AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 25 2024 07:04:52 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Autodráha Scalextric
 
Než začnu popisovat svou více než šestiletou zkušenost s autodráhou Scalextric, chci se s Vámi, milí čtenáři, podělit o jeden svůj poznatek. Myslím si, že je naprosto jedno jakou kdo má doma autodráhu. Tím mám na mysli kategorii domácích autodráh v měřítku 1:32, nebo na jedné straně autodráhy v měřítku menším a na druhé straně profesionální dřevěné autodráhy jsou zcela o něčem jiném. Každý renomovaný výrobce autodráh (Carrerou počínaje a Farem konče) dotáhl po mechanické stránce své autodráhy více méně k dokonalosti. Pomiňme digitální autodráhy, které jsou dle mého názoru zbytečně překombinované. Také si myslím, že pro uživatele českých autodráh je to něco jako aplikace vědeckotechnického románu do každodenní praxe.

Domnívám se, že autodráha je od toho, aby se po ní jezdilo modely aut. A už závodních nebo civilních. Po autodráze už jezdí také nákladní auta, motokáry, motocykly a také, vesmíre div se, LUNAR ROVER od firmy CATMARK, i s figurkou kosmonauta. Teď už zbývá jen LUNOCHOD.



Rozdíl mezi shromažďováním a sběratelstvím je, že sběratel ví co sbírá a ví proč to sbírá. Já sbírám vozy formule jedna z celé historie šampionátu a sportovní vozy a prototypy z Le Mans od roku 1965. Je mi přitom úplně jedno kdo je vyrobil, jen musí být modelově věrné.

Každá autodráha je něčím specifická. Carrera umožňuje použití modelů v měřítku 1:32 a 1:24, Ninco má tak hrubý povrch, že je po 3 týdnech vhodné měnit pneumatiky, atd. O Nincu psal kolega HWSlot, Carreru recenze teprve čeká a já se Vám vyznám ze své „lásky“ ke Scalextricku a přidám něco málo o SCX. První autodráhu Scalextric – set FORMULA ONE jsem koupil úplnou náhodou na služební v červenci 2000, když se Vrchlabí rušil Prior. Byla zlevněná přesně na polovinu a obsahovala na tu dobu relativně věrné modely vozů F1 Williams a Jordan.

O týden později jsem přesvědčil manželku, že je škoda tam zanechat ještě jednu autodráhu s modely McLaren a Benetton. Drobnou komplikací pouze bylo sehnat soukromou adresu na vedoucího místní pobočky zkrachovaného Prioru, aby otevřel „krám“ a zbylou autodráhu mi prodal. Ty autodráhy jsem koupil své, tou dobou tříleté, dceři k vánocům a jak jsem se divil, že jsem toho roku nic pro sebe pod stromečkem nenalezl. Nevadí, 17 metrů dráhy, čtyři ovladače a čtyři auta byly na světě. Ještě koncem prosince jsem zavolat na adresu českého zastoupení Scalextric (telefon byl napsaný na krabici), že bych měl zájem o to a o to, … a už jsem v tom jel.

Kuriózní bylo, že když jsem milému dovozci u kávy sděloval, jak jsem se vlastně po letech k té autodráze znovu dostal, tak mi odvětil: „Prior mi nezaplatil a už asi nikdy nezaplatí“. Přesto jsme se stali dobrými přáteli. Na počátku roku 2005 jsem v Německu objevil v diskontu ALDI autodráhu SCX DTM dlouhou 8 metrů se dvěma vozy (AUDI TT a OPEL Astra) s „xenonovými“ světlomety a s ukazatelem maximální dosažené rychlosti. Ta dráha stála 49.99 Euro, u mého dodavatele autodráh stála tenkrát skoro osm tisíc. Mám sice velké auto, ale k tomu 2 děti, manželku a 6 lyží. Byl jsem zoufalý, rakev plná, kufr plný, děti obložené a autodráha se ne a ne vejít. Má žena mě překvapila svou vstřícností a sama navrhla, že něco z našich věcí necháme paní bytné na památku. Autodráhu jsme tedy vezli, jen mne hryzalo svědomí, že jich tam zbylo ještě šest a na kamarády v Čechách se nedostane.

A teď už opravdu k tomu Scalextricu. Firma vznikla v roce 1957, její první katalog z roku 1959 je přiložen na fotografii.



Vzhledem k našemu věku je to hluboká historie, ale napadlo Vás někdy, že první autodráha byla vyrobena v Anglii již v roce 1912? Kdy byla firma Scalextric převzata koncernem Hornby Hobbies Limited nevím a ani mne to příliš nezajímá.



Scalextric vždy vyráběl velmi kvalitní dráhy a dráhová auta, ale na přelomu tisíciletí začal za svými konkurenty ze Španělska přece jen trochu zaostávat. SCX i NINCO nabízely modely s řiditelnou přední nápravou, pružnější a výkonnější motorky a modelářsky na tom byly také o něco dál. Relativně mladá firma FLY (založena v roce 1996) tou dobou kopala již zcela jinou ligu. Modely nové generace se měly objevit v roce 2000, ale přišly až počátku roku 2001. Jednalo se o Mercedes – Benz CLK LM a Cadillac LMP z roku 2000. Mercedes byl jakýmsi mezitypem, byl těžký (105g), neměl ještě prořízlé všechny vstupní otvory pro chlazení a osvětlení bylo realizována klasickou minižárovkou, od které se světlo rozvádělo světlovody k předním a zadním světlům. Zpracování detailů však bylo nadstandardní.

Jeho součastník Cadillac LMP byl příslušníkem nové nastupující generace modelů Scalextric. Vážil něco přes 70 g, v předních světlech měl diody, jemně a přitom bohatě vrtané brzdové kotouče, dvoudílnou karoserii, všechny nasávací a chladící otvory funkční, celého pilota, leptané kovové detaily, silný přítlak, pružné vodítko, … Jízdní vlastnosti byly přímo skvostné. Tou dobou jsem si myslel, že se auta už nedají vyrobit lépe. A to jsem se mýlil.

Po roce 2000 začal v celém světě autodráhový boom. Začaly vznikat nové firmy, které produkovaly modely, po kterých byl do té doby hlad. V roce 2001 se objevil první dráhový model od Slot.it. Bylo to Audi R8C s dvojitým podvozkem a motorem s 25.000 ot.min-1, potom SPIRIT, SLOTER a další. Scalextric na to reagoval novou řadou autodráh i modelů SPORT. Dráha měla hladší povrch a spojovala se jednoduchým systémem zasouvacích závlaček.

Geniální bylo, že rovinky se prodávaly a prodávají po čtyřech kusech délky 175 mm. Z nich vždy jedna strana je opatřena starším systémem kruhových jistících závlaček a druhá strana novým systémem. Bez nutnosti přechodových dílů vzniká naprosto univerzální řešení pro novou dráhu sport i klasickou autodráhu. A to nejlepší na závěr, s klasickým systémem jsou kompatibilní veškeré komponenty autodráh SCX, nebo se jedná o původní britskou licenci. Jedinou vadou na kráse potom je, že originál Scalextric únikové zóny jsou v pískové barvě, kdežto španělské SCX jsou zelené. Dráha SCX je hodně hrubá a nešetrná k pneumatikám. Kvalita zpracování dráhy a modelů je horší než u anglického originálu.

Přelom roku 2001 a 2002 přinesl několik významných novinek. Vedle toho, že se začal prodávat nový systém SPORT, byla výroba převedena z Anglie do Číny. To mělo za následek ještě větší nárůst kvality výroby a tento trend nadále pokračuje. Přišly nové F1 McLaren MP 4/16 a Williams FW 23 v limitovaných sériích umístěné v papírových lakovaných kazetách, s přídavnými magnety pod nos monopostů, s mosaznými ložisky, s přechodovými pneumatikami a hlavně s výkonnějšími motory. Samozřejmostí byly bezvadná povrchová úprava s tampónovým tiskem, celá figura pilota, volant s tlačítky, reálné závěsy kol a výpletů disků dle konkrétních vzorů a mikromřížky v bočních pontonech, které jednak naznačovaly reálné chladiče, ale také umožňovaly chlazení motorů a přitom zachytávaly prach unášený prouděním vzduchu okolo vozu. Karosérie byly trojdílné s výměnnými nosy, komíny skutečně přiváděly vzduch k motoru, bočnice byly opatřeny deflektory a zadní partie vozů difuzérem. Jízdní vlastnosti byly na tu dobu přímo nadpozemské. Vedle nových modelů se dostal na trh polyfunkční software s přípojným dílem, který vedle měření s přesností 1/1000 sec. dokázal vést přesnou evidenci celého šampionátu na zadaných nebo samostatně editovaných tratích. Mezi nové série modelů je možné zařadil Le Mans Historic (Ford Mk.II, GT40, Ferrari 330P3), Classic Grand Prix (Maserati, Vanwall, Cooper, Ferrari), American Classic, motocykly a další. Také přišly nové stavby k autodráze. Byly z papíru a měly nahradit překrásné plastové doplňky ze 60. let 20. století. Také retrofigurky ze 60. let 20. století byly nahrazeny novodobými mechaniky včetně tankovacího zařízení. Od roku 2005 vývoj pokračoval systémem DIGITAL, ale to už je jiná kapitola.



Kvalita zpracování a jízdní vlastnosti autodráh a modelů Scalextric jsou nadstandardní. Dráha je vyrobena z pružného měkčeného plastu. Šířka dráhy je 156 mm, osová šířka mezi trolejemi 78 mm, tedy přesně polovina šířky dráhy. Dráhu je možné z obou stran rozšířit únikovými prostory se svodidly šířky 64 mm, které prakticky umožní jízdu v zatáčkách po dráze šířky 268 mm. Svodidla a s únikovými pásy, či bez nich je možné umístit i okolo rovinek.



Troleje jsou ocelové, poniklované. Vyrábí se čtyři druhy zatáček s rozdílnými poloměry a úhly a s možností kolem všech (z vnějšku i vnitřku zatáčky) umístit únikové zóny s mantinely. V praxi to znamená možnost postavení až 8 proudé autodráhy. Samozřejmostí je, že každá dráha může být napájena vlastní zdrojem s brzdou na ovladači. Co se týče napětí, tak výrobce dodával do setů 12 – 14V transformátory.



V letošním roce se objevila pozoruhodná novinka určená pro všechny tunery a autodráhové sportovce. Jedná se o tuningovou sadu v podobě velkého kufru, ve které najdete všemožné druhy motorů, převodů, disků, pneumatik, kabelů, magnetů, os, ložisek, odpružených držáků motorů do podvozků, atd. Má to jednu nevýhodu, velkoobchodní cena tohoto kufru je 60.000,- Kč bez DPH. Abych neodešel s prázdnou, tak jsem si koupil šroubky za 60,- Kč s DPH.



Aktuální modely tady nemá smysl rozebírat. Je jich plný internet a sklady obchodníků. V případě zájmu mohu udělat srovnání konkrétního modelu, tak jako jsem to před časem udělal s Dallarou IRL. Nemohu však neupozornit na zajímavou limitovanou sérii Scalextric, která by žádnému příznivci formule 1 neměla chybět. V lednu 2007 přijde na trh nenápadná, lakovaná papírová krabice s vozy Ferrari 312T2 Nikkiho Laudy a McLaren M23 Jamese Hunta z 1. srpna 1976, z GP Německa na Nürburgringu, kde Lauda toho dne těžce havaroval. Je to kuriozita. V Anglii se nesmí vyrobit ani model auta s tabákovou reklamou. Proto je McLaren bez nápisů Marlboro. Ale při GP Německa 1.srpna 1976 byla tabáková reklama také, shodou okolností, zakázána. Abych byl konkrétní, pro německé výrobce tabáku byla vyhlášena výjimka. McLaren na modelu tedy bude odpovídat skutečnosti.

Co napsat na závěr. Asi tolik, že výrobky Scalextric jsou univerzální pro malé i velké. Pro malé jsou k dispozici jednoduché autodráhy s bytelnými autíčky za přijatelnou cenu. Pro velké jsou k dispozici větší a složitější dráhy s tvarově zdařilými a skvěle jezdícími modely. Pro ty, kteří nemají hluboko do kapsy je k dispozici téměř všechno, co si dnes dovedeme na autodráze představit. Jednotlivé díly a doplňky nejsou drahé, ale kompletní autodráha (dvouproudá) délky okolo 20 metrů, vybavená slušnými auty a doplňky je investicí za několik desítek tisíc. Ze své osobní zkušenosti autodráhu Scalextric doporučuji zájemcům ze všech tří skupin. Nákup autodráhy SCX bych si, po dvou letech občasného používání, asi rozmyslel. Samozřejmě několik modelů SCX ve své sbírce také mám, ale to jen proto, že je nikdo jiný nevyráběl.

V případě vážného zájmu čtenářů mi zbylo navíc několik katalogů Scalextric z minulých let. Jsou k dispozici.

Článek dodal:
LS
Komentáře
Honza dne December 16 2006 15:56:11
Skvělý článek!!!! Je to sice autodráha pro děti politiků, státních úředníků a bohatých podnikatelů, ale výklad je zasvěcený, poutavý a plný zajímavých informací a lásky k našemu hobby.
Dovolil bych si pouze oponovat větě, že „každý renomovaný výrobce autodráh (Carrerou počínaje a Farem konče) dotáhl po mechanické stránce své autodráhy více méně k dokonalosti“, nebo např. Ninco má k dokonalosti se svými 2-3 mm hlubokými lavory v dráze a skvrnité barvě povrchu (mohu zaslat velmi názorné foto) hooooodně daleko....a proto jsem ho vrátil a koupil si - světe div se - českou autodráhu (která ovšem má k dokonalosti taky dost daleko - ne tak daleko jak Ninco).
mcfik dne December 18 2006 06:08:29
Krásný článek,souhlasím s Honzovo komentářem,není co dodat.smiley
LS dne December 18 2006 14:35:03
Vážení, děkuji za pochvalu. Na vysvětlenou bych chtěl dodat následující:
1. Nejsem synek rodičů politiků ani bohatých podnikatelů, ale autodráhy a sportovní vozy mám rád a leckdy jim musím i něco obětovat.
2. Myslím si, že Scalextric není drahý!!! Dovozce jej prodává za velmi dobré ceny. Limitovaná série auta vyjde na cca 1350,- Kč, standardní provedení cca na 1200,- Kč (plus – minus nějaké drobné). Přitom standardní auta Revell stojí u FARA 1390,- Kč, o ceně vozu Škoda 130 se dokonce, na těchto stránkách, spekuluje okolo 1800,- Kč. Některé prvky příslušenství jsou sice dražší, ale to už tak v životě bývá. Naopak jsem byl mile překvapen cenou napájecího panelu délky 350 mm na dvě trafa, s brzdou a s možností změny směru jízdy, který mne vyšel, včetně dvou třížílových ovladačů s brzdou, na 800,- Kč. Všechny ceny, které zde uvádím jsou s DPH.
3. Co se týče dokonalosti autodráh po mechanické stránce, psal jsem to tak, abych nikoho neurazil. Mám na mysli pouze tratě. Kvalita aut je nesrovnatelná. O problémech s dráhou NINCO slyším z několika stran. Ty snímky poruch by mne opravdu zajímaly. Pro spoustu uživatelů je totiž značka NINCO pojmem a etalonem kvality. Snažím se být nestranný a každá zkušenost mi umožní upřesnit si vlastní názor.
Honza dne December 18 2006 15:28:50
Ahoj LS, zkusím vložit nějaký obrázek do diskusní sekce Ninco, jinak moje fotky jsem poskytl i Ivanovi HWS k jeho článku o Ninco, který vychází na pokračování, pokud se mi to nepovede, jistě Ti je rád pošle, nebo zde někde umístí.
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
Honza
Honza
Setkání Libošovice
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 18
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio