AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 29 2024 13:27:09 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Narozeniny:
AVATARKR Desing

ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Tradice z pohledu současnosti I
 
Vážení příznivci domácí, klubové i SRC autodráhy,

již delší dobu se chystám pozdělit se s Vámi o své zkušenosti s trochu jiným pohledem na jednu z důležitých součástí autodráhových modelů – chassis, česky řečeno podvozek. Článek je sestaven ze dvou částí, v té první se věnuji problematice z obecné roviny a dále přináším technický popis prezentovaného chassis. Ve druhé části Vám přináší pan TomᚠHerder svou dlouholetou zkušenost se stavbou chassis z různých materiálů a pohled na různé principy stavby podvozků v minulosti a v současnosti. Pro poněkud zavádějí název „Tradice z pohledu současnosti“.

Před několika lety, kdy sortiment dráhových modelů nebyl tak bohatý jako dnes, jsem pošilhával po zajímavých modelech vozů z vytrvalostních závodů z přelomu 60. a 70. let. Měl jsem zájem o modelově věrné produkty. Něco málo měl ve své nabídce španělský FLY, něco francouzský Le Mans Miniatures nebo italský Racer. Postupem času jsem sehnal od FLY téměř vše co mne zajímalo, obě dále uvedené firmy byly nad mé finanční možnosti. Jako alternativa se nabízely karoserie firmy PROTO nebo TOP SLOT, které se však tenkrát dodávaly jako kit bez podvozku. Výrobce doporučoval osazení karoserií na tvarově uzpůsobené podvozky FLY, které bylo zapotřebí upravovat. Dále bylo zapotřebí instalovat další výbavu podvozku - ložiska, motory, převody, vodítka, … samozřejmě také FLY. A po provedení jednoduchého součtu se takto vybavený model, bez započtení mé práce na sestavení a provedení laku, nebezpečně přiblížil částce 3000,- Kč. Nezbylo než zamáčknout slzu a buď počkat až modely vyrobí někdo jiný ve velké sérii, tím pádem také levněji, a nebo hledat jiné úspornější řešení.

Stavbu vlastního podvozku jsem předem vyloučil, nebo nemám dílnu a ani nejsem manuálně zručný. Dále mám prakticky ověřeno, že když jdu do práce a tam pracuji, tak si na požadovanou věc vydělám za zlomek času, který bych musel věnoval na vlastní amatérskou výrobu. Teď udělám pomyslnou vsuvku, která sem zdánlivě nepatří, ale pro další vývoj je nesmírně důležitá.

V roce 2001 uvedl italský SLOT.IT, do té doby výrobce dílů na SRC autodráhu, svůj první kompletní autodráhový model. Jednalo se o Audi R8C z LM 1999. Na tom by asi nebylo nic zvláštního, kdyby nebyl podvozek složen ze dvou částí. Primární část nesla vodítko, přední nápravu a byla napevno přišroubována do karoserie. Sekundární část nesla vlastní motor s výkonem 25.000 ot/min a zadní nápravu s převody. Sekundární část byla k primární části přišroubována čtyřmi šrouby, které umožňovaly (dle přednastavené vůle) konstantní polohu zadních kol vzhledem k trati a to nezávisle na zkrutný pohyb karoserie a primární části chassis. Z obdobného principu vycházel i chapmanův skutečný Lotus 88 z roku 1981. Že byly duralové ráfky kol přišroubovány k zadní ose imbusy zde nemá smysl rozebírat. Od té doby mi neunikl žádný z nových modelů tohoto výrobce (Porsche 956, Porsche 962, Sauber C9, Nissan R390 GT1, Jaguar XJR9). Mladší modely se lišily kvalitnější povrchovou úpravou a detaily, podvozek však zůstával beze změn.



V únoru 2006 ohlásil SLOT.IT v Norimberku výrobu modelu Ferrari 312 PB z roku 1972. Na ten model jsem se těšil, ač mne trochu mrzelo, že jsem si krátce před tím zakoupil Ferrari 312 P od jiného výrobce, by v krátké verzi bez křídla. Jaké bylo mé zklamání, když jsem se dozvěděl, že model se bude vyrábět pouze jako kit, nikoli jako hotový model. Reálný model výrazně předčil má chmurná očekávání, nebo karoserie a kokpit jsou provedeny v maximálním detailu, bezpečnostní pásy jsou téměř funkční i s čitelným označením výrobce Britax, atd. Zásadní změnu představoval podvozek. Tentokrát se nejednalo o chassis složené ze dvou dílů, ale z dílů 8. Co je podstatné, chassis umožňuje variabilní zástavbu 3!!! typů motorů z hlediska orientace motoru k podélné ose vozu (motor uložený rovnoběžně s osou vozu, kolmo na osu vozu (svírá úhel 90o) a nebo šikmo na osu vozu (svírá úhel 45o). Tyto alternativy jsou umožněny záměnným sekundárním chassis, které má rozměry odpovídající danému typu motoru. O tomto modelu, o jeho stavbě a o jízdních vlastnostech napíšu na jaře, až na to budu mít čas. Článek bude doplněn názornou fotodokumentací ze stavby a budou popsány reálné vlastnosti při různých nastaveních v provozu na trati.


Karoserii stavebnice Ferrari 312PB od SLOT.IT


A teď to nejdůležitější. Po opadnutí euforie z jednoznačně pozitivního dojmu z modelu jsem zjistil, že SLOT.IT začal vyrábět univerzální chassis na stejném principu pro různé druhy dráhových modelů, tedy i pro měřítko 1:24. K tomu se dostanu až za chvíli.

Po přečtení několika vláken s vášnivými diskusemi na téma úpravy karosérií a podvozků jsem se rozhodl prezentovat tady svůj vlastní přístup k modelovému ježdění na autodráze. Myslím si, že pro domácí autodráhu, která nedosahuje kdovíjakých rychlostí vzhledem k použitému materiálu, krátkým rovinkám a poloměrům zatáček a v neposlední řadě také k technice jízdy s magnetem, není zapotřebí stavět kdovíjak složité podvozky z ocelových planžet nebo z cuprexitu. To jsou všechno vymoženosti pro dřevěnou dráhu s velkými poloměry zatáček, dlouhými rovinkami, mírným příčným i podélným profilem a hlavně s vyššími rychlostmi dosahovanými speciálními nebo upravovanými modely. Domácí, lépe řečeno plastové hobby dráhy, byly vyvinuty a vyráběny pro sériově stavěné modely. Pochopitelně s upravovanými, tedy podstatně rychlejšími modely lze za určitých podmínek na plastové dráze jezdit také. V případě ztráty adheze však bývá škoda přímo úměrná vyšší rychlosti upravovaného modelu.

A tady je určitá mezera na trhu, tedy byla. Chybělo tady chassis, se kterým by se dalo skvěle jezdit po plastové dráze, ale které by nezaostávalo na dráze dřevěné. Chassis, na které je možné jednoduše připevnit například odlehčenou karoserii Bentley od Carrery, papírovou, lexanovou nebo třeba plechovou karoserii – prostě co se komu líbí. Chassis, které bude používáno s magnetem nebo bez, bude variabilní pro různá rozumná měřítka a technologicky bude vyrobeno na úrovni 21. století. A právě s tím přišel SLOT.IT.

Chassis je vyrobeno z pružného, vysoce pevného plastu černé nebo šedé barvy a umožňuje instalaci 6!!! druhů motorů (tři alternativy v podélné orientaci, dvě alternativy v příčné orientaci a jednu alternativu v diagonální orientaci ve vztahu k ose vozu). Předpokládá se instalace motorů SLOT.IT v rozmezí otáček 21.500 - 30.000 ot/min. Motory jsou samozřejmě v ceně, stejně jako převody, ložiska, osy, vodítko a pneumatiky. Pro zajímavost, výše uvedené výborné a hlavně pružné motory Slot.it se na pultě prodávají v jednotné ceně 435,- Kč.


Schéma uložení motorů (diagonální uložení chybí)





Mosazná ložiska jsou uložena v jednoduchých a důmyslných pouzdrech


Technický popis:
Vlastní chassis je složeno ze dvou částí. Primární část je napevno přišroubována (přilepena, nasazena, …) do karoserie. Sekundární část nese vlastní motor s výkonem 21.500 – 30.000 ot/min a zadní nápravu s převody. Sekundární část je k primární části přišroubována čtyřmi šrouby, které umožňují (dle přednastavené vůle) konstantní polohu zadních kol vzhledem k trati a to nezávisle na zkrutný pohyb karoserie a primární části chassis. Terciální část, nesoucí vodítko, je k primární části přišroubována dvěma šrouby, které umožňují variabilní nastavení délky chassis dle rozvoru karosérie.

Hmotnost vlastního chassis bez motoru a kol je zcela zanedbatelná. Magnety je možné umístit před motor nebo za motor dle konkrétního typu sekundární části a samozřejmě dle potřeby. Poměrně nízká hmotnost chassis má tu výhodu (stejně jako ve skutečném závodním autě), že dovážení na předepsanou hmotnost vozu se provádí závažími, která jsou rozmístěna v různým místech podvozku dle použitého motoru, převodů, směsi pneumatik a charakteristiky okruhu, na kterém se závod pojede.


Rozložené chassis


Upevnění na karosérii je poměrně jednoduché. Délka čtyřech vymezovacích táhel se upraví dle skutečné šířky použité karosérie a konce táhel se osadí plastovými ploškami. Tyto plošky se zalepí nebo přišroubují do použité karosérie.









A nakonec to nejdůležitější – cena: Chassis SLOT.IT včetně motoru, převodů, hliníkových ráfků, pneumatik, … stojí v rozmezí 980 – 990,- Kč dle typu použitého motoru. Za tyto peníze dostanete výrobek, který je vyroben z moderních materiálů a je možné jej instalovat pod jakoukoliv karoserii. Jeho nespornou výhodou je, že nic nemusíte montovat v dílně. Naopak, jedná se o vysoce sofistikovanou konstrukci, která byla nejdříve navržena na počítači, posléze testována na trati a nakonec byl vývoj dokončen na počítači a konstrukce byla zadána do výroby. Nepřipomíná Vám to současný trend vývoje závodních vozů? Pokud ano, tak asi nebudete daleko od pravdy.

PS: S těmito podvozky a karoseriemi SLOT.IT se v Itálii a ve Španělsku jezdí seriály závodů SRC na dřevěných drahách.

Článek napsal:
LS

2. část článku je k dispozici zde.
Komentáře
Ivan dne March 21 2007 11:01:08
Dobře napsané. existuje pro uvedený typ tuzemský prodejce?
Mitch dne March 21 2007 12:48:47
Moc dobrá recenze. Konečně jsem se dopídil k pár vysvětlením, které mi v Angličtině motali šišku. Určitě to někdy zvážim a zkusím to prubnout.smiley
Honza dne March 22 2007 02:40:26
Moc hezky inteligentně a kvalifikovaně bezchybnou češtinou napsaný článek o skvělém výrobku.....BRAVO LS!

Podvozek je vymakaný, velmi variabilní a technicky dokonalý, vhodný pro výrobu autíček na závody, stejně jako na plastovou dráhu. Co však zbude udělat na mně, kromě ucviknutí kolíků a nalepení příslušných protikusů na kastli?????

To si vezmu 10 litrů, nakoupím si do tašky pár podvozků a doma během 1 dne si postavím třeba pomocí kastliček na easykity ap. 10 autíček. A čas, který jsem dosud po práci věnoval radostnému modelaření, vymýšlení a bastlení pak věnuji k zajištění a provádění prací, z jejichž výnosu to zaplatím....tzn., že namísto původní relaxace mi naopak přibude práce...ale proto přece já tento koníček nepěstuji?!!!

Jsem přesvědčen o tom, že ostatní to mohou mít jinak, nikomu nevnucuji tento pohled na věc a věřím, že pro LS, který není nadšeným amatérským výrobcem a ladičem autíček a disponuje potřebnými prostředky je to optimální řešení, nebo zbírá co nejkvalitnější modely a zřejmě jediným problémem zde je, který model vynikajícího vozu mu ještě chybí do sbírky...

Jistě, možná si nějaké tohle šasi taky pořídím, přinejmenším jako kritérium..., ale jám to mám jinak, pro mne cesta je cíl - třebaže nelehká a plná problémů a otázek...a tento způsob mi pomáhá překonat mj. i skutečnost, že si nemohu vždy koupit, co mně napadne...

A i proto se ptám, kde je ta druhá část článku od Toma???
vitek dne March 22 2007 08:39:52
Oba články jsou skvělé a výborně na sebe navazují. Jedna rovina je finanční náročnost a druhá neméně podstatná je zázemí a vybavení. V tomto případě lze se vše zvládnout s minimem, při některých konstrukcích co popisoval Tom se ale člověk neobejde bez zázemí slušně vybavené dílny.
Záměrně opomíjím zručnost a schopnost.smiley
Měl bych ale dotaz. V jakém rozmezí lze nastavit rozvor a šřku?
HWSlot dne March 22 2007 09:26:27
Perfectní !!! Ale ta známka 2 je ode mne a je to proto, že mi článek na internetový časopis přijde hrooozně dlouhej. Ještě jsem ho nedočet celejsmiley

Nicméně mě vyprovokoval k tomu, že jsem včera ve 20:00 vzal kuprexit, dremmelku a začal.....a dneska koukám, další článěk od Tomáše o podvozkáchsmiley....takže se tu nebudu moc zdržovat a jdu to dodělat....smiley
HWSlot dne March 22 2007 11:59:32
Víceméně hotovo...po cca. 5ti hodinách práce. Podvozek jezdí....dodělat přední nápravu a přidělat karosku. Akurát je to nějaké rychlééé.....minulý týden jsem s továrními vozejky měl problém dostat se pod 10s na kolo a s tímto podvozkem (magnet FARO+motor Falcon+vodítko Ninco) bez tréningu hned druhý kolo 7,860 s !!!!!!smiley
src ceska trebova dne April 04 2007 08:42:21
Zdravím Vás "kolegové" - někde jsem tady četl, že se dovozem zabývá jistý pan TomᚠZedníček z Ústí nad Labem - nemáte někdo na něho nějaký kontakt . Předem se omlouvám, jestli jsem někde něco přehlédnul. Díky.

Petr Krška SRC ČT
Honza65 dne April 10 2007 10:45:04
stranky Tomaše Zednička mᚠnawww.slotmaster.cz.prodejnu ma v Usti nad Labem.jinak pořada zavody aut 1/32 tzv.krušnohorský pohar.jezdi se na drahach v Moste,v Oseku dalši drahy v jednani.připadne další dotazi zodpovim.
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

1 1 82% [9 Hlasů]
2 2 18% [2 Hlasů]
3 3 0% [0]
4 4 0% [0]
5 5 0% [0]
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
Škoda Favorit Taxi
Škoda Favorit Taxi
Česká autodráha
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 10
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio