|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Tradice z pohledu současnosti II |
| |
| Stal jsem se vlastníkem autodráhového chassis Sidewinder HRS SICH21, které je výrobkem firmy Slot.it.
Týden jsem přelapoval kolem zabaleného áska a pak, kdy jsem měl po jednom z krouků, jsem podvozek vybalil a nasadil na dráhu. Pochopitelně, preferuji dřevěnou dráhu a tak vechny mé zkuenosti jsou z jízd na naí dráze v DDM Větrník. Jetě hned na úvod upřesním, e nae dráha se jednou měsíčně mae emulzí, která pomáhá modelům dret stopu. V době mého zkouení byla ji emulze nanesena 14 dní a bylo po závodech Favorit Cup a 500 kol Reichenberg. Podvozek jsem nasadil do dráky a nastavil jsem si napětí 10 voltů. Objel jsem první kolo a hned změnil napětí na 12 voltů, co je zatím maximum, protoe napájení naí dráhy je v přestavbě. Podvozek poněkud zrychlil a já jsem se snail jet na toto napětí co to dá. Upozorňuji, e jediným nastavením bylo přihnutí kartáčku na ířku naich vodičů. Opravdu jsem musel přehnat rychlost v zatáčkách, aby podvozek vyjel z dráky i vodítko je oproti podvozkům jiných firem zcela bezproblémové. Není je potřeba měnit. S jízdními vlastnostmi jsem byl spokojen, model posluně drel stopu a jen občas si sklouzl. Jen si myslím, e nebude na závadu vyí napětí (14 15 V) pro ten správný poitek z jízdy. Ale o jízdních vlastnostech se zatím ířit nebudu.
Pokusím se na podvozek podívat z hlediska konstrukčního a porovnat s monostmi přiměřené náhrady v podmínkách modeláře, který je schopen si nějaký podvozek vyrobit.
Jak u bylo napsáno podvozek je sestaven ze tří základních sestav. Podrobněji o tom je předelá část článku a tak bych chtěl přiloit pár fotografií mého podvozku, se kterým jsem jezdil:
Na jedné straně máme podvozek hotový a na druhé se budu snait nastínit monosti modeláře, který si bude chtít podvozek vyrobit sám.
První monost je úprava starého továrního podvozku. K tomu se dobře hodil podvozek ze starého a rozbitého autíčky Ites, který se jen tak válel. K takové úpravě jsem přikročil i já před několika lety a tato úprava spočívala v rozříznutí chassis a vpájení kusu oboustranného cuprextitu mezi oba díly tak, abych zvětil rozvor podle potřeby karoserie, kterou jsem si sehnal. Dalím krokem bylo vyrovnání dráku pro vodítko a přiletování bočnic z cuprextitu na rám chassis, které byly opatřeny suchými zipy na připevnění podvozku. Jak je vidět z přiloené fotografie motor byl původní a stejně tak převod s koly na obou nápravách. Vodítko bylo tehdy Parma a stejně i kartáčky:
Jen sběratele barevných variant původních karoserií chci ubezpečit, e jsem původní karoserii ji neměl a tak nedolo k závané ztrátě moného barevného odstínu. Podvozek byl opatřen karoserií v měřítku 1:28 Porsche 935/78 Moby Dick ze stavebnice fy BlueTank (Čína). V počátcích naeho seriálu Mistr Větrník jsem s tímto modelem proháněl vechny Favority a zpravidla jsem dojel 2. nebo 3. v kategorii V/32. A hlavně bylo to obohacení startovního pole a jistě dobré svezení i na domácí dráze.
Ano, jistě bychom mohli dodat, e úpravy mohly pokračovat výměnou kol a třeba zabudováním loisek, ale to by ji bylo mono postavit celý podvozek nový.
A to jsem také po dvou letech učinil. Byla to práce na jeden večer. Časy ji nestačily, objevila se rychlejí auta na dráze. Rozhodnul jsem se, e pouiji motor Falcon a čelní převod z mosazi. Kola jsem pouil stejná z původního podvozku. Chassis tvoří pouze jedna deska z cuprextitu, na které jsou domečky s loisky, motor a drák vodítka. Stejnou konstrukci pouívá mnoho výrobců domácích autodráh, od Carrery po Fly. Stejně tak je mono upravit nějakou hračku, která se blíí měřítku 1:24 nebo 1:32 a má podvozek z rovné plastikové desky. Stačí ořezat nadbytečné výstupky, z duralového, mosazného nebo i ocelového plechu vyřezat dráky a domečky loisek. Je mono pouít i dříve zmiňovaný cuprextit. Převody mohou být Faro nebo koupené např od Cahozy nebo ILPE. Motor buď Falcon nebo Faro Super. Problémem budou asi kola na zadní nápravu, dopředu je mono vyuít kola z hraček. Bude-li zájem mohu napsat krátký tutorial, jak si takovou hračku upravit. Pohled na podvozek můete vidět na následující fotografii:
Vracím se trochu do historie, kdy mnoho modelářů vyrábělo své podvozky z drátů a trubiček. Na materiálu, ze kterého byly dráty moc nezáleelo, ale častěji se pouívaly mosazné dráty a to hlavně kvůli dobré pájitelnosti. Jen bych na tomto místě předeslal, e spájet takové chassis bez přípravků byl velice nesnadný úkol. Také pájet musel člověk umět, hrouda cínu jetě neznamená, e pájený spoj je kvalitní. Obecně platí, e cínu nemusí být moc, ale musí být dobře rozlitý na dobře prohřátém materiálu. K tomu se pouívaly pájecí roztoky nebo alespoň kyselina. Jedinou výhodou byla láce takového podvozku. Dráty do jízdního kola stojí dnes asi 2,- Kč a stačí nám 5 kusů. Ale jetě jednou zdůrazňuji důleitost přípravků, které jsou časově náročné na výrobu. Dnes vidím tuto cestu jako zbytečně namáhavou, i kdy u nás vyrábíme podvozky, u kterých je základní rám z drátů. Ale k tomu nás vedou jiné důvody, ne to, e bychom chtěli postavit podvozek na domácí dráhu. Názorná fotografie tohoto způsobu stavby jsou zde:
Za velmi přijatelný způsob stavby podvozku povauji v dnení době stavbu z cuprextitu. Je mono kombinovat jednostranný s oboustranným. Nespornou výhodou je jeho dobrá pájitelnost a relativně snadné obrobitelnost, i kdy obráběcí nástroje hodně trpí opracováním destiček se skelnými vlákny. Mohu to potvrdit, protoe stavíme 30 40 podvozků ročně a nástroje musíme měnit. Ale tím se běný modelář nemusí tolik trápit. Důleitějí je to, e nákladovost na stavbu jednoho chassis je asi 30,- Kč v cuprextitu. Také dobře volenými prořezy v desce podvozku můeme ovlivnit odpruení a tím jízdní vlastnosti. Pouívali jsme v těchto podvozcích i motory třídy 16D Parma a neměli jsme ádné problémy s tuhostí těch chassis. Pro mne je to stále materiál č. 1. Pro názornost opět fotka:
Ji jsem se zmínil o moné kombinaci drátů a cuprextitu a nebudu se zatím o tom rozepisovat. Jednak se o tom můete dočíst na mých stránkách v návodu na RaceTruck a jednak napíu tutorial na výrobu podvozku pro autíčko na ná DTM Cup. Proto jen ilustrační foto:
Dalí moností je pouití plechů z mosazi a oceli. Nebudu se zmiňovat o podvozcí tzv. siluet (G12, G16, PR/24, Honda Cup, Eurosport atd.). Mám na mysli pouze kategorie maket. V současné době se jezdí 4 kategorie: Nascar, Oldtimer, MC/24 a GT24. U prvních dvou pravidla dovolují pouití pouze podvozků Pla-Fit a druhé dvě pouívají podvozky vlastní konstrukce. Nebudu podrobně popisovat pravidla, jen chci upozornit, e makety jsou věrnou kopií skutečného automobilu v daném měřítku a opravdu lze říci, e se k nim přibliují modely fy Slot.it. Carrera má k nim hodně daleko. Karoserie je vlastně část plastikové stavebnice fy Tamiya, Hasegawa, Fujimi, Revell aj., která musí být vypiplaná do podrobností, které poadují stavební pravidla. Podvozky jsou sestaveny z plechových přířezů, které jsou pospojovány pájením tak, aby jednotlivé díly byly vzájemně pohyblivé podle potřeby a tím byly jízdní vlastnosti co nejlepí. Sestavení takového podvozku je časově náročné a také musíte být vybavení dobrým tepelným zdrojem pro pájení. Ono prohřát takový mosazný nebo ocelový plech není jednoduché. Tento postup pro domácí autodráhu nedoporučuji, zvlátě jestlie jsme zvyklí na pouívání magnetů. A opět nějaké ilustrační foto:
A svůj přehled podvozků bych uzavřel podvozkem, který označujeme jako Pla-Fit. Jsou to podvozky, na kterými někteří pohrdavě kroutí hlavou a jiní si nedokáou představit, e by pouili něco jiného. Z měho hlediska jsou opravdu velmi vhodné pro stavbu pro domácí dráhu. Je to vlastně taková montovaná stavebnice, povětinou vystřiených mosazných nebo ocelových plechových dílu, které se spojují roubky. Bez problému lze nastavit rozvor a světlou výku. Poslední dobou se pouívají i destičky s karbonovými vlákny. Jen ta cena. Natěstí i v ČR máme výrobce pana Jiřího trunce u něj je mono koupit stavebnici za 650,- Kč. Ale nesmíme zapomenout na disky, pneu, loiska, hřídele, vodítko, kartáčky a kabelá a také motor. No a máme z toho minimálně 1500,- Kč. Ale na obhajobu musím napsat, e to funguje. Opět osvětlující foto:
Co závěrem. Snail jsem se navázat na první díl článku, ve kterém se píe o chassis fy Slot.it. Za cenu 980,- Kč se vám dostane do rukou podvozek, který vám vechna úskalí, o kterých jsem psal v dalích amatárských konstrukcích, změní na procházku růovým sadem. Pro jízdy na domácí dráze jistě nenajdete nic cenově přijatelnějího. Také o čase, který věnujete samotné stavbě, je dobré se zmínit. Na jakýkoli podvozek počítejte minimálně s 5-10 hodinami čistého času. Na druhou stranu je potřeba napsat, e tento čas je velmi uitečně strávený a nedokáu si představit cenovou relaci podvozku v měřítku 1:24. Nástin takové ceny je v odstavci pro podvozek Pla-Fit. Jen materiál na můj model Nascar mne přiel na 2000,- Kč. No, ale to je pro mne modelařina.
Tento článek nemá za úkol vyvolat polemiky, co je nejlepí. Kadý a si vybere to, na co má svou ikovností, penězi nebo jinými přednostmi. Jiné nároky má sběratel, jiné pouze jezdec a zcela jiné modelář. Tak přeji vem dobrou a svobodnou volbu bez toho, e bych prudil někoho druhého.
Článek napsal:
tom59herder
1. část článku je k dispozici zde. | |
| |
|
|
dne March 22 2007 09:31:26
Dobře napsané, bez přikrálování a s důrazem na praktickou činnost bastlíře. Také zpracovávám retrospektivně podvozky, ktré jsem stavěl s dětmi v kroucích. Větinou se nedochovaly, tak je pro ilustraci zpracovávám ve 3D v Autocadu. Zatím se jedná o měřítko 1:24. Některé z těchto náhledů jsou uveřejněny na stránkách Autodráhy v Liberci. |
dne March 22 2007 09:53:45
Super článek. Nikde na netu jsem nenael větí a obsáhlejí přehled vech moných variant nato na českém webu. Díky a věří e to ocení i nově příchozí, kteří se o dráhu začnou zajmat.
Měl bych jen malý dotázeček: Kolik váí sloený Plat-Fit sám o sobě proti podvozku stejné specifikace z Kuprexitu pač podle fotek to ve mě vdy vzbuzovalo dojem děsně těkého celku. |
dne March 23 2007 00:40:54
Díky Tome, hezký, přehledný a praktický článek vycházející z vlastních zkueností při výrobě. U toho cuprextitového podvozku s lichoběníkovým středem - dává tam jetě nějaké příčky nebo opěry? Jaká tlouka materiálu je nejlepí pro stavbu?
Dobré stránky pro stavbu a teorii asi jsou taky
http://slotcars.carlsoncomputers.com/Articles/scratch_built/scratch_built.htm |
dne March 23 2007 10:53:26
To Mitch - určitá přidaná hmotnost do asi nevadí, předevčírem jsem dal do Favorita do obou dutin za předními koly po 10 g olova a to bys koukal jaká je to změna k lepímu! (tuím, e to ví...) |
dne March 23 2007 12:52:06
Tuí správně, já byl krapet extrémějí a dal do kadé z těch dvou předních celý kolní magnet, ale neboj, neměním na magnety názor. Opravdu jsem ho vyuil jen jako závaí a zároven slouí jako čidlo pro senzory počítadla. |
dne April 04 2007 21:19:41
Pánové z komenářů o podvozku slot it je zřejmé, e má velmi dobré jízdní vlastnosti a přitom i kdy je z více kusů, tak předpokládám podle toho co je vidět, e po kompletaci je to jeden pevný celek. To ji teorie o potřebě vícedílných podvozků neplatí? Nedávno jsem viděl krásný článek o teorii podvozků na:http//slotcars.carlsoncomputers.com a tak mi to vrtá hlavou. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
07
Pohár SCALEXTRIC 4. závod
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 22
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|