|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Tradice z pohledu současnosti I |
| |
| Váení příznivci domácí, klubové i SRC autodráhy,
ji delí dobu se chystám pozdělit se s Vámi o své zkuenosti s trochu jiným pohledem na jednu z důleitých součástí autodráhových modelů chassis, česky řečeno podvozek. Článek je sestaven ze dvou částí, v té první se věnuji problematice z obecné roviny a dále přináím technický popis prezentovaného chassis. Ve druhé části Vám přináí pan Tomá Herder svou dlouholetou zkuenost se stavbou chassis z různých materiálů a pohled na různé principy stavby podvozků v minulosti a v současnosti. Pro poněkud zavádějí název Tradice z pohledu současnosti.
Před několika lety, kdy sortiment dráhových modelů nebyl tak bohatý jako dnes, jsem poilhával po zajímavých modelech vozů z vytrvalostních závodů z přelomu 60. a 70. let. Měl jsem zájem o modelově věrné produkty. Něco málo měl ve své nabídce panělský FLY, něco francouzský Le Mans Miniatures nebo italský Racer. Postupem času jsem sehnal od FLY téměř ve co mne zajímalo, obě dále uvedené firmy byly nad mé finanční monosti. Jako alternativa se nabízely karoserie firmy PROTO nebo TOP SLOT, které se vak tenkrát dodávaly jako kit bez podvozku. Výrobce doporučoval osazení karoserií na tvarově uzpůsobené podvozky FLY, které bylo zapotřebí upravovat. Dále bylo zapotřebí instalovat dalí výbavu podvozku - loiska, motory, převody, vodítka,
samozřejmě také FLY. A po provedení jednoduchého součtu se takto vybavený model, bez započtení mé práce na sestavení a provedení laku, nebezpečně přiblíil částce 3000,- Kč. Nezbylo ne zamáčknout slzu a buď počkat a modely vyrobí někdo jiný ve velké sérii, tím pádem také levněji, a nebo hledat jiné úspornějí řeení.
Stavbu vlastního podvozku jsem předem vyloučil, nebo nemám dílnu a ani nejsem manuálně zručný. Dále mám prakticky ověřeno, e kdy jdu do práce a tam pracuji, tak si na poadovanou věc vydělám za zlomek času, který bych musel věnoval na vlastní amatérskou výrobu. Teď udělám pomyslnou vsuvku, která sem zdánlivě nepatří, ale pro dalí vývoj je nesmírně důleitá.
V roce 2001 uvedl italský SLOT.IT, do té doby výrobce dílů na SRC autodráhu, svůj první kompletní autodráhový model. Jednalo se o Audi R8C z LM 1999. Na tom by asi nebylo nic zvlátního, kdyby nebyl podvozek sloen ze dvou částí. Primární část nesla vodítko, přední nápravu a byla napevno přiroubována do karoserie. Sekundární část nesla vlastní motor s výkonem 25.000 ot/min a zadní nápravu s převody. Sekundární část byla k primární části přiroubována čtyřmi rouby, které umoňovaly (dle přednastavené vůle) konstantní polohu zadních kol vzhledem k trati a to nezávisle na zkrutný pohyb karoserie a primární části chassis. Z obdobného principu vycházel i chapmanův skutečný Lotus 88 z roku 1981. e byly duralové ráfky kol přiroubovány k zadní ose imbusy zde nemá smysl rozebírat. Od té doby mi neunikl ádný z nových modelů tohoto výrobce (Porsche 956, Porsche 962, Sauber C9, Nissan R390 GT1, Jaguar XJR9). Mladí modely se liily kvalitnějí povrchovou úpravou a detaily, podvozek vak zůstával beze změn.
V únoru 2006 ohlásil SLOT.IT v Norimberku výrobu modelu Ferrari 312 PB z roku 1972. Na ten model jsem se těil, ač mne trochu mrzelo, e jsem si krátce před tím zakoupil Ferrari 312 P od jiného výrobce, by v krátké verzi bez křídla. Jaké bylo mé zklamání, kdy jsem se dozvěděl, e model se bude vyrábět pouze jako kit, nikoli jako hotový model. Reálný model výrazně předčil má chmurná očekávání, nebo karoserie a kokpit jsou provedeny v maximálním detailu, bezpečnostní pásy jsou téměř funkční i s čitelným označením výrobce Britax, atd. Zásadní změnu představoval podvozek. Tentokrát se nejednalo o chassis sloené ze dvou dílů, ale z dílů 8. Co je podstatné, chassis umoňuje variabilní zástavbu 3!!! typů motorů z hlediska orientace motoru k podélné ose vozu (motor uloený rovnoběně s osou vozu, kolmo na osu vozu (svírá úhel 90o) a nebo ikmo na osu vozu (svírá úhel 45o). Tyto alternativy jsou umoněny záměnným sekundárním chassis, které má rozměry odpovídající danému typu motoru. O tomto modelu, o jeho stavbě a o jízdních vlastnostech napíu na jaře, a na to budu mít čas. Článek bude doplněn názornou fotodokumentací ze stavby a budou popsány reálné vlastnosti při různých nastaveních v provozu na trati.
Karoserii stavebnice Ferrari 312PB od SLOT.IT
A teď to nejdůleitějí. Po opadnutí euforie z jednoznačně pozitivního dojmu z modelu jsem zjistil, e SLOT.IT začal vyrábět univerzální chassis na stejném principu pro různé druhy dráhových modelů, tedy i pro měřítko 1:24. K tomu se dostanu a za chvíli.
Po přečtení několika vláken s vánivými diskusemi na téma úpravy karosérií a podvozků jsem se rozhodl prezentovat tady svůj vlastní přístup k modelovému jedění na autodráze. Myslím si, e pro domácí autodráhu, která nedosahuje kdovíjakých rychlostí vzhledem k pouitému materiálu, krátkým rovinkám a poloměrům zatáček a v neposlední řadě také k technice jízdy s magnetem, není zapotřebí stavět kdovíjak sloité podvozky z ocelových planet nebo z cuprexitu. To jsou vechno vymoenosti pro dřevěnou dráhu s velkými poloměry zatáček, dlouhými rovinkami, mírným příčným i podélným profilem a hlavně s vyími rychlostmi dosahovanými speciálními nebo upravovanými modely. Domácí, lépe řečeno plastové hobby dráhy, byly vyvinuty a vyráběny pro sériově stavěné modely. Pochopitelně s upravovanými, tedy podstatně rychlejími modely lze za určitých podmínek na plastové dráze jezdit také. V případě ztráty adheze vak bývá koda přímo úměrná vyí rychlosti upravovaného modelu.
A tady je určitá mezera na trhu, tedy byla. Chybělo tady chassis, se kterým by se dalo skvěle jezdit po plastové dráze, ale které by nezaostávalo na dráze dřevěné. Chassis, na které je moné jednodue připevnit například odlehčenou karoserii Bentley od Carrery, papírovou, lexanovou nebo třeba plechovou karoserii prostě co se komu líbí. Chassis, které bude pouíváno s magnetem nebo bez, bude variabilní pro různá rozumná měřítka a technologicky bude vyrobeno na úrovni 21. století. A právě s tím přiel SLOT.IT.
Chassis je vyrobeno z pruného, vysoce pevného plastu černé nebo edé barvy a umoňuje instalaci 6!!! druhů motorů (tři alternativy v podélné orientaci, dvě alternativy v příčné orientaci a jednu alternativu v diagonální orientaci ve vztahu k ose vozu). Předpokládá se instalace motorů SLOT.IT v rozmezí otáček 21.500 - 30.000 ot/min. Motory jsou samozřejmě v ceně, stejně jako převody, loiska, osy, vodítko a pneumatiky. Pro zajímavost, výe uvedené výborné a hlavně pruné motory Slot.it se na pultě prodávají v jednotné ceně 435,- Kč.
Schéma uloení motorů (diagonální uloení chybí)
Mosazná loiska jsou uloena v jednoduchých a důmyslných pouzdrech
Technický popis:
Vlastní chassis je sloeno ze dvou částí. Primární část je napevno přiroubována (přilepena, nasazena,
) do karoserie. Sekundární část nese vlastní motor s výkonem 21.500 30.000 ot/min a zadní nápravu s převody. Sekundární část je k primární části přiroubována čtyřmi rouby, které umoňují (dle přednastavené vůle) konstantní polohu zadních kol vzhledem k trati a to nezávisle na zkrutný pohyb karoserie a primární části chassis. Terciální část, nesoucí vodítko, je k primární části přiroubována dvěma rouby, které umoňují variabilní nastavení délky chassis dle rozvoru karosérie.
Hmotnost vlastního chassis bez motoru a kol je zcela zanedbatelná. Magnety je moné umístit před motor nebo za motor dle konkrétního typu sekundární části a samozřejmě dle potřeby. Poměrně nízká hmotnost chassis má tu výhodu (stejně jako ve skutečném závodním autě), e dováení na předepsanou hmotnost vozu se provádí závaími, která jsou rozmístěna v různým místech podvozku dle pouitého motoru, převodů, směsi pneumatik a charakteristiky okruhu, na kterém se závod pojede.
Rozloené chassis
Upevnění na karosérii je poměrně jednoduché. Délka čtyřech vymezovacích táhel se upraví dle skutečné ířky pouité karosérie a konce táhel se osadí plastovými plokami. Tyto ploky se zalepí nebo přiroubují do pouité karosérie.
A nakonec to nejdůleitějí cena: Chassis SLOT.IT včetně motoru, převodů, hliníkových ráfků, pneumatik,
stojí v rozmezí 980 990,- Kč dle typu pouitého motoru. Za tyto peníze dostanete výrobek, který je vyroben z moderních materiálů a je moné jej instalovat pod jakoukoliv karoserii. Jeho nespornou výhodou je, e nic nemusíte montovat v dílně. Naopak, jedná se o vysoce sofistikovanou konstrukci, která byla nejdříve navrena na počítači, posléze testována na trati a nakonec byl vývoj dokončen na počítači a konstrukce byla zadána do výroby. Nepřipomíná Vám to současný trend vývoje závodních vozů? Pokud ano, tak asi nebudete daleko od pravdy.
PS: S těmito podvozky a karoseriemi SLOT.IT se v Itálii a ve panělsku jezdí seriály závodů SRC na dřevěných drahách.
Článek napsal:
LS
2. část článku je k dispozici zde. | |
| |
|
|
dne March 21 2007 11:01:08
Dobře napsané. existuje pro uvedený typ tuzemský prodejce? |
dne March 21 2007 12:48:47
Moc dobrá recenze. Konečně jsem se dopídil k pár vysvětlením, které mi v Angličtině motali iku. Určitě to někdy zváim a zkusím to prubnout. |
dne March 22 2007 02:40:26
Moc hezky inteligentně a kvalifikovaně bezchybnou četinou napsaný článek o skvělém výrobku.....BRAVO LS!
Podvozek je vymakaný, velmi variabilní a technicky dokonalý, vhodný pro výrobu autíček na závody, stejně jako na plastovou dráhu. Co vak zbude udělat na mně, kromě ucviknutí kolíků a nalepení přísluných protikusů na kastli?????
To si vezmu 10 litrů, nakoupím si do taky pár podvozků a doma během 1 dne si postavím třeba pomocí kastliček na easykity ap. 10 autíček. A čas, který jsem dosud po práci věnoval radostnému modelaření, vymýlení a bastlení pak věnuji k zajitění a provádění prací, z jejich výnosu to zaplatím....tzn., e namísto původní relaxace mi naopak přibude práce...ale proto přece já tento koníček nepěstuji?!!!
Jsem přesvědčen o tom, e ostatní to mohou mít jinak, nikomu nevnucuji tento pohled na věc a věřím, e pro LS, který není nadeným amatérským výrobcem a ladičem autíček a disponuje potřebnými prostředky je to optimální řeení, nebo zbírá co nejkvalitnějí modely a zřejmě jediným problémem zde je, který model vynikajícího vozu mu jetě chybí do sbírky...
Jistě, moná si nějaké tohle asi taky pořídím, přinejmením jako kritérium..., ale jám to mám jinak, pro mne cesta je cíl - třebae nelehká a plná problémů a otázek...a tento způsob mi pomáhá překonat mj. i skutečnost, e si nemohu vdy koupit, co mně napadne...
A i proto se ptám, kde je ta druhá část článku od Toma??? |
dne March 22 2007 08:39:52
Oba články jsou skvělé a výborně na sebe navazují. Jedna rovina je finanční náročnost a druhá neméně podstatná je zázemí a vybavení. V tomto případě lze se ve zvládnout s minimem, při některých konstrukcích co popisoval Tom se ale člověk neobejde bez zázemí sluně vybavené dílny.
Záměrně opomíjím zručnost a schopnost.
Měl bych ale dotaz. V jakém rozmezí lze nastavit rozvor a řku? |
dne March 22 2007 09:26:27
Perfectní !!! Ale ta známka 2 je ode mne a je to proto, e mi článek na internetový časopis přijde hrooozně dlouhej. Jetě jsem ho nedočet celej
Nicméně mě vyprovokoval k tomu, e jsem včera ve 20:00 vzal kuprexit, dremmelku a začal.....a dneska koukám, dalí článěk od Tomáe o podvozkách....take se tu nebudu moc zdrovat a jdu to dodělat.... |
dne March 22 2007 11:59:32
Víceméně hotovo...po cca. 5ti hodinách práce. Podvozek jezdí....dodělat přední nápravu a přidělat karosku. Akurát je to nějaké rychlééé.....minulý týden jsem s továrními vozejky měl problém dostat se pod 10s na kolo a s tímto podvozkem (magnet FARO+motor Falcon+vodítko Ninco) bez tréningu hned druhý kolo 7,860 s !!!!!! |
dne April 04 2007 08:42:21
Zdravím Vás "kolegové" - někde jsem tady četl, e se dovozem zabývá jistý pan Tomá Zedníček z Ústí nad Labem - nemáte někdo na něho nějaký kontakt . Předem se omlouvám, jestli jsem někde něco přehlédnul. Díky.
Petr Krka SRC ČT |
dne April 10 2007 10:45:04
stranky Tomae Zednička má nawww.slotmaster.cz.prodejnu ma v Usti nad Labem.jinak pořada zavody aut 1/32 tzv.krunohorský pohar.jezdi se na drahach v Moste,v Oseku dali drahy v jednani.připadne dalí dotazi zodpovim. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
18
Pohár SCALEXTRIC 4. závod
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 43
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|