty obchodních partnerů). Srovnávání cen materiálu a maloobchodní ceny hotového auta tedy není na místě - už proto, že autoři těchto srovnání velmi často zapomínají započítat hodnotu práce. Kdyby byli v roli zaměstnavatelů nebo zaměstnanců, asi by tuto položku vyčíslili jinak.

Komunita profi dráhařů a stavitelů špičkového závodního nářadí je strašně malá a pro výrobce hobby dráh de facto nezajímavá. Ovšem jsou zde lidé s obrovskými zkušenostmi a předpokládám, že mnozí mají i vztah k historii motorismu, k maketové modelařině (propagátorem Model Car Racing je např. v USA pan Robert Schleicher – napřed se mi zdálo jeho snažení až infantilní – ale ten člověk měl svůj názor a svoji pravdu už dlouho před tím, než se hobby ježdění dostalo do Evropy). Trend „krajinek se stromečky a s panáčky“ přechází z upadajícího železničního modelářství do autodráhové branže, je to hezké, „realistické“ a především: ve své podstatě geniálně jednoduché.

Vzít auto z krabičky, podle toho co se mi líbí (od veteránů, přes rallye po F1) a jít si zajezdit s kamarády (a na věku nezáleží), popř. si dát pivo a probrat uplynulý týden – takhle to již funguje a to je budoucnost autodráhy.

Nechci reagovat na jednotlivé příspěvky, v každém je možná kus pravdy a kus omylu, nepochopení. Přístup výrobce je a bude diametrálně odlišný od přístupu a potřeb spotřebitele, je ale na výrobci, aby se snažil tyto potřeby poznat a pokud je to v jeho silách, musí reagovat. Doba se trochu změnila, už není Svazarm, není ani Modela, to co stávalo 10,- stojí 100,-. Myslím, že všichni to ví, ne všichni s tím asi souhlasí, ale nikdo to už nezmění. Můj názor je, že vedle sebe budou existovat paraelně dvě skupiny dráhařů, jejich koexistence je určitě možná a jen čas a nadšení pár jedinců to může „přefiltrovat“. Jedno je ale jisté už teď – svět se přiklonil k maketovosti, koketuje s digitálem a seberychlejší lexanové „cosi“ na tom nic nezmění. Dětí ale i dospělých, kteří mají čas a chu kompletně stavět autodráhové modely je čím dál tím méně.

Co je to tedy autodráha? Především by to měla být zábava, relaxace. Vcelku je jedno, jestli desetiletý kluk „patlᓠbalsový nebo papírový nebo plastový model. Něco se naučí. Jenomže autodráha není jenom pro děti. „Dospělí“ v ní nacházejí mnohdy ještě silnější motivaci ke komunikaci, ve využití volného času i k té „pouhé“ srandě u piva. Rozhodně to není žádná věda nebo středobod vesmíru. Ovšem byznys, to ano – a tam je možná hlavní kus zakopaného psa :-)

Roman Kysela, FARO
Komentáře
Ivan dne July 20 2007 11:58:38
Myslím, že i nekladná kritika napomáhá k posunu vpřed. Proto nebudu své negastivické komentáře k prezentaci nijak omlouvat. I nadále však sortiment firmy FARO zůstává v mém hledáčku součástek pro dětské modeláře. Zůstávám vaším příznivcem. Již, za ITESu, jsem používal součástky pro hračky u SRC. Byla to např. tančíková kola a ložiska pro Lotus v žákovské kategorii IGLA.
sutor dne July 20 2007 17:07:15
Kolik lidí, tolik subjektivně-objektivních názorů, a je jen logické, že pohled obchodníka se liší od vnímání jeho snahy spotřebitelem. Za podstatné považuji, aby rozdíl mezi názory relativně protilehlých stran byl co nejmenší – jen v tomto případě je možné naplnit jakýkoliv podnikatelský záměr. Přeji Vaší firmě, aby dokázala v budoucnu prorazit díru do duší a peněženek i tak zatvrzelých českých automodelářů, jako je i má maličkost. V případě, že přijde se skutečně aktuální a atraktivní nabídkou, určitě se jí to podaří...
Petr L dne July 22 2007 12:06:56
Většina světa již prakticky nemodelaří ale skládá z nakoupeného a hlavně se chce bavit.
To je fakt, který je nutné prostě vzít na vědomí a příklon trhu k plastovým komerčním dráhám s tím souvisí.
Však i výrobci dřevěných dráh nabízejí vlastně stavebnici, její kvalita a ohled na přání konkrétního zákazníka je přímo úměrný ceně, kvalitě a použití.

Souhlasím, že přístup výrobce je a bude většinou diametrálně odlišný od přístupu a potřeb spotřebitele a že je jen na výrobci, jak bude na tyto potřeby reagovat a kterou část trhu si zvolí a jak se mu podaří se spotřebitelem na trhu protnout.

Takže Faru držím palce, aby se dobře trefil. Byla by škoda, přijít o výrobce, kterého zajímá i tak komerčně neatraktivní část trhu jako je práce s dětmi.
A kdyby zbylo trochu energie, neškodilo by rozšířit nabídku dílů dráhy smiley alepoň o zatáčku z větším poloměrem a krajnici. smiley
Ivan dne July 24 2007 09:06:09
Provedl jsem malou konstrukční úpravu držáku motoru a už do něj mohu použít i staré šedivé vodítko Ites, také upravené. Umožňuje to vytočení vodítka cca o 46° na každou stranu a nedochází k naklápění.
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
Audi TT R
Audi TT R
Česká autodráha
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 37
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio