|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Test NF 1400 (FARO Model s.r.o.) |
| |
|
Na test monopostu Národní formule NF 1400 z produkce Autodráhy FARO jsem se těil. Ne snad proto, e bych byl nostalgickým příznivcem českých autodráh ITES a GONIO (českou autodráhu jsem nikdy neměl), ale proto, e jsem dostal do rukou první kompletní výrobek českého výrobce autodráh. Také je mi sympatická Idea FARO, ve které hodlá výrobce uvádět na trh modely českých závodních automobilů, které ve své době něco znamenaly. A právě Národní formule NF 1400 je takovou první vlatovkou.
Národní formule NF 1400 je specifickou formulovou kategorií. Jedná se o tzv. kolní formuli, která vznikla v roce 1996 přejmenováním Formule koda na Národní formuli 1300, od roku 2001 na Národní formuli 1400, nebo maximální objem pouitých motorů se zvýil na 1,4 l. Pohonnou jednotkou této formule je výhradně motor koda, a to z typů 130L, 136L Favorit nebo Fabia 1,4 l s určeným rozsahem úprav. Vedle převodovky koda 130L (libovolné zpřevodování) lze pouít i jiné skříně (např. britskou převodovku Hewland). Chassis je tvořeno trubkovým rámem, který bývá doplňován zejména votinovými kompozitovými panely. Pouívá se libovolné pérování a tlumiče, pouívají se vak shodné třináctipalcové pneumatiky (např. Avon). Největí ířka vozu můe být 1850 mm, největí výka 1000 mm a minimální hmotnost bez jezdce a paliva 430 kg.
Testovaný model představuje skutečný vůz Jiřího Jupy FiKS 01, se kterým získal v sezóně 2001 celkové druhé místo. Monopost byl zkonstruován Antonínem Filípkem, Josefem Křenkem a Janem Schwartzem.
Popis modelu
Testovaný model v měřítku 1:32 je tvarově a rozměrově relativně věrný ve vztahu k předloze skutečného vozu. Snad s výjimkou nosu formule a příčného sklonu větrného títu cocpitu, které se oproti originálu na dostupných fotografiích, jeví mírně disproporční. Na obhajobu výrobce je nutné konstatovat, e monoposty se závod od závodu vyvíjely a vzorem pro podobu formule mohla být verze, její podoba mi není známa.
Karosérie je vyrobena z tzv. ABS plastu. Kvalitní rytí znázorňuje místa dělení jednotlivých plátů karosérie skutečného vozu. Karosérie je k chassis upevněna dvěma body. V oblasti převodovky se jedná o načepování karosérie na trn, který je součástí chassis, těsně za přední nápravou se nachází roubový spoj upevňující přední část karosérie do chassis. Toto řeení zajiuje relativně vysokou prunost karosérie a minimální přenos jejího zkrutu a vibrací do chassis.
Zcela unikátním přístupem výrobce je povrchová úprava formule, která mne jako sběratele příjemně překvapila. Podotýkám, e jsem pro test nepouil ádnou speciální edici, ale model ze standardního setu bez zvlátní povrchové úpravy. Pro lakování karosérie je pouit standardní dvouslokový polyuretanový lak bez jediné vady. Reklamy vak nejsou provedeny dnes rozířeným tampónovým tiskem, ale jsou zhotoveny jako skutečné samolepky z fólie o tlouce 30 mikronů. Loga na reklamách jsou přesná, s vynikajícím rozliením a reálnou barevností. Tento způsob pojednání reklamních nápisů je zcela autentický, nebo na skutečných vozech této formulové kategorie nejsou reklamní nápisy prováděny jinak. Reklamní samolepky je toti moné v průběhu sezóny kdykoliv vyměnit podle aktuálních sponzorů.
Chassis, závěsy kol, zadní spoiler, ochranný oblouk a výfuk jsou vyrobeny z polyamidu plněného skelnými vlákny. Sloení materiálu je dalím unikátem, se kterým jsem se u sériově vyráběných SRC modelů dosud nesetkal. Přínosem této technologie je vysoká prunost při nízké hmotnosti materiálu. Závodník tak nemusí mít strach, e při těké kolizi očee zrcátka, zadní spoiler, ochranný oblouk nebo výfuk své formule. Vechny drobné prvky jsou vylisovány velmi přesně bez neádoucích otřepů.
Vlastní chassis je vyrobeno jako variabilní a umoňuje nastavení a 9 různých moností rozvoru modelů. Pro ilustraci se jedná o rozsah rozvoru modelů v měřítku 1:32 o délce 75,6 a 90,6 mm co odpovídá rozvorům reálných vozů v rozsahu 2400 a 2900 mm. Výrobce tento systém nepochybně pouije i u dalích svých modelů. Variabilní chassis je vak pomůckou pro dráhové modeláře, kteří budou moci na toto chassis postavit jakoukoliv svou modelovou karosérii a uplatnit tak svůj tvůrčí potenciál, ani by se předtím sloitě věnovali stavbě vlastního chassis.
Chassis je osazeno motorem FARO super 20 000 ot./min. Kroutící moment motoru se mi nepodařilo zjistit. Motor typu Mabuchi (výrobce MOTRAXX Německo) je osazen uprostřed, rovnoběně s podélnou osou vozu. Převody jsou pouity standardní FARO, to znamená zinkový pastorek s 8 zuby a silonové talířové kolo s 30 zuby. Loiska jsou součástí chassis a jsou vylisována z polyamidu plněného skelnými vlákny. Zadní osa má průměr 3 mm, přední 2 mm. Výměna převodů není úplně jednoduchá, nebo vyaduje pouití speciálního přípravku FARO. Poté je monost instalace mosazného pastorku a rozvorového kola o libovolném převodovém poměru. Nepředpokládám vak, e by se mnoho modelářů do výměny převodových poměrů poutělo, protoe model je určen prioritně k pouití na domácí (hobby) plastové dráze. Pro tento účel pouití je ivotnost motoru, převodových poměrů a integrovaných loisek dostatečně dimenzována. Magnety, zajiující dostatečnou trakci modelu k dráze, jsou umístěny před motorem cca ve dvou pětinách délky rozvoru (blíe k přední ose). Absolutní novinkou je pouití dvou magnetů vedle sebe. Jejich vzájemná osová rozteč je 16 mm. Magnety jsou výkově stavitelné ve válcovitých achtách integrovaných do chassis. Tím je dána monost nastavení mechanického přítlaku a s tím související optimální trakce modelu. Vodítko je uchyceno roubovým spojem v přírubě v přední části chassis. Díky poměrně jednoduchému systému zámků je umoněna rychlá výměna kartáčků, které jsou ji v sériovém provedení mosazné.
Pneumatiky jsou na modely montovány ve dvou provedeních. Jednak se jedná o klasické slicky, atraktivnějí variantu vak představují tzv. mokré pneumatiky se vzorkem typu AVON. Zadní pneumatiky mají průměr 19,5 mm a ířku 9,5 mm, přední pneumatiky mají průměr 18,5 mm a ířku 8 mm. Směs pneumatik je nově vyvinuta firmou FARO. Pneumatiky jsou osazeny na discích z edého plastu s kvalitním rytím, které evokuje lité racing disky.
Test modelu
Test modelu byl proveden na autodráze SCALEXTRIC classic. Model Národní formule NF 1400 je sice prvoplánově určen k provozu na české autodráze FARO, jeho test na autodráze jiného výrobce vak prokázal jeho bezproblémový provoz na autodráze zcela jiné koncepce. Test byl proveden na mé standardní trati, na které testuji vechny zkouené modely. Charakter zkuební tratě byl spíe technický, vyadující dostatečný mechanický grip (záběr). Standardní zdroje Scalextric, napětí 13V. Pro porovnání byly testovány také dalí modely Carrera, Scalextric a SCX.
Nezanedbatelný je rozdíl mezi povrchy obou autodráh. Autodráha FARO má ideální hladký povrch. Autodráha SCALEXTRIC classic je ve srovnání s FAREM hrubá, těrková cesta. Zásadním rozdílem mezi autodráhami SCALEXTRIC classic a FARO je zejména ířka, rozteč dráek, ířka dráky a s tím související osová rozteč trolejí. Z výe uvedených důvodů bylo zapotřebí upravit vodítko, jeho tlouka byla sníena z 2 mm na 1,8 mm. Dále bylo nutné rozplést mosazné napájecí kartáčky, aby bylo zajitěno bezproblémové napájení modelu. Po těchto jednoduchých úpravách bylo zahájeno vlastní testování.
Nejprve bylo zapotřebí nastavit ideální intenzitu mechanického gripu za pomoci magnetů. Výrobce dodává model s magnety zasunutými ve spodní úrovni achet, to znamená s maximálním přítlakem. Zde můe dojít k nečekaným komplikacím. Vzhledem k vysokému přítlaku se model nemusí vůbec odlepit z místa nebo na spojích jednotlivých dílů můe zachytávat podvozkem. V této chvíli je zapotřebí, aby tatínek nebo ikovná maminka si s dětmi řádně prostudovali návod a nejlépe malým kříovým roubovákem upravili vzdálenost magnetů od vodivých trolejí. Jinak můe, zejména na starích autodráhách GONIO a ITES, dojít k nepříjemnému zklamání, nebo auta nepojedou tak, jak dovedou. Systém dvou zasouvacích magnetů je ve své podstatě vynikající. Na autodráze SCALEXTRIC jej vak není moné plně vyuít. Pro řádnou funkci tohoto systému na autodráze SCALEXTRIC by bylo zapotřebí, aby osová rozteč magnetů byla místo 16 mm o 5 mm méně. Abych to uzavřel, model Národní formule NF 1400 se mi nepodařilo na autodráze SCALEXTRIC classic ideálně nastavit. Tomu odpovídají i dosaené časy uvedené v tabulce.
Svou roli sehrál zejména technický charakter trati, který více vyhovoval těím modelům Scalextric s delími převody v poměru 1:3 a se irokými magnety zajiujícími homogenní přítlak v irokém spektru poloměrů zatáček. Naproti tomu Národní formule NF 1400 je konstruována prioritně pro jízdu na autodráze FARO. Vzhledem ke krátkým převodům v poměru 1:3,75 jsou pro ni ideální rychlé a méně technické tratě. Svou roli hraje i motor o 20 000 otáčkách, který vyaduje vytočení na plný plyn, následné brdění před zatáčkou a opět jízdu na plný plyn. Např. NF 1400 dokáe z plné rychlosti, při pouití brzdy, zastavit na 43 cm, kdeto Dallara od Scalextricu potřebuje celých 64 cm, čili o celou polovinu více!!! Naměřené časy jsou tedy orientační a nevypovídají o skutečné kvalitě modelu. Vzpomeňte na loňské problémy monopostů formule 1 Ferrari na pomalých tratích jako bylo Monte Carlo nebo Hungaroring, kdy na monoposty McLaren nestačily a přesto se staly mistry světa. Tím netvrdím e NF 1400 je české Ferrari, ale je to model, který má své nesporné kvality.
Příjemně mne překvapilo, kdy jsem magnety vysunul do horní úrovně a odzkouel jízdu bez přítlaku. Jízda bez magnetu je s Národní formulí NF 1400 opravdový záitek. Ačkoliv jsem si několikrát řekl, e končím, nebo se musím věnovat také něčemu jinému ne jen testování modelu, tak jsem se jetě několikrát za večer vrátil a jezdil znovu a znovu. Jedění s NF 1400 bez magnetu není jen o vylepování dosaených časů na jedno kolo a o rychlosti, ale předevím o pocitu z jízdy umocněném i povedenou směsí pneumatik. Zatáčky lze projídět řízeným smykem a vyuívat tak vrozenou přetáčivost vozu danou umístěním motoru uprostřed a zadním náhonem. Kdo si myslí, e formule musí sedět na dráze jako přiitá, tak se mýlí. Vdy i legendární Gilles Villeneuve dokázal jezdit se svým Ferrari smykem i v éře slavných Wing Cars. A přesně tohle NF 1400 od FARA umí.
Tuhle formulku je také moné mírně dováit ve pičce nosu monopostu několika gramy olova, čím se dosáhne lepí stability při vjezdu do zatáček. V karosérii je pro tuto úpravu dostatečné mnoství místa. Ale to u je jiná kapitola týkající se zejména tuningu a o tom a někdy přítě.
Závěr testu
Národní formule NF 1400 od FARA je model určený prioritně na českou autodráhu FARO/GONIO/ITES. Po rozpletení kartáčků a mírném zbrouení vodítka byl proveden bezproblémový test na autodráze SCALEXTRIC classic. Auto se ani jednou nezastavilo z důvodu vady napájení. Za celou dobu testu (cca 2000 odjetých kol) jsem nezaznamenal jediný mechanický problém.
Ačkoliv se jedná o první komplexně vyráběný model firmou MODEL FARO, kvalita odpovídá evropskému standardu a povrchová úprava neurazí ani sběratele. Model je prakticky nezničitelný a svou tvarovou jednoduchostí je přímo předurčen k dětským soubojům na autodráze bez obav, e při častých nehodách dojde k pokození zrcátek, spoilerů, ochranného oblouku,
Současně s tím se děti naučí techniku jízdy a principy nastavení tohoto malého závodního auta. V neposlední řadě je zde jetě jedna výhoda pro rodiče, kteří první stroje svým malým závodníkům sponzorují model Národní formule NF 1400 je cca o třetinu levnějí ne modely renomovaných značek jako Scalextric, FLY, Spirit, Auto Art nebo Slot.It..
Pro časopis RC-CARS napsal:
LS | |
| |
|
|
dne October 31 2008 15:41:16
Pěkné, koda, e se za ten skoro rok, co je NF v prodeji nenael nikdo z mnoha skalních příznivců Ites/Faro, který by se o něco podobného pokusil. Alespoň by se dalo posoudit, jaký je rozdíl, kdy je model na domácí dráze. |
dne October 31 2008 16:47:23
Napsal bych toté co Petr L. , plně s ním souhlasím |
dne October 31 2008 20:08:49
Jsem rád, e LS tuto recenzi udělal a dávám za 1. Na Petrovu otázku odpovím jednodue. Protoe ádní skalní příznivci neexistují, jsou jen fikce. Jediný, kterého znám, je Pecan Nedávno jsem nabízel uspořádání ITES CUPU u nás v HK a kdo se ozval? Opět nikdo.
Ale abych se vrátil k NF. Mám ji, jednou jsem ji zkusil na FARo dráze a od té doby je jen v mé "nostalgické" sbírce a jezdit nebude. Nakonec jsem asi i rád, e jde FARO touto cestou a e tak mohu mít za celkem přijatelný peníz "něco jiného" ve vitrínce. |
dne October 31 2008 23:56:52
Moc pěkná recenze.Hlavu mi zamotala část,kde se píe o převodech.Do teď jsem si myslel,e na technické a tedy pomalé tratě je výhodnějí krátký převod.Na rychlé zase dlouhý.Mue mi vtom někdo udělat jasno,a neumřu blbej?
Jinak za článek děkuji,těím se na dalí a dávám za 1. |
dne November 01 2008 11:47:44
Jenom taková maličkost k tej brzdnej dráze - při pouití magnetů je údaj uvedný v recenzi docela zavádějící. Ten bych asi uváděl jen při jízdě bez magnetů. A i to není zcela směrodatné, protoe i "stejné" motory brzdí ne zcela totoně.
koda jen, e kdy u srovnání s Dallarou, tak ne dosaeným časem na stejné dráze. |
dne November 01 2008 20:10:16
Omylem jsem nevlozil tabulku s dosazenymi casy na draze, omlouvam se a vlozim co nejdrive. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
122
Setkání Liboovice
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 16
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|