|
Po | t | St | t | P | So | Ne |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Dobr den, pane Kyselo, jsem rd, e jsme mohli tento rozhovor uskutenit. Zanme jednoduchou otzkou. Kdo je to vlastn Roman Kysela?
Tradin ivotopiseckou odpov Vm nebudu servrovat. Ale: v Plzni byl klub Dominik, chodili jsme se tam oberstvovat a jednou (pro pesnost: v ptek veer) nai dost velkou spolenost odmtl personl nechat kepit na jejich novm koberci, e by to sleny rozryly. A pr pineste si vlastn, he, he.
Vichni si tedy otrven sedli a popjeli, jen RK, kter bydlel za rohem, dovrvoral do rodiovskho obvku (nai pes vkend na umav...), odstrkal jsem nbytek, sroloval koberec a ten dovlekl do Dominiku. Tancovalo se a do rna, v koberci byly vajgly, stepy, tu vno, tu pivko. Bylo to ve tetm ronku prmyslovky a zskal jsem pezdvku blzen. Kdy se te rozhldnu po tovrn, nezbv, ne souhlasit.
Fernet a tvrd Sparty aneb to Milena jet netuila, e bude polepovat NF.
Tato otzka se dala asi ekat. Kdy jste se poprv seznmil s autodrhou?
Tak tohle vm nhodou naprosto pesn. Dostal jsem ji k vnocm 1968, edou 74 s doutnky. Nai pemleli, jestli maj ped rusky a spol. utct do Nmecka, byli tu ale prarodie, brchovi byly dva roky ... Tak jsem dostal tu drhu a mon i dky n jsem tu invazi peil. Ovem tm vc, m se situace normalizovala, tm vc jsem se s kamardy a pozdji s brchou uchyloval do relativn svobodnho svta zvodnch aut, model i skutench.
Asi tady jsou koeny souasnch aktivit. Mon je nutn pipomenout, e v Plzni byl Metalex, byl tady ing. Paur, ing. Kleinmond, velmi schopn Autosport klub, vedle PAMK Klatovy a tedy rallye umava. Dlal jsem pocmrndu mechanika jak Vencovi Pechovi sen., tak jsem se motal kolem formul koda.
Kdy vidte, jak se na podlaze dlny z nieho rod konkurence schopn zvodn auto to Vs ovlivn na cel ivot. Jedna dobr finta z t doby: kdy se hrabete v motoru a pod., je vhodn pedtm zart nehty do mdla, pak to jde lp umt.
Jak tedy vznikl npad pokraovat v tradici esk autodrhy a zaloit firmu MODEL, s.r.o.?
U jako kluci jsme samozejm stavli drhov auta od zkladu (a vylepovali jsme ta z Europa Cup), tzn. pertinaxov podvozky, mabuky z Mladho technika (kdy byly), pevody kde se dalo a disky se nechvaly vytoit z duralu ve kodovce. Musm ale ci, e jsem bytostn nesnel jakkoliv organizace, od KS, SSM, a potamo Svazarm.
Skuten automobilov sport byl sice pod nezbytnou svazarmovskou stechou, ale jezdci, to byly individuality, kter nco s nadenm dokzaly a kter si v naprost vtin moc s reimem nezadvaly. Kdy jsem ale poprv piel do modelskho krouku pi pionrskm domu , kde se vedoucmu kalo soudruhu, tak jsem prost zdrhl a vrtil jsem se k judu (tam jsme mohli instruktorovi kat ty vole, to bol a nauil jsem se tam padat). V roce 1989 jsme s bratrem zaloili jednu z prvch soukromch firem v Plzni: Opravy hraek se to jmenovalo. Zajmav mon je, e to bylo u na jae, mohli jsme si udlat cenk, jezdili jsme do kol opravovat auta a poznali jsme mnoho mladch soudruek uitelek.
Ve, co se tk firmy MODEL a pak znaky FARO, je tak tak spojeno s mm bratrem Ivanem, take pokud eknu j, plat to jako my.
V Plzni byla prodejna Mlad technik a ta samozejm po 89 padla. Tak jsme prost zaloili MODEL a vzali jsme si vr od KB. Na podzim 1992 jsme pak oteveli prodejnu Plzesk model, 200 m2, 10.000 poloek, ve pes PC v dob, kdy ml PC kasu tak Prior. Po prvch vnocch jsme vr splatili, co se dlo v prodejn v listopadu a v prosinci mm nafilmovno, zjem byl obrovsk a protoe jsme podle dobov reklamy prodvali ve od pendlku po lokomotivu, dailo se nm prv dva roky pet. V t dob jsme tak zaali distribuovat autodrhu z Trhovch Svin a kruh se uzavel.
V roce 1994 jsem koketoval s blbolkem esk fra od Fara a zaal jsem pipravovat vrobu model. A stroja, zjistil jsem velice brzo, e mm len mezery ve vzdln a e nstrojaina a plastikaina jsou o zkuenostech a informacch. V ppad firmy MODEL byla ale rove znalost tak za tyi mnus, dnes je to lep dvojka :-).
Od potku jsme prodvali i Scalextric, Yonezawu a Tyco, pozdji pilo Ninco a zlepila se Carrera. Proti tmto vrobcm mla esk drha nkolik vhod: tradici a rozenost v echch i na Slovensku a samozejm cenu. Je nutn pipomenout, e to byla pvodn hraka, auta byla zjednoduen a hrakovit na druh stran byla odoln a vcelku kvalitn.
V polovin 90. let ale blb zabalen, dn novinky, propagace nulov, perspektiva bdn. Vrtm se ke znace FARO. Dky ce drhy bylo na n mon provozovat i vt auta ne dvaaticetiny a tak jsem nacpal motor do Favoritu klik klak (Heller-Smr) a ono to njak vypadalo a jelo. Bhem pl roku jsme ve dvou lidech (+ ing. Rukavika, nyn Retro43) zkonstruovali podvozek, drk pohonu a vodtko.
Naprosto zsadn byla forma na pneumatiky, kter se povedla a na potet. Pesto se podailo na podzimnm Model-Hobby (U Hybern) modely pedstavit jako prodejn novinku. Zcela okujc byl zjem lid o esk auto na autodrhu, mli jsme dv barvy a prodali jsme za dva msce 6.000 aut. V nsledujcm roce pes deset tisc a do dneka asi 65.000 favorit. Je mon dobr pipomenout, e prv bl favorit byl pesn odmen v muzeu Auto koda podle okruhov verze Gr.H.
S hkem jezdil S. Kvaizar a pozdji i J. Kopeck a model pes nutn kompromis (kompatibilita karoserie Smr s naimi dly) vypadal jako pedloha. No, pak se to troku zvrhlo s pickupem, ale free-styl je free-styl. Obas koketuji s mylenkou vrobu favorit zastavit, ale prodvaj se stle a je to odoln a dostupn auto. Ve se vm souvis a desetilet zkuenosti s vrobou a provozem favorit mly samozejm velk vliv i pi konstrukci dalch model.
Toto obdob me vypadat jako idylick prochzka svtem podnikn, ale v pozad jsou pjky a spltky, dvanctihodinov smny, bezesn noci a dti, kter najednou dorostly. Kdyby jste se m zeptal, co se stalo v roce 1996 nebo 2002 nevm, ve splv do tdn a msc neustlho kolotoe prce s lidmi, s materilem (ten se mus vyzkouet, nakoupit a zpracovat, co jsou sice ti slova, ale problematika sprvn volby na prv a tet pokus to je know-how a tlust kniha). A pak se ve mus tak prodat a to je ta nejvt sranda.
Ptal jste se na npad s pokraovnm vroby esk autodrhy...
To nebyl ani tak npad, jako rozhodnut. Firma MODEL v roce 2000 vyrbla eleznin modely H0, autodrhov favority a co se moc nev - pipravovali jsme vrobu model aut 1/43. Samozejm se jednalo o malosriovou vrobu, prakticky to byl zajmav doplnk k obchodn innosti a tak, jak u jsem asi uvedl, obdob zskvn konstruknch a technologickch zkuenost.
Ped vnoci 1999 m zavolali z Trhovch Svin a oznmili, e vroba autodrhy definitivn skonila. Nabzely se ti varianty: serotovat, prodat na vchod nebo pronajmout v R, nakonec se veden GAMA Group rozhodlo k pronjmu na pt rok a ml jsem asi plhodiny na rozmylenou (ovem ty informace nebyly a tak nov, u pl roku ped tm prosakovaly zprvy o omezen investic do hraksk vroby, o skonen tto vroby a pod.).
Zveejovn podrobnost njemn smlouvy a vech peripeti pevzet vroby je nad rmec tohoto rozhovoru, ovem zkladn mantinely byly a do roku 2005 nemnn: formy drhy se mohou generlkovat a vylepit, na formy na auta se vak shnout nesm, mus bt monost zachovn vroby v pvodn (nekonkurence schopn) podob. To byl tedy stop stav vhodn k mnoha mscm vah co s tm dl. Je nutn ci, e vroba vstikovac formy pro auto pedstavuje investici cca 0,5M a u dl drhy to je jet vce. Hodnota vrobnho souboru byla tedy relativn obrovsk, jinou zleitost je ale komern vyuit onch vlisk. Proto se muselo postupovat krok za krokem, od generlky forem pro drhu, pes pravy tvar a po konstrukci zcela novch vstikovacch forem, ale za pouit novch materil.
asto je slyet povzdech nad odlinm eenm roztee vodivch trolej. Mlokdo dnes v, e se jedn o pvodn nmeckou konstrukci firmy Stabo (West Germany), kter byla modifikovna u 74 a pak pevzata ji pro zcela novou drhu 90. Krom nevhod je i pr vhod zsadn je ovem jedno: je to dan realita a ji vzhledem k nutnosti zsobovat by mal, ale n trh nhradnmi dly, nem vbec smysl uvaovat o dal rekonstrukci (konstrukn je to samozejm mon a vrobn provediteln, ale zbyten, vvoj pjde jinm smrem).
Jeden z prvnch prototyp Favorita v tehdy uvaovan sriov podob.
Nemohu si odpustit posledn poznmku k tto otzce. Nejsem zastncem pstupu ve prodat, zniit, zapomenout ... a dovet. Je samozejm nutn vdt, co se d s tm kterm podnikem nebo vrobn technologi podniknout . Je to jako s volbou opravit star dm nebo postavit nov. Ppad od ppadu. Ale stejn jako by nebylo moc chytr zbourat Karltejn ( i kdy je to urit fajn pozemek), nebylo by rozumn serotovat destky vstikovacch forem oboj je nevratn stav. Piznvm, e to zpotku byla urit vzva, pak a posedlost, dnes je to troku vc o odhodln a o zskan jistot. FARO je tovrna v uvozovkch, m ale urit potencil pro zcela konkrtn objemy vroby a typy vrobk.
Kolik zamstanc tedy nyn Vae firma m a m vm se zabv?
Nyn 12, z toho ovem 5 nevrobnch. Vedle obchodn innosti (shop Stop and Go, dovoz AA a Spirit, velkoobchod) je to pedevm vvoj a konstrukce novch aut (dnes i ve 3D), s tm je spojena i grafick innost, provoz vlastn tiskrny a pomrn sloit a top secret aktivity v oblasti chemie (barvy, gumy), licch a formovacch hmot, galvanoplastiky a pouit rznch materil poslednch generac v nstrojsk vrob, ve s ohledem na malosriovou vrobu. Asi mlokdo v, e krom pneu, motor, traf, odpor a Ms pastork se ve vyrb v Plzni.
V zsad se jedn o klasick vrobn podnik, kde zkladem je ron vrobn pln, od toho je odvozen nkup materilu (tuny granultu a oceli) a nsleduje lisovn, kovoobrbn a vechny souvisejc prce na polotovarech, na podsestavch a nsledn monti. Je samozejm, e pesn brouen nebo svrtvn velkch celk zadvme odborn firm, ale jinak disponujeme vlastn nstrojrnou k vrob nebo dokonen i oprav forem .Tzn. klasika: soustruhy, frzky, hloubika, rzn lisy a destky ppravk nebo montnch stroj, uritou raritou je elektrohydraulickopneumatick vlcovac linka, tzv. vynlez zkzy, vechna pracovit jsou pokud mono digitalizovna, v plnu je obrbc CAD/CAM 3D centrum. Nkter stroje slou i pro komern ely, ale v zsad se brnme oteven druh smny , protoe je problm najt schopn lidi, se smyslem pro detail.
Podle naich pedchozch zkuenost nelze v R zadat modelskou vrobu njakmu dodavateli. Jakkoliv pokusy vdy skonily rozarovnm obou stran a plnmi bednami zmetk (mme ovem i drtiky vlisk, to co se nepovede i neprojde kontrolou, jde vtinou do melcu a do sbrnho dvora jako odpad).
Navc se ukzalo, e je opravdu nutn mnohalet zkuenost s provozem stroj a s vlastnostmi materil, ne ve zane fungovat. S trochou nadszky lze ci, e je vlastn jedno, jestli udlte za rok 5000 aut nebo 50000. Vt poet je jen jin logistick cvien (a jin nklady), ale organizace a technologick postupy jsou stejn.
Vrame se jet na mal okamik k Favoritu. Jakm zpsobem se nyn vyrb?
Dky laskavosti v.d. Smr Praha si 1x ron objednme nalisovn karoseri v potebnch barvch. Tato praxe trv tedy ji 14 rok a bez poten ochoty a pokraujcho pochopen veden drustva by asi favorit jako SRC nevznikl. Formu vyrobila firma Heller a i dky pelivmu zachzen ve Smru je stle pouiteln by se ji dvno zaplatila a mohla jt do rotu.
Na konci loskho roku jste na trh uvedli nov model Nrodn formuly NF 1400. Povte nm nco o tomto modelu? Kdo se podl na dodvn soustek? Jak dlouho trval vvoj, kdo a kde auto montuje?
V roce 2003 jsme odvrhli mylenku jen pokraovat ve vrob ex Gonio. Vznikl projekt IDEA FARO: esk zvodn auta na esk autodrze. Museli jsme se zorientovat v eskm motorsportu, kdo je kdo, jak to kdo mysl, kam se co ubr, jac jsou sponzoi a pedevm s km se d mluvit.
V tto fzi nm velmi pomohl pan Ji Kenek, zvodnk, konstruktr a promotr. Pokud chci stavt model, chci vidt pedlohu, potebuji si ji zmit, nafotit, osahat a pokud mono tak sednout za volant. Zmnil jsem ji Metalex. Okruhov zvodn je u ns spjato s dvjm masovm nasazen monopost MTX Formule koda. Po roce 2000 vak formulov zvodn skomralo a koln formule prost chybla. Proto nm byla sympatick snaha Jiho Kenka o oiven serilu zvod Nrodn formule a jeho konstrukce relativn jednoduch, ale pitom modern formule do jist mry pipomnala poin MTX. Ve startovnm poli NF meme nalzt jak veterny tak mlad kluky, kte za pijateln penze zskaj nezbytn zkuenosti ped dalm postupem do silnjch kategori.
Prv debaty o volb typu lze datovat k potku roku 2005. To ji bylo zejm, e bude mon koupit cel vrobn soubor pro eskou autodrhu a dal vroba a pedevm vvoj novch aut tak byl postaven na racionlnm zkladu. Souasn se konstruovalo est pomrn sloitch vstikovacch forem a cel konstrukce byla postavena na mylence max. vyuit (kombinovnm) vlisk pro dalch asi 20 typ aut. Jen vstikovac forma na pneumatiky umouje vrobu 4 nebo 8mi nebo 12ti nebo16ti typ pneu souasn. Podvozek umouje zmnu rozvoru v 10ti krocch a s rznmi prmry hnacch kol je mon rzn vysouvat achty pro magnety a vodtko. Jsou vmnn ramena-zvsy.
V roce 2007 byly vechny formy ped dokonenm a protoe NF 1400 FiKS 01 byla anoncovna nkolik rok, bylo povinnost ji tak realizovat. Vznikl tak ojedinl autodrhov model, kter se v souasnosti zd bti takka solitrem. Ovem v kontextu monopost pvodn formule koda a dalho, nejspnjho, typu MTX 1-03, kter pipravujeme (stejn jako Bohemii MX 1-11) m mal FiKS sv msto v ad. Vroba monopost skonila v Trhovch Svinech v r. 1998, doprodej pak do r.1999. Tak proto jsme jako prv SRC model FARO uvedli na trh formuli skoro po 10ti letech.
Panuje dost rozen nzor, e te budeme muset NF vyrbt do zaplacen- rozputn forem, do nekonena. Mohu vechny uklidnit, forma je ji zcela amortizovna a za njak as bude mon tato NF sbratelskm kouskem. Nebo jich jet udlme x tisc kdo v. Souvis to se zjmem trhu, s exportem a tak s pchodem novch model. Dal blud, kter jsem postehl Faro vlastn nevyrb, nechaj si to dlat u subdodavatel.
Copak to asi bude?
Motory dovme, Zn pastorky odstikuje Kovap, pneumatiky lisuje Gumrna Morava. Ve z naich forem. Vechny ostatn dly se vyrb v na tovrn v Plzni. Mont probh klasicky proudov v srich po 200 ks (objem pepravek, kapacita stol, rychlost polepu a pod.). Podvozky se montuj v srii 1000 ks, nsleduje polep podle konkrtn verze a svatba s karoseri.
Mont provdj vhradn nai zamstnanci, v. laku a polepu. Kad model m zajet pevod a po celkov monti auto projede nkolik kol na drze. Problematick auta se odkldaj a 1x za msc se dokonuj individuln mohou bt otepy na vliscch, vady materilu a pod. ve se me projevit na chodu pevodu, zvuku auta, na jzdnch vlastnostech. Ale samozejm, je to by malo-ale sriov vroba a protoe kad se me splst i pehldnout, mohou se objevit ojedinl problmy. Je rozdl, montujete-li si jedno auto doma a pro sebe nebo kdy muste smontovat 50 aut v njakm asovm rmci.
Zajmav ale mon je, e jsme u v roce 1998 opustili kolovou mzdu a ve se dl v asov mzd (by je norma znma a kontrolovna). Zmetkovitost rzem klesla takka k 0,2% k potu vrobk. Nam clem je vyrbt kvalitn a to bohuel nejde extrmn rychle. Jinak pln plat zkuenost z praxe automobilek: kad nov model znamen zpomalen a zastaven monte do doby vysvtlen postup a zskn urit jistoty.
Aplikujeme jednotn systm zen, princip samokontroly a pesn evidence prbhu vroby i monte. Dalm nezbytnm prvkem je monost zastupitelnosti, pouze pro lak a polep jsou specialist.
Podle odezvy model vak mly prvn modely urit problmy. Mete se k tomu prosm vyjdit?
Samozejm. NF se skld asi ze 40 dl. Definitivn vztahy mezi nimi (funkn, rozmrov) mete posoudit a v okamiku, kdy mte definitivn dly, vlisky a obrobky (ve ped tm jsou pouze nereprezentativn zkouky).
Nm se za prv nepodailo zahjit prodej ji na veletrhu v Praze a za druh to u u vypadalo, e to nepjde ani koncem roku 2007. Prv proto, e stle probhaly pravy skoro na vech formch definitivn vlisky tedy nebyly a nkter se upravovaly jet po monti prv srie (disky, vodtko, pneu, karoserie).
Mohlo se tedy stt, e u nkolika aut byly skpnut kabely, u nkterch vodtek mohly bt volnji uloen kartky, asi 100 ks P pneu trochu hzelo a pedevm byla o 0,05 vt dra v jednom zadnm disku. Tyto problmy se tedy tkaly podvozku a lze je asov vadit na pelom prosince 07 a ledna 08.
Vzhled prvch karoseri byl ovlivnn xylenem v edidle ten tam neml co dlat a obas naleptal povrch nebo byl pinou zmatovn. Kompatibilita vlisku a barvy se projev v okamiku, kdy je vlisek (kter je probarven barvivem, kter se chov jako plnidlo a zmn vlastnosti vchozho plastu) napaden barvou (ta me mt pokad jin inky zpsoben prv dodanm edidlem). Zkuebn srie z tzv. prodnho ABS snesly lakovn akrylovmi barvami s pslunm edidlem bez problm, probarven vlisky ji byly nevyzpytateln.
To co bylo opravdu do o bijc to jsem osobn rozlapal, nkter karoserie mi pipadly jet pouiteln, ale uznvm, e jsem u v letech a patn vidm. V zsad se prost prodalo ve, co bylo mon vyrobit a smontovat (krom stovek slo aut byly NF tak v setech, kter mly ped vnoci prioritu).
Kadou formu je nutn ron dokonit, vyletit a optimalizovat vtoky.
Jak jsem ji nkolikrt ekl ve je o zkuenostech, my jsme lakovali tisce elezninch model, stovky aut. Ale byly to jin hmoty a jin barvy. V souasnosti jsou pouvny a dostaten vyzkoueny definitivn barvy, popsan problmy na podvozcch by se tak ji nemly opakovat. Ale jen pro dokreslen situace: mte tisc vlisk disk a 500 m o 0,05 men dru, ale to prozatm nevte. Je to toti zpsobeno dodatench smrtnm vlisku, m na to vliv jeho umstn ve form, doba chladnut, mra nasycen barvivem ...a tak bych mohl pokraovat. J samozejm chpu vztek zkaznka, ktermu ulet kolo. Ok, omlouvm se. Ale vteik to sprav.
Vte, j tak sbrm SRC modely stylem auta, co m zajmaj. A vm, e pokud mi nco upadne, lze to nasadit, zajistit nebo zalepit. Ovem naprosto len jsem v okamiku, kdy auto vylet z drhy a nco se ulom, peraz. To jsou nevratn zmny, dost tko i pracn odstraniteln. Proto se sousteuji na odolnost vlisk, na sprvn dimenzovn a na pouit by draho polyamidu tam, kde hroz zlomen.
Souvis s tm tedy konstrukn pstup a tak pro mnoh nestraviteln een pevod s pevnmi loisky. Myslm si ale, e nikomu nic nebrn, aby si zkonstruoval a vyrbl vlastn SRC. A tak tvrdm, e dn, od 0 konstruovan a prvn model nen prost chyb nebo omyl.
Nemohu ale souhlasit s tm, e volba typu byla patn, e konstrukce je vadn a podobn blboly. My mme sv zkaznky moc rdi, ale nikoho ke koupi model FARO nenutme. A pokud m nkdo vhrady, a si koup model esk NF 1400 u konkurence, za 849,- a a si vybere nap. i jin barvy. Prakticky najednou jsme dali na trh tyi barvy, lze zvodit na tydrze. To jsou nesporn plusy.
Samozejm, e pro vrobce jsou smrodatn reklamace. NF bylo reklamovno 5 ks (1x lak, 2x motor, 2x kondk). Za vyizovn reklamac odpovd pan Schmiedov, u n lze toto slo jist ovit. Take poporodn bolesti byly, ale vichni to doufm peili. Kdo byl oprvnn nespokojen, ml obratem reklamovat.
Model NF 1400 m pln nov podvozek. Jak dal modely se budou na tomto podvozku stavt, pop. jak dal pravy podvozek dovoluje?
Podvozek nen pouze pro NF. Karoserie je v tomto ppade druhotn, voliteln. Formy pro podvozek umouj modifikaci a jsou v neposledn ad konstruovny tak pro karoserie ex Gonio (kme jim FARO Klasik).
Jsou k dispozici jin horn ramena, jin P nprava, jin zadn ramena. V kombinaci s disky (ve vrob je 5 novch forem) a se esti velikostmi pneu lze stavt asi 12 rozvor, rzn ky i rzn svtlosti podvozk.
Jako prv budou na tchto podvozkovch skupinch modely Tatra monopost, Tyrrell a spider MTX (zmrn nedefinuji pesn seln oznaen typu, to je zleitost oteven, nap. Tyrrell je mon dlat ve verzi 005 i 006 a je otzkou, co by bylo zajmavj). Dal auto bude zcela urit Ford GT 40 (prv start v LeMans). Pesto jsou vechny jmenovan modely na druh koleji.
Mnoz modeli ekaj stle na Felicii a Octavii, kter jsou k vidn na Vaich www strnkch. Pro se zatm nedostaly tyto vozy do vroby?
Tohle souvis s monmi spory se kodovkou. My mme souhlas pro vrobu Octavi Cup ovem ve verzi I. Tento model s pednm pohonem jezd, vypad dobe (podvozek je FWD, tedy i pro Felicii), ale vroba = formy pro zcela nov podvozek a sloitou karoserii.
Do vyeen situace na prvn rovni nem smysl vrobu zahajovat. Mluvme o malosriov vrob. V limitovanch srich (odlvan resin karoserie) je mon pr set ks vyrobit, ale dvme pednost karoserii z ABS. Dalm initelem je cena. Prodvali jsme jak Octavie WRC od SCX tak Fabie WRC od Scalextric a rozhodn to nebyly zajmav objemy, asi dky cen. Prost nekoupil si je kad, kdo by je chtl. Do vroby se tedy zatm felda s oktvkou nedostaly, ale to neznamen, e nebudou. Je zde i potencil v policejn verzi i v istm road proveden a samozejm zvodn verze vypadaj vborn.
Pejdme k RS 130. Dal hodn oekvan model. Nebojte se, e Vm premiru na drze pevezme njak zahranin firma? Jedna se peci jen o spn a hlavn zajmav model. D se v tuto chvli 100% ci, kdy a zda vbec se model pod znakou FARO objev na trhu?
Se stotictkou se ve zajmav story. Jak jsem u ekl, motal jsem se kolem nich v dobch jejich nejvt slvy. A to auto nejen znm do poslednho roubku, ale tak vm, jak jezd. Aby podklady a nsledn iluze byly dokonal, koupil jsem 130 RS v okruhov verzi (1:1).
Take auto je perfektn zdokumentovno. Ale j s n i jezdil, jen tak i po okruhu. A kdy jsem se kolikrt zpocen hrzou hrabal ven, tak jsem si usmyslel, e SRC model mus umt tohle zprostedkovat. Te V dotaz troku posunu jinam. Tak NF m formulov jzdn vlastnosti, mus se sprvn nastavit a mus se s n jezdit jako s formul 1:32 (a ne jako nap. s H0 Tycem nebo po namazanm dev). Sprvn sezen formule mus bt schopna jzdy bez svodidel, na vnitnch drahch. A to je. Pokud chce nkdo jezdit s formul smykem, no budi, ale je to kravina.
A jak dl? FARO nabdne asi 20 verz kodovek s rozvorem 2400 mm(1:1) a s motorem za zadn npravou (od 1000 B5 po 130 LR). Je to nov podvozek se stavitelnou P npravou (ne osou) a se tymi achtami pro magnety. U tohoto asi budeme pracovat i s dovenm resp. s kombinac magnet a doven. Mj nzor je, e magnet je legitimn nhraka aerodynamickch prvk u skutench aut (peneseno pro plastov hobby drhy). Pi umstn motoru dozadu se pochopiteln dostavuje petivost. A ta me mt mnoho podob mrn, vrazn, neoekvan a pedvdateln. Nae 130 RS bude pedvdateln vrazn petiv. Pokud nkdo jin vyrob nebo zbastl stotictku j tomu zabrnit nemohu.
Mme ped sebou podzimn veletrh a tam mus 130 RS jezdit. Samozejm bych byl rd, aby byla bezchybn a aby se podailo evokovat nejen vzhled, ale i jzdn styl. Kad posun k lepmu je provzen zvenm nklad a tedy i MOC. FARO ale nechce dlat jenom polystyrenov podvozkov desky s motorem uprosted a s kastl s dvma torzy pak na dal, interirov desce. Takov model by byl asi urit dv a mon by byl levn. Ale myslm si, e pro vt radost vech zastnnch je nezbytn to dlat zajmavj. To mte jako s dmou :-).
Ale vy jste se ptal na objeven se na trhu tedy 2008.
Zamme se tak na drhu. Ta Vae je jednou z hojn pouvanch. Poptvka je vak po dalch polomrech zatek a krajnicch. Uvaujete o vrob neho takovho?
Ano. Jsou hotov rmy forem a prvotn vkresov dokumentace. Dal polomr drhy umon postavit estidrhu nebo volit jin polomry a tvary (radius 650 mm, hel je 22,5). Podobn pipravena je tak vroba obrubnk a novch drk svodidel. Pro rychl dokonen vak nejsou investin prostedky a ty se mohou generovat vhradn z prodeje aut ta tedy maj absolutn prioritu.
V pedelch odpovdch jste v podstat zodpovdl, na co se mohou pznivci FARA v dohledn dob tit. Zeptm se jet na "reinkarnovane" modely Ligier, Lotus, Renault, GT 40, kter byly k vidn na Vaich akcch v loskm roce. Na em nyn zvis jejich vroba?
Nkter auta souvis s na snahou o rozumn vrnou vzhledovou shodu se skutenm autem. Je to problematika log tabkovch koncern, je to problematika pouvn ochrannch znmek a pod. Mme zpracovn prvn rozbor problematiky eskmi prvnky, ekme jet na vyjden EU, protoe tato zleitost je pln mt, vhruek a omyl, nechceme udlat chybu. Tyrrell je ale v tomto smru vyeen, GT 40 obdobn. V novm kabtu a s novmi koly se vrt pickup 1/28.
Mete v krtkosti shrnout, jakm smrem se tedy bude znaka FARO v nejblich letech ubrat a na koho se chce zamit?
- Postupn realizace projektu IDEA FARO.
- Pln servis uivatelm esk autodrhy a podpora plastovch drah.
- Nkladov rozumn snaha o prodej dalch set a tedy o rozen potu uivatel.
Zamen je tedy zjednoduen eeno dvoj:
Stle chceme nabzet levnou alternativu autodrhovho zvodn na irok drze (a ji to bude favorit, levn formule, zkladn verze modelu vyrbnho ve vt srii nebo jednoduch auta Klasik). Tedy i pro men dti.
Pro vechny zjemce o sl. zvodn auta (tedy primrn sbratel, ale to nen ve, je zde automobilov a petrochemick prmysl, muzea, rekl. agentury a pod) chceme kad rok pipravit min. jeden nov model a nkolik verz starch . Tedy hlavn pro vt dti a dospl.
Z mho pohledu vzne obecn propagace autodrhovch znaek. Jakm zpsobem se prezentuje Vae firma?
Mme vlastn program, kter je kombinac vyuit internetu, odbornch asopis a klasick inzerce. Plus ast na vstavch a veletrzch. Jakkoliv reklamn aktivita m velice patn itelnou zptnou vazbu, vyhodnocen spnosti nklad je pouhou teori. Obecn plat, e je stle nejinnj TV reklama, co je pro ns zatm utopie. Jednme ale s nkolika asopisy o trval reklam a probh rovn jednn s vydavatelem msnku RC Cars a Novinky MPM (bu sekce o SRC, nebo testy a bu obecn a open nebo jen FARO). K tm testm pokud vm, je te NF oficiln testovna v Praze, ale s jakm vsledkem, to nevm a sm jsem moc zvdav.
Pozitivn zkuenosti mme z provozovn naeho webu, kde stle roste nvtvnost a to je dle provzno s rstem obratu. Bezprostedn efekt m rovn inzerce (vkldan reklama) ve Svtu motor. Nevm z hlavy pesn objem finannch prostedk, ale znm nklady naich inzert a letk a prospekt. Za rok 2007 a 2008 jsme rozdali nebo distribuovali 100.000 letk, v celkem 625.000 nejrznjch vtisk novin a asopis byla nae reklama nebo logo.
Uvd se, e innost (osloven) u tohoto typu pedan informace je okolo 5%. To je tak
hrozn mlo, e to hrani s neefektivitou. Proto se chceme soustedit na nkolik stlch aktivit a lepch vsledk doshnout opakovnm. Uritm eenm by byla i existence SRC asopisu.
Podte njak vlastn akce pro veejnost?
Bohuel ne a v roce 2008 se to nezmn. Obas sice postavme 20m 4-drhu a zjem je vdy velk a to jak u dosplch tak kluk (4-15 let ) i holek (tak do 10ti, pak u se styd). Ovem pprava akce a klid zabr potebn as, bez propagace je ast spe nhodn. A pedevm nejsou lidi.
Pedevm z tohoto dvodu nememe tak postavit stlou drhu FARO pro veejnost by by to byla nejlep reklama. Ale: Modelovou situaci jsme zaili letos v kvtnu: akce byla propagovna v novinch i v radiu, do nkupnho centra pilo pes 20.000 lid, rozdali jsme 14.000 letk a trba na prodejn stoupla o 100 %. Destky dt si zajezdily a nkolik tatnk bylo poteno, e se esk autodrha vyrb. Ovem desetitisce dalch plzek vbec nepilo, nev nic ani o prodejn ani o autodrze. Nen to tedy marn snaha, ale nen efektivn a je pro ns pli nkladn.
Rozhodli jsme vak k postupnmu dobvn pozic a jednm z krok je tak umstn stojan FARO na prodejny MPM . Tyto prodejny maj dobr jmno, jsou pravideln navtvovny jak plastikovmi modeli, tak automodeli se vztahem k zvodm nebo k RC modelm. V tto komunit se pedvaj informace pomrn rychle a efektivn a je pedpoklad, e dlouhodob expozice znaky FARO v MPM povede k obnoven povdom o existenci autodrhy FARO .
Mnohem vce tak chceme propagovat spojen se znakou Europa Cup, kterou peci jenom pamatuje drtiv vtina majitel drh. Na serveru Novinky byla nyn anketa o nejznmj i nejoblbenj socialistickou hraku a z 56.000 respondent uvedlo 1.000 Europa Cup. Vyhrl monik.
Jak je podle Vs dvod, e dnen dti autodrhu skoro nebo vbec neznaj?
Tohle je a na sociologickou studii :-). J si myslm, e v R nen prozatm ve v plnm podku. My takka ve vem a dost pekotn dohnme vysplej zpadoevropsk sousedy. Nae hyper a supermarkety jsou oteveny skoro nonstop, kdo chce podn vydlat, nestihne to za 8 hodin, vtina byt je malch, stle funguje fenomn chalupstv a do hospod se chod chlastat, nic proti tomu. Dospl se dtem vnuj mn a asi he.
Mli bychom se dtem vnovat lpe a mli bychom mt vc asu i sami na sebe. Byty by mly bt vt (aby se drha nestavla jen na vnoce) jene co s panelky? Sobota a nedle by mly bt trveny jinak ne pobhnm po nkupnm centru a ivotn rove by se mla dostat za hranici nejistoty.
Tato naivn pedstava vychz z klub s autodrhami v Britnii, Nmecku i teba pizzeri ve panlsku, kde se chlapi troku napij, pokecaj a zazvod si. Auta pak odnesou dom a maj-li kluky, min. se ped informace, v optimlnm ppad se vzbud zjem. To je takov ta osvta vlastnm pkladem. Opt pouiji vraz modelov situace: to, co dokzali v esk Tebov to je pklad spojen pjemnho s uitenm. Je to ale tak o pevn vli, o schopnosti vzjemn komunikace a samozejm by to nelo bez mecen, co je takov hezk jmno pro lovka, kter vezme sv penze a hod je do placu v tomto ppad proto, aby pomohl kamardm. J Vs nechci njak moc chvlit, nkdy m pkn tvete :-), ale i Vy jste dokzal, e to jde a dokzal jste pedat informaci i dtem.
Jene: maj vbec dti chu si hrt s autodrhou? J si myslm,e na to nejde odpovdt. Podmnky nejsou optimln, produkt je nron na msto, nkdy i na penze. Nezjem (tzv. latentn zkaznk) nepouenho a nezasvcenho dtte se me zmnit v zjem a naden, me-li si zazvodit. To jsem zail na kadm veletrhu, kde od r. 1994 vystavujeme. Ale hlky to bych chtl byly asto okamit uzemnny (nemme penze, msto, blb se u, bla, bla, bla).
Jin situace byla, kdy s klukem el tta, kter autodrhu kdysi ml. J si z toho vyvozuji, e hlavn je oslovit a informovat dospl. Dalm podprahovm psobenm je apel na sl. zvodn auta. Je jist, e autodrha je pouhm druhem zbavy a povyovat ji na njak uml piedestal je hloupost. Na druh stran ono to jede, vr, ona je to kodovka, tatrovka to znm, to chci. A a pak me nastat sbratelsk efekt nebo vzdlvac poteba (knihy, asopisy, jak to vypadalo, kde to jelo). A tm lze opt na dti psobit.
J jsem model i sbratel a znm dal modele a sbratele. Ne vdy je tatnkv konek podporovn, ale pi troe dslednosti a ikovnosti se me z nevinn hobby stt skoro dal len rodiny.
Pesto tomu moc nevm, dti maj mnohem zajmavj a pstupnj monosti, jak trvit voln as. Musme krtnout sportovce, umlce, potaov nadence, pejskae, akvaristy a j nevm co vechno. Pak si vezmte populaci na menm mst, polovika jsou kluci, polovika hodn mal kluci. Zbude Vm 500 kolk a mete krtat dl sportovce atd. atd. Zstane Vm 50 teoreticky monch adept. A polovin u nkdy nkdo koupil vhodn autodrhu na baterky, za pl roku la do kontejneru a verdikt byl jasn: never more! A pak zkuste pijt a zvolat: kupte si FARO! No to by mohl udlat jen blzen.
Dkuji Vm za zajmav rozhovor nae povdn bychom mli njak zakonit. Co ci zvrem?
Ale musme skonit optimisticky a jako v pohdce. Mme dlouholetho zkaznka, pan doktor je nyn u v dchodu a vtinou o vkendu za nm chod vnuk. A jdou spolu na pdu a tam m dda postavenou autodrhu. Sundaj plachtu, rozsvt si, umejou drhu a zvod s favority, s ferrari a od letoka i s NF. A pan doktor klukovi vysvtluje co to je krouk, pro jezd favorit powerslidem a NF ne a e grip je adheze a podobn moudra (nkter pojmy si radji ovuje u m). Kad m sv auto a protoe je dda ze star koly: kdy se dojezd, sund se karoserie, vyfouk se svink a auto se ote a zaparkuje do krabiky. A protoe je pn z Moravy a tam jsou lid hodn slun, psal mi, e dkuje a e ho autodrha s vnukem moc sblila. Take i tudy vede cesta.
Zcela na zvr chtl bych Vm podkovat za prostor, kter jste mi poskytl i za V zjem o eskou autodrhu. Mon jsem dokzal nco vysvtlit, troku poodkrt historii firmy. Z vyenho je jasn, e jdeme svoj cestou, necpeme se tam, kam nepatme a dlme co umme. Mus bt ale zcela jasn eeno toto: FARO je vrobce plastov drhy pro hobby jedn a tto drze jsou pizpsobena auta, jejich konstrukce. Pro jakkoliv jin pouit mme sice pochopen, musme ale s smvem odmtnout snahy srovnvat nap. NF s jinm vrobkem pro profi zvodn na devnch drahch. Takov ambice jsme nikdy nemli a za 849,- K jim ani nelze dostt.
V tto cen je DPH a rabat pro obchodnka a dl u snad nemusm pokraovat. Prozatm jsem se zdrel reklamnch vst a samozejm, nemuste to zveejnit ale jsem pesvden, e prvn sriov vyrbn 1/32 model eskho zvodnho auta, NF 1400 FiKS 01 m nadprmrn odolnou konstrukci podvozku, dobr jzdn vlastnosti a vrn modelov zpracovn. J bych dokonce tvrdil - pomr vkon/cena: lep dvojka pro FARO.
Plastov drha FARO je levn a dostupn autodrom pro hobby zvody.
P.S.
Moje spe doplujc a zcela nevinn poznmka byla "uchopena" hodn volnm stylem, take musm reagovat, by strun.
Zmna a tedy v praxi pejdrovn vech forem pro dly drhy a nsledn prava povrchu byla prvnm uvaovanm krokem v roce 2000. Cena tchto zsah (na kterou by si ev. troufly jen nkter nstrojrny) byla zkalkulovna v irokm rozmez 3 a 5M (mimo jin i proto, e formy jsou samozejm kalen a dodaten zsahy jsou reijn nkladn (pomal, odjiskovn) a realizan rizikov (hroz pokozen formy, dochz ke kolizm s chladcmi kanly a s vyhazovac soustavou. Samozejm s takovou zmnou je spojena i vaha o pepracovn zpsobu spojovn dl, nutnost zmnit tvarovac ablony pro ohyb trolej, pestavt montn stroje pro zalisovn trolej atd.atd. V neposledn ad je nutno vyrobit formu pro nov pechodov dl. K takovm investicm pistupovat nebudeme. Teka.
A to nejhor, co jsem asi pronesl: "...vvoj pjde jinm smrem ". To opravdu pjde, pouze je nutn asi rozdlit vvoj drhy a vvoj aut. Je to (z hlediska asov osy) zlomek asu, pr rok zpt, kdy jsem ml v aut "mobil" v krabici, s kroucenm kabelem a s metrovou antnou. Idiot, kter by v roce 1992 tvrdil, e vvoj pjde od telefon sp smrem k "zbav", ten by asi dostal kapky :-), navigace v mobilu, no tohle... Je to vl, by ekli. Inu drha me doznat zmn, to je prost n nzor. e doznaj zmn auta, to je asi pedstavitelnj a v mch vahch je to spojeno i s tm na co se ptal p. Vch - co dti, kam smuje autodrha. J si sp myslm, e digitln finesy (ale nad rmec dnench digi systm - jde i o zvuk, jin "brzdy") ocen a budou v autech vyhledvat a poadovat pedevm dospl (clov skupina mnoha vrobc "hraek" jsou "dospl", senioi). Tady jde o mtko aut, jde o konstrukci modelu, mon primrn vzhledovou a maketovou (vnitn konstrukce) s tm, e v prv ad pjde o jizdn vlastnosti a a ve druh ad (a samozejm v profi kategorich) o maximln rychlost.
Kdy mluvm o vvoji, mon nemluvm o na firm a rozhodn nemluvm o ptch dvou letech ani se nesnam vzbuzovat iluze o njakm tajemstv. My pouze pedpokldme, e by bylo chybou nkladn "dohnt" zaveden firmy - a pak zstat stt s otevenou hubou, a se objev "nco novho". Firmy jako CCM, Exoto, BBR vznikly a profituj zjednoduen eeno jen proto, e zkaznkm pipad Bburago konfekn, mlo propracovan a tedy: nepin takov uspokojen, jako detailn model. A rozhodn se nechci vyjadovat k tomu, e FARO nen CCM, "to pece vidm, strae a ostikovae nemuste hlsit...". :-) | |
| |
|
|
dne June 25 2008 11:42:44
Dky Pepino za to, e jsi rozhovor s p. Kyselou udlal.
S Farem je to asi jako s fotbalovou reprezentac. Kad v pesn, kde je co patn a naprosto pesn v jak by to mlo bt, aby to bylo dobe.
Je to logick, vtina na Ites, nebo Goniu zanala a nikomu tak pokraovn tto tradice nen lhostejn.
I kdy jsem dky jedn ( rekreanmu ) na dev postupn Faro opustil a tuzemsk vozy mne moc nezajmaj, stejn as od asu Faro web projedu..... |
dne June 26 2008 06:49:39
Upadlo kolo? - vteik to sprav. To mn dostalo. Jinak jsem za uveejnn rozhovor rd. Dly Fara a starch zsob od Itesu a Gonia pouvm pro pestavbu hraek pod. Jist nejsem sm, na foru TH popisuji setkn s jednou pan v jej rodin to dlaj tak.
Dnes u nen Favorit levn auto pro dti. Sice nejlevnj zatm, asi o 130 korun, je, ale jzdn vlastnosti onh drach aut jsou pln jin. Tot plat o stavebnicch, ty jsou dokonce levnj a typ autje vce. |
dne June 26 2008 09:54:18
No povim Vm, byl to nejnronj lnk co jsem tu zatm etl. Musel jsem si ho v prci vytisknout a pekousat ho doma veer v posteli.
Pepino musim uznat, e to byl skvl npad vyspovdat nkoho zasvtcenho v tomto ppad z Faro. Fakt pkn lne se spoustou zajmavch aspekt, vysvtlen a v neposledn ad i poodhalen blzk budoucnosti firmy. Hlavn je vidt e firmu vedou lidi a ne managei (pipitoml paci kterm je jedno co vlastn vyrbj i prodvaj a kolikrt to ani sami nevd).
Peju jim do budoucna jen spch a zjem lid. |
dne June 26 2008 10:32:03
Dky za poun rozhovor. Nehodlm polemizovat s nktermi vroky a dlat tzv. zlou krev.
Take hodn zdaru - Faru.
To Ivan44 Auto jsi pouil v rozporu s elem pro kter bylo vyrobeno, tak se nediv. |
dne June 26 2008 11:01:44
Hezky rozhovor, akorat bych ho rozdelil na dve casti, at se lepe cte, a bude hned i vice clanku
Diky Pepino!
Jelikoz situaci ve vyrobe nastroju, lisovani, konstrukci atd. znam, tak nekomentuju. Naprosto ale chapu, ze se vse museli naucit sami, jinak jim to nikdo neudela. Klobouk dolu, jde to pomalu, ale casem to bude lepsi. Faro za 5 let asi nespozname |
dne June 26 2008 11:39:29
No nevm Vtku, ty dva milimetry by na plastu tak dlouho disk neudrely. A pokud se budu dit nvody z bratrskch USA, tak nikde nebylo vslovn napsno :" Nepouvejte na devn autodrze!". |
dne June 26 2008 11:53:25
Ivane, nejen v USA. Vymezenm zpsobu pouvn si pece vrobce kryje zda pi reklamaci! |
dne June 26 2008 14:06:41
Mitchi, slovo management sprvn esky znamen systm teoretickch a praktickch dicch znalost a innost, pp. veden - t.j. nemlo by se tedy v ppad pouit pojmenovn managera v dnm ppad jednat o jeho automatickou asociaci s pankem bez potebnch vdomost. To, e to tak nkdy reln je, je vtinou osobn problm vlastnka firmy (a u je jm stt nebo soukrom osoba). Bez kvalitnho managementu nevyvine, nevyrob a neprod (nebo patn) sebekvalitnj finln vrobek a naopak. Smi se s tm, e v ppad FARA vedou firmu nejen lid, ale souasn i managei - jednoznan to dokazuje existence firmy i v tak turbulentnm podnikatelskm prostedi, jak je v R. |
dne June 26 2008 14:23:33
S upadlmi koleky a uvolnnmi pevody jsem se setkal i u podstatn drach autek ne je Faro. Dkuji Pepinovi a panu Kyselovi za moc pkn lnek, kter nm pznivcm autodrh dal nakouknou trochu pod pokliku a mon i zmnit nkdy pli psnou kritiku na tuto znaku. Pan Kysela myslm pesn trefil pro je veobecn tak mal zjem o autodrhy. Kdy se porozhldnu po mch vrstevncch, tak snad kad druh kluk ml dv doma autodrhu. Mj syn je nyn z cel tdy jedin. Chtl bych pana Kyselu oslovit aby se tak nkdy pijel podvat na nae zvody a vidl naeho spolenho konka i z jinho pohledu. Peji hodn spch. |
dne June 26 2008 16:01:38
Ano, mli bychom vc hledat to, co ns spojuje, ne to, co ns rozdluje. |
dne June 26 2008 18:05:20
To Sutor: Nevm jestli si to sprvn vyetl, ale prv zen firmy jako je Faro je podle m v nejlepch managerskch rukch, protoe tihle managei - lidi, vd co dlaj a vc co si mohou dovolit a na co maj.
U jsem to psal Petrovi, m zkuenost je takov, e v na firm, kter m veden v Praze nev lev ruka absolutn nic o tom co dl ta prav. A jet jsem neslyel o nikom koho by za zvrzanou objednvku z veden vyhodili. Vdycky se vechno upravuje podle toho jak si to ti nahoe vymysleli. Njak monosti i hranice vroby je nevzruujou a dsn se div jakto, e to nejsme schopni vyrobit. Prost na zabit. |
dne June 26 2008 18:37:41
A pak e j furt vude odbhm od tmatu!
mon vm to vem uniklo, ale kdy se p. Kysela dotknul tma okolo trolej, na konci je vta ohledn monosti zmny roztee: " konstrukn je to samozejm mon a vrobn provediteln, ale zbyten, vvoj pjde jinm smrem"
Jako by zmna systmu byla neodvratn za dvemi. e by ve svt na rozdl od Plzn zaspali a pltvaj sly a zdroje na digitl? |
dne June 26 2008 20:08:40
To Mitch:
Ve svm prvnm pspvku jsi dal v podstat rovntko mezi pojmenovn manager a "pipitoml pak, kter nev atd.". Je to piblin tot jako v posledn dob oblben teze podnikatel = podvodnk a zlodj. V bnm ivot by se asi nemlo podobnm zpsobem generalizovat, vede to pak jen ke zjednoduujcm soudm typu za ve mou "oni"...
Ale pus to z hlavy, byla to poznmka jen na okraj a nen to zase tak dleit vc a hlavn - vdy bude existovat asto diametrln rozpor v nhledu na stejnou vc ze strany nap. zamstnance a zamstnavatele, kad z nich m k dispozici jin rozsah objektivnch poznatk. |
dne June 27 2008 08:24:44
To Sutor: A ani jednoho z nich vtinou nezajm nzor toho druhho. S tm souhlasm.
To PetrL: Vvoj pjde jinm smrem. To u se kdysi nakouslo na webu faro ale nic konkrtnho jsme z nich nevylmali. Jen snad e nepjde o digitalizaci kter oni sami absolutn nev a ani o jin (bezdrtov) zpsob ovldn. Moc jinho m u kolem drhy nenapad. Jedin snad a toho se bojim nejvc e vvoj firmy se zane ubrat ale pln jinm smrem. Natst maj jet na pr let o vvoj kolem autodrhy postarno. Me to bt je plcnut do vody a rozven spekulac i mlen a nebo skuten existuje njak TOP SECRET pln D na kter m jednou dojt. Otzkou je jestli je drha jen prostedek k dosaen potebnho kapitlu a zkuenost s vrobou a zenm firmy nebo je to jen njak blaf. |
dne June 27 2008 11:08:38
Osobn si myslm, e je to jenom manvr, jak elegantn vysvtlit, pro s tou rozte ji dvno nco neudlali.
Jakmile vrobci autodrh pipust absenci trolej, pijdou o to jedin specifick a stanou se obt vrobc RC aut. Bez milosti je pevlcuj, nebo pohlt a bude po legraci.
Vdy hybrid v podob autodrhovho auta, kter po vloen bateri a vyndn vodtka jezd jako RC je ji v prodeji. A proto troleje jen tak brzo nezmiz.
A si myslme o vrobcch autodrh cokoliv, urit umj alespo potat a pokud by byl tak zsadn obrat na spadnut, jak pe p. Kysela, tak na to urit zareaguj a nebudou utrcet za vvoj digitlu. Pokud se podvm co se dje na trhu, tak je to ale prav opak. SCX piluje ip a vodtko, Carrera udlala nov systm.................. |
dne June 27 2008 11:39:03
No ned mi abych si nerpnul.
Podvejte se na webu Faro na sekci motorismus. Myslte, e ty nlepky na vozech jsou zdarma? Propagace je potebn, ale nejsem si jist, jestli je toto to nej ... een. Ale je to navsost soukrom rozhodnut firmy a nm by po tom mohlo bt svm zpsobem houby. Jen bychom to mli mt na pamti a uslyme, e firma na to i ono okolo vroby nem.
Ale mon mm jen mlo informac a vidm to ze patn perspektivy. |
dne June 27 2008 11:57:17
Vtku a zrovna tohle si myslm, e Faro nedl patn, a nebo obrcen dl to takka stejn jako konkurence.
V tomu, e jestli nkdy chyb na rozvoj, urit to nebu tm, e se to utratilo za reklamu |
dne June 27 2008 12:32:05
J o nutnosti propagace naprosto nepochybuji. Ta poznmka byla ve smyslu efektivity a zvolenho zpsobu. I kdy vm, e mt logo sv firmy na zvodnm voze je i o pocitu.
Proto za mnohem lep povauji spoluprci s MPM a peji si aby vydrela. Ono to zaznlo velmi pesn. Mus oslovit lidi, kte jsou modeli a nemaj pln hluboko do kapsy. Pesnji - ceny je tolik nepekvap. A nabdnout jim nco, co dvrn znaj - tatrovku a kodovku. |
dne June 30 2008 13:52:11
Sice dlouh, ale vstin ivotopis firmy.
Konen si ti pochybovai uvdom o co vlastn jde, ne vyjede prvn vrobek.
J Faru fandm a peju jim, aby se podailly jejich plny. |
dne June 30 2008 17:58:33
Znm lidi (a nkter z nich velmi dobe a nejen v R), kter vroba model iv, kte si tm jen nepilepuj - nedotuj konka. A vichni potvrzuj jednu vc. Na to aby mohli "vyrobit" to co je osobn zajm a tak jak chtj, tak mus vyrobit to co zajm a koup "masa" zkaznk.
ili vsadit na jistotu aby si pak mohli udlat radost.
O tom, e se neorientuj jen na domc trh nen pochyb. |
| |
|
|
| Pro odesln je nutn bt pihlen.
| |
|
|
|
|
Zapomnli jste heslo? Zadejte o nov zde.
| |
|
|
|
07
Papr na domc drze
| |
|
|
| Pro zasln muste bt pihlen.
Dosud dn vzkazy.
| |
|
|
| Host: 13
dn len online
Registr. len klubu: 255
Neaktivovanch len: 0
Nejnovj len: Gobio
| |
|
|
|