AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 26 2024 23:15:24 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Narozeniny:
AVATARlukowicz
AVATARkuba s

ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Aston Martin DBR9 – Black Arrow
 
Úvod

Když se na diskusních fórech objevila zmínka, že nově vzniklá španělská firma Black Arrow připravuje model Aston Martinu DBR9 a ve spolupráci s Aston Martinem, neodolal jsem a v rámci předobjednávky jsem si model předplatil. Tady je nutné říct, že firma neplánuje klasickou distribuci přes sí prodejců, ale pouze přímý prodej. Díky tomu má firma jak přehled o svých zákazních, tak přímou zpětnou vazbu a v neposlední řadě se část koncové ceny nerozpustí v distribuci, ale je využita pro kvalitní osazení modelu. Samozřejmě, že jsem měl obavy jestli všechno dobře dopadne a zejména v době, kdy se posouvala finalizace modelu pak pochyby, jestli jsem s objednávkou udělal dobře, neunáhlil se a jestli celá investice nepřijde vniveč. Na druhou stranu firma po celou dobu komunikovala a poctivě informovala o důvodech zdržení. Ale abych nezdržoval já. Celé čekání stálo za to. Těsně před koncem roku dorazil balíček. V něm kromě krabičky s modelem byly i dva šroubováky torx T5 a T6 a sada pružinek v plastové krabičce.



Předloha

Když v roce 2005 ohlásil Aston Martin návrat na závodní dráhu a v Sebringu představil svou DBR9, bylo otázkou, jestli se bude jednat o návrat trvalý a nebo jen efemérní účast na několika závodech. Po osmi letech a v roce stého výročí registrace firmy lze snad už mluvit o trvalém návratu. Nás snad může těšit, že návrat značky nese českou stopu a bude navždy spojen s Tomášem Egem a jeho úspěchy s Astonem.



Předlohou modelu od španělské firmy Black Arrow je vůz z 24 Le Mans 2007 číslo 009 Aston Martin DBR9 týmu Aston Martin Racing. Posádka Darren Turner, David Brabham, Rickard Rydel. 5. místo celkově, 1. místo ve třídě GT1, 26 kol za vítězem – Audi R10 TDI.



Mimochodem, závod 24 Le Mans 2007 znamenal zatím největší účast značky co do počtu závodních vozů. Celkem 6. Kromě dvou továrních nasadily Astony ještě BMS Scuderia, Labre Competition a Team Modena. A jedním z pilotů druhého vozu Aston Martin Racing – číslo 007 - byl TomᚠEnge.

Popis modelu

Samotný model je dodávaný v matně černém boxu se stříbrnými nápisy Black Arrow a logem Aston Martin Racing. A protože nemá možnost uchycení k podložce pomocí šroubku (jak je to běžné), je umístěn do profilovaného molitanu ve víku. Takže po sundání samolepek Official Produkt Black Arrow Quality Control a otevření boxu je k vidění prázdná podložka a podvozek modelu.



A první dojem po vytažení modelu z molitanu a položení na podložku? Jedním slovem: Vynikající.
Jemné spáry, předloze odpovídají doplňky – např. zadní křídlo odpovídá tomu z 24LM a z nárazníků vykukují malinká tažná oka. Na kapotě jsou dobře vyvedené zámky. I málo viditelný detail jako je mřížka nad difuzorem není jen naznačená v ploše, ale ztvárněna modelově jako mřížka.
Potisk je velmi kvalitní, ale bohužel není možné mluvit o jeho kompletnosti. Chybí samolepky 24 Le Mans (vysvětlení viz. odpovědi majitele firmy). Takže další model podle „tréninkové“ předlohy před přejímkou. A chybí jména jezdců. Dalším nedostatkem je „zakrytí“ průduchů nad zadním kolem, které je na modelu provedeno jen kresbou.





Kokpit je koncipovaný jako vanička. Figurka jezdce je sice nemodelově bílá, ale to ještě jakž takž odpovídá závodnické kombinéze použité týmem v závodu. Ale bílá přilba s černým průzorem už ne. Provedení jezdce je opět velmi pravděpodobně výsledkem licenčních práv.
Určitě potěší gumová zrcátka a anténky (ty jsou silnější než by odpovídalo měřítku). Je škoda, že pneumatiky nemají nápis Michelin, ale nesou (zvnějšku) označení výrobce a typu.. Inserty jsou provedeny velmi jemně a čistě.

Tomu, že model nebude určen jen na koukání a občasné projetí, ale aspiruje na závodění napovídají dvě věci. Na první pohled zřetelná malá světlost (v základu bez úprav naměřena 1mm) a menší průměry kol (viz dále). Ale obojí modelu neubírá na modelové věrohodnosti. Naopak si myslím, že se firmě podařil rozumný kompromis mezi světlostí, průměrem kol a tvarem karosérie – blatníků. A neměla by nastat situace, kdy se po výměně kol v blatníku otáčí zřetelně menší kola.









Karosérie je u popisovaného modelu rovná, podvozek také. Karosérie je k podvozku přichycena čtyřmi titanovými šroubky torx T6 - M2 a je možné ji, kromě povolení torxů, nastavit i pomocí červíků. Ty nejsou součástí modelu. Integrální součástí karosérie je přední spoiler a zadní difuzor. Model není osazen sadou pro svícení.

Podvozek je Black Arrow In-Flex Technology. Zjednodušeně řečeno je koncipovaný jako prořezávaný se samostatně fungující přední a zadní částí. Je vyrobený z jednoho kusu pružného plastu a jeho vlastnosti zajišuje různé profilování. Podvozek není opatřen magnetem a ani na podvozku není žádná příprava pro jeho použití.

Model je osazen motorem Black Arrow Apache 28000 RPM, 350g, při 12V. Převod Inline 13:37.
Pastorek je kuželový a ocelový. Převod je pak sestaven z kuželového převodového kola, vymezovacích podložek a vymezovače. Vše sešroubováno třemi titanovými šroubky M1,6x3. Viz. obrázek.


Obrázek převzat z webu Black Arrow.


Vymezovací podložky jsou v základu tři a převod je z výroby dobře nastavený. Zůstává otázkou jak náročné bude jeho nastavení při výměně.

Firma má v nabídce dva pastorky 13 a 14 zubů a dva převody 34 a 37 zubů.

Motor s převodem je uložen v odpružené kleci. Ta má v základu vepředu dvě „super tvrdé“ pružinky – bílé a vzadu dvě „měkké“ pružinky – zelené. Kromě pružinek je pohyb klece možné ještě ladit pomocí červíků. A když k tomu přidáme sadu pěti párů pružinek ze zásilky, která obsahuje pár od každé tvrdosti, tak je o varianty a úvahy o nastavení postaráno. Nastavení bez použití pružin není možné.



Zadní pneumatiky 19,2x10,1 mm (katalogově 20x11 mm) jsou nasazeny na hliníkové disky 16,5x10 mm (1,05 g), které jsou k ocelové ose (2,38 mm) uchyceny dvěmi červíky M2,5.

Přední disky jsou delrinové 16,5x8,5 mm. Na osu jsou jen naraženy. Přední pneu je typu Zero Grip 18,5x9 mm (katalogově 18x9 mm).

Přední i zadní disky jsou osazeny perfektně provedenými modelovými inserty, včetně brzdového kotouče.

Konstrukce uložení přední osy umožňuje její vertikální pohyb a taky nastavení pomocí červíků.

Vodítko má hloubku 7mm a už v základu bylo nastaveno tak, aby se vracelo!!! Pro uchycení napájecích kabelů nejsou použity dnes klasické dutinky, ale dva, zepředu našroubované, červíky. Kartáčky jsou měděné a velmi podobné kartáčkům od NSR.



Nerad bych zde vynášel nějaké soudy o převodu, systému pružin, uchycení kabelů ve vodítku apod. Zda se jedná o dobrá řešení. Až praxe při používání ukáže, která řešení obstojí a která ne a proč. Důležité také bude co a jak je zaměnitelné za jiné tuningové díly. Zejména od Slot.it (disky sedí na osu), Scaleauto (pasuje vodítko) a NSR. Jistotou je, že žádný držák motoru od konkurence nelze použít bez zásadního zásahu do podvozku.

Jízdní vlastnosti

Plán na odzkoušení modelu byl následující.

V prvé řadě model vyzkoušet „po vyndání z krabičky“, tedy jak je sestavený z výroby. Karosérie je v tomto případě dotažená. Přední zadní pružiny klece jsou lehce povolené. Dalším krokem měla být jen výměna zadních kol za Slot.it air systém s pneu P6. A následně pak dovážení modelu, výměna zadních pružin za tvrdé – bílé, povolení karosérie, seřízení přední nápravy.

Jenže člověk míní a reálná situace plány mění. Po vyzkoušení auta takříkajíc z krabičky a „přezutí“ na P6 došlo ke zlomení vodítka. Takže nebylo možné dokončit test podle plánu.

Model byl tedy jen vyzkoušen na dřevěné, prakticky suché dráze při 12V. Auto po vytažení z krabičky funguje srovnatelně se Slot.it. Tedy dobře. Nic není bezpodmínečně nutné nějak upravovat, opravovat nebo nastavovat. Díky silnějšímu motoru auto sice lépe akceleruje, ale originální pneumatiky tolik nedrží a auto jde do smyku. Na P6 je situace mnohem lepší, auto lépe drží stopu a je celkově klidnější. Samotného by mně zajímalo chování auta s originálními pneu na delší plastové dráze (nejlépe Carrera).

Ještě večer jsem udělal fotky zlomeného vodítka a poslal je i s komentářem do Španělska. Prakticky obratem mi přišla odpověď s informací o zaslání dvou nových vodítek.

Osobně se domnívám, že je důležitější rychleji přinést informace o novém modelu než čekat na dořešení situace a dokončení testu. Proto si dovolím jen předpoklad. Koncepčně je auto velmi podobné NSR nebo Slot.it. Proto by po běžných úpravách mohlo disponovat i podobnými jízdními vlastnostmi. Zásadní změnou by pak měla být nabídka podvozku s AW převodem – viz. dále.

Parametry modelu:
Celková hmotnost – 78,7 g
Hmotnost karoserie včetně kokpitu – 21 g
Šířka přes zadní kola – 64,0 mm
Šířka přes přední kola – 63,0 mm
Výška karoserie – 34,0 mm
Rozvor – 86,0 mm
Celková délka bez zadního křídla a předního spojleru – 145,0 mm
Délka přes vodítko - 102,5 mm

Souhrn

Minus
- absence samolepek 24 Le Mans a jména jezdců.a průhledný box pro sběratele
- magnet (pro plastové dráhy)

Plus
- dobré jízdní vlastnosti hned po vytažení z krabičky
- velké množství různých nastavení
- modelové provedení detailů.
- „gumovᓠzrcátka a antény

Vlastním modely Aston Martin DBR9 jak od SCX, tak od Scalextric. Subjektivně mi ten od Black Arrow přijde nejen nejmodelovější, ale taky nejlépe jezdící. Lépe dopadá i v porovnání se zpracováním stejné předlohy v 1:24 od Carrery (kromě jiného chybí stejné samolepky). A ani v porovnání s kovovým sběratelským modelem od AutoArt v 1:18 nedopadá špatně. Myslím, že u Aston Martin Racing udělali dobře, když poskytli licenci Black Arrow. Jim se totiž podařilo vytvořit velmi kvalitní model, který je důstojným ztvárněním předlohy. A také hned v základu disponuje kvalitním osazením a dobrými jízdními vlastnostmi, které je možné dále nastavovat.





V nabídce Black Arrow je také white kit karosérie s doplňky, kit podvozku a sada sestávající z white kitu karosérie s doplňky, kitu podvozku a mechanických dílů.

ROZHOVOR

Protože se jedná o model od nové firmy, položil jsem jejímu majiteli několik otázek. Zde jsou otázky a odpovědi jak v překladu, tak v originále. To aby nedošlo ke „ztrátě v překladu“. A znalcům se omlouvám za svou špatnou angličtinu.

1. Model je uváděný jako vítězný vůz ve třídě GT1 z 24 Le Mans 2007. Ale na samotném modelu chybí samolepky 24 Le Mans a jména jezdců. Můžete uvést důvod?
2. Založit novou firmu a uvést na trh úplně nový model vůbec není jednoduché. Můžete uvést ty nejzásadnější problémy, které jste museli řešit v průběhu vývoje a výroby?
3. Model disponuje mnoha variantami nastavení. A ani nastavení převodu není úplně standardní. Připravujete nějaké Tipy a rady pro majitele?
4. První model je zdárně v prodeji. Jaké máte další plány?

1. The model is referred to as the winning car in the GT1 class of the 24 Le Mans 2007th But the model does not have stickers 24 Le Mans and the names of the riders. Could you give a reason?
2. Create a new business and launch an entirely new model is not at all simple. You can give the most important issues that you had to deal with during the development and production?
3. Model has many variants settings. And neither conversion setting is not quite standard. Preparing some tips and advice for owners?
4. The first model is successfully in sales. What are your plans?


1. Licensing troubles. Aston Martin not allow the names and stickers of Le Mans. Same problem than Autoart (1:18) or Kyosho ..
2. As you said, everything. 3D design, car moulds, bevel transmission, rims, titanium screws, motor, etc.. Each part has been very complex to develop and finish to produce. Maybe the car molds has been most difficult to get ready.
3. Of course, we hope next week upload in our web site a set-up guide to develop the DBR9 on the track.
4. Step by step. Next step is finish the anglewinder chassis for DBR9. Next step…..

1. S licencováním jsou potíže. Aston Martin neumožňuje jména a nálepky z Le Mans. Stejný problém jako AUTOart (1:18) nebo Kyosho ...
2. Jak jste řekl, všechno. 3D design, forma auta, zkosený převod, ráfky, titanové šrouby, motor atd.. Každou část bylo velmi složité vytvořit a dokončit pro výrobu. Možná, že formy na auto bylo nejobtížněji, aby se připravily.
3. Samozřejmě, doufáme, že příští týden budeme nahrávat na naše webové stránky set-up průvodce k vývoji DBR9 na trati.
4. Krok za krokem. Dalším krokem je dokončení anglewinder podvozeku pro DBR9. Další krok .....

Na upřesnění k otázce číslo 1 a 3. Aston Martin je vlastníkem licence jen na auto. Vlastníkem licence na 24 LeMans je pořadatel závodu. A ten prodává ono oprávnění na samolepky ze závodu, jména jezdců a figurku jezdce. Set-up už je na webu ve španělštině a angličtině.

A na závěr pár fotografií předlohy.

V 24 Le Mans je závod ve dne, v noci, za slunka i deště.







A s pravidelnými zastávkami v boxech.





A nakonec ti nejlepší slaví vítězství.



24 Le Mans je legendou a úspěch v závodě je zápisem do historie. Ale také inspirací pro umělce.



Napsal:
Vítek

Model fotografoval:
Miloš
Komentáře
lubos dne January 13 2013 12:26:34
Nádherně napsaná recenze. Díky. Snad tento model také uvidíme na závodech ML. smiley
Pavel 128 dne January 13 2013 12:26:56
KRÁSNĚ JSI TO NAPSAL.
JK dne January 14 2013 08:55:57
Moc povedená recenze s ohledem na všechny aspekty možného využití. A nejspíš i velice zdařilá premiéra nového výrobce - konečně taky jednou auto, které má už v základu lepší motor.
Jaká byla cena a poštovné?
BadBoy dne January 14 2013 09:08:16
Tak díky této recenzi získali dalšího zákazníka. Už mám objednáno, tak uvidíme kdy Aston přijede...smiley
Jan dne January 14 2013 18:28:12
Moc pěkný počtení, krásný model, krásného auta, díkysmiley
V "mínusu" chybí....... zlomené vodítkosmiley
vitek dne January 14 2013 19:55:11
Díky za pochvaly. Doufám, že budou motivací i pro další psavce. smiley A pochvala samozřejmě patří i Milošovi za fotografie.
Cena je 60,- euro + 10,- poštovné. Aktuálně nejsou v ceně jako bonus ani šroubováky a ani sada pružin.
To Jan Zlomené vodítko není mínus - chyba mohla být i na mojí straně. Zlomení jsem zjistil po vypadnutí.
Na ML k vidění bude. Je jedno s čím uzavírám pole smiley
Dnes jsem ho měl na dráze s vyměněným vodítkem, dovážený a na Slot.it P6 a air-discích. A vyměnil jsem i pružiny. Dopředu modré (tvrdé) a vzadu zelené (měkké). Auto jelo parádně! smiley
JK dne January 15 2013 09:05:47
A nechceš to taky zkusit úplně bez těch pružin? Stačilo by tam místo nich dát jen plastové sloupky s vůlí cca 1mm. Mně se odpružení na dřevu nikdy moc neosvědčilo.
ALSracing dne January 18 2013 15:39:53
Hezká recenze a zajímavý model, nicméně nedá mi to abych se nevyjádřil k tomu "originálnímu" převodu ... je to nesmyslná cesta. Tvůrce jistě vyšel z úvahy, že běžná korunová kola např. z produkce slot-it nemají správnou geometrii zubu a pokusil se to řešit kuželovým soukolím. Jenže zde vznikají větší ztráty (kontaktní plocha boku zubu je velká) třením a pak také vznikají axiální síly, který se v kuželovým soukolí přenesou i na ložiska motoru. To že motorky v SRC modelech nemají moc dobře řešený zachycení axiální síly na osu je fakt... Takže tohle řešení bude mít k ideálnímu in-line převodu dost daleko... smiley
JK dne January 21 2013 10:43:57
Vzhledem k tomu, jaké vůle (proměnné veličiny) jsou na plasácích i v klidovém stavu, natož při jízdě díky zkrutu, tak i teoreticky ideální řešení IL převodu se může ukázat jako reálně neideální smiley ...
Jako u klasického SRC je i u plasáků převod, pastorek i motor v podstatě spotřební zboží, při větší zátěži asi nikdo nepředpokládá jeho dlouhodobou životnost (i když třeba převody od slot.it nám vydržely bez problémů i několik let). Myslím, že stejným způsobem se na věc dívají i výrobci, prostě axiální a radiální síly u hraček teoreticky zase tak moc neřeší.
vitek dne January 26 2013 13:24:18
http://www.youtube.com/watch?v=dCRIBsh4LNE&feature=youtu.be smiley
Petr L dne January 26 2013 17:49:51
Á dottore, testuje Astona.........
vitek dne January 27 2013 03:04:20
A s využitím white kitu a dekálů od Airfix pak vznikne toto:
http://i17.servimg.com/u/f17/17/62/90/23/aston410.jpg
Dobrá a hlavně rychlá práce.
vitek dne January 30 2013 16:23:11
Testování:
http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3862
vitek dne February 25 2013 16:29:33
Když jsem se majitele před pár dny ptal na nějaké drobnosti ohledně nastavení modelu - zejména dovážení, tak jsem taky nezapomněl na dotaz, jak pokračují s podvozkem pro AW převod. Odpovědí bylo bylo, že podvozek je vývoji, první dojmy jsou dobré, ale datum uvedení není možné určit. Následovaly tři tečky což podle mé zkušenosti znamená, že jsou skoro hotovi. smiley A je to tak. Tady jsou první fotky: http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3878

Možná by někoho mohlo zajímat, že dovážení neřešili a auto s ním netestovali - jezdí bez balastu. A převodový poměr pro jejich motor, F15, dřevo atd. mi byl doporučen 10:23.
vitek dne April 28 2013 11:01:09
Firmy plní své sliby a nově nabízí podvozek s AW uložením motoru:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524743_499497056772933_792946418_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/936337_499495800106392_99641201_n.jpg
vitek dne April 28 2013 18:57:31
U Black Arrow nezapomněli ani na fanoušky rally. Aston Martin jako limitka - white s dekály - ve specifikaci Super N ze španělského rally šampionátu.
Kit bude dodán i kokpitem ve verzi se spolujezdcem a upraveným předním spojlerem a zadním difuzorem.
http://www.blackarrow.es/fotos/13669849962.jpg
vitek dne July 09 2013 01:47:26
Nové livery je na světě, aneb Gulfu není nikdy dost. smiley
http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3910
Bohužel v základu opět s inline, přesto, že AW je již na světě. smiley
vitek dne October 03 2013 13:46:38
U Black Arrow nespí:
http://www.italiaslot.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3928 smiley
vitek dne October 08 2013 21:11:16
"Gumové" doplňky na Astona: http://www.blackarrow.es/en/p-117- smiley
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

Zatím nikdo nehodnotil.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
01
01
2008 Pohár SCALEXTRIC 2. závod
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 3
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio