|
Po | t | St | t | P | So | Ne |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Akoliv nejsem pznivcem scuderie Ferrari, chtl bych vzpomenout na zvodn automobil, kter v roce 1972 neml na zvodnch tratch mistrovstv svta automobilovch vrobc konkurenci na Ferrari 312 PB.
Abychom pochopili podstatu vzniku tohoto vjimenho vozu, je nutn poznat historii automobilovch zvod v 50. a 60. letech 20. stolet. V roce 1950 se jelo prvn mistrovstv svta formule 1. Jasnou technickou pevahu mly italsk tmy ped zbytkem svta. Prvn dva ronky vyhrly Alfy Romeo. Ferrari zskalo svj prvn titul mistra svta, dky Albertu Ascarimu, ji v roce 1952. Tento triumf zopakovalo i v letech 1953, 1956 a 1958. Hegemonii Ferrari dokzalo dvakrt naruit Maserati a jednou Mercedes ten vak po katastrov v Le Mans 1955 ukonil zvodn aktivity. Enzo Ferrari se pi konstrukci vech svch voz z tohoto obdob drel dvou svch zsadnch nzor jednak kon se zapahaj dopedu tzn. motor je umstn za pedn npravou a potom rozhoduje vkon motoru.
V roce 1957 pily prvn spchy Brit. Konkrtn teamu Vanwall. U tohoto vozu byly, jako u jednoho z prvnch, upednostnny jzdn vlastnosti ped vkonem motoru motory se Anglian Italm nikdy nemohli vyrovnat, co plat dodnes. Konstruktrem zvs kol byl jaksi, do t doby prakticky neznm, Colin Chapman.S piloty jako byli Stirling Moss nebo Toni Brooks na sebe vtzstv nenechala dlouho ekat. V roce 1958 tm pipadl titul Mossovi na Vanwallu, Hawthorn na Ferrari byl vak nakonec spnj. V letech 1959 a 1960 ji s pehledem vtz stroje britsk konstrukce s motory ped zadn npravou Coopery Climax s Jackem Brabhamem za volantem. Ferrari se v t dob trp, nebo do t doby nebyl zvykl prohrvat s protivnky, kte mli slab motory. V roce 1961 byla zavedena nov pravidla F2, na kter byl Ferrari, na rozdl od Brit, pedem pipraven. Vsledkem byl nov model s motorem vzadu a bezkonkurenn sezna, kter pinesla titul pro Phila Hilla, ale tak smrt Wolfganga von Tripse. Od roku 1962 zan hegemonie britskch konstruktr, kter trvala, s vjimkou roku 1964, a do vtzstv Nikiho Laudy v roce 1975. V roce 1964 zvtzil John Surtees na Ferrari na pm zsah tmov reie, kdy mu Lorenzo Bandini v poslednm zvod v Mexiku pepustil svou druhou pozici a tm mu zajistil titul mistra svta pe Grahamem Hillem na BRM. V roce 1964 Ferrari nasadil typ osmivlcov 158, kter byl pmou kopi britskch konstrukc. Ovem bez skoepiny. Prvn skutenou skoepinu bez pomocnho rmu Ferrari postavil a v roce 1981! Zatmco Lotus ji v roce 1962. Od poloviny 60. let zaal Ferrari technicky zaostvat. Na lep asy se zaalo blskat a v prvn polovin 70. let.
Ve vytrvalostnch zvodech to bylo obdobn. Targa Florio Ferrari vtz v letech 1948, 1949, 1958, 1961, 1962, 1965 a naposledy v roce 1972. Mile Migla Ferrari vtz, s vjimkou let 1954 a 1955, nepetrit v letech 1948 1957. 24 hodiny v Le Mans Ferrari vtz v letech 1949, 1954, 1958, 1960, 1961, 1962, 1963, 1964 a naposledy v roce 1965.
U roce 1964 chtl hegemonii Ferrari naruit Ford. Popravd eeno, nejdve se pokusil Ferrariho tovrnu koupit. Enzovi tenkrt nabzel 15 milion americkch dolar, co byly na potku 60. let 20. stolet zvratn penze. Enzo Ferrari dlouho vhal, spekulovalo se o jeho souhlasu, nakonec vak odmtl. Tm zaala vlka na zvodnch okruzch, kter v konenm soutu stla Henriho Forda II. daleko vce. Ale to Ford vdl, proto chtl Ferrari koupit. Nkupem prestin sportovn znaky chtl podpoit prodej svch automobil pedevm pro mladou generaci. Silnin sporky se mly jmenovat Ford Ferrari, zvodn vozy se mly oznaovat jako Ferrari Ford.
Prvn dva roky tto vlky Ferrari spn vzdoroval (i kdy Ferrari 275 LM soukrom posdky Jochen Rind Masten Gregory bylo postaveno za hranic regulrnosti cestovnch voz a bylo zaazeno mezi prototypy po bok Ford GT 40). Ferrari na Fordy nemlo rychlost, dky spolehlivosti vak zskalo pro Ferrariho posledn vtzstv v tomto slavnm enduru. V roce 1966 nasazuje Ferrari nespn vozy 330P3, v roce 1967 asn a rychl vozy 330P4 (2. a 3. msto celkov), v letech 1968 a 1969 se oficiln zvodu neastn, zastupuj jej pouze vozy F250LM soukromch tm. Ale v t dob nastupuje siln generace voz Porsche 908 a 917. V roce 1970 vozy Porsche 917K pevlcovaly sv konkurenty Ferrari 512S (nejlep posdka na Ferrari 512S dojela a na 4. mst se ztrtou 30 kol na vtze). V roce 1971 pechz Ferrari do ofenzvy a stav nov vz 512M, kter je postaven na stejnch konstruknch principech jako neporaziteln Porsche 917. Je z toho 3. a 4. msto, tak jako v pedchzejcm roce se ztrtou 31 kol na vtzn Porsche 917K.
Pro k tomu dolo? Tenkrt jet nelo tolik o penze jako dnes. Ferrari vak konstrukn nestail na sv technologicky vysplej soupee z ad automobilek. V letech 1970 1971 se, stejn jako ve formuli 1, Ferrari sveep drel sv koncepce chassis na bzi kombinace hlinkov skoepiny s ocelovm prostorovm rmem. Tato konstrukce vykazovala ni prostorovou tuhost a vy hmotnost, ne chassis voz Porsche 917. V roce 1971 dokonce nasadilo Porsche u modelu 917K svho tovrnho tmu (Martini International Racing Team) hokovou skoepinu.
Dky vysokm rychlostem dosahovanm vozy Porsche 917K a LH na rovinkch (a 350 km / h) dolo od roku 1972 ke zmn pravidel. Clem bylo jednak snen rychlost, ale tak snaha o vyrovnn tdy sportovnch voz (zde byl omezen vkon motoru na 3 litry) a voz GT, kde zstal objem motor bez omezen. Dal novinkou bylo zaveden kategorie cestovnch voz. A to ve byla voda na Ferrariho mln.
Ferrari v ml t dob vyvinut tlitrov ploch dvanctivlec pro formuli 1. S tmto motorem se Jacky ICKX umstil na druhm mst mistrovstv svta formule 1 v roce 1970, v nsledujcch letech byl motor dle vyvjen a do roku 1980. Nov sportovn vz uren pro seznu 1972 se jmenoval Ferrari 312PB. Byl postaven fkonstruktrem Ferrari inenrem Mauro Forghierim. Na svou dobu se jednalo o pokrokovou konstrukci, kter pi absenci tovrnch tm nemla konkurenci. Pi v ct k Alf Romeo a Porsche, o tovrnch tmech se v t dob ned hovoit.
Ferrari 312 PB mlo 12 vlcov motor typu boxer, se 48 ventily pevzat z formule 1. Obsah motoru byl 2991 ccm, vkon 460 kon pi 10.800 otkch za minutu. Vz vil 650 kg. Obsah palivov ndre byl 120 litr, ndr byla umstna po lev ruce pilota. Jen pro zajmavost 12 vlcov motor Alfa Romeo ml vkon 440 kon pi 9.800 otkch za minutu, 8 vlcov motor Ford Cosworth z formule 1 ml vkon 450 kon pi 10.000 otkch za minutu, 12 vlcov motor Matra z formule 1 ml vkon 450 kon pi 10.500 otkch za minutu.
Seznu 1972 Mistrovstv svta automobilovch vrobc s pehledem Ferrari 321PB vyhrlo, kdy vz zvtzil v 10 z 11 zvod. Ferrari zskalo 393 bod oproti druh Alf Romeo s pouhmi 117 body a ped tetm Porsche s 41 body. Z jezdc zvtzil Jacky Ickx, kter zskal 136 bod, ped Ronniem Petersonem se 124 body (oba jeli na Ferrari 312PB). V Le Mans Ferrari sv vozy nenasadil. Jednak u byl v t dob (ti zvody ped koncem ampiontu) jistm mistrem svta, ale pedevm si nebyl jist spolehlivost svch voz na del vzdlenost. Nechtl riskovat ostudu.
Seznu 1973 Mistrovstv svta automobilovch vrobc Ferrari 321PB vyhrlo sp dky spolehlivosti a vtmu potu nasazench voz ne rychlosti. Vz zvtzil ve 2 z 10 zvod (Monza a Nrburgring). Ferrari zskalo 202 bod oproti druhmu tmu MATRA (5 vtzstv vetn Le Mans) se 163 body a ped tetm Porsche (2 vtzstv) s 101 body. Z jezdc zvtzili Henri Pescarolo a Gerard Larousse (oba shodn zskali 124 bod) ped tetm Jacky Ickxem, kter zskal 94 bod. V Le Mans dojelo Ferrari 312PB na druhm mst. Od roku 1974 se Ferrari jako tovrn tm tealizovalo pouze ve formuli 1, ale to je ji jin kapitola.
Pro plnost jet dodm, e na Ferrari 312 PB jezdil Jacky Ickx, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Arturo Merzario, Clay Regazzoni, Brian Redman i Tim Schenken.
Model Ferrari 312PB nebyl a do konce roku 2005 na autodrhovm trhu. Naposledy byl vyrbn nmeckou Carrerou v polovin 70. let. Problm nebyl ani tak v nezjmu model, ale v autorskch prvech na vrobu hraek a model s logem a tvary automobil Ferrari. Ferrari toti prodal v polovin 90. let univerzln autorsk prva gigantu Mattell. Ten u ns za brbnu v overalu Ferrari poadoval nehorznch 3.990,- K. Od Mattellu dostali licenci vrobci kovovch model, v roce 2003 Carrera. Do t doby vyrbl nelicencovan modely v pern kvalit Proslot. Ferrari 643 vyrbl od roku 1992 do roku 2000 Scalextric, piem kvalita formy odpovdala potku 90. let. V roce 2003 pila s prvnm licencovanm Ferrari Carrera. Jednalo se o typ F2002 V10. Pak se s Ferrari pmo roztrhl pytel, nebo dn z vrobc se nechtl nechat zaskoit konkurenc.
Prvn Ferrari 312PB po vce ne 20 letech vyrobil panlsk SLOTER jako svj prvn model. Kvalita zpracovn byla nkde na rovni NINCA, auto bylo bez magnetu. Cena na pult v R cca 1500,- K. SLOTER evidentn neml autorsk prva, proto vz nazval Daytona 1972 No. 2. Loga Ferrari na karosrii chyb. V roce 2006 uvedl SLOT.IT na trh Ferrari 312PB jako kit. Cena na pult v R cca 1400,- K. Kit je mon sestavit za 2 3 hodiny, model je hez a jzdn vlastnosti jsou lep ne od SLOTERu. Proporn se oba modely shoduj s originlem.
Na dalch fotografich je nzorn vidt, jak probhala stavba kitu Ferrari 312PB z provenience SLOT.ITu. Dle je zachyceno srovnn vrobk SLOTER (startovn slo 2) a SLOT.IT (startovn slo 85).
lnek napsal:
LS
Pouit fotografie model jsou dlem autora, historick fotografie zvodnch voz pochzej z autorova archivu. | |
| |
|
|
dne April 12 2007 06:28:58
Fakt huste a hlavn se mi lb gumy a disky, a jet interier fakt pkn auta... |
dne April 12 2007 07:24:30
hodn dobr recenze,autiko znm,proveden je na velmi dobr rovni.pro jzdu na devnch (modelskch)drahch doporuuji vymnt voditko za hlubok vodtko od slotitu a dovit. |
dne April 12 2007 07:33:28
Tak to koukm kolego, klobouk dolu. To se mm o historii jet pod co uit. Ty modely jsou vn senzan.
koda, e u se Ferrari jako tovrn tm neastn vytrvalostnch zvod. Myslm, e by i v tto dob mli divkm co nabdnout a zvedlo by to po tch letech jejich renov. Peci jen vyrbj cestovn vozy a to m k formuli pod dost daleko ikdy se jedn o stejnou znaku. Navc by prv ve vytrvalostnch zvodech mohli uplatnit ledascos z dlouholetch zkuenost a spchu v F1. koda |
dne April 13 2007 19:33:11
Pkn auto,velmi pkn lnek.Mitchi,ale pokud vm,tak se Ferrari vytrvalostnch zvod jet astn,ale bohuel ne v nejvy prestin td.Ono to vychz skoro stejn draho jako F1 a ta je u Fiatu-Ferrari prioritn. |
dne April 16 2007 07:31:28
M recht, e se vozy Ferrari velkch vytrvalostnch zvod stle astn, ale jezd za a jsou v reii soukromch tm. To nen ono. Nedosahuj zdaleka takovch vsledk jakch by mohli doshnout pod vedenm sv automodilky a sportovnho oddleln Ferrari.
Pro nic za nic nejsou Corvette C6R z Corvette Racing na Le Mans v poslednch letech jedny z nejlepch ve sv td. A to nemluvm o Astonech DBR9 z Aston Martin Racing.
Podpora sv automobilky a vvojovho centra je pro vozy nedoceniteln.
Ale kdy s Ferrari 550 Maranello (jedinym masazenm do letonho Le Mans) jezd njak rusk tm tak je mi tm pedem jasn, e to na msto na bedn nebude. |
dne April 18 2007 18:05:00
Dky LS, vborn poten! |
dne April 24 2007 10:33:41
Hezk a komplexn recenze, vynikajc kvalita fotodokumentace modelu. U model Slot.it m ponkud zar jejich tvrdojn vybavovn nejslabm motorem - u limitovanch sri a kitu bych oekval jeho alespo stedn verzi (ale nakonec keft je keft). Na druhou stranu jsou vechny jejich stavebn komponenty velmi vyrovnan a kvalitn, na rozdl od Sloteru (kiv a nezaitn vlisky kol a vulkanizace jinak dobrch silikonovch pneu). |
dne April 30 2007 05:56:19
O sportovnch vozech Ferrari je v Chip 4/2007 na DVD hodinov film. Jsou tom vechny pkn modely co byly vyrobeny pro evropsk i americk typ zvod. Za zmnku stoj vta z komente, e nejvtch spch doshly vozy soukromch tm. Tovrn vozy na vrchol doshly vyjmen. |
dne April 24 2009 16:47:11
Super, super, Moc pkn napsan Pkn foto!
Dky. Tak jsem koupil toto Ferrari jsem spokojen |
| |
|
|
| Pro odesln je nutn bt pihlen.
| |
|
|
|
|
Zapomnli jste heslo? Zadejte o nov zde.
| |
|
|
| Pro zasln muste bt pihlen.
Dosud dn vzkazy.
| |
|
|
| Host: 16
dn len online
Registr. len klubu: 255
Neaktivovanch len: 0
Nejnovj len: Gobio
| |
|
|
|