|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Aston Martin DBR9 Black Arrow |
| |
| Úvod
Kdy se na diskusních fórech objevila zmínka, e nově vzniklá panělská firma Black Arrow připravuje model Aston Martinu DBR9 a ve spolupráci s Aston Martinem, neodolal jsem a v rámci předobjednávky jsem si model předplatil. Tady je nutné říct, e firma neplánuje klasickou distribuci přes sí prodejců, ale pouze přímý prodej. Díky tomu má firma jak přehled o svých zákazních, tak přímou zpětnou vazbu a v neposlední řadě se část koncové ceny nerozpustí v distribuci, ale je vyuita pro kvalitní osazení modelu. Samozřejmě, e jsem měl obavy jestli vechno dobře dopadne a zejména v době, kdy se posouvala finalizace modelu pak pochyby, jestli jsem s objednávkou udělal dobře, neunáhlil se a jestli celá investice nepřijde vniveč. Na druhou stranu firma po celou dobu komunikovala a poctivě informovala o důvodech zdrení. Ale abych nezdroval já. Celé čekání stálo za to. Těsně před koncem roku dorazil balíček. V něm kromě krabičky s modelem byly i dva roubováky torx T5 a T6 a sada pruinek v plastové krabičce.
Předloha
Kdy v roce 2005 ohlásil Aston Martin návrat na závodní dráhu a v Sebringu představil svou DBR9, bylo otázkou, jestli se bude jednat o návrat trvalý a nebo jen efemérní účast na několika závodech. Po osmi letech a v roce stého výročí registrace firmy lze snad u mluvit o trvalém návratu. Nás snad můe těit, e návrat značky nese českou stopu a bude navdy spojen s Tomáem Egem a jeho úspěchy s Astonem.
Předlohou modelu od panělské firmy Black Arrow je vůz z 24 Le Mans 2007 číslo 009 Aston Martin DBR9 týmu Aston Martin Racing. Posádka Darren Turner, David Brabham, Rickard Rydel. 5. místo celkově, 1. místo ve třídě GT1, 26 kol za vítězem Audi R10 TDI.
Mimochodem, závod 24 Le Mans 2007 znamenal zatím největí účast značky co do počtu závodních vozů. Celkem 6. Kromě dvou továrních nasadily Astony jetě BMS Scuderia, Labre Competition a Team Modena. A jedním z pilotů druhého vozu Aston Martin Racing číslo 007 - byl Tomá Enge.
Popis modelu
Samotný model je dodávaný v matně černém boxu se stříbrnými nápisy Black Arrow a logem Aston Martin Racing. A protoe nemá monost uchycení k podloce pomocí roubku (jak je to běné), je umístěn do profilovaného molitanu ve víku. Take po sundání samolepek Official Produkt Black Arrow Quality Control a otevření boxu je k vidění prázdná podloka a podvozek modelu.
A první dojem po vytaení modelu z molitanu a poloení na podloku? Jedním slovem: Vynikající.
Jemné spáry, předloze odpovídají doplňky např. zadní křídlo odpovídá tomu z 24LM a z nárazníků vykukují malinká taná oka. Na kapotě jsou dobře vyvedené zámky. I málo viditelný detail jako je mříka nad difuzorem není jen naznačená v ploe, ale ztvárněna modelově jako mříka.
Potisk je velmi kvalitní, ale bohuel není moné mluvit o jeho kompletnosti. Chybí samolepky 24 Le Mans (vysvětlení viz. odpovědi majitele firmy). Take dalí model podle tréninkové předlohy před přejímkou. A chybí jména jezdců. Dalím nedostatkem je zakrytí průduchů nad zadním kolem, které je na modelu provedeno jen kresbou.
Kokpit je koncipovaný jako vanička. Figurka jezdce je sice nemodelově bílá, ale to jetě jak tak odpovídá závodnické kombinéze pouité týmem v závodu. Ale bílá přilba s černým průzorem u ne. Provedení jezdce je opět velmi pravděpodobně výsledkem licenčních práv.
Určitě potěí gumová zrcátka a anténky (ty jsou silnějí ne by odpovídalo měřítku). Je koda, e pneumatiky nemají nápis Michelin, ale nesou (zvnějku) označení výrobce a typu.. Inserty jsou provedeny velmi jemně a čistě.
Tomu, e model nebude určen jen na koukání a občasné projetí, ale aspiruje na závodění napovídají dvě věci. Na první pohled zřetelná malá světlost (v základu bez úprav naměřena 1mm) a mení průměry kol (viz dále). Ale obojí modelu neubírá na modelové věrohodnosti. Naopak si myslím, e se firmě podařil rozumný kompromis mezi světlostí, průměrem kol a tvarem karosérie blatníků. A neměla by nastat situace, kdy se po výměně kol v blatníku otáčí zřetelně mení kola.
Karosérie je u popisovaného modelu rovná, podvozek také. Karosérie je k podvozku přichycena čtyřmi titanovými roubky torx T6 - M2 a je moné ji, kromě povolení torxů, nastavit i pomocí červíků. Ty nejsou součástí modelu. Integrální součástí karosérie je přední spoiler a zadní difuzor. Model není osazen sadou pro svícení.
Podvozek je Black Arrow In-Flex Technology. Zjednodueně řečeno je koncipovaný jako prořezávaný se samostatně fungující přední a zadní částí. Je vyrobený z jednoho kusu pruného plastu a jeho vlastnosti zajiuje různé profilování. Podvozek není opatřen magnetem a ani na podvozku není ádná příprava pro jeho pouití.
Model je osazen motorem Black Arrow Apache 28000 RPM, 350g, při 12V. Převod Inline 13:37.
Pastorek je kuelový a ocelový. Převod je pak sestaven z kuelového převodového kola, vymezovacích podloek a vymezovače. Ve seroubováno třemi titanovými roubky M1,6x3. Viz. obrázek.
Obrázek převzat z webu Black Arrow.
Vymezovací podloky jsou v základu tři a převod je z výroby dobře nastavený. Zůstává otázkou jak náročné bude jeho nastavení při výměně.
Firma má v nabídce dva pastorky 13 a 14 zubů a dva převody 34 a 37 zubů.
Motor s převodem je uloen v odpruené kleci. Ta má v základu vepředu dvě super tvrdé pruinky bílé a vzadu dvě měkké pruinky zelené. Kromě pruinek je pohyb klece moné jetě ladit pomocí červíků. A kdy k tomu přidáme sadu pěti párů pruinek ze zásilky, která obsahuje pár od kadé tvrdosti, tak je o varianty a úvahy o nastavení postaráno. Nastavení bez pouití pruin není moné.
Zadní pneumatiky 19,2x10,1 mm (katalogově 20x11 mm) jsou nasazeny na hliníkové disky 16,5x10 mm (1,05 g), které jsou k ocelové ose (2,38 mm) uchyceny dvěmi červíky M2,5.
Přední disky jsou delrinové 16,5x8,5 mm. Na osu jsou jen naraeny. Přední pneu je typu Zero Grip 18,5x9 mm (katalogově 18x9 mm).
Přední i zadní disky jsou osazeny perfektně provedenými modelovými inserty, včetně brzdového kotouče.
Konstrukce uloení přední osy umoňuje její vertikální pohyb a taky nastavení pomocí červíků.
Vodítko má hloubku 7mm a u v základu bylo nastaveno tak, aby se vracelo!!! Pro uchycení napájecích kabelů nejsou pouity dnes klasické dutinky, ale dva, zepředu naroubované, červíky. Kartáčky jsou měděné a velmi podobné kartáčkům od NSR.
Nerad bych zde vynáel nějaké soudy o převodu, systému pruin, uchycení kabelů ve vodítku apod. Zda se jedná o dobrá řeení. A praxe při pouívání ukáe, která řeení obstojí a která ne a proč. Důleité také bude co a jak je zaměnitelné za jiné tuningové díly. Zejména od Slot.it (disky sedí na osu), Scaleauto (pasuje vodítko) a NSR. Jistotou je, e ádný drák motoru od konkurence nelze pouít bez zásadního zásahu do podvozku.
Jízdní vlastnosti
Plán na odzkouení modelu byl následující.
V prvé řadě model vyzkouet po vyndání z krabičky, tedy jak je sestavený z výroby. Karosérie je v tomto případě dotaená. Přední zadní pruiny klece jsou lehce povolené. Dalím krokem měla být jen výměna zadních kol za Slot.it air systém s pneu P6. A následně pak dováení modelu, výměna zadních pruin za tvrdé bílé, povolení karosérie, seřízení přední nápravy.
Jene člověk míní a reálná situace plány mění. Po vyzkouení auta takříkajíc z krabičky a přezutí na P6 dolo ke zlomení vodítka. Take nebylo moné dokončit test podle plánu.
Model byl tedy jen vyzkouen na dřevěné, prakticky suché dráze při 12V. Auto po vytaení z krabičky funguje srovnatelně se Slot.it. Tedy dobře. Nic není bezpodmínečně nutné nějak upravovat, opravovat nebo nastavovat. Díky silnějímu motoru auto sice lépe akceleruje, ale originální pneumatiky tolik nedrí a auto jde do smyku. Na P6 je situace mnohem lepí, auto lépe drí stopu a je celkově klidnějí. Samotného by mně zajímalo chování auta s originálními pneu na delí plastové dráze (nejlépe Carrera).
Jetě večer jsem udělal fotky zlomeného vodítka a poslal je i s komentářem do panělska. Prakticky obratem mi přila odpověď s informací o zaslání dvou nových vodítek.
Osobně se domnívám, e je důleitějí rychleji přinést informace o novém modelu ne čekat na dořeení situace a dokončení testu. Proto si dovolím jen předpoklad. Koncepčně je auto velmi podobné NSR nebo Slot.it. Proto by po běných úpravách mohlo disponovat i podobnými jízdními vlastnostmi. Zásadní změnou by pak měla být nabídka podvozku s AW převodem viz. dále.
Parametry modelu:
Celková hmotnost 78,7 g
Hmotnost karoserie včetně kokpitu 21 g
ířka přes zadní kola 64,0 mm
ířka přes přední kola 63,0 mm
Výka karoserie 34,0 mm
Rozvor 86,0 mm
Celková délka bez zadního křídla a předního spojleru 145,0 mm
Délka přes vodítko - 102,5 mm
Souhrn
Minus
- absence samolepek 24 Le Mans a jména jezdců.a průhledný box pro sběratele
- magnet (pro plastové dráhy)
Plus
- dobré jízdní vlastnosti hned po vytaení z krabičky
- velké mnoství různých nastavení
- modelové provedení detailů.
- gumová zrcátka a antény
Vlastním modely Aston Martin DBR9 jak od SCX, tak od Scalextric. Subjektivně mi ten od Black Arrow přijde nejen nejmodelovějí, ale taky nejlépe jezdící. Lépe dopadá i v porovnání se zpracováním stejné předlohy v 1:24 od Carrery (kromě jiného chybí stejné samolepky). A ani v porovnání s kovovým sběratelským modelem od AutoArt v 1:18 nedopadá patně. Myslím, e u Aston Martin Racing udělali dobře, kdy poskytli licenci Black Arrow. Jim se toti podařilo vytvořit velmi kvalitní model, který je důstojným ztvárněním předlohy. A také hned v základu disponuje kvalitním osazením a dobrými jízdními vlastnostmi, které je moné dále nastavovat.
V nabídce Black Arrow je také white kit karosérie s doplňky, kit podvozku a sada sestávající z white kitu karosérie s doplňky, kitu podvozku a mechanických dílů.
ROZHOVOR
Protoe se jedná o model od nové firmy, poloil jsem jejímu majiteli několik otázek. Zde jsou otázky a odpovědi jak v překladu, tak v originále. To aby nedolo ke ztrátě v překladu. A znalcům se omlouvám za svou patnou angličtinu.
1. Model je uváděný jako vítězný vůz ve třídě GT1 z 24 Le Mans 2007. Ale na samotném modelu chybí samolepky 24 Le Mans a jména jezdců. Můete uvést důvod?
2. Zaloit novou firmu a uvést na trh úplně nový model vůbec není jednoduché. Můete uvést ty nejzásadnějí problémy, které jste museli řeit v průběhu vývoje a výroby?
3. Model disponuje mnoha variantami nastavení. A ani nastavení převodu není úplně standardní. Připravujete nějaké Tipy a rady pro majitele?
4. První model je zdárně v prodeji. Jaké máte dalí plány?
1. The model is referred to as the winning car in the GT1 class of the 24 Le Mans 2007th But the model does not have stickers 24 Le Mans and the names of the riders. Could you give a reason?
2. Create a new business and launch an entirely new model is not at all simple. You can give the most important issues that you had to deal with during the development and production?
3. Model has many variants settings. And neither conversion setting is not quite standard. Preparing some tips and advice for owners?
4. The first model is successfully in sales. What are your plans?
1. Licensing troubles. Aston Martin not allow the names and stickers of Le Mans. Same problem than Autoart (1:18) or Kyosho ..
2. As you said, everything. 3D design, car moulds, bevel transmission, rims, titanium screws, motor, etc.. Each part has been very complex to develop and finish to produce. Maybe the car molds has been most difficult to get ready.
3. Of course, we hope next week upload in our web site a set-up guide to develop the DBR9 on the track.
4. Step by step. Next step is finish the anglewinder chassis for DBR9. Next step
..
1. S licencováním jsou potíe. Aston Martin neumoňuje jména a nálepky z Le Mans. Stejný problém jako AUTOart (1:18) nebo Kyosho ...
2. Jak jste řekl, vechno. 3D design, forma auta, zkosený převod, ráfky, titanové rouby, motor atd.. Kadou část bylo velmi sloité vytvořit a dokončit pro výrobu. Moná, e formy na auto bylo nejobtíněji, aby se připravily.
3. Samozřejmě, doufáme, e přítí týden budeme nahrávat na nae webové stránky set-up průvodce k vývoji DBR9 na trati.
4. Krok za krokem. Dalím krokem je dokončení anglewinder podvozeku pro DBR9. Dalí krok .....
Na upřesnění k otázce číslo 1 a 3. Aston Martin je vlastníkem licence jen na auto. Vlastníkem licence na 24 LeMans je pořadatel závodu. A ten prodává ono oprávnění na samolepky ze závodu, jména jezdců a figurku jezdce. Set-up u je na webu ve paněltině a angličtině.
A na závěr pár fotografií předlohy.
V 24 Le Mans je závod ve dne, v noci, za slunka i detě.
A s pravidelnými zastávkami v boxech.
A nakonec ti nejlepí slaví vítězství.
24 Le Mans je legendou a úspěch v závodě je zápisem do historie. Ale také inspirací pro umělce.
Napsal:
Vítek
Model fotografoval:
Milo | |
| |
|
|
dne January 13 2013 12:26:34
Nádherně napsaná recenze. Díky. Snad tento model také uvidíme na závodech ML. |
dne January 13 2013 12:26:56
KRÁSNĚ JSI TO NAPSAL. |
dne January 14 2013 08:55:57
Moc povedená recenze s ohledem na vechny aspekty moného vyuití. A nejspí i velice zdařilá premiéra nového výrobce - konečně taky jednou auto, které má u v základu lepí motor.
Jaká byla cena a potovné? |
dne January 14 2013 09:08:16
Tak díky této recenzi získali dalího zákazníka. U mám objednáno, tak uvidíme kdy Aston přijede... |
dne January 14 2013 18:28:12
Moc pěkný počtení, krásný model, krásného auta, díky
V "mínusu" chybí....... zlomené vodítko |
dne January 14 2013 19:55:11
Díky za pochvaly. Doufám, e budou motivací i pro dalí psavce. A pochvala samozřejmě patří i Miloovi za fotografie.
Cena je 60,- euro + 10,- potovné. Aktuálně nejsou v ceně jako bonus ani roubováky a ani sada pruin.
To Jan Zlomené vodítko není mínus - chyba mohla být i na mojí straně. Zlomení jsem zjistil po vypadnutí.
Na ML k vidění bude. Je jedno s čím uzavírám pole
Dnes jsem ho měl na dráze s vyměněným vodítkem, dováený a na Slot.it P6 a air-discích. A vyměnil jsem i pruiny. Dopředu modré (tvrdé) a vzadu zelené (měkké). Auto jelo parádně! |
dne January 15 2013 09:05:47
A nechce to taky zkusit úplně bez těch pruin? Stačilo by tam místo nich dát jen plastové sloupky s vůlí cca 1mm. Mně se odpruení na dřevu nikdy moc neosvědčilo. |
dne January 18 2013 15:39:53
Hezká recenze a zajímavý model, nicméně nedá mi to abych se nevyjádřil k tomu "originálnímu" převodu ... je to nesmyslná cesta. Tvůrce jistě vyel z úvahy, e běná korunová kola např. z produkce slot-it nemají správnou geometrii zubu a pokusil se to řeit kuelovým soukolím. Jene zde vznikají větí ztráty (kontaktní plocha boku zubu je velká) třením a pak také vznikají axiální síly, který se v kuelovým soukolí přenesou i na loiska motoru. To e motorky v SRC modelech nemají moc dobře řeený zachycení axiální síly na osu je fakt... Take tohle řeení bude mít k ideálnímu in-line převodu dost daleko... |
dne January 21 2013 10:43:57
Vzhledem k tomu, jaké vůle (proměnné veličiny) jsou na plasácích i v klidovém stavu, nato při jízdě díky zkrutu, tak i teoreticky ideální řeení IL převodu se můe ukázat jako reálně neideální ...
Jako u klasického SRC je i u plasáků převod, pastorek i motor v podstatě spotřební zboí, při větí zátěi asi nikdo nepředpokládá jeho dlouhodobou ivotnost (i kdy třeba převody od slot.it nám vydrely bez problémů i několik let). Myslím, e stejným způsobem se na věc dívají i výrobci, prostě axiální a radiální síly u hraček teoreticky zase tak moc neřeí. |
dne January 26 2013 13:24:18
http://www.youtube.com/watch?v=dCRIBsh4LNE&feature=youtu.be |
dne January 26 2013 17:49:51
Á dottore, testuje Astona......... |
dne January 27 2013 03:04:20
A s vyuitím white kitu a dekálů od Airfix pak vznikne toto:
http://i17.servimg.com/u/f17/17/62/90/23/aston410.jpg
Dobrá a hlavně rychlá práce. |
dne January 30 2013 16:23:11
Testování:
http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3862 |
dne February 25 2013 16:29:33
Kdy jsem se majitele před pár dny ptal na nějaké drobnosti ohledně nastavení modelu - zejména dováení, tak jsem taky nezapomněl na dotaz, jak pokračují s podvozkem pro AW převod. Odpovědí bylo bylo, e podvozek je vývoji, první dojmy jsou dobré, ale datum uvedení není moné určit. Následovaly tři tečky co podle mé zkuenosti znamená, e jsou skoro hotovi. A je to tak. Tady jsou první fotky: http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3878
Moná by někoho mohlo zajímat, e dováení neřeili a auto s ním netestovali - jezdí bez balastu. A převodový poměr pro jejich motor, F15, dřevo atd. mi byl doporučen 10:23. |
dne April 28 2013 11:01:09
Firmy plní své sliby a nově nabízí podvozek s AW uloením motoru:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524743_499497056772933_792946418_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/936337_499495800106392_99641201_n.jpg |
dne April 28 2013 18:57:31
U Black Arrow nezapomněli ani na fanouky rally. Aston Martin jako limitka - white s dekály - ve specifikaci Super N ze panělského rally ampionátu.
Kit bude dodán i kokpitem ve verzi se spolujezdcem a upraveným předním spojlerem a zadním difuzorem.
http://www.blackarrow.es/fotos/13669849962.jpg |
dne July 09 2013 01:47:26
Nové livery je na světě, aneb Gulfu není nikdy dost.
http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3910
Bohuel v základu opět s inline, přesto, e AW je ji na světě. |
dne October 03 2013 13:46:38
U Black Arrow nespí:
http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3928 |
dne October 08 2013 21:11:16
"Gumové" doplňky na Astona: http://www.blackarrow.es/en/p-117- |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
| Pouze pro registrované.
pro vloení hodnocení se přihlate.
Zatím nikdo nehodnotil.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
01
2008 Pohár SCALEXTRIC 2. závod
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 3
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|