|
Po | t | St | t | P | So | Ne |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Touto slovn hkou se nechci dotknout pznivc americk srie NASCAR. Chci tm pedstavit jinou vznamnou, by jen krtkou, kapitolu automobilovho sportu zvody PROCAR. Pro ns dve narozen, kte ji sice patme na smetit djin, to nebude a tak velk neznm, pro mlad digitln ronky to mon bude objeven Ameriky jedn srie automobilovho sportu.
V polovin 70. let se BMW zaalo zabvat mylenkou vytvoen supersportovnho vozu pro nasazen v zvodech MS vytrvalostnch zvod jako konkurenci pro vozy Ferrari a Porsche. BMW Motorsport v t dob ovldal se svmi dvoulitrovmi motory Formuli 2. Prvn prototyp M1 vyjel v roce 1977 a vz se veejnosti poprv pedstavil na Paskm podzimnm autosalonu roku 1978. Vz vychzel z konceptu BMW Turbo z roku 1972. Ve voze byl motor o objemu 3,5 l, 204 kW (277 PS), se kterm dosahoval rychlosti 262 km/h.
V roce 1978 tehdej f BMW Motorsport, Jochen Neerpasch a Bernie Ecclestone (pedseda sdruen FOCA a majitel teamu BRABHAM F1) vymysleli a v roce 1979 zrealizovali pro M1 pohr identickch voz s nzvem PROCAR (Production cars), kter tvoil pedehru k evropskm zvodm F1. Zvodn verze mly tyto parametry: motor 3,5 l, vkon 345 kW (470 PS) pi 9000 ot/min! Pro kategorii cestovnch prototyp mly vozy motory se snenm objemem na 3,2 l a peplovan turbodmychadlem KKK s vkonem 625 kW (850 PS). Pohr PROCAR se jel v letech 1979 - 1980. V prvnm roce se stal celkovm vtzem Niki Lauda, ve druhm roce Nelson Piquet.
Jezdci mly na svch vozech identick sla jako na monopostech formule 1. V roce 1979 byly vechny vozy bl s diagonln modrmi a ervenmi pruhy a s drobnm logem Marlboro ovem bez npisu. V hornm pruhu elnho okna bylo jmno pilota (JONES, REGAZZONI, LAFFITTE, a dal). Vjimku tvoil pouze vz Nikiho Laudy, kter startoval v plnohodnotnch barvch Marlboro. Pro znalce na jeho voze byl npis: PROJEKT FOUR RACING. e nevte co to znamen? To byl nzev tmu F2, kter ml dobr vazby s koncernem Phillip Moris a patil jistmu Ronu Denisovi. Souvislost s teamem F1 McLaren zde vak v roce 1979 jet nehledejte.
A jak je souvislost s autodrhou? S tmto vozem jsem se setkal poprv jako s vystihovnkou z ABC od architekta Vykovskho, nkdy na pelomu let 1980 a 81. Model vak nebyl bl, ale lut. Byl konstruovn pro pipevnn na plechov podvozky esk autodrhy dvma drty. Znovu jsem se s nm setkal v roce 2005 jako s kvalitnm modelem firmy FLY. Vrobce tenkrt licky tajil, jak proveden bude vyrbt, a tak jsem si opatil nejdanj a tak nejkrsnj proveden vozu Hanse Georga Burbera s logem sponzora BASF. FLY vak poruil tradici, tzn. nedal na trh na zatku nejlep modely. Ty teprve mly pijt. Mark Surer, Nelson Piqet a konen Niki Lauda z Monaka 1979 v proveden Marlboro. Model byl vak bez npis zkaz tabkov reklamy zashl i do oblasti model. FLY vak umstil kvalitn obtisky do neprhlednho sku s npisem ONLY FOR ADULTS, kter umstil pod podstavec modelu. Prezentovan model je ji v plnohodnotnm proveden s obtisky. Kvalita zpracovn FLY je pkladn, ekl bych dal sbratelsk kousek. V ppad zjmu je PROCAR BASF na prodej.
| |
| |
|
|
dne March 16 2007 20:04:55
Pesn jste to vystihl, o PROCAR jsem nic nevdl a modely jsou asn. |
dne March 16 2007 21:55:06
Pane kolego, skvl, perfektn vklad i obrzky. Jste klasik. Rd si od Vs cokoliv petu. Jak to jezd nm asi nepovte?
Super modely.
H |
dne March 16 2007 23:06:52
Opravdu grandizn, jen tak dl. Doufm e pt report bude stejn tak poutav.
Jinak ten zmiovan lut model M1 PROCAR mm doma stle v archu kdyby ml njdo zjem si ho snad postavit. |
dne March 17 2007 09:53:40
Mitchi j mm o nj zjem, nebo ten jedin mi od arch. Vykovskho ve sbrce chyb. A pojedu do esk Lpy tak bych se stavil.
Dkuji vem za uznn. Plnuji obdobn lnek s tematikou vznamnho (ne to je slab vraz - lep je legendrnho) auta z roku 1972. Kdyby ml nkdo zjem, tak mohu poslat fotografie BMW ve vym rozlien, nebo detaily jsou opravdu pozoruhodn.
Co se te jzdnch vlastnost tak zatm nemohu slouit, nebo jsem ml vlastn drhu postavenou ped pl rokem a na ciz drhy beru auta, kterch mi nen lto. Ale polepm se. |
dne March 17 2007 10:01:39
Skvl ten a vynikajc fotky. Dky.
Z proveden model by si mohla vzt vzor nejmenovan esk firma. Ty malink znaky BMW jsou skvl. |
dne March 17 2007 10:45:04
J si myslm, Vtku, e ke veobecn spokojenosti ns vech se kodou 130 by staila alespo 50% kvalita FLY BMW M1 Procar. Nememe chtt po FARU maximum u na zatku. Dejme jim prostor pro postupn zlepovn |
dne March 18 2007 20:56:32
Krsn,jin koment asi neteba ! |
dne March 19 2007 12:14:28
Snad jen e tyto vozidla se objevovaly i u ns napklad v roce 1987 a 1988 ji pivezl na okruh Havov - enov Sepp Manhalter, ten se s tmto vozidlem v roce 88 astnil i zvod procar |
dne March 19 2007 15:27:01
No pokud nkoho zajmaj a takov zajmavosti pak bych tedy dodal nco z technick strnky vci.
Tento motor 3,5 V6 z tohoto vozu pak alou putoval do, v t dob, jedinenho BMW M5 E34 kde byl jet pevrtn na 3,6l V6 se 305HP pozdeji snad i 315HP a posledn modifikac si piel na 345HP. Dnetn cena vozu je kolem 200000 a ve. Paradn stroj sv doby, ml jsem tu est ho chvlema dit a je to nco jedinenho.
O mlokterm voze mete dnes smle ct, e doke ze srie na volnobh zdvihat prach kolem sebe a pi letmm protoen motoru rozplakat svm burcejcm zvukem dt pedkolnho vku. Nehled na to, e to pi ostej jzd ralo i trvu u cesty. Negativum, a n mal, byla spoteba. Jzda za studena JEN na VOLNOBH si vyadovala 19l/100km a po zaht 17l/100km. Tomuto vozu prost eln ani apetit nechybli.
U jsem dil mnoho novch voz rznch znaek z ad stedn a vy stedn tdy, ale tomuto se dodnes neme dn rovnat. |
dne March 20 2007 06:39:52
Jako pipomenut uvdm, e seril Procar se jel i v echch. A to jako seril model 1/24 na autodrhch tehdejho Svazarmu. V serilu bylo klasifikovno vce zvodnk ne jich dnes jezd Honda i Cahoza Cup. Mm z t doby jet jednu karosrii. Mm i plnek z tehdejho vydn asopisu Model. |
dne June 25 2007 08:35:53
Pnov, myslm, e tady naden pro BMW M1 doshlo vrcholu
http://www.slotracinglemans.com/newforum/news.php?action=list&catid=7
Ale i zbytek webu stoj za to. A jsou to lexany v 1:24. |
| |
|
|
| Pro odesln je nutn bt pihlen.
| |
|
|
|
|
Zapomnli jste heslo? Zadejte o nov zde.
| |
|
|
|
07
Podbaba NASCAR 2008
| |
|
|
| Pro zasln muste bt pihlen.
Dosud dn vzkazy.
| |
|
|
| Host: 37
dn len online
Registr. len klubu: 255
Neaktivovanch len: 0
Nejnovj len: Gobio
| |
|
|
|