|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Ne začnu popisovat svou více ne estiletou zkuenost s autodráhou Scalextric, chci se s Vámi, milí čtenáři, podělit o jeden svůj poznatek. Myslím si, e je naprosto jedno jakou kdo má doma autodráhu. Tím mám na mysli kategorii domácích autodráh v měřítku 1:32, nebo na jedné straně autodráhy v měřítku mením a na druhé straně profesionální dřevěné autodráhy jsou zcela o něčem jiném. Kadý renomovaný výrobce autodráh (Carrerou počínaje a Farem konče) dotáhl po mechanické stránce své autodráhy více méně k dokonalosti. Pomiňme digitální autodráhy, které jsou dle mého názoru zbytečně překombinované. Také si myslím, e pro uivatele českých autodráh je to něco jako aplikace vědeckotechnického románu do kadodenní praxe.
Domnívám se, e autodráha je od toho, aby se po ní jezdilo modely aut. A u závodních nebo civilních. Po autodráze u jezdí také nákladní auta, motokáry, motocykly a také, vesmíre div se, LUNAR ROVER od firmy CATMARK, i s figurkou kosmonauta. Teď u zbývá jen LUNOCHOD.
Rozdíl mezi shromaďováním a sběratelstvím je, e sběratel ví co sbírá a ví proč to sbírá. Já sbírám vozy formule jedna z celé historie ampionátu a sportovní vozy a prototypy z Le Mans od roku 1965. Je mi přitom úplně jedno kdo je vyrobil, jen musí být modelově věrné.
Kadá autodráha je něčím specifická. Carrera umoňuje pouití modelů v měřítku 1:32 a 1:24, Ninco má tak hrubý povrch, e je po 3 týdnech vhodné měnit pneumatiky, atd. O Nincu psal kolega HWSlot, Carreru recenze teprve čeká a já se Vám vyznám ze své lásky ke Scalextricku a přidám něco málo o SCX. První autodráhu Scalextric set FORMULA ONE jsem koupil úplnou náhodou na sluební v červenci 2000, kdy se Vrchlabí ruil Prior. Byla zlevněná přesně na polovinu a obsahovala na tu dobu relativně věrné modely vozů F1 Williams a Jordan.
O týden později jsem přesvědčil manelku, e je koda tam zanechat jetě jednu autodráhu s modely McLaren a Benetton. Drobnou komplikací pouze bylo sehnat soukromou adresu na vedoucího místní pobočky zkrachovaného Prioru, aby otevřel krám a zbylou autodráhu mi prodal. Ty autodráhy jsem koupil své, tou dobou tříleté, dceři k vánocům a jak jsem se divil, e jsem toho roku nic pro sebe pod stromečkem nenalezl. Nevadí, 17 metrů dráhy, čtyři ovladače a čtyři auta byly na světě. Jetě koncem prosince jsem zavolat na adresu českého zastoupení Scalextric (telefon byl napsaný na krabici), e bych měl zájem o to a o to,
a u jsem v tom jel.
Kuriózní bylo, e kdy jsem milému dovozci u kávy sděloval, jak jsem se vlastně po letech k té autodráze znovu dostal, tak mi odvětil: Prior mi nezaplatil a u asi nikdy nezaplatí. Přesto jsme se stali dobrými přáteli. Na počátku roku 2005 jsem v Německu objevil v diskontu ALDI autodráhu SCX DTM dlouhou 8 metrů se dvěma vozy (AUDI TT a OPEL Astra) s xenonovými světlomety a s ukazatelem maximální dosaené rychlosti. Ta dráha stála 49.99 Euro, u mého dodavatele autodráh stála tenkrát skoro osm tisíc. Mám sice velké auto, ale k tomu 2 děti, manelku a 6 lyí. Byl jsem zoufalý, rakev plná, kufr plný, děti obloené a autodráha se ne a ne vejít. Má ena mě překvapila svou vstřícností a sama navrhla, e něco z naich věcí necháme paní bytné na památku. Autodráhu jsme tedy vezli, jen mne hryzalo svědomí, e jich tam zbylo jetě est a na kamarády v Čechách se nedostane.
A teď u opravdu k tomu Scalextricu. Firma vznikla v roce 1957, její první katalog z roku 1959 je přiloen na fotografii.
Vzhledem k naemu věku je to hluboká historie, ale napadlo Vás někdy, e první autodráha byla vyrobena v Anglii ji v roce 1912? Kdy byla firma Scalextric převzata koncernem Hornby Hobbies Limited nevím a ani mne to příli nezajímá.
Scalextric vdy vyráběl velmi kvalitní dráhy a dráhová auta, ale na přelomu tisíciletí začal za svými konkurenty ze panělska přece jen trochu zaostávat. SCX i NINCO nabízely modely s řiditelnou přední nápravou, prunějí a výkonnějí motorky a modelářsky na tom byly také o něco dál. Relativně mladá firma FLY (zaloena v roce 1996) tou dobou kopala ji zcela jinou ligu. Modely nové generace se měly objevit v roce 2000, ale přily a počátku roku 2001. Jednalo se o Mercedes Benz CLK LM a Cadillac LMP z roku 2000. Mercedes byl jakýmsi mezitypem, byl těký (105g), neměl jetě prořízlé vechny vstupní otvory pro chlazení a osvětlení bylo realizována klasickou miniárovkou, od které se světlo rozvádělo světlovody k předním a zadním světlům. Zpracování detailů vak bylo nadstandardní.
Jeho součastník Cadillac LMP byl přísluníkem nové nastupující generace modelů Scalextric. Váil něco přes 70 g, v předních světlech měl diody, jemně a přitom bohatě vrtané brzdové kotouče, dvoudílnou karoserii, vechny nasávací a chladící otvory funkční, celého pilota, leptané kovové detaily, silný přítlak, pruné vodítko,
Jízdní vlastnosti byly přímo skvostné. Tou dobou jsem si myslel, e se auta u nedají vyrobit lépe. A to jsem se mýlil.
Po roce 2000 začal v celém světě autodráhový boom. Začaly vznikat nové firmy, které produkovaly modely, po kterých byl do té doby hlad. V roce 2001 se objevil první dráhový model od Slot.it. Bylo to Audi R8C s dvojitým podvozkem a motorem s 25.000 ot.min-1, potom SPIRIT, SLOTER a dalí. Scalextric na to reagoval novou řadou autodráh i modelů SPORT. Dráha měla hladí povrch a spojovala se jednoduchým systémem zasouvacích závlaček.
Geniální bylo, e rovinky se prodávaly a prodávají po čtyřech kusech délky 175 mm. Z nich vdy jedna strana je opatřena starím systémem kruhových jistících závlaček a druhá strana novým systémem. Bez nutnosti přechodových dílů vzniká naprosto univerzální řeení pro novou dráhu sport i klasickou autodráhu. A to nejlepí na závěr, s klasickým systémem jsou kompatibilní vekeré komponenty autodráh SCX, nebo se jedná o původní britskou licenci. Jedinou vadou na kráse potom je, e originál Scalextric únikové zóny jsou v pískové barvě, kdeto panělské SCX jsou zelené. Dráha SCX je hodně hrubá a neetrná k pneumatikám. Kvalita zpracování dráhy a modelů je horí ne u anglického originálu.
Přelom roku 2001 a 2002 přinesl několik významných novinek. Vedle toho, e se začal prodávat nový systém SPORT, byla výroba převedena z Anglie do Číny. To mělo za následek jetě větí nárůst kvality výroby a tento trend nadále pokračuje. Přily nové F1 McLaren MP 4/16 a Williams FW 23 v limitovaných sériích umístěné v papírových lakovaných kazetách, s přídavnými magnety pod nos monopostů, s mosaznými loisky, s přechodovými pneumatikami a hlavně s výkonnějími motory. Samozřejmostí byly bezvadná povrchová úprava s tampónovým tiskem, celá figura pilota, volant s tlačítky, reálné závěsy kol a výpletů disků dle konkrétních vzorů a mikromříky v bočních pontonech, které jednak naznačovaly reálné chladiče, ale také umoňovaly chlazení motorů a přitom zachytávaly prach unáený prouděním vzduchu okolo vozu. Karosérie byly trojdílné s výměnnými nosy, komíny skutečně přiváděly vzduch k motoru, bočnice byly opatřeny deflektory a zadní partie vozů difuzérem. Jízdní vlastnosti byly na tu dobu přímo nadpozemské. Vedle nových modelů se dostal na trh polyfunkční software s přípojným dílem, který vedle měření s přesností 1/1000 sec. dokázal vést přesnou evidenci celého ampionátu na zadaných nebo samostatně editovaných tratích. Mezi nové série modelů je moné zařadil Le Mans Historic (Ford Mk.II, GT40, Ferrari 330P3), Classic Grand Prix (Maserati, Vanwall, Cooper, Ferrari), American Classic, motocykly a dalí. Také přily nové stavby k autodráze. Byly z papíru a měly nahradit překrásné plastové doplňky ze 60. let 20. století. Také retrofigurky ze 60. let 20. století byly nahrazeny novodobými mechaniky včetně tankovacího zařízení. Od roku 2005 vývoj pokračoval systémem DIGITAL, ale to u je jiná kapitola.
Kvalita zpracování a jízdní vlastnosti autodráh a modelů Scalextric jsou nadstandardní. Dráha je vyrobena z pruného měkčeného plastu. ířka dráhy je 156 mm, osová ířka mezi trolejemi 78 mm, tedy přesně polovina ířky dráhy. Dráhu je moné z obou stran rozířit únikovými prostory se svodidly ířky 64 mm, které prakticky umoní jízdu v zatáčkách po dráze ířky 268 mm. Svodidla a s únikovými pásy, či bez nich je moné umístit i okolo rovinek.
Troleje jsou ocelové, poniklované. Vyrábí se čtyři druhy zatáček s rozdílnými poloměry a úhly a s moností kolem vech (z vnějku i vnitřku zatáčky) umístit únikové zóny s mantinely. V praxi to znamená monost postavení a 8 proudé autodráhy. Samozřejmostí je, e kadá dráha můe být napájena vlastní zdrojem s brzdou na ovladači. Co se týče napětí, tak výrobce dodával do setů 12 14V transformátory.
V letoním roce se objevila pozoruhodná novinka určená pro vechny tunery a autodráhové sportovce. Jedná se o tuningovou sadu v podobě velkého kufru, ve které najdete vemoné druhy motorů, převodů, disků, pneumatik, kabelů, magnetů, os, loisek, odpruených dráků motorů do podvozků, atd. Má to jednu nevýhodu, velkoobchodní cena tohoto kufru je 60.000,- Kč bez DPH. Abych neodeel s prázdnou, tak jsem si koupil roubky za 60,- Kč s DPH.
Aktuální modely tady nemá smysl rozebírat. Je jich plný internet a sklady obchodníků. V případě zájmu mohu udělat srovnání konkrétního modelu, tak jako jsem to před časem udělal s Dallarou IRL. Nemohu vak neupozornit na zajímavou limitovanou sérii Scalextric, která by ádnému příznivci formule 1 neměla chybět. V lednu 2007 přijde na trh nenápadná, lakovaná papírová krabice s vozy Ferrari 312T2 Nikkiho Laudy a McLaren M23 Jamese Hunta z 1. srpna 1976, z GP Německa na Nürburgringu, kde Lauda toho dne těce havaroval. Je to kuriozita. V Anglii se nesmí vyrobit ani model auta s tabákovou reklamou. Proto je McLaren bez nápisů Marlboro. Ale při GP Německa 1.srpna 1976 byla tabáková reklama také, shodou okolností, zakázána. Abych byl konkrétní, pro německé výrobce tabáku byla vyhláena výjimka. McLaren na modelu tedy bude odpovídat skutečnosti.
Co napsat na závěr. Asi tolik, e výrobky Scalextric jsou univerzální pro malé i velké. Pro malé jsou k dispozici jednoduché autodráhy s bytelnými autíčky za přijatelnou cenu. Pro velké jsou k dispozici větí a sloitějí dráhy s tvarově zdařilými a skvěle jezdícími modely. Pro ty, kteří nemají hluboko do kapsy je k dispozici téměř vechno, co si dnes dovedeme na autodráze představit. Jednotlivé díly a doplňky nejsou drahé, ale kompletní autodráha (dvouproudá) délky okolo 20 metrů, vybavená slunými auty a doplňky je investicí za několik desítek tisíc. Ze své osobní zkuenosti autodráhu Scalextric doporučuji zájemcům ze vech tří skupin. Nákup autodráhy SCX bych si, po dvou letech občasného pouívání, asi rozmyslel. Samozřejmě několik modelů SCX ve své sbírce také mám, ale to jen proto, e je nikdo jiný nevyráběl.
V případě váného zájmu čtenářů mi zbylo navíc několik katalogů Scalextric z minulých let. Jsou k dispozici.
Článek dodal:
LS | |
| |
|
|
dne December 16 2006 15:56:11
Skvělý článek!!!! Je to sice autodráha pro děti politiků, státních úředníků a bohatých podnikatelů, ale výklad je zasvěcený, poutavý a plný zajímavých informací a lásky k naemu hobby.
Dovolil bych si pouze oponovat větě, e kadý renomovaný výrobce autodráh (Carrerou počínaje a Farem konče) dotáhl po mechanické stránce své autodráhy více méně k dokonalosti, nebo např. Ninco má k dokonalosti se svými 2-3 mm hlubokými lavory v dráze a skvrnité barvě povrchu (mohu zaslat velmi názorné foto) hooooodně daleko....a proto jsem ho vrátil a koupil si - světe div se - českou autodráhu (která ovem má k dokonalosti taky dost daleko - ne tak daleko jak Ninco). |
dne December 18 2006 06:08:29
Krásný článek,souhlasím s Honzovo komentářem,není co dodat. |
dne December 18 2006 14:35:03
Váení, děkuji za pochvalu. Na vysvětlenou bych chtěl dodat následující:
1. Nejsem synek rodičů politiků ani bohatých podnikatelů, ale autodráhy a sportovní vozy mám rád a leckdy jim musím i něco obětovat.
2. Myslím si, e Scalextric není drahý!!! Dovozce jej prodává za velmi dobré ceny. Limitovaná série auta vyjde na cca 1350,- Kč, standardní provedení cca na 1200,- Kč (plus minus nějaké drobné). Přitom standardní auta Revell stojí u FARA 1390,- Kč, o ceně vozu koda 130 se dokonce, na těchto stránkách, spekuluje okolo 1800,- Kč. Některé prvky přísluenství jsou sice draí, ale to u tak v ivotě bývá. Naopak jsem byl mile překvapen cenou napájecího panelu délky 350 mm na dvě trafa, s brzdou a s moností změny směru jízdy, který mne vyel, včetně dvou tříílových ovladačů s brzdou, na 800,- Kč. Vechny ceny, které zde uvádím jsou s DPH.
3. Co se týče dokonalosti autodráh po mechanické stránce, psal jsem to tak, abych nikoho neurazil. Mám na mysli pouze tratě. Kvalita aut je nesrovnatelná. O problémech s dráhou NINCO slyím z několika stran. Ty snímky poruch by mne opravdu zajímaly. Pro spoustu uivatelů je toti značka NINCO pojmem a etalonem kvality. Snaím se být nestranný a kadá zkuenost mi umoní upřesnit si vlastní názor. |
dne December 18 2006 15:28:50
Ahoj LS, zkusím vloit nějaký obrázek do diskusní sekce Ninco, jinak moje fotky jsem poskytl i Ivanovi HWS k jeho článku o Ninco, který vychází na pokračování, pokud se mi to nepovede, jistě Ti je rád pole, nebo zde někde umístí. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
04
Podbaba NASCAR 2008
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 30
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|