|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Diodový ovládač s vyuitím dílů ovládače Faro |
| |
| Slíbil jsem, e napíu podrobnějí pojednání o svých zkuenostech s novou konstrukcí diodového ovládače s vyuitím dílů ovládače Faro a tak dnes tento svůj slib plním.
Vzhledem k tomu, e jak já, tak i někteří ostatní členové naeho zájmového seskupení zde na Autodráze OnLine máme časté potíe při pouívání originálních ovládačů Faro s modely vybavenými motorky jiných značek (u mě zejména Falcon), které dovedou nekvalitní odpory ve zmíněných ovládačích snadno proměnit v hromádku popela, rozhodl jsem se, vzhledem taky k nezájmu výrobce o tento problém, toto řeit svépomocí náhradou původních odporů novými diodovými tělesy, které se snad ji propalovat nebudou.
K tomuto kroku mně m.j. inspiroval i tutorial Toma Herdera uvedený na jeho stránkách http://tom59herder.com.
Měl jsem ji dávno před tím v úmyslu podobný ovládač vyzkouet, u Toma jsem si vak ujasnil, jaké výkonové nároky jsou na diody, a domníval jsem se původně e i počet ovládacích stupňů (diod). Praktické zkouky na mé domácí dráze Faro vak nakonec ukázaly, e pro mé domácí pouití zejména s autíčky bez magnetů je nutno zvýit počet diod, nebo při 14 V napájení (a kadém jiném napětí) je nutno volit takový počet regulačních stupňů, aby nejnií napětí pro jízdu bylo takové, aby nevznikal ON-OFF efekt, tj. prudký nezvladatený rozjezd modelu ji při nepatrném zmáčknutí ovládače, a aby bylo mono na tuto nejnií rychlost objet (pokud mono celý) okruh bez vypadnutí modelu.
Tom to má pro dřevěné dráhy vymyleno jistě správně, ale domácí dráha má zatáčky o mnohem meních průměrech, vnitřní slot v malé zatáčce Faro má průměr zatáčení jen 30,6 cm!, minimální potřebná rychlost je proto na doma o dost nií a nutný počet diod je třeba dost zvýit.
Na Tomově ovládači je minimální napětí 14 V 7 x 0,7 V = 9,1 V. Při tomto napětí mají modely s motorkem Faro Super ji takovou rychlost, e jsou na dráze Faro v malých zatáčkách neovladatelné.
Vyzkouením několika variant zapojení jsem si ověřil, e pro mou spokojenou komfortní jízdu, pokud chci mít model pod kontrolou je minimální počet regulačních stupňů 12 a 14.
Minimální napětí při pouití např. 13. diod je 14 V 13 x 0,7 V = 4,9 V. Při tomto napětí je ji rychlost modelu taková, e s ním lze projet při určité zručnosti i malou Faro zatáčku bez vypadnutí. Počet 12 14 regulačních diod zaručuje rovně dostatečnou plynulost nárůstu otáček při promáčknutí ovládače, fakticky skokový nárůst otáček na jednotlivých diodách je zde ji při jízdě téměř nepozorovatelný.
Moje některé cenné zkuenosti při vývoji ovládače jsou ji uvedeny v přísluném diskusním vlákně o ovládačích. Ověřil jsem si zejména, e diody musí být umístěny tak, aby nemohly při odloení ovládače přijít do náhodného styku s trolejemi na dráze!
Z výe uvedeného jsem vycházel při návrhu zapojení ovládače. Vyuil jsem Tomova poznatku, e Falcon bere při rozjezdu téměř 2 A a k realizaci své konstrukce jsem tedy pouil 3 A diody. Vzhledem k 30% rezervě proti předpokládanému proudu jsem jejich přívody zkrátil na minimum a předpokládám, e necelé 2 A od Faconu v pohodě snesou. S Falconem vak jezdím jen na cca 12 V, nebo při větím napětí jsou na mé domácí dráze modely s Falconem ji neovladatelné.
Vzhledem k původní velmi nápadité konstrukci ovládače Faro a poměrné velkým rozměrům 3 V diod jsem i já zapojení rozloil na dvě destičky (nahrazující původní nekvalitní odpory). K spínání diod dochází střídavě na jedné a druhé straně (destičce).
Vyobrazení ovládače spolu s plánkem a schématem zapojení titěného spoje jsou na následujících obrázcích.
K leptání spoje je nutno upravit velikost obrázku destiček na 46,8 x 31,1 mm, aby byl v měřítku 1:1.
Uvedené zapojení funguje k mé plné spokojenosti jak s modely vybavenými motorky Faro Super, tak s modely v nich je Facon (zde sniuji napětí na cca 12 13 V vzhledem k tomu, co jsem výe uvedl). Určité pochybnosti mám o trvanlivosti kontaktů na titěném spoji, ale to prověří a čas. Otvory nahoře na destičkách mohou poslouit k umístění rozpěrných sloupků a krytu proti popálení o horké diody u Falcona dost hřejí!
Ovladač má jen jednu kosmetickou vadu. Mitch se v diskusi vyjádřil, e teď u věří, e se mi to do Faro ovladače vejde a tak mě samozřejmě napadlo, udělat to tak, aby stačilo jen vyměnit původní nekvalitní odpory za diodové destičky bez vnějí úpravy ovladače????!
A tak:
Diody jsem vyměnil za jednoampérové, mnohem mení a pouil paralelní zapojení obou destiček (ne v sérii, jak je to v prvním případě), tím se sníí tok proudu těmito slabími diodami na polovinu a plně bude vyuita nápaditá konstrukce ovládače Faro
Počet diod v jedné destičce je stanoven na 13, v cestě napájecího proudu jsou vdy dvě paralelně (na kadé straně - destičce - jedna).
Výsledek mé snahy je na následujících obrázcích.
Vnějí vzhled nového ovládače je proti originálu beze změny
.
Pohled dovnitř vak ji vypadá poněkud jinak:
Vývody diod jsou nyní dlouhé a tvarované kvůli chlazení diod:
Titěné spoje a schéma zapojení:
(Pravá destička je symetrická podle svislé osy.)
Obrazce titěných spojů (rozměr 1 destičky je 46,8 x 26,5 mm):
Proudovou zatíitelnost ovládače lze dodatečně zdvojnásobit (na 4 A), připájením dalí diody na vytvarované vývody diod:
Pokud by bylo třeba zvýit počet diod na 14 na kadé z paralelních destiček a takto jetě zlepit citlivost ovládače při niích rychlostech, je to moné změnou zapojení poslední diody na dvě diody v sérii, titěný spoj je pro tuto změnu ji připraven:
Oba ovládače fungují skvěle a zcela nahrazují originální zapojení s tím, e ani při pouití Falconu nedojde k jejich zničení, jak se tomu děje při pouití nekvalitních originálních odporů. Diody dost hřejí, ale jejich teplota nepřekročí mez při které by dolo k jejich zničení.
Dost zajímavým zapojením by bylo taky vyzkouet umístění do posledních dvou a tří regulačních stupňů na obou paralelních destičkách místo jedné diody dvojici nebo trojici diod v sérii a takto jetě více zjemnit průběh ovládání při nií a střední rychlosti na úkor koncové části dráhy běce spoutě, ve které brutálně přidáváme plyn. Zajímavé zapojení pro 13 regulačních stupňů a 32 diod by mohlo být např.:
Pro toto zapojení vak prozatím nemám titěný spoj, nebo s tím, co jsem dosud postavil jsem docela spokojen, zejména s druhým zapojením, kde prozatím nemám ani zdvojené diody....
Do rukojeti ovládače lze do cesty brzdového svodu vloit potenciometr v zapojení jako promenný odpor o hodnotě 25 ohmů, s vývodem hřídelky doleva, kde rukoje nedríme a takto připravit ovladač na situaci, e u dráhy dosud regulaci brzdy za zdiřkami k připojení ovládače nemáme.
Článek napsal:
Honza | |
| |
|
|
dne April 24 2007 06:14:03
Skvělé. Fundovaně napsané. V krouku stavíme ovladač podle Tomova návrhu, ale bude-li mít někdy někdo Faro ovladač, doporučím mu tuto úpravu. Jetě jednou BRAVO. |
dne April 24 2007 07:03:17
Dobrá práce, dobře vymylené, jednoduché, snadno zhotovitelné. |
dne April 24 2007 18:29:48
Hmm,hmm,hmm - verynajs !!!! Co víc dodat...... |
dne April 24 2007 22:42:17
Perfektní. Kamaráda jsem ukecal do autodráhy a protoe má pouze tyhle ovladače tak je natvaný, e u něj nemůe jezdit s Falconem. Teď se podle Tvého návodu pustíme do přestavby.Díky. |
dne April 24 2007 23:41:07
Těí mě, e to neprospělo pouze mému egu, e u nemusím soptit a ádat Faro o řeení, ale e to taky někdo spolu se mnou postaví a vyzkouí. Moc mně těí i uznání ostatních skalních kolegů. Díky za kladná hodnocení článku a mé práce.
Jirko, zdvojte si hned alespoň polovinu diod na obou destičkách na straně plného plynu podle třetího obrázku od konce (pro těký provoz a jistotu) a přeju ikovnou ruku! |
dne April 25 2007 07:31:39
Tak to koukám jako péro z gauče. Fakt jsem nečekal e se ti to povede zastavět do ovladače úplně celé. Vypadá to jako profesionální tovární výroby a to je co říct. Kdyby to takhle dělali ve Faru. Určitě to hned jak nějaký vypálim postavím podle tvého návrhu. |
dne April 25 2007 09:42:59
Hezky Honzo, pochvala musí samozřejmě následovat.
Doufám, e se s tebou spojí výrobce a tvůj výrobek bude slouit ke zdokonalení původní verze ovladače.
Pokud se ti zdá, e se to hřeje, zkus tam zabudovat jetě malý ventilátorek a potom by to mělo být dokonalé. |
dne April 25 2007 15:26:16
Skvělá čistá práce. Nemám co dodat.
Jen by mně zajímalo, jestli na to Faro aspoň nějak zareaguje. Já být na jejich místě, tak se pořádně "chytím za nos". |
dne April 25 2007 16:50:41
Myslím, e ve Faru mě mají po mých vyjádřeních o kvalitě některých jejich produktů dost (ikdy teď jsem jim v jejich diskusním fóru poctivě kladně ohodnotil troleje na dráze Faro). Mi booohatě stačí Vae kladné hodnocení. Rozhodně nemám v úmyslu dokazovat, e to umím lépe...naopak, chtěl bych znovu pochválit ojedinělou, originální a skvělou konstrukci ovládače Faro - jen ta třenička tam chybí, tj aby to taky něco vydrelo.
Ani si nemyslím, e by si mé řeení měli brát za vzor - je pracnějí, ikdy cena materiálu (toho nového) je do 50 Kč v MC a výsledek stojí za to.
Jejich nejschůdnějím řeením by asi bylo vyměnit jádra odporů za keramická a jinak nechat ve při starém. Mají ji na to subdodavatele, ten má zaběhnutou výrobu, která navíc asi není nijak objemná... Pak při doplnění přepínače 70 - 17,5 V (FARO - Falcon) by byl jejich ovladač OK a hodil se k Falconu i motorkům Faro.
Proč by to ale dělali, vdy my si stejně koupíme jejich výrobek, ikdy odpory vyhodíme...
Budu rád, kdy to někteří z Vás spolu se mnou postaví a vyzkouíme to. Po zdvojení diod by to nemělo mít problém, snad jen bude nutno časem vyřeit kontakty, ty jistě nevydrí příli dlouho (buď nýtky, nebo závit tlustího drátu ap., nebo dát na vidličku spoutě kolečka....)
Ventilátorek např. dopředu na čelo jistě lze dát (tam je nejvyí teplota). Pro Falcon a odběry kolem 2 -3 (moná i do 4) A se zdá, e to stačí jak to je. Počítejme i s tím, e by zvyoval zatíení zdroje.
A tak jetě jednou děkuji za Vae kladná hodnocení. |
dne April 27 2007 09:57:11
Honzo u několikrát jsem rozebíral staré ovladae s aut na dálkové ovládání a tam mají kontakty také řeené pomocí titěného spoje po kterém kloue jezdec z páčky. Ale rozdíl byl v tom e téměř na vech jsem nael jakousi moná vodivou vazelinu. Já jsem s těma auta dřív dost jezdil a právě proto mě překvapilo v jakém jsou ty kontakty super stavu. Vůbec to nečernalo tak jak to u vyběhané mědi býtá tvykem. Pořád byli krásně měděné jako bys zrovna čerstvě rýpnul do mědi. Kdyby někdo věděl co je to za mazivo tak by to ledacos řeilo. To kolečko jak si navrhoval je dost komplikované řeení a je ozázkou jak by se při tak titěrném průměru otáčelo a jaký by mělo přenost energie. |
dne April 27 2007 13:43:06
Namazané jsem to u měl (ten větí), před focením jsem to otřel..., vazelínu jsem viděl i na kartáčcích některých rozebraných motorků, take něco na tom je. Moc vodivé to být nemůe (třeba s grafitem), aby to zas neprobíjelo mezi kontakty - těrbiny jsou sakramentsky úzké.
Co se týká koleček - větinou jediná (nebo hlavní) překáka, proč něco neuděláme je strach (obava, pochybnost), e to nedokáeme..... |
dne April 28 2007 05:21:12
To mazivo je "Switch Lubricant". |
dne May 03 2007 23:41:26
To TZ - dík. |
dne May 15 2007 23:24:54
Ahoj Honzo, jestli pojede do Liboovic, vezmi ten ovladač sebou - je to neskutečné dílo a rád bych od Tebe na vlastní ui slyel poznatky - fakt SUPER VĚC. Ta stojí víc ne za pokus to postavit taky - chápe kam tím směřuji ???? Více a v Liboovicích. Měj se hezky a zatím ahoj Petr Krka SRC ČT. |
dne May 16 2007 20:08:35
Je vidět, e se na ploňáku dělá hodně tenké stopa, dpoporučil bych na jezdce naletovat uhlík, který dosedá větí plochou. Je to dost sloité, musí se pouít uhlík (tak 3x2mm) s větím obsahem mědi a potom si pohrát s přítlakem uhlíku na ploňák, aby dosedal plochou a ne hrankou.
Tady je to jetě sloitějsí na seřízení, protoe jsou tam ty desky dvě.
potom stačí jednou za čas ploňáky přečistít kontoxem, nebo něčím podobným. |
dne May 18 2007 00:11:09
To Petr SRC ČT - moc mě těí Tvé nadené hodnocení, je v něm stejné nadení, jaké jsem ovladači věnoval já a taky proto, e Vás z ČT povauji za renomované kritiky. K ovladači mohu říct jen to, e je stejný jako originál s tím, e se prostě nepropáli a jezdí stejně prozatím s jakýmkoliv motorkem, nebo výsledek není závislý na jeho ohmickém odporu. Jetě jsem s ním nenajezdil stovky hodin. Moná by se tam hodilo vloit uhliky z potenciometru (nabízí se to, jen stačí vyvrtat pro ně dírky do vidličky, jako v potenciometru), jestli je to nutné, prozatím nevím...
A co bych s tím více mohl udělat, kromě toho, e bych jetě varintu s jednou řadou diod (na dvou destičkách - těch větích) upravil tak, aby to taky celé vlezlo dovnitř, nevím. Kadý to má k dispozici...???
Jetě jednou moc děkuji, moc, moc, jsi mě potěil. Ale jestli přijedu prozatím opravdu nevím (přítelkyně ve pitále v Olomouci - dojídění, k tomu jsem prozatím bez práce - No money, no funny....) spíe to záleí na okamité situaci a případnému impulzivnímu podlehnutí tomu, co bych opravdu taky moc chtěl.... Jestli nepojedu, bude mě to mrzet.... |
dne January 01 2009 13:58:08
Opravdu není co dodat! (pro pana Kyselu, k zamylení!!) |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
125
Setkání Liboovice
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 13
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|