|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Test TATRA T602 Tatraplan-Sport (MODEL FARO s.r.o., Plzeň, Czech Republic) |
| |
| Popis skutečného sportovního vozu TATRA T602 Tatraplan-Sport
Tatraplán Sport zahájil tradici úspěných československých sportovních vozů v poválečném období. Je kuriózní, e rozhodnutí o stavbě vozu bylo učiněno koncem roku 1948, tedy ji po komunistickém převratu v únoru tého roku. Toto rozhodnutí nebylo samoúčelné, nebo závodní vůz byl zkonstruován s cílem vytvořit pojízdnou laboratoř pro testování sériových dílů tehdy vyráběného, populárního automobilu Tatraplán a dalích uvaovaných vozů Tatra.
Konstrukce vozu byla poměrně jednoduchá. Jeho základem byl jednoduchý, prostorový, trubkový rám. Do něj byly implementovány hlavní konstrukční skupiny sériového Tatraplánu. Vůz byl vybaven motorem, převodovkou a oběma nápravami sériového provedení. V té době byla zvolena revoluční koncepce umístění motoru uprostřed před zadní nápravou. Vůz dostal dvoumístnou aerodynamickou karosérii se zakrytými koly. Byly pouity sériové plechové disky se standardními pneumatikami.
Čtyřválcový vzduchem chlazený motor byl oproti sériovému vozu otočen o 1800. Jednalo se o plochý čtyřválec flatt four, později nahrazeným motorem V8. Motor s rozvodem OHV měl zdvihový objem 1952 cm3 a při 4800 ot/min. dával maximální výkon 84 koní. Byl chlazen ventilátorem umístěný axiálně nad motorem. Motor byl osazen čtyřmi spádovými karburátory Solex, kadý válec měl vlastní výfuk s tlumičem. Bylo pouito zapalování PAL Magneton a čtyřstupňová převodovka. Vůz dosahoval maximální rychlosti 180 km/hod.
Sportovní premiéru si odbyl při mezinárodním závodě o Cenu města Brna, který se jel v roce 1949 jako předehra k Velké ceně Československa. Bruno Sojka dojel na druhém místě, ve své třídě vak zvítězil průměrnou rychlostí 109 km/hod. Odpoledne startoval i ve Velké ceně Československa. Mezi monoposty věhlasných značek Ferrari, Maserati, Talbot, Gordini, s motory po objemu 4,5 l bez kompresoru a 1,5 l s kompresorem, o výkonu a 340 koní, dojel na velmi pěkném 9. místě. Vozy Tatraplán Sport získaly v první polovině 50. let 20. století celou řadu úspěchů a byly předchůdci dalích vynikajících sportovních vozů jakými byly monoposty Tatra 607 nebo posléze cestovní vozy Tatra 603.
Vůz Bruna Sojky # 22 z Velké ceny Československa 1949, se stal předlohou pro dnení test.
Popis modelu TATRA T602 Tatraplan-Sport
Testovaný model v měřítku 1:32 je tvarově a rozměrově velice věrný ve vztahu k předloze skutečného vozu. Předně vak je nutné uvést, e se jedná zejména o sběratelský model vyráběný v malosériové produkci o maximálním počtu 50, 200 a 300 číslovaných kusů modelů od kadého skutečného automobilu. Typy se od sebe nelií pouze povrchovou úpravou, ale také rozdílnými tvary karosérií.
Vůz #22 byl prvý vyrobený, s jedním airboxem. Později byl motorový kryt upraven pro dva airboxy (a byl odstraněn úplav hlavy jezdce). Tuto verzi představují např. modely # 1 a # 2 z 12hrs Brno 1950. V závěru sportovní kariéry byl jeden z vozů osazen motorem V8 z vozu T603 (vzduchem chlazený, podpora ejektory). Také tuto verzi FARO nabízí v několika provedeních, na fotografii je vůz startující na okruhu Ecce Homo. Podle sdělení výrobce se nejedná o úpravy odlitků, ale byly vyrobeny tři odliné mastery, tři odliná těla jezdců a est hlav dle charakteristické podoby jednotlivých pilotů. některé modely jsou zachyceny na fotografiích, dalí je moné spatřit na webových stránkách výrobce http://faro-src.com/gallery/tatraplan-sport-t-602.html.
Karosérie je vyrobena jako masivní, rezinový odlitek s celou řadou precizních doplňků. Kvalitní, jemné rytí znázorňuje místa dělení jednotlivých plátů karosérie skutečného vozu. Rezinový odlitek karosérie je mimořádně kvalitní a je opatřen dvěma vrstvami akrylového laku v autentickém odstínu slonová kost a třetí, závěrečnou vrstvou bezbarvého akrylového laku. Kamuflá je provedena nikoliv tampónovým tiskem, ale termotransferovými samolepkami o síle 30 mikronů nalepenými permanentním lepidlem. Ostrost tisku je příkladná. Jedinou vadou je skutečnost, e spodní nalepené pásy překrývají jinak vynikající znázornění styku panelů karosérie.
Model je doplněn celou řadou drobných detailů, jako jsou přední reflektory, zadní světla, loga automobilky Tatra, přední listová nápravy skrytá pod karosérií, air box, kovové koncovky výfuku, větrný títek pilota, pětipaprskové výztuhy volantu, řadící páka, ebra chladiče nebo ejektory. Samostatnou kapitolou je figurka pilota Bruna Sojky s knírem, v dobové kombinéze a kukle, s perfektně provedenými brýlemi.
Karosérie je k chassis upevněna dvěma body polyamidovými sloupky odlitými s karosérií. Do těchto sloupků je přiroubováno chassis dvěma rouby. Výhodou lisovaného, polyamidového sloupku, oproti odlitku z polyuretanu je to, e v polyamidu nelze "strhnout" závit. Chassis je provedeno, obdobně jako u předchozích modelů FARA, z houevnatého polyamidu plněného skelnými vlákny. Nyní je vak prunějí, co přináí lepí jízdní vlastnosti modelu.
Chassis je osazeno motorem FARO super 20 000 ot./min. Motor typu Mabuchi (výrobce MOTRAXX Německo) je osazen před zadní nápravou, rovnoběně s podélnou osou vozu. Jsou pouity standardní převody FARO, to znamená zinkový pastorek s 8 zuby a silonové talířové kolo s 30 zuby. Loiska jsou součástí chassis a jsou vylisována z polyamidu plněného skelnými vlákny. Zadní osa má průměr 3 mm, přední 2 mm. Výměna převodů není úplně jednoduchá, nebo vyaduje pouití speciálního přípravku FARO. Poté je monost instalace mosazného pastorku a rozvorového kola o libovolném převodovém poměru. Nepředpokládám vak, e by se mnoho modelářů do výměny převodových poměrů poutělo, protoe model je určen prioritně pro sběratele. Pro tento účel pouití je ivotnost motoru, převodových poměrů a integrovaných loisek dostatečně dimenzována.
Magnety, zajiující dostatečnou trakci modelu k dráze, jsou umístěny před motorem cca ve dvou pětinách délky rozvoru (blíe k přední ose). Tak jako u předchozích je pouita vedle sebe dvojice kulatých FeNdB magnetů o průměru 5x3 mm. Jejich vzájemná osová rozteč je 16 mm. Magnety jsou výkově stavitelné ve válcovitých achtách integrovaných do chassis. Tím je dána monost nastavení mechanického přítlaku a s tím související optimální trakce modelu. Vodítko je uchyceno roubovým spojem v přírubě v přední části chassis. Díky poměrně jednoduchému systému zámků je umoněna rychlá výměna kartáčků, které jsou ji v sériovém provedení mosazné.
Byly pouity pneumatiky FARO Klasik 22/16x6,5 s vnitřní drákou. Tak jako u jiných výrobců dochází k miniaturní deformaci běhounu (konkávní výdu). Tato nepatrná vada na kráse se buď časem ojede nebo je moné ji obrousit na vhodném zařízení. Byly pouity plechové disky kol FARO.
Rozměry modelu:
- délka: 127 mm
- ířka: 52 mm
- výka: 41 mm
Hmotnost modelu je 76 gramů.
Sportovní vůz TATRA T602 Tatraplan-Sport od FARA je model určený prioritně pro sběratele. Po rozpletení kartáčků byl proveden bezproblémový test na autodráze SCALEXTRIC classic. Jízdní vlastnosti jsou předvídatelné a jízda jako taková je velmi zábavná. Po sníení přítlaku je moné projídět zatáčky efektním power slidem, prostě kadý si s Tatraplánem přijde na své.
Dobrých modelů se dnes na světě dělá celá řada. Výjimečných vak není mnoho. A právě mezi ty se nebojím Tatraplán zařadit. Jedná se o model z malosériové produkce s vynikajícím detailním zpracování karosérie. Konstruktérovi formy modelu se navíc podařilo vytvořit stylové křivky karosérie, které přesně vyjadřují charakter automobilových karosérií z poloviny 20. století.
Model Tatraplánu pokračuje v mapování historie československých sportovních vozů a monopostů ze 40. a 50. let 20. století, které vznikaly a závodily za eleznou oponou. O jejich skutečných sportovních výkonech se vak motoristický svět nikdy nedozvěděl z důvodu nepropustné hranice mezi východem a západem.
Mezi fotografie jsem pro porovnání zařadil také starí, kvalitní modely FARA, Tatry 607-1 a 607-2, na které Tatraplán přímo navazuje.
Článek napsal:
LS | |
| |
|
|
dne January 03 2013 13:54:59
I kdy jsem u dávno pročítal články o závodních Tatrách, rád jsem si znovu početl o úspěchu českých(československých) konstruktérech a závodnících
Modely se mi také líbí, ale.........musel jsem skončit |
dne January 03 2013 20:05:35
pekny to model |
dne January 07 2013 10:26:46
Jako vdy - dokonalá recenze se stejně dokonalou fotodokumentací.
Konečně se na stránkách Fara objevily i letáky nabízející i dodávku v provedení Museum Collection, bohuel zatím bez ceny. Otázkou je, zda jsou modely jetě reálně k dodání s ohledem na současný stav firmy. Doufejme, e probíhající konkurs nevymae ze světa jednu z nejstarích českých firem zabývajících se autorskou autodráhou. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
09
Pohár SCALEXTRIC 4. závod
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 23
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|