AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 24 2024 19:02:07 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Test TATRA T602 Tatraplan-Sport (MODEL – FARO s.r.o., Plzeň, Czech Republic)
 
Popis skutečného sportovního vozu TATRA T602 Tatraplan-Sport

Tatraplán Sport zahájil tradici úspěšných československých sportovních vozů v poválečném období. Je kuriózní, že rozhodnutí o stavbě vozu bylo učiněno koncem roku 1948, tedy již po komunistickém převratu v únoru téhož roku. Toto rozhodnutí nebylo samoúčelné, nebo závodní vůz byl zkonstruován s cílem vytvořit pojízdnou laboratoř pro testování sériových dílů tehdy vyráběného, populárního automobilu Tatraplán a dalších uvažovaných vozů Tatra.



Konstrukce vozu byla poměrně jednoduchá. Jeho základem byl jednoduchý, prostorový, trubkový rám. Do něj byly implementovány hlavní konstrukční skupiny sériového Tatraplánu. Vůz byl vybaven motorem, převodovkou a oběma nápravami sériového provedení. V té době byla zvolena revoluční koncepce umístění motoru uprostřed před zadní nápravou. Vůz dostal dvoumístnou aerodynamickou karosérii se zakrytými koly. Byly použity sériové plechové disky se standardními pneumatikami.







Čtyřválcový vzduchem chlazený motor byl oproti sériovému vozu otočen o 1800. Jednalo se o plochý čtyřválec – flatt four, později nahrazeným motorem V8. Motor s rozvodem OHV měl zdvihový objem 1952 cm3 a při 4800 ot/min. dával maximální výkon 84 koní. Byl chlazen ventilátorem umístěný axiálně nad motorem. Motor byl osazen čtyřmi spádovými karburátory Solex, každý válec měl vlastní výfuk s tlumičem. Bylo použito zapalování PAL Magneton a čtyřstupňová převodovka. Vůz dosahoval maximální rychlosti 180 km/hod.

Sportovní premiéru si odbyl při mezinárodním závodě o Cenu města Brna, který se jel v roce 1949 jako předehra k Velké ceně Československa. Bruno Sojka dojel na druhém místě, ve své třídě však zvítězil průměrnou rychlostí 109 km/hod. Odpoledne startoval i ve Velké ceně Československa. Mezi monoposty věhlasných značek Ferrari, Maserati, Talbot, Gordini, s motory po objemu 4,5 l bez kompresoru a 1,5 l s kompresorem, o výkonu až 340 koní, dojel na velmi pěkném 9. místě. Vozy Tatraplán Sport získaly v první polovině 50. let 20. století celou řadu úspěchů a byly předchůdci dalších vynikajících sportovních vozů jakými byly monoposty Tatra 607 nebo posléze cestovní vozy Tatra 603.

Vůz Bruna Sojky # 22 z Velké ceny Československa 1949, se stal předlohou pro dnešní test.







Popis modelu TATRA T602 Tatraplan-Sport

Testovaný model v měřítku 1:32 je tvarově a rozměrově velice věrný ve vztahu k předloze skutečného vozu. Předně však je nutné uvést, že se jedná zejména o sběratelský model vyráběný v malosériové produkci o maximálním počtu 50, 200 a 300 číslovaných kusů modelů od každého skutečného automobilu. Typy se od sebe neliší pouze povrchovou úpravou, ale také rozdílnými tvary karosérií.

Vůz #22 byl prvý vyrobený, s jedním airboxem. Později byl motorový kryt upraven pro dva airboxy (a byl odstraněn úplav hlavy jezdce). Tuto verzi představují např. modely # 1 a # 2 z 12hrs Brno 1950. V závěru sportovní kariéry byl jeden z vozů osazen motorem V8 z vozu T603 (vzduchem chlazený, podpora ejektory). Také tuto verzi FARO nabízí v několika provedeních, na fotografii je vůz startující na okruhu Ecce Homo. Podle sdělení výrobce se nejedná o úpravy odlitků, ale byly vyrobeny tři odlišné mastery, tři odlišná těla jezdců a šest hlav dle charakteristické podoby jednotlivých pilotů. některé modely jsou zachyceny na fotografiích, další je možné spatřit na webových stránkách výrobce http://faro-src.com/gallery/tatraplan-sport-t-602.html.







Karosérie je vyrobena jako masivní, rezinový odlitek s celou řadou precizních doplňků. Kvalitní, jemné rytí znázorňuje místa dělení jednotlivých plátů karosérie skutečného vozu. Rezinový odlitek karosérie je mimořádně kvalitní a je opatřen dvěma vrstvami akrylového laku v autentickém odstínu slonová kost a třetí, závěrečnou vrstvou bezbarvého akrylového laku. Kamuflហje provedena nikoliv tampónovým tiskem, ale termotransferovými samolepkami o síle 30 mikronů nalepenými permanentním lepidlem. Ostrost tisku je příkladná. Jedinou vadou je skutečnost, že spodní nalepené pásy překrývají jinak vynikající znázornění styku panelů karosérie.

Model je doplněn celou řadou drobných detailů, jako jsou přední reflektory, zadní světla, loga automobilky Tatra, přední listová nápravy skrytá pod karosérií, air box, kovové koncovky výfuku, větrný štítek pilota, pětipaprskové výztuhy volantu, řadící páka, žebra chladiče nebo ejektory. Samostatnou kapitolou je figurka pilota Bruna Sojky s knírem, v dobové kombinéze a kukle, s perfektně provedenými brýlemi.







Karosérie je k chassis upevněna dvěma body – polyamidovými sloupky odlitými s karosérií. Do těchto sloupků je přišroubováno chassis dvěma šrouby. Výhodou lisovaného, polyamidového sloupku, oproti odlitku z polyuretanu je to, že v polyamidu nelze "strhnout" závit. Chassis je provedeno, obdobně jako u předchozích modelů FARA, z houževnatého polyamidu plněného skelnými vlákny. Nyní je však pružnější, což přináší lepší jízdní vlastnosti modelu.

Chassis je osazeno motorem FARO super 20 000 ot./min. Motor typu Mabuchi (výrobce MOTRAXX – Německo) je osazen před zadní nápravou, rovnoběžně s podélnou osou vozu. Jsou použity standardní převody FARO, to znamená zinkový pastorek s 8 zuby a silonové talířové kolo s 30 zuby. Ložiska jsou součástí chassis a jsou vylisována z polyamidu plněného skelnými vlákny. Zadní osa má průměr 3 mm, přední 2 mm. Výměna převodů není úplně jednoduchá, nebo vyžaduje použití speciálního přípravku FARO. Poté je možnost instalace mosazného pastorku a rozvorového kola o libovolném převodovém poměru. Nepředpokládám však, že by se mnoho modelářů do výměny převodových poměrů pouštělo, protože model je určen prioritně pro sběratele. Pro tento účel použití je životnost motoru, převodových poměrů a integrovaných ložisek dostatečně dimenzována.








Magnety, zajišující dostatečnou trakci modelu k dráze, jsou umístěny před motorem cca ve dvou pětinách délky rozvoru (blíže k přední ose). Tak jako u předchozích je použita vedle sebe dvojice kulatých FeNdB magnetů o průměru 5x3 mm. Jejich vzájemná osová rozteč je 16 mm. Magnety jsou výškově stavitelné ve válcovitých šachtách integrovaných do chassis. Tím je dána možnost nastavení mechanického přítlaku a s tím související optimální trakce modelu. Vodítko je uchyceno šroubovým spojem v přírubě v přední části chassis. Díky poměrně jednoduchému systému zámků je umožněna rychlá výměna kartáčků, které jsou již v sériovém provedení mosazné.

Byly použity pneumatiky FARO Klasik 22/16x6,5 s vnitřní drážkou. Tak jako u jiných výrobců dochází k miniaturní deformaci běhounu (konkávní výdu). Tato nepatrná vada na kráse se buď časem ojede nebo je možné ji obrousit na vhodném zařízení. Byly použity „plechové“ disky kol FARO.







Rozměry modelu:
- délka: 127 mm
- šířka: 52 mm
- výška: 41 mm

Hmotnost modelu je 76 gramů.

Sportovní vůz TATRA T602 Tatraplan-Sport od FARA je model určený prioritně pro sběratele. Po rozpletení kartáčků byl proveden bezproblémový test na autodráze SCALEXTRIC classic. Jízdní vlastnosti jsou předvídatelné a jízda jako taková je velmi zábavná. Po snížení přítlaku je možné projíždět zatáčky efektním power slidem, prostě každý si s Tatraplánem přijde na své.







Dobrých modelů se dnes na světě dělá celá řada. Výjimečných však není mnoho. A právě mezi ty se nebojím Tatraplán zařadit. Jedná se o model z malosériové produkce s vynikajícím detailním zpracování karosérie. Konstruktérovi formy modelu se navíc podařilo vytvořit stylové křivky karosérie, které přesně vyjadřují charakter automobilových karosérií z poloviny 20. století.

Model Tatraplánu pokračuje v mapování historie československých sportovních vozů a monopostů ze 40. a 50. let 20. století, které vznikaly a závodily za železnou oponou. O jejich skutečných sportovních výkonech se však motoristický svět nikdy nedozvěděl z důvodu nepropustné hranice mezi východem a západem.











Mezi fotografie jsem pro porovnání zařadil také starší, kvalitní modely FARA, Tatry 607-1 a 607-2, na které Tatraplán přímo navazuje.

Článek napsal:
LS
Komentáře
Jan dne January 03 2013 13:54:59
I když jsem už dávno pročítal články o závodních Tatrách, rád jsem si znovu početl o úspěchu českých(československých) konstruktérech a závodnících smiley
Modely se mi také líbí, ale.........musel jsem skončit smiley
KR Desing dne January 03 2013 20:05:35
pekny to model smiley
JK dne January 07 2013 10:26:46
Jako vždy - dokonalá recenze se stejně dokonalou fotodokumentací.

Konečně se na stránkách Fara objevily i letáky nabízející i dodávku v provedení Museum Collection, bohužel zatím bez ceny. Otázkou je, zda jsou modely ještě reálně k dodání s ohledem na současný stav firmy. Doufejme, že probíhající konkurs nevymaže ze světa jednu z nejstarších českých firem zabývajících se autorskou autodráhou.
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

1 1 100% [3 Hlasů]
2 2 0% [0]
3 3 0% [0]
4 4 0% [0]
5 5 0% [0]
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
146
146
Setkání Libošovice
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 23
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio