AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 26 2024 06:53:23 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Narozeniny:
AVATARlukowicz
AVATARkuba s

ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Tradice z pohledu současnosti II
 
Stal jsem se vlastníkem autodráhového chassis Sidewinder HRS SICH21, které je výrobkem firmy Slot.it.

Týden jsem přešlapoval kolem zabaleného šáska a pak, když jsem měl po jednom z kroužků, jsem podvozek vybalil a nasadil na dráhu. Pochopitelně, preferuji dřevěnou dráhu a tak všechny mé zkušenosti jsou z jízd na naší dráze v DDM Větrník. Ještě hned na úvod upřesním, že naše dráha se jednou měsíčně maže emulzí, která pomáhá modelům držet stopu. V době mého zkoušení byla již emulze nanesena 14 dní a bylo po závodech Favorit Cup a 500 kol Reichenberg. Podvozek jsem nasadil do drážky a nastavil jsem si napětí 10 voltů. Objel jsem první kolo a hned změnil napětí na 12 voltů, což je zatím maximum, protože napájení naší dráhy je v přestavbě. Podvozek poněkud zrychlil a já jsem se snažil jet na toto napětí co to dá. Upozorňuji, že jediným nastavením bylo přihnutí kartáčku na šířku našich vodičů. Opravdu jsem musel přehnat rychlost v zatáčkách, aby podvozek vyjel z drážky i vodítko je oproti podvozkům jiných firem zcela bezproblémové. Není je potřeba měnit. S jízdními vlastnostmi jsem byl spokojen, model poslušně držel stopu a jen občas si sklouzl. Jen si myslím, že nebude na závadu vyšší napětí (14 – 15 V) pro ten správný požitek z jízdy. Ale o jízdních vlastnostech se zatím šířit nebudu.

Pokusím se na podvozek podívat z hlediska konstrukčního a porovnat s možnostmi přiměřené náhrady v podmínkách modeláře, který je schopen si nějaký podvozek vyrobit.

Jak už bylo napsáno podvozek je sestaven ze tří základních sestav. Podrobněji o tom je předešlá část článku a tak bych chtěl přiložit pár fotografií mého podvozku, se kterým jsem jezdil:







Na jedné straně máme podvozek hotový a na druhé se budu snažit nastínit možnosti modeláře, který si bude chtít podvozek vyrobit sám.

První možnost je úprava starého „továrního“ podvozku. K tomu se dobře hodil podvozek ze starého a rozbitého autíčky Ites, který se jen tak válel. K takové úpravě jsem přikročil i já před několika lety a tato úprava spočívala v rozříznutí chassis a vpájení kusu oboustranného cuprextitu mezi oba díly tak, abych zvětšil rozvor podle potřeby karoserie, kterou jsem si sehnal. Dalším krokem bylo vyrovnání držáku pro vodítko a přiletování bočnic z cuprextitu na rám chassis, které byly opatřeny suchými zipy na připevnění podvozku. Jak je vidět z přiložené fotografie motor byl původní a stejně tak převod s koly na obou nápravách. Vodítko bylo tehdy Parma a stejně i kartáčky:



Jen sběratele barevných variant původních karoserií chci ubezpečit, že jsem původní karoserii již neměl a tak nedošlo k závažné ztrátě možného barevného odstínu. Podvozek byl opatřen karoserií v měřítku 1:28 Porsche 935/78 „Moby Dick“ ze stavebnice fy BlueTank (Čína). V počátcích našeho seriálu Mistr Větrník jsem s tímto modelem proháněl všechny Favority a zpravidla jsem dojel 2. nebo 3. v kategorii V/32. A hlavně bylo to obohacení startovního pole a jistě dobré svezení i na domácí dráze.

Ano, jistě bychom mohli dodat, že úpravy mohly pokračovat výměnou kol a třeba zabudováním ložisek, ale to by již bylo možno postavit celý podvozek nový.

A to jsem také po dvou letech učinil. Byla to práce na jeden večer. Časy již nestačily, objevila se rychlejší auta na dráze. Rozhodnul jsem se, že použiji motor Falcon a čelní převod z mosazi. Kola jsem použil stejná z původního podvozku. Chassis tvoří pouze jedna deska z cuprextitu, na které jsou domečky s ložisky, motor a držák vodítka. Stejnou konstrukci používá mnoho výrobců domácích autodráh, od Carrery po Fly. Stejně tak je možno upravit nějakou hračku, která se blíží měřítku 1:24 nebo 1:32 a má podvozek z rovné plastikové desky. Stačí ořezat nadbytečné výstupky, z duralového, mosazného nebo i ocelového plechu vyřezat držáky a domečky ložisek. Je možno použít i dříve zmiňovaný cuprextit. Převody mohou být Faro nebo koupené např od Cahozy nebo ILPE. Motor buď Falcon nebo Faro Super. Problémem budou asi kola na zadní nápravu, dopředu je možno využít kola z hraček. Bude-li zájem mohu napsat krátký tutorial, jak si takovou hračku upravit. Pohled na podvozek můžete vidět na následující fotografii:



Vracím se trochu do historie, kdy mnoho modelářů vyrábělo své podvozky z drátů a trubiček. Na materiálu, ze kterého byly dráty moc nezáleželo, ale častěji se používaly mosazné dráty a to hlavně kvůli dobré pájitelnosti. Jen bych na tomto místě předeslal, že spájet takové chassis bez přípravků byl velice nesnadný úkol. Také pájet musel člověk umět, hrouda cínu ještě neznamená, že pájený spoj je kvalitní. Obecně platí, že cínu nemusí být moc, ale musí být dobře „rozlitý“ na dobře prohřátém materiálu. K tomu se používaly pájecí roztoky nebo alespoň kyselina. Jedinou výhodou byla láce takového podvozku. Dráty do jízdního kola stojí dnes asi 2,- Kč a stačí nám 5 kusů. Ale ještě jednou zdůrazňuji důležitost přípravků, které jsou časově náročné na výrobu. Dnes vidím tuto cestu jako zbytečně namáhavou, i když u nás vyrábíme podvozky, u kterých je základní rám z drátů. Ale k tomu nás vedou jiné důvody, než to, že bychom chtěli postavit podvozek na domácí dráhu. Názorná fotografie tohoto způsobu stavby jsou zde:



Za velmi přijatelný způsob stavby podvozku považuji v dnešní době stavbu z cuprextitu. Je možno kombinovat jednostranný s oboustranným. Nespornou výhodou je jeho dobrá pájitelnost a relativně snadné obrobitelnost, i když obráběcí nástroje hodně trpí opracováním destiček se skelnými vlákny. Mohu to potvrdit, protože stavíme 30 – 40 podvozků ročně a nástroje musíme měnit. Ale tím se běžný modelář nemusí tolik trápit. Důležitější je to, že nákladovost na stavbu jednoho chassis je asi 30,- Kč v cuprextitu. Také dobře volenými prořezy v desce podvozku můžeme ovlivnit odpružení a tím jízdní vlastnosti. Používali jsme v těchto podvozcích i motory třídy 16D Parma a neměli jsme žádné problémy s tuhostí těch chassis. Pro mne je to stále materiál č. 1. Pro názornost opět fotka:



Již jsem se zmínil o možné kombinaci drátů a cuprextitu a nebudu se zatím o tom rozepisovat. Jednak se o tom můžete dočíst na mých stránkách v návodu na RaceTruck a jednak napíšu tutorial na výrobu podvozku pro autíčko na nᚠDTM Cup. Proto jen ilustrační foto:



Další možností je použití plechů z mosazi a oceli. Nebudu se zmiňovat o podvozcí tzv. siluet (G12, G16, PR/24, Honda Cup, Eurosport atd.). Mám na mysli pouze kategorie maket. V současné době se jezdí 4 kategorie: Nascar, Oldtimer, MC/24 a GT24. U prvních dvou pravidla dovolují použití pouze podvozků Pla-Fit a druhé dvě používají podvozky vlastní konstrukce. Nebudu podrobně popisovat pravidla, jen chci upozornit, že makety jsou věrnou kopií skutečného automobilu v daném měřítku a opravdu lze říci, že se k nim přibližují modely fy Slot.it. Carrera má k nim hodně daleko. Karoserie je vlastně část plastikové stavebnice fy Tamiya, Hasegawa, Fujimi, Revell aj., která musí být vypiplaná do podrobností, které požadují stavební pravidla. Podvozky jsou sestaveny z plechových přířezů, které jsou pospojovány pájením tak, aby jednotlivé díly byly vzájemně pohyblivé podle potřeby a tím byly jízdní vlastnosti co nejlepší. Sestavení takového podvozku je časově náročné a také musíte být vybavení dobrým tepelným zdrojem pro pájení. Ono prohřát takový mosazný nebo ocelový plech není jednoduché. Tento postup pro domácí autodráhu nedoporučuji, zvláště jestliže jsme zvyklí na používání magnetů. A opět nějaké ilustrační foto:



A svůj přehled podvozků bych uzavřel podvozkem, který označujeme jako Pla-Fit. Jsou to podvozky, na kterými někteří pohrdavě kroutí hlavou a jiní si nedokážou představit, že by použili něco jiného. Z měho hlediska jsou opravdu velmi vhodné pro stavbu pro domácí dráhu. Je to vlastně taková montovaná stavebnice, povětšinou vystřižených mosazných nebo ocelových plechových dílu, které se spojují šroubky. Bez problému lze nastavit rozvor a světlou výšku. Poslední dobou se používají i destičky s karbonovými vlákny. Jen ta cena. Naštěstí i v ČR máme výrobce pana Jiřího Štrunce u nějž je možno koupit stavebnici za 650,- Kč. Ale nesmíme zapomenout na disky, pneu, ložiska, hřídele, vodítko, kartáčky a kabelហa také motor. No a máme z toho minimálně 1500,- Kč. Ale na obhajobu musím napsat, že to funguje. Opět osvětlující foto:



Co závěrem. Snažil jsem se navázat na první díl článku, ve kterém se píše o chassis fy Slot.it. Za cenu 980,- Kč se vám dostane do rukou podvozek, který vám všechna úskalí, o kterých jsem psal v dalších „amatárských“ konstrukcích, změní na procházku růžovým sadem. Pro jízdy na domácí dráze jistě nenajdete nic cenově přijatelnějšího. Také o čase, který věnujete samotné stavbě, je dobré se zmínit. Na jakýkoli podvozek počítejte minimálně s 5-10 hodinami čistého času. Na druhou stranu je potřeba napsat, že tento čas je velmi užitečně strávený a nedokážu si představit cenovou relaci podvozku v měřítku 1:24. Nástin takové ceny je v odstavci pro podvozek Pla-Fit. Jen materiál na můj model Nascar mne přišel na 2000,- Kč. No, ale to je pro mne modelařina.

Tento článek nemá za úkol vyvolat polemiky, co je nejlepší. Každý a si vybere to, na co má svou šikovností, penězi nebo jinými přednostmi. Jiné nároky má sběratel, jiné pouze jezdec a zcela jiné modelář. Tak přeji všem dobrou a svobodnou volbu bez toho, že bych prudil někoho druhého.

Článek napsal:
tom59herder

1. část článku je k dispozici zde.
Komentáře
Ivan dne March 22 2007 09:31:26
Dobře napsané, bez přikrášlování a s důrazem na praktickou činnost bastlíře. Také zpracovávám retrospektivně podvozky, ktré jsem stavěl s dětmi v kroužcích. Většinou se nedochovaly, tak je pro ilustraci zpracovávám ve 3D v Autocadu. Zatím se jedná o měřítko 1:24. Některé z těchto náhledů jsou uveřejněny na stránkách Autodráhy v Liberci.
Mitch dne March 22 2007 09:53:45
Super článek.smiley Nikde na netu jsem nenašel větší a obsáhlejší přehled všech možných variant natož na českém webu. Díky a věří že to ocení i nově příchozí, kteří se o dráhu začnou zajmat.smiley

Měl bych jen malý dotázeček: Kolik váží složený Plat-Fit sám o sobě proti podvozku stejné specifikace z Kuprexitu pač podle fotek to ve mě vždy vzbuzovalo dojem děsně těžkého celku.
Honza dne March 23 2007 00:40:54
Díky Tome, hezký, přehledný a praktický článek vycházející z vlastních zkušeností při výrobě. U toho cuprextitového podvozku s lichoběžníkovým středem - dávᚠtam ještě nějaké příčky nebo opěry? Jaká tlouška materiálu je nejlepší pro stavbu?

Dobré stránky pro stavbu a teorii šasi jsou taky
http://slotcars.carlsoncomputers.com/Articles/scratch_built/scratch_built.htm
Honza dne March 23 2007 10:53:26
To Mitch - určitá přidaná hmotnost do šasi nevadí, předevčírem jsem dal do Favorita do obou dutin za předními koly po 10 g olova a to bys koukal jaká je to změna k lepšímu! (tuším, že to víš...smiley)
Mitch dne March 23 2007 12:52:06
Tušíš správně, já byl krapet extrémější a dal do každé z těch dvou předních celý školní magnet, ale neboj, neměním na magnety názor. Opravdu jsem ho využil jen jako závaží a zároven slouží jako čidlo pro senzory počítadla.smileysmiley
Petr L dne April 04 2007 21:19:41
Pánové z komenářů o podvozku slot it je zřejmé, že má velmi dobré jízdní vlastnosti a přitom i když je z více kusů, tak předpokládám podle toho co je vidět, že po kompletaci je to jeden pevný celek. To již teorie o potřebě vícedílných podvozků neplatí? Nedávno jsem viděl krásný článek o teorii podvozků na:http//slotcars.carlsoncomputers.com a tak mi to vrtá hlavou.smiley
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

1 1 100% [5 Hlasů]
2 2 0% [0]
3 3 0% [0]
4 4 0% [0]
5 5 0% [0]
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
19
19
Pohár SCALEXTRIC 4. závod
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 20
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio