AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 26 2024 08:25:45 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28

Narozeniny:
AVATARlukowicz
AVATARkuba s

ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Digitální autodráha
 
OstatníTechnologie klasické autodráhy se za posledních cca 50 let prakticky nezměnila. Auta jezdí v drážce, po jejíž obou stranách jsou zalisovány napájecí troleje. Digitální autodráha je pouze vyvrcholením celé vývojové řady. Předpokládá se, že během několika let se vývoj vrhne zcela jiným směrem - do oblasti bezkontaktního provozu aut napájených akumulátory na dráze bez drážky a bez trolejí. Možnost změny směru jízdy také není dnešním vynálezem. Před cca 15 lety firmy Scalextric i SCX nabízely mechanické výhybky, které byly ovládány ručně.

Ale teď k digitálním autodráhám. V současnosti jsou na trhu čtyři systémy digitální autodráhy. Jejich technologie je odlišná. Systém Ninco neznám, proto jej nebudu hodnotit. Tak tedy dle abecedy:

Carrera
Digitální systém Carrery se jmenuje PRO-X. Tento systém je zrealizován na principu pohyblivého magnetu na spodní části podvozku, který umožní přehození výhybky a bezpečné přejetí vozu do vedlejší drážky. Ovladače, které ovládají rychlost vozu jsou bezdrátové!!! Vozy není nutné přihlašovat k jednotlivým ovladačům, stačí pouze mechanicky nastavit ovladač na vnější straně podvozku vozu na číslo 1 – 4, tedy na číslo odpovídajícího ovladače. A to je vše. Promyšlená německá technologie, která je ve své podstatě jednoduchá a blbuvzdorná. Pochopitelně jsou možné různé digitální efekty, jako docházející benzín, který se projeví cukáním motoru, volba tankování v rozsahu 5 – 10 sec, na které systém reaguje virtuálním množstvím paliva v nádrži (počítá se s vyšší hmotností a delším akčním rádiusem), atd. Digitální výhybky jsou volně kombinovány se stávajícími díly autodráhy Carrera.

Dle zákulisních informací Carrera pracuje na zcela novém systému digitální autodráhy, který s popsaným systémem PRO-X nebude mít nic společného. Nezbývá, než se nechat překvapit.

Co se týče implementace tohoto systému do jiného vozu, tak neexistuje žádný univerzální kit, který by umožnil přestavbu vozu jiného výrobce nebo vyráběného individuálně.



Scalextric
Digitální systém Scalextricu se jmenuje Sport Digital. Systém je zrealizován na principu čipu s infračerveným paprskem vestavěného do podvozku vozu, který ovládá prostřednictvím čidla v dráze vlastní výhybku. Digitální výhybky jsou volně kombinovány se stávajícími díly autodráhy Scalextric Sport. Digitální efekty a množství vozů na trati jsou obdobné. Set pro konverzi analogové autodráhy (obsahuje nové napájení, ovladače a výhybky) stojí v ČR cca 5.000 – 6.000,- Kč, dle nabídky konkrétního obchodníka.

Tento systém má, na rozdíl od systémů konkurenčních firem, dvě velké výhody. Čip je možné zakoupit samostatně a implementovat jej do jakéhokoliv vozu. Je úplně jedno zda se jedná o model Scalextrix, FLY, Carrera nebo model vyrobený individuálně doma. V nejnovějších modelech Scalextric je dokonce montážní otvor, který umožní instalaci či odinstalaci čipu bez demontáže podvozku. Dle informací výrobce zvládne zručný závodník výměnu čipu do 60 sekund!!! Druhou výhodou je, že systém je jako jediný zcela elektronický a přenos povelu z vozu na výhybku se odehrává bez součinnosti mechanických dílů. V roce 2005 prezentoval americký časopis Model Car Racing implementaci čipu do modelu Bentley Speed od Carrery.

Díky výše uvedeným vlastnostem upravil italský SLOT.IT své podvozky tak, aby byly kompatibilní s výše uvedeným systémem. To je výrazně graficky prezentováno i na obalech jednotlivých modelů SLOT.IT. A tím se dostávám k tomu nejpodstatnějšímu. Scalextric zvolil takovou technologii, že se s „načipovaným“ autem dá v sobotu jezdit na domácí digitální autodráze a v neděli s tím samým autem s vyndaným čipem na dřevěné klubové dráze.

Drobnou nevýhodou je cena čipu v rozmezí cca 400 – 500,- Kč. Ale čipů je zapotřebí minimálně. Nebo každý, kdo si přijde za mnou zajezdit na digitální autodráze si stejně přinese vlastní „vytuněné“ auto s vlastním čipem. A já mohu ve svých autech čipy libovolně měnit.



SCX
Digitální systém SCX popsal v samostatném článku Pepino. Nemá smysl opakovat již jednou publikovaná fakta.

O tom, že jsem přestal modely SCX kupovat a proč jsem psal jinde. Tady se zmíním, proč mi není sympatická ani digitální autodráha SCX.

Zaprvé by mi jako uživateli silně vadilo, že digitální autodráha má vlastní systém spojovacích zámků a analogové díly dráhy jsou mi na nic. Možná existuje přechodový díl, ale o tom Pepino nic nepsal. Ale pochybuji, že by něco takového existovalo. Jde přece o peníze.

Zadruhé mi vadí, že systém ovládání výhybem je proveden částečně na mechanické bázi a nejde jej elegantně a hlavně rychle přendat do jiných vozů.



A teď něco na závěr. Myslím si, že digitální autodráha jako systém (a je úplně jedno kdo ji vyrobil), kopíruje nemohoucnost FIA, jako vrcholného orgánu motoristického sportu, ve snaze zatraktivnit závody. K čemu jsou homologované řídící jednotky a motory bez možnosti vývoje, jednotné pneumatiky v F1 a ve WRC. Aerodynamika je již dnes prakticky jednotná, brzy přibude i jednotné zadní křídlo. Jedinými zajímavými momenty jsou start a Pit Stopy. Konstruktéři mají svázané ruce a investují se desítky milionů US $ za tisíce hodin strávených v aerodynamických tunelech, nebo každý špičkový tým má tunely dva.

Začínám mít strach, že toto se rychle začíná vkrádat i do autodráhy. Proboha proč budeme přemýšlet o tom, kdy udělat Pit Stop a jestli má trvat 5, 6, 7 nebo 10 sekund. Jestli zmáčknout výhybku teď nebo až za příští zatáčkou.

Zlatou érou formule 1 byla doba konstruktérů v 60. a 70. letech 20. století. Myslím si, že éra konstruktérů by měla pokračovat na autodráhách i nyní. A je úplně jedno jestli úspěšní konstruktéři budou Mitch, Honza nebo CheffDesigner Slot.it. Jde přece o to kdo postaví lehčí auto, kvalitnější chassis, bude mít lepší trakci a pneumatiky. Já chci jezdi, ne taktizovat. To je můj názor na digitální autodráhu.
Komentáře
Mitch dne March 03 2007 16:11:08
Whoouu. Tak takovou ostrou reakci bych od tebe nečekal. Nic méně v jednom jsme spolu zajedno. Neměli by se zatracovat a zazdívat kvalita domacích modelářů, protože tyto systemy je zcela jasně řadí momo hru. Až na světlou vyjímku a tou je Scalextrik, který sice vyšel se svým vlastním čipem a umožnil tak kombinace obou způsobů dráh, ale pro domáci kutily to určitě nedělal.
Jinak u Carrery píšeš přesně to, o čem jsem mluvil už v komentáři k článku a z čeho by měli mít strach všichni, kteří do něčeho takového někdy půjdou.
koupíte si Digidráhu za plácnu 15000Kč aby to stálo za to a mělo to aspoň 10-15metrů a postupem času i nějaká ta autíčka řádově dejme tomu 10ks x 1300 = 13000Kč no a když k tomu přičtem nějaké vychytávky kolem dráhy a sečtem to všechno dohromady, tak jsme na 25 000Kč jako nic.
A jak dlouho je na trhu PRO-X? Víte to někdo přesněji než já? Možná plácnu kravinu, ale víc jak 5 let to určitě nebude. No a jak píše LS tak maj vyjít s nějakým novým lepším, ALE ÚPLNĚ JINÝM SYSTÉMEM ŘÍZENÍ. Takže ve finále jsme si zajezdily 5 let za 25 000Kč a když dá bůch tak zanechaj kompatibilní aspoň dráhu. Ale řídící stanici, ovladače a v neposlední řadě i autíčka můžete buď vzít a vyhodit nebo se je pokusit předělat aspoň na klasickou dráhu. Ale kdo by v dneštní prostorově skromné době doma přechovával dvě různé autodráhy z toho jednu z poválečné éry, hm? Málo kdo z nás. Z řad běžných spotřebitelů bych řekl, že NIKDO.
Marek dne March 03 2007 18:38:05
Nový systém od Carrery se jmenuje "Digital 123" a je zpětně kompatibilní s PRO-X. Takže uváděné pohoršení není na místě. Carrera teď prostě bude nejlepší i v digitálech...
Já jsem velkým zastáncem Pit Stopů a podobných vychytávek takže s verdiktem LS vůči novotám nesouhlasím.
Pepino dne March 03 2007 18:51:44
Dovolím si poupravit, bude to Carrera DIGITAL 132, ale to není hlavní. Rebas tu psal, že oba systémy nebudou kompatibilní, na webu Carrery je psáno, že to bude kompatibilní pouze směrem dolů, tzn. z 132 na PRO-X, což je to, očem Mitch psal - vyhozené peníze.

Druhá strana toho všeho je ta atraktivnost a zábava, kterou přirovnává k FIA LS ve článku. V neděli jsem sám viděl, jak 2 tatínkové a 2 děti (4 a 6 let) jsou naprosto nadšení těmito novými vlastnostmi, které dělají (alespoň jim) ježdění mnohem zábavnější než doposud.

Ideální cesta je samozřejmě kompatibilita aut s oběma systémy (Scalextric). Myslím si, že SCX se snaží všemi těmito doplňky atd. urvat veliký kus digitálního trhu, protože s analogem se jim to až tolik nepovedlo.
LS dne March 03 2007 19:03:18
Pro Marka: Ta informace o nekompatibilitě obou digitálních systémů je přímo od Carrery. Nová digitální autodráha Carrera bude fungovat na zcela jiném principu včetně ovladačů a ovládací elektroniky v autech.
Pepino dne March 03 2007 19:21:09
V podstatě důvodem, proč Carrera přešla na nový systém DIGITAL 132 je to, aby bylo možné přestavět stávající auta EvolutioN / ExclusiV. Nad tím však měli zapřemýšlet ještě před uvedením PRO-X a ne až nyní.

Návod na přestavbu EvolutioN / ExclusiV ma digitál:
http://www.carrera-toys.com/fileadmin/download/Digital_Poster.pdf
HWSlot dne March 03 2007 22:58:00
smileyTak já si taky přisolím smiley
Každopádně si myslím, že by bylo velkou výhodou, kdyby byla možnost zpětné kompatibility digitálu s analogem. Taky by se mi to docela zamlouvalo.
Ale kde by pak zůstal vývoj???
A tak bohužel mám doma asi 300 vinilovejch desek a nemám gramofon, cca, 150 audiokazet a nemám kazeák. 350 VHS kazet a koukám na DVD.Tak jen doufám, že teď se nepřestanou vyrábět analogový autíčkasmiley
LS - ty F1 taky sleduju,ale polemizovat o nemohoucnosti FIA ? Ne, to nebudu.Ale vím, že konstruktéři F1 vyvinuly ty káry skoro k dokonalosti.A už tam teď záleží na každý tisícince - stejně tak, jako při závodech autodráhovejch modelů. A tak,
HWSlot dne March 03 2007 23:01:20
si myslím, že digitál je autodráha budoucnosti. Ledaže, by to bylo jako se systémama videa - tak dlouho se předháněl BETA s VHS až to vyhrál DVDsmiley - zatím.......
milkom dne March 05 2007 12:52:10
Tak samozřejmě je to názor a je podle toho i plný subjektivních pocitů. Já už jsem čtyřicátník, autodráhy nejsou mé každodenní hobby, ale klasickou analogovou jsem měl, čtyřdráhu a prostě to nemělo "drive". DOhady, jestli vnitřní či vnější dráha apod. a časem docela nuda. Teď mám doma se svými syny SCX digital, okruh 14m, pro 6 aut. Sice trochu pláču nad čínským dílenským zpracováním, ale jinak už to nebude, v Evropě už nářadí do ruky moc lidí nebere. Ta technologie je dokonalá, variabilita tratí díky škále doplňků je obrovská a opravdu jsme úplně u vytržení. Asi takto: "na analog už nikdy zpět". Budoucnost digitalu je jednoznačná, zavírat před tím oči?
Mitch dne March 05 2007 20:07:47
Počkej však oni se ti očka pořadně otevřou až zjistíš, že za dva roky vyjednou s něčím ještě lepším na úplně jiném principu a s toho co už mᚠse začně pomalu ale jistě ustupovat včetně nových modelů. Co pak dál? Vyhodíš to?
Analog je sice zastaralá nostalgiská záležitost, ale i bez budoucnosti má určitou stálost. Je jí všude plno a tudíš si nikdo nedovolí na to přestat modely vyrábět.
Dokonce bych řekl že má větší budoucnost než dosavadní systémy digitálů. Analogovou dráhu prostě nesprovoděj ze světa během pár let. Tomu nikdo neuvěří a byli by i sami proti sobě. Výrobci maj peníze především z modelů, ne ze setu. Teda pevně v to doufám.
vitek dne March 07 2007 09:21:17
Nepatřím do kategorie lidí, která by utopila peníze v nákupu věcí s nejistou budoucností. A každé období technologické změny je doprovázeno X slepými uličkami, které jsou zaplaceny buď v zemích se silnou koupěschpností nebo jdou na vrub výrobce. Proto si dovolím tvrdit, že ještě x let vydržím u klasické dráhy a počkám si.
Kromě toho patří autodráha velkým dílem mezi hračky (Carrera to má i v názvu webu) a dílem mezi modelářskou odbornost. Takže známe kup - spotřebuj - zahoď zde jednoznačně platí.
Souhlasím s tím, že DIGI je pokus jak udržet autodráhu. Ale úvaha o mini RC autech je po mém soudu správná.
Tom má pravdu v tom, že je u nás spousta velmi šikovných lidí, kteří než by koupili tak radši sami postaví. Dovolím si ale tvrdit, že to platí hlavně v oblasti maket - plast, papír, lodě C (neplovoucí makety) apod. Na tzv. funkční modelařinu a úspěch v ní, se musí nakupovat a tvrdě platit.
Bohužel mám trochu obavu z toho, že nakupování ničemu moc nenaučí a preferuje ty s penězi. O tom, že ti šikovní jsou vygenerovaní z většího počtu tvořících ani nemluvě. Dovolím si tvrdit, že na 10 dětí se kterými se poctivě pracuje v kroužku je jeden budoucí špičkový modelář.
Rebas dne March 07 2007 15:32:03
Z mých zkušeností...
Do obchodu mi chodí mnoho lidí, kteří taktizování a vše co je kolem digitálu vyhledávají (více než těch, kteří se chtějí držet klasiky).

Lidé si chtějí pořádně zazávodit, vžít se do role célé stáje... mnozí mi říkají - konečně nejsem odkázán na přiblblé kroužení po dráze

Já osobně se spíše přikláním k novým technologiím - nejsem hold "stará" generace. Je mi 24 let a jsem společností vychováván tak, že nové technologie přicházejí, staré mizí na smetišti dějin.

Když jsem byl v německu na výstavě, ptal jsem se co a proč dohnalo Carreru pro nový digitální systém... Bylo mi odpovězeno něco ve smyslu že konkurence a jejich lepší systém. V jazycích nejsem příliž dobrý, ale toto jsem z nich prostě vycítil.

Co se týče budoucnosti digitálu stávajích (již vyšlých):
Z rozmluv a praktických zkušeností s jednotlivými dráhami mohu říci, že rozhodně výrobci neplánují v blízké budoucnosti přechod na jejich "další" verze. Určitě si vzali ponaučení od kolegů modelářů vláčků, kteří na digitalizaci téměř vykrváceli.

Výrobci mají v těchto technologiích mnoho a mnoho nainvestovaných peněz, rozhodně další přechod by se jim nevyplatil. To že Carrera byla donucena přejít se jí rozhodně nevyplatí (jak finančně, tak i reputaci).

A podívám-li se například na digitální SCX, tak ze strany přípojného panelu mají připraven odsuvným krytem další konektor, který se nyní vůbec nepoužívá. Věřím tedy, že pokud budou chtít rozšířit vymoženosti, použijí k tomuto účelu právě tento konektor.
Rebas dne March 07 2007 16:19:04
Ještě bych chtěl dodat, že ani jeden z dodavatelů v ČR od kterých odebíráme zboží na nás nikdy netlačil. Nákupní a tímpádem i prodejní ceny jsou vyrovnané (marže jsou téměř totožné +- pár korun).

V analogových dráhách je těžké říci, která dráha je nejlepší. Zde je potřeba volit mezi mnoha faktory které jsou pro konečného zákazníka prioritní.

V digitálu je to v současné době daleko jendodušší.
Ninco zatím digitál do prodeje v ČR nedalo. Uvidíme časem a praxí jaký bude.
Carrera a jejich PRO-X si myslím je v současné době nejslabší (technologií).
Scalextric má dle mého názoru kvalitní systém. Bohužel zatím chybí tankování paliva. Zda bude nebo nebude se nikdo nikdy nezmiňoval. Jako skvělá zábava mi přijde jejich produkt(y) Sport World (propojení s PC a přes internet - nástupce RMSky). Achylovu patu vidím v dovozci do ČR. :-( Ten bohužel není nijak silný a ačkoliv mám pana Moučku rád musím toto narovinu říci.

SCX jsem si nechal naschvál nakonec. Jako první s digitálem vylezl a hned od začátku vede digitální trh s autodráhami. Neříkám, že je systém dokonalý - rozhodně má své vady a chyby. Ty však dle mého názoru způsobuje výroba v číně (zde vyrábějí všechny značky) nikoliv španělský patent. To že jako jediná značka udělala onen známý nepopulární krok, (že udělali dráhu kompletně znova bez kompatibility s jejich analogem) beru jako nutné zlo. Dovozce do ČR je dle mého názoru nejsilnější ze všech dodavatelů autodráh do ČR.
vitek dne March 07 2007 16:38:47
Taky nejsem žádný staromilec. Ale zatím se spokojím s přiblblým kroužením po okruhu a prostě si počkám na vývoj.
Jak z této diskuse vyplývá, tak nic není jisté a možná ani ony firmy zatím nemají na 100% jasno. smiley
Rebas dne March 07 2007 19:04:49
to všem: nechci mit nic s výrokem "přiblblé kroužení po okruhu". Mám rád jak digitál, tak analog. smiley
milkom dne March 07 2007 23:26:17
to Mitch: Vsadil jsem na SCX a můžu zaplakat nad lokálním prodejcem nebo importérem, pokud je to přestane bavit a nenajde se někdo na jejich pozice. To se stát může. Ale že by SCX takhle rychle zahodilo technologii a šlo do nové? To je totálně nepravděpodobné. Životní cykly technologií mají své ekonomické zákony a obnovovat takto rychle (a ještě bez kompatibility) by mohl jen naprostý sebevrah. To by se mohlo stát jedině v případě slepé uličky a neprodejnosti, na to to ale dle výsledků nevypadásmiley ...
Mitch dne March 08 2007 11:24:15
Nechme se překvapit. Carrera již do slepe uličky trefila. Já se taktéž spokojím s analogem. Nejsem sice jeho skalním zastáncem, ale zároveň nejsem ani ekonomickým sebevrahem. Kdybych doma žádnou dráhu neměl, dost silně bych o digi uvažoval, ale jelikož mám doma min 20 metrů ve čtyřdráze tak je má situace celkem jednoznačně daná.
Mitch dne March 08 2007 11:29:00
Uvítal bych kdyby Faro přišlo s digitálem bez zásadní změny dráhy. To by byli pro mě žně. Asi by mi z modelářského hlediska nic nechybělo. Ale všichni víme, že takovou budoucnost Faro neplánuje.
mcfik dne March 08 2007 21:05:52
Já jsem asi staromilec vzhledem k svému věku.Přiblblé kroužení? Když se sejdou dva soupeři se stejně rychlými auty a odjedou si 10 nebo více kol bok po boku,chvíli vede o 2 cm jeden,chvíli druhý-to je pro mne to správné kouzlo.Preferuji tratě ve tvaru osmy,aby měli oba soupeři stejný počet vnitřních a vnějších zatáček.Nesnášel jsem křižovatky a zúžení,které těmhle soubojům kolo na kolo vadily.
Doufám že mě mladíci neukamenujou.smiley Víte co mi nejvíc vadí na RC modelech,kterým se také věnuju ? Velké množství různých chassis ,převodů a motorů.Kdo jako já nemá na to pořídit špičkové,ale choulostivější vybavení,málokdy najde kolegu se stejně rychlým vozem se kterým by se projel kolo na kolo.U autodráhy je to-zapla pánbů-jednodušší.Zajíždění do boxů a podobné vymyšleniny,to je tak na počítačové hry.
Nějak jsem se rozjel,tak mi neukřičte a nezavrhněte.smiley
Rebas dne March 09 2007 12:34:53
Ono je taky potřeba přihlédnout k tomu, že "mlaďasové" si chtěj hrát na PC videohry, atd... manuální hračky je zas tak nebaví.

Takže digitál vidím aspoň jako takový kompromis mezi počítačem a hračkou (autodráhou).

Kolikrát se mi stává, že do krámu přijde člověk, co zná klasickou analogovou dráhu a je velice překvapen, co vše digitální oproti klasice umí. Digitál pak koupí jen proto, že analogem by své děti rozmazlené počítačem neuspokojil.
milkom dne March 09 2007 13:43:04
Potvrdím slova Rebase. MNám doma snad 30m Faro. Klukům jsem to vytáhl, sestavili a druhý den se vrátili k PC. Když jsem jim řekl, že dokoupíme díly a uděláme ve sklepě obrovskou dráhu, tak jen ze slušnosti si neklepali na čelo. Prostě naprostý nezájem. Je to málo akční na tuhle generaci. Z digi autodráhy jsou nadšení a jezdí celá rodina, denně jsou u nás návštěvy spolužáků, apod. Já vím, že to časem opadne, ale i malé vítězství nad PC se počítá.
Jinak - je to pořád dokola a už to tu (obrazně na světě) bylo snad 1000x. Vinyl/CD, klasika/digi u foáků, video/DVD ....
Vždycky jsou nějací staromilci (a je to dobře), ale pokrok nikdo nezastaví - a to je taky dobře :-)
LS dne March 11 2007 17:31:15
Jako zakladatel tohoto vlákna si dovolím reagovat na některé názory, které zde zazněly. Je mi 38 let a dle REBASE, jsem stará generace a patřím na smetiště dějin. A to nemyslím ve zlém, to je fakt, se kterým se my dříve narození musíme srovnat. Ve své profesi pracuji s TOP technologiemi mimo jiné i z oblasti nanotechnologií. Vzhledem k tomu, že jsem po vysoké škole teprve 13 let, tak jsem mezi světově uznávanými technology, kteří pro mne pracují, stále ještě zelenáč.

Ačkoli to, co jsem právě napsal vypadá, že nemá s digitální autodráhou nic společného, tak zde určitá souvislost je. Navíc jsem schopen se s výrobci i velkými obchodníky v zahraničí domluvit. Díky tomu si myslím, že jsem trochu pochopil o co do budoucna na „dráhařském“ trhu půjde. Na problematiku se dívám z globálu a ne pohledem obchodníka z malé české kotliny, který prodává digitální autodráhy zákazníkům, které nebaví jezdit dokola. Tato slova jsem slyšel už od Nikiho Laudy v Kanadě v roce 1979. A za dva roky byl zpátky a stal se dokonce ještě jednou mistrem světa. Ale teď vážně.

U mého článku o autodráze Scalextric jsem čerpal také i z britské sociologické studie Historie autodráhy 1899 – 2004. Ze sociologického hlediska se nástup digitální autodráhy jeví jako jedna z možností, jak prodloužit agónii klasické autodráhy jako celku. Ono těch lákadel pro děti je dnes opravdu hodně. Toho jsou si vědomi i výrobci. A tady se dostáváme na určité rozhraní – velcí výrobci co vyrábějí i autodráhy a příslušenství se musejí hodně otáčet a vymýšlet aby se uživili (mimo jiné vyrábějí také digitální autodráhu). A ti mají ekonomické problémy. Současně s nimi jsou zde však menší výrobci, kterých je čím dál tím více, kteří vyrábějí pouze modely konkrétních a zajímavých závodních vozů. A ti jsou na tom více než dobře a přitom si s nějakým digitálem nelámou hlavu. Proč???

Odpověď je jednoduchá. Ono i na tom digitálu je to pouze o ježdění do kola. Dříve nebo později i tahle modifikace přestane děti bavit. Stejně tak jejich rodiče. A nadšenci, kteří mají autodráhu jako celoživotní hobby a co jezdí na krásných a hlavně rychlých dřevěných dráhách, tak ty digitál vůbec nezajímá. A v cizině jezdí na těchto dráhách převážně se sériově vyráběnými modely, nikoliv jen s SRC. Z toho těží právě ti malí výrobci. Oni totiž pochopili, že do středního věku dorostla generace, která hltala závody v 60. a 70. letech 20. století. Ano, jsme to my co patříme na smetiště dějin. Na druhou stranu s každou zatlačenou nostalgickou slzou jsme ochotni u každého modelu, který jsme předtím znali z fotografií z MOTORU, Signálu, Světa Motorů, Auto Motor und Sport, (a si každý doplní dle svých vzpomínek), vytáhnou peněženku a nediskutovat o ceně. U nás se však musí sáhnout zhruba 5x hlouběji do peněženky než na západ od Aše. Už slyším od jednoho diskutéra z Ostravy, že si to může dovolit je ten kdo má prachy, … Není to pravda, znám spoustu lidí, kteří musí několik měsíců šetřit, aby si vysněný model mohli koupit. A znovu opakuji, do těchto modelů se žádné čipy nedávají. Já je ani nepotřebuji. Má dráha je v krabicích a dostanu se k ní 2 x do roka. A ti výše uvedení u nás i v cizině jsou na tom stejně. S ostatními nadšenci si třeba 1x za měsíc zajezdí na dřevěné dráze. Četnost ježdění je závislá většinou na pracovních a rodinných povinostech.

S touto filozofií přišla v roce 1996 jako první značka FLY a GB Track. Je to jeden výrobce, jen je to z daňových důvodů rozděleno na dvě firmy. Dále sem patří např. CARTRIX, RACER, dnes už i SLOTER a mnoho dalších. Pozitivní je, že z velkých výrobců na to zareagoval i Scalextric, který začal dělat sérii CLASSIC. Jsem šastným vlastníkem horké novinky Scalextricu - limitované série Laudy s Huntem z Nürgburgringu 1976 (o tom někdy příště v samostatné recenzi). Společným jmenovatelem všech výrobců je historická a modelová věrnost, fantastická kvalita zpracování detailů a povrchová úprava. Abych byl přesný i SCX (přesně řečeno Scalextric Spain), vyrábí tyto modely. Jedná se o sérii VINTAGE, což jsou originální formy z přelomu 60. a 70. let. Nové jsou pouze potisky. K celkové kvalitě se nebudu vyjadřovat. Časový rozdíl skoro 40 let ve vzniku forem pro výrobu modelů je více než zřetelný.

Konstruktéři a domácí kutilové se nemusí třást strachy o zánik svého koníčka. Výrobců příslušenství pro dráhové modely zůstane dost. Pastorky, ložiska, převodová kola, motory a jiné drobnosti budou nadále na trhu, jen za vyšší ceny než od FARA. Když jsme u FARA. Ze srdce jim přeji, aby se udrželi. Ale je nejvyšší čas udělat Škodu 130 a začít ji prodávat (ne o tom čtyři roky jen mluvit). Ale o tom více můj další příspěvek v jiném vlákně.

A úplně poslední myšlenka, která bude reagovat na REBASOVU poznámku k dovozci Scalextricu. Cituji: „ … Achylovu patu vidím v dovozci do ČR. Ten bohužel není nijak silný a ačkoliv mám pana Moučku rád musím toto narovinu říci“… Konec citace. I já mám pana Moučku rád a jsem šastný, že Scalextric do ČR dováží právě tak charakterní člověk jako je on. Zvažte pane REBASI, kolik modelů Scalextric prodáte v Čechách vy a kolik jiní obchodníci. Potom publikujte své závěry o dovozci. Vᚠtext se mi zdá poněkud netaktní.
Honza dne March 12 2007 23:03:29
Mě na digitálu fascinuje skutečnost, že na úzké dvoudráze si mohou zazávodit 4 až 6 závodníků a mají při tom podobné podmínky jak na silnici - dráha je relativně úzká a všude nelze předjíždět. Ze zadni pozice se pak lze zručnou jízdou propracovávat vpřed, jak nám to často třeba v F1 ukazují obdivovaní mistři volantu. V tomto je to blíže skutečnosti než monstrózní dřevěné dráhy, kde se vejde osm aut vedle sebe...kde ve skutečnosti lze toto vidět? ...navíc mají předem nalajnované, jestli pojede venkovní nebo vnitřní oblouk! Je to stejně absurdní, jako loopingy na hračkových drahách.

Digitál se blíží více realitě. Nemusím zastávky v boxech a přivítal bych, kdyby na přejezd ze slotu do jiného bylo využito více dílů, jinak sebou asi autíčka trhají podobně jako na křížení u plastové dráhy - a to je divné.

Digi je ale podobně jako objekty, které sbírá nᚠkamarád LS sakramentsky drahá. Přivítal bych univerzální moduly do obyčejných analogových autíček za rozumnou cenu, pak by to ani pro nás nemusela být tak drastická změna, rozhodně mě to láká.

Diskutér z Ostravy, Hsmiley
Rebas dne March 19 2007 09:50:12
Nebudu zde více obhajovat to co jsem výše napsal...

Své komentáře píši tak, aby v nich bylo co nejvíce pravdy. Už od malička mám problémy s tím, že říkám lidem přímo do očí, co si o nich myslím... někomu to vyhovuje, jiným se to urputně nelíbí.

Scalextric dráhy mám opravdu rád, dokonce to byla první značka, kterou jsem začal prodávat.

Ale za svým si stojím... pan Moučka by potřeboval finanční injekci, bez ní se bude jen finanční agonie prodlužovat smiley
Orpheus dne March 19 2007 13:46:20
Taky se jako čerstvý vlastník Digitálu připojím do diskuze.. v žádném případě neodsuzuji analogovu dráhu, ale digitál má podle mě budoucnost. minimálně dává mnohonásobně víc možností jak stavět dráhu v menších podmínkách. tedy doma.. mám nějakých 18 metrů čtverečních plochy vyhrazených na dráhu.. s analogem bych mohl udělat několik kombinací, ale vždycky budou nespravedlivé. s digitálem mám kombínací stovky a spravedlivé jsou pro všechny. kterou dráhu kdo zvolí je jeho věc a jak v ní pojede taky.
Honza dne March 22 2007 02:56:22
3 x 6 m, to není typický prostor pro domácí dráhu....
Ještě - pokud je analog nespravedlivý, blíží se životu víc, než digitál...
Petr L dne April 24 2007 18:15:40
Já nevím, pořád mám pocit, že ani jeden z výrobců nemá digitál úplně pod kontrolpu a dopečený. Je to pořád někde na půl cesty a nebýt to sériovky za moc pěněz na pultech jsou to úžasné prototypy. Podle mne je to málo muziky za moc peněz. Právě proto, že to vláčkaře málem položilo bych čekal koncepčnější přístup. Něco jako poučení z cizích chyb. Kde na trhu jdou výrobci tak technologicky proti sobě? Tím se tříští síly a vývoj nemá ten drive. Pobavilo mne třeba vysouvání kolíčku ve vodítku na přehození výhybky. To je stejně přiblblá kombinace mechaniky a špičkové elektroniky jako onehdá požadavek na ne elektronické vypínače v notebookách pro naše volené zástupce. Dálkou řízená auta na dráze směřují k RC sešněrované mantinelem a to by mohlo autodráhové výrobce položit úplně. Proč bych si měl kupovat autodráhu, když si můžu koupit mini RC a prohánět se po pokoji v mantinelech za pár korun.
Myslím, že základ: stabilní napájení v troleji a regulace výkonu na autíčku je dobrá, ovšem dál nic moc. Práve proto, že jsem drobet starší tak si pamatuji kolikrát se kdo o cosi revolučního pokoušel a pak se vše v klidu vrátilo, tam, kde to bylo doposud, protože marketing dotlačil výrobce na trh dříve, než to úplně domyslel a odzkoušel na lidech. Pamatujete na auta, která jezdila podle mantinelu a změnou polarity napájení se zatočila kola na druhou stranu, auto změnilo stopu a šouralo to podle druhého manáku do další změny? Chvíli toho bylo plno v časopisech a pak ticho. Podobné konce čekám u všech těch dnes opěvovaných systémů v prodeji. Vláčkaři mají výhodu, že koleje jsou podstatou vlaku a tak digitálem jenom nahrazují fíru v mašině a personál na dráze. U nás je to trochu komplikovanější a pokud se rozdělíme na uživatele bůhví kolika vzájemně si odporujících systémů, tak se rozdrobíme ještě víc než doteď a vypsání závodů se vylepší ve všech kategoriích ještě o použitý systém kontroly.Takže podle mne je digitál hračka pro děti a opravdová autodráha je pořád tam kde byla a ještě si budeme muset počkat. Možná že výrobcům chybí ten inovační impuls od modelářů, kteří asi nic nepotřebují v tomto směru měnit . A tak v panice doby, která diktuje, že kdo nevyvíjí tak zanikne, se snaží a to jenom proto, že si nerisknou počkat.
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
NINCO BMW M3
NINCO BMW M3
Z našich testů
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 19
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio