|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Autodráhový multifunkční ovladač (2. část) |
| |
| 1. část článku je k dispozici zde.
Software a ovládání
Take software je napsán v jazyce C a programovacím prostředí Freescale CodeWarrior for HC08/HCS08 v5.1 (volně ke staení s licencí na 16 KB kódu zde) a licence zde. Pro stáhnutí se člověk musí zdarma zaregistrovat na www.freescale.com. Celkový počet řádek zdrojového kódu je přiblině 3500 a stále přibívá!
Ovládání (tzv. user interface?)
Po zapnutí do elektriky se objeví dvě úvodní obrazovečky s nápisem autodráha a potom s verzí aktuálního programu uvnitř dráhy.Tento úvodní stav lze urychlit stisknutím tlačítka RESET. Poté program volně přechází do reimu volná jízda. Mezi jednotlivými reimy se přepíná tlačítkem REIM (moc nápadité to asi není)
Volná jízda
Volná jízda vlastně nahrazuje původní reim autodráhy, tzn. podle toho jak zmáčkneme ovladač tak formulka jede a nic víc. Tlačítko brzda je zde trvale zapnuto na pomalou brzdu ( stejně jako kdy v původní autodráze pustil plyn ale samozřejmě to lze jakkoliv předělat).
Jediná věc co je tu navíc oproti původní autodráze je po stisknutí tlačítka MENU monost nastavit (tlačítkem NASTAV) hráčovu úroveň ve čtyřech krocích (Dítě, Nováček, Normální, Expert). Tato funkce je velmi důleitá při pouívání dráhy dětmi. Oni si myslí e jedou na plný plyn, ale auta jsou omezena na takovou rychlost, aby třeba nevyletěli jetě z dráhy při plném stisku ovladače. Nejvyí stupeň dovoluje dosahovat maximálních rychlostí. Tímto není jen omezena maximální rychlost,ale je i přizpůsoben průběh rychlosti, aby se přizpůsobil na celý chod ovladače.
Trénink
Trénink u je snad zajímavějí a hlavně zábavnějí. Při průjezdu startovní čarou se změří čas minulého kola (na setiny vteřin) a pokud auto zajelo své nejlepí kolo krabička pípne, zabliká hráčovou diodou a hlavně napíe čas právě odjetého nejlepího kola. Pokud ale auto nezajelo nejlepí kolo, poté se na displeji objeví informace kolik činil rozdíl času tohoto a nejlepího kola- a tím hráč ví kolik mu chybělo. Tyto časy lze jednodue vymazat tlačítkem RESET.
Při vstupu do menu (kupodivu tlačítkem MENU, tímto tlačítkem té přecházíme mezi jednotlivými kroky menu) máme monost nastavit tyto věci:
- opět úroveň hráčů jako ve volné jízdě
- nastavit brzdy (normální , měkké, tvrdé a vypnuty).
Dalím stiskem MENU se přepneme do dalí monosti a to Nastavit auta na startovní čáru. To se spustí tlačítkem NASTAV. Dojídění na start je uděláno tak, e program nechá konstantní rychlostí auto objet jedno kolo a při dalím průjezdu 0,5 vteřiny před cílem zpomalí na velmi nízkou rychlost a tak se mu podaří přesně zastavit na startovní čáře. Pokud bych zkouel brzdit ihned z větí rychlosti auto setrvačností vdy startovní čáru přejede. A pokud bych jel celou dobu nízkou rychlostí , tak nepřejedu ani jednu křiovatku.
- Zobrazení nejlepího kola 1 hráče.
- Zobrazení nejlepího kola 2 hráče.
Z jakéhokoliv menu se můeme do hry vrátit tlačítkem RESET.
Závod
Při vstupu do tohoto reimu ( asi to nejlepí co se tu dá najít) se zobrazí jen nápis Závodní reim, pokračovat k závodu musíme nastavením parametrů tlačítkem MENU. Následnými kroky musíme projít:
- Opět nastavením úrovně obtínosti (max rychlosti, hlavně skrze dětí) tak jako v předchozích dvou reimech.
- Počet kol tlačítkem nastav si nalupkáme na kolik kol pojedem závod. Do desíti přičíta po jednom kole, do 30 po 5 kolech a od 30 po deseti. Maximální počet kol je 250.
- Safety car zde se povoluje monost při závodu vyuívat monosti Safety car reimu .Safety reim znamená e pokud bude nějaká kolize kdokoliv zmáčkne tlačítko Safety a a se auta vrátí na dráhu musí se hříník co nehodu způsobil přiznat (tlačítkem na ovladači ) a dostane časovou pokutu. Během aktivního safety módu se nepočítá čas.
- Tomto kroku se nastaví velikost pokuty při safety car reimu. Nastavit lze s rozliením desetiny vteřin a po hodnotu 25s.
- Brzdy (normální , měkké, tvrdé a vypnuty).
- V dalím kroku se nastaví typ závodu jsou zde dvě monosti:
- Nejlepí čas klasika, kdo prostě dojede dřív
- Nejlepí kolo vyhraje ten kdo prostě během závodu zajel lepí kolo
- V tomto kroku se jen čeká a budou hráči připraveni na závod. Připravenost se potvrdí tlačítkem na ovladači.
Po potvrzení auta sama automaticky dojedou na startovní čáru a semafor se rozsvítí červeně, pak lutě a nakonec zeleně ale to asi kadý zná. Kontrola ulitých startů je samozřejmostí, po takovémto nepovedeném startu je hříník vrácen automaticky na start.
Během závodu je na displeji zobrazován aktuální čas závodu a kolo kadého hráče. Pokud hráč zajede své nejlepí kolo, krabička pípne a zabliká jeho diodou.
Při závodu lze té spustit pauzu , poté se auta zastaví a čas se nepočítá.
Po dojetí prvního hráče do cíle krabička dlouze pípne a odpojí auto od napájení zůstane stát. A dojede i druhý hráč tak se zobrazí výsledkové skóre:
- Čas závodu vítěze (bliká jeho dioda)
- Nejlepí kolo vítěze (bliká jeho dioda)
- Čas nejlepího kola vítěze (bliká jeho dioda)
- Rozdíl času obou hráčů (bliká vítězova dioda)
- Čas závodu druhého (svítí jeho dioda)
- Nejlepí kolo druhého (svítí jeho dioda)
- Čas nejlepího kola druhého (svítí jeho dioda)
Tyto jednotlivé údaje se cyklicky zobrazují. Ukončit to lze buď:
- Tlačítkem RESET - ocitneme se sice v závodním reimu ale před nastavováním závodu
- Tlačítkem MENU - zopakuje nastavený závod ocitneme se v kroku kde krabička čeká na potvrzení obou hráčů e jsou připraveni.
Dalí věci kolem softwaru
Z de jen, e ve vech případech kromě závodu a tréninku (ale v jejich menu ano) můeme tlačítkem Jazyk přepínat komunikaci na displeji mezi angličtinou a četinou.
Výroba
Velmi krátce tomuto tématu (pokud někdo má zájem mám i e-mail). Take deska je jednostranná tzn. ádný problém při výrobě Gerber soubory dám na vyádání.
Procesor a H- bridge lze jako Hamply objednat na www.freescale.com hledejte přesně tyto typy - MC9S08AW60CFUE na strance www.freescale.com a MC33886VW na této stránce.
Převodník MAX3232 lze té objednat na této strance.
A pokud chcete naprogramovat lehce Freescale procesor a nedat do toho prachy doporučuji následující zařízení TBDML. Lze najít na webu třeba tady .
Schéma 1 ve formátu PDF ke staení
Schéma 2 ve formátu PDF ke staení
Schéma 3 ve formátu PDF ke staení
Dalí fotografie
Tak mnoho zdaru s autodráhou.
Petr Gargulák
Ronov pod Radhotěm | |
| |
|
|
dne January 31 2007 22:26:00
Jak jsem psal u pod první částí článku, koukám jako jelen |
dne February 01 2007 12:39:54
Skvělé, po tomto je mi to u jasnějí. Zlaté valaské ruce a hlava.
Jen bych měl poznámku.V modu safety car by bylo zajímavé pokud by při jeho zapnutí auta krouila konstatní rychlostí ne závisle na jezdci a do odstranění problému.
A druhá věc. Má to nějaký výstup do PC (jestli jsem ho nepřehlédnul) - export a následné uloení + tisk? Cpát to do Excel tabulky to bylo super hlavně pro ty co bádají nad zlepováním aut, pořadatele soutěí ale i pro ty co dělají s dětmi. |
dne February 01 2007 13:41:10
Je tam seriova linka (RS-232). Export do EXCELU neni nemozny. Napad do Safety modu si budu pamatovat ale musim jeste vyresit jak presne potom startovat - aby to bylo spravedlive. Nejnovejsi napad mam takovy ze jakmile auto vyleti z drahy - krabicka automaticky prejde do safety modu (lze totiz detekovat odber auticka) pokud to bude pred zavodem povoleno. |
dne February 05 2007 21:10:08
To je parádní zařízení a chtěl bych si to skusit, jak se s tím jezdí ap.fakt jsem nadenýzávidím |
dne February 20 2007 14:17:28
Tak automaticke zjistovani pritomnosti auticka na draze je jiz hotovo. A tez je konecne hotovy protokol na bezdratovy prenos a to znamena ze jiz pouziam dalkove ovladace. A je zde kapacita na bezdratove spojeni s PC. Vse funguje na 2.4GHz a technologii Zigbee. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
07
koda 130 RS
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 6
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|