|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Papírové modelářství na domácí autodráze |
| |
| Mám potřebu se k otázce papírového modelářství na autodráze také vyjádřit. S papírovými vystřihovánkami jsem se setkal poprvé před 30 lety. Provázely mne celým dětstvím. Potom jsem začal stavět modely (převáně papírové) sám, potom jsem se tím chvíli ivil. V současné době si modely nechávám stavět jinými profesionály, nebo na to u nemám čas ani energii (výjimkou jsou hrady, které stavím pro své děti vlastnoručně). Teď nehovořím o autodráze, ale o mé profesionální praxi. Díky tomu, e znám papírové modely jednak ze stránky hobby, ale také z profesionální praxe, myslím si, e mám nárok na veřejnou prezentaci svého názoru. Profesionální modely musí mít, vedle modelové věrnosti, také vysokou výtvarnou a estetickou hodnotu. To dnes neplatí o hobby sféře. Bohuel.
Podle mého přesvědčení papírové modely na autodráhu jednoznačně patří. Ve fóru papírové modely zazněly tři názory, Toma, Mitche a Vítka. Kadý je o něčem jiném, ale vechny mají něco společného papír.
1. Papírové konstrukce Toma Herdera
Tomá jde na práci s papírem po svém. Prostě si postaví papírovou karoserii. Vyztuí ji balzou a bůhvím čím, potom brousí, lakuje a je z toho výrobek, který bych u ani nenazýval papírovým modelem. Skvělá metoda, jak získat auto, které nikdo nedělá nebo je komerční polotovar karoserie tak drahý, e je pro větinu z nás nedostupný. A jetě to učí děti. Co bych za to dal, kdybych měl ve svých začátcích takového učitele.
K jeho přístupu k výrobě 3D modelu za pomoci speciálního software není co dodat. Jestli mne vezme do učení, tak budu jeho první ák odrostlý kolním lavicím. O ten program mám zájem. Jen potřebuji znát dodavatele a cenu, eventuelně monost české lokalizace.
2. Papírové doplňky na autodráhu (Mitch)
Já si myslím, e jiné, ne papírové doplňky jsou pro větinu českých modelářů na autodráhu nedostupné. Pravda, větina výrobců vyrábí plastové doplňky k autodráze, ale jejich úroveň je rozdílná. Velmi pěkné byly doplňky od Scalextricu v duchu 60. let. Něco z toho mám, ale jednak se to u nevyrábí a potom to bylo drahé.
Je pozoruhodné, e před několika lety přiel Scalextric s papírovými modely Lotosové tribuny v Sepangu, kontrolní věe a Pit Stopu, jako náhraku původních plastových objektů. Bohuel cena byla stejná. Dnes dělá Scalextric velmi pěknou tribunu z plastu, cena bude stejná a člověk si musí koupit alespoň čtyři segmenty, aby tribuna měla nějaký výraz. Ale to u jsme cenově v řádu 3 4 tisíc korun a máme jednu tribunu. Zmiňoval jsem úmyslně pouze Scalextric, nebo jeho výrobky jsou z modelářského a estetického hlediska nejkvalitnějí. Ostatní výrobci jsou cenově za doplňky srovnatelní. Figurky teď neřeíme, to je kapitola sama pro sebe.
Stavět si plastové objekty na autodráhu jsem zkouel taky. Ale jaksi to nebylo ono. Je moné si zakoupit z USA vylisované přípravky pro architektonické modely (podotýkám, e za hříné peníze), ale je zde problém s měřítkem. Aby byla celá modelová autodráha autentická, je zapotřebí precizně zvládnout detaily a povrchovou úpravu. A to u plastu moc nejde. V měřítku 1:32 je nutné vytvořit i kliky u dveří. Měřítko 1:24 raději ani nezmiňuji. Co se týče povrchové úpravy, tak se nástřik nebo nátěr plastů jeví jako problematický. Sebelepí nástřik toti vypadá nepřirozeně.
A teď k tomu papíru. Aby papírový model vypadal hodnověrně, tak musí mít podrobnost a patinu. Jestli budou detaily provedeny z kovových nebo mosazných sítěk, okapy z trubiček,
tak to je úplně jedno. Papírový model má tu výhodu, e je moné jeho karabicovitý charakter rozbít grafikou a barvami. Čím více raf a tenké kresby, tím lépe. Modely doporučuji provádět z kartónu, který se před vybarvením vypne na kreslící prkno. Obrys modelu je moné nakreslit v ruce nebo na počítači. To je celkem jedno. Barevné pojednání plochy je nutné provést výhradně tětcem ve stylu lazury nejlépe anilínovými barvami. Těko se to popisuje, byla by lepí názorná instruktá. Tou lazurou dodáte modelu patinu, kterou ádným nástřikem na plast nikdy nedosáhnete. Vím o čem mluvím. Kdy se provede závěrečné lakování, tak není co řeit.
To ve, o čem tady píu, má jednu velkou výhodu. Kadý si můe postavit buď svůj imaginární okruh nebo konkrétní část tratě z konkrétního období. Má to výhodu, e doplňky budou autentické, dle konkrétních modelů nebo období, které mne zajímá.
3. Papírové karoserie na autodráhu (Vítek)
Papírové karoserie převzaté z časopisů nebo z internetu jsou kapitola sama pro sebe. V tom s Vítkem souhlasím. Myslím si, e výborným počinem byly papírové karosérie z ABC v měřítku 1:32 na českou autodráhu, které vycházely na přelomu 70. a 80. let 20. století. Tyto karosérie obohatily vozový park domácích autodráh.
Chci se vlastně vyjádřit k něčemu jinému o co vlastně jde v dnením papírovém modelářství? Vítek vloil do fóra odkaz na model Aston Martinu DBR 9. To auto jsem si podrobně prohlédl. Nejen kresbu, ale také fotografie postaveného modelu. Na fotografiích je patrné velké mnoství detailů, místy nepřesné lepení a zalomení hran. Pracovní bílý model vypadá zajímavě. Ale co je pozoruhodné to je výsledek. Postavený model je, a teď mi promiňte ten výraz, vyloeně oklivý, neestetický (oproti originálnímu vozu, jeho design je vysoce estetický). Nevím jestli je to obecný trend, ale připadá mi, e snahou autora bylo ukázat, co vechno je schopen vytvarovat z papíru. Moná je problém v počítačové konstrukci, která se v PC kreslí v měřítku 1:1, moná je problém v počítačové kresbě následně pojednané pouze zelenou plochou a reklamami. Nevím. Jedno vím vak jistě, papír se nehodí úplně na vechno a bylo by rozumné pouít takovou výtvarnou zkratku, její míra bude přímo úměrná měřítku vozu. A Vítku (a ostatní) nezlobte se na mne, právě tuto zkratku dokázal arch. Vykovský do svých modelů dostat a tím jim vdechl ivot. Popsaný nedostatek není patrný jen u Astonu, ale u mnoha jiných modelů závodních aut a formulí od současných tvůrců.
Podotýkám, e model Aston Martinu DBR 9 je moné si zakoupit jako autodráhový model v měřítku 1:32 od Scalextricu nebo od SCX. Já mám blíe ke Scalextricu, jeho model se vyloeně povedl. Obě formy vak vystihují charakter vozu. Předpokládám, e karoserii Astonu někdo brzy udělá i v měřítku 1:24, jestli ji není na trhu. | |
| |
|
|
dne April 16 2007 21:01:26
Myslím, e si tu diskuzi pojal v tom správném duchu a věřím, e s těma papírovýma budovama má pravdu. Ale to chce tu techniku znát a umět to oprravdu tak dotáhnout aby skutečně pak v závěru vypadala jako skutečná budova.
Mě to nikdo nikdy neučil a tudí nevím o co přesně jde, jen tuím. Ale to je mi k ničemu. Já vycházím z toho co sám umím a co jsem kdy postavil a dokázal porovnat.
Vezměme kupříkladu vystřihováknu z ABC jakékoliv drání budovy a u na TT nebo HO. I kdy ji sebelíp postaví a srovná ji s ji koupenou budouvou tak ta koupená bude mít stále v detailech navrch a i zbarvením se bude více hodit k plastovím vlakovím soupravám a celkovému okolí ne ten papírový domeček.
Ale jak říká jistě to řeí to správné oivení barev nebo stínování, ale o tom já bohuel nic nevím a to by mě zas musel kdosi naučit. Určitě by se to hodilo i jinde. Je také spousta fíglů, které tomu papíru přidají na věrohodnosti jako si říkal kupříkladu okapy z plastových trubiček. Pokovení nějakou folii pro dosaení ocelového vzhledu atd... ale to je spousta zkueností které si sám doma z prstu nevycucá. A nebo kdy se to rozhodně naučit sám, tak tě to výjde na pěkný ranec, spoustu hodin času a experimentování.
Tam u hraje velkou roli odhodlání.
Nic méně při představě, e by mé velkolepé papírové dílko skončilo jako Hlavní Tribuna na Le Mans v 55roce, mě mrazí v zádech. A přiznejme si, e to u dráhových modelů není a tak neobvyklé. |
dne April 16 2007 21:19:29
Myslím si, e na pojednání papíru si můeme udělat malý společný semiář. Jinak nesmí usnout u ovladače, aby se neopakoval 55 rok. Ale jeliko jezdí bez magnetu, tak to nehrozí.
Viděl jsem ochranné ploty z tenkého pletiva i u cílové rovinky. V reálu to vypadá dobře, nebo je to dalí rastr, který prostor oiví. Navíc je to docela dobrá ochrana aut i budov. |
dne April 17 2007 14:57:57
U zmiňovaného Astona je myslím jiný problém. A tím kvalita samotné stavby a nevhodně zvolený papír. Já ten model uvedl ale hlavně proto, e tak sloitý model nemá smysl stavět jako karoserii na autodráhu. Stejně jako závodní speciály z ABC v 1:24 - ale ty si volně nikdo neprohlédne.
Kromě toho jsem na tom modelu chtěl demostrovat dalí záludnost. A tou je tvarování. Papír, a na vyloené detaily nesnese 3D a tak je nutné toto 3D vyskládat a slepit z průniků ploch a zakřivení. A to je náročné jak v návrhu a konstrukci, tak při samotné stavbě. A výsledek je oproti plastu skoro vdy poslabí. Teď mám na mysli závodní vozy.
Ta poznámka od LS o měřítku je naprosto přesná. U stavby v 1:32 je to fakt o klikách apod. To co se dá v 1:160 namalovat v ploe, to u musí být v 1:32 jednoznačně plastické.
Neměla by zapadnout ani poznámka o určité věrohodnosti - dobové (např. 70 léta), místní (např. Francie) a obdobím (např. podzim). Na toto jsou experti elezniční modeláři. A nebo ti staví dobrá diorámata.
Abych byl upřímný, myslím si, e bez ohledu na pouitý materiál je detailně modelový okruh v 1:32 fikce. Vdy bude nutné větí či mení, méně či více bolestné přizpůsobení.
Jinak co je z papíru moné (hlavně vojenská technika, letadla a lodě) se můete mrknout na tento polský web www.gpm.pl |
dne April 24 2007 14:23:06
V případě staveb budov doporučuji nahlédnout do sortimentu vláčkových modelářů. Archy z tvrdého papíru a plastickým povrchem zdiva, omítky, kamení, a prken by měly zaručit při pečlivé stavbě dobrý výsledek. koda, e se s eleznicí míjíme v měřítku, to by lo vyuít modelů městského mobiliáře včetně popelnic atd.... |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
| Pouze pro registrované.
pro vloení hodnocení se přihlate.
Zatím nikdo nehodnotil.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 11
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|