AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 27 2024 09:55:26 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Diodový ovládač s využitím dílů ovládače Faro
 
Slíbil jsem, že napíšu podrobnější pojednání o svých zkušenostech s novou konstrukcí diodového ovládače s využitím dílů ovládače Faro a tak dnes tento svůj slib plním.

Vzhledem k tomu, že jak já, tak i někteří ostatní členové našeho zájmového seskupení zde na Autodráze On–Line máme časté potíže při používání originálních ovládačů Faro s modely vybavenými motorky jiných značek (u mě zejména Falcon), které dovedou nekvalitní odpory ve zmíněných ovládačích snadno proměnit v hromádku popela, rozhodl jsem se, vzhledem taky k nezájmu výrobce o tento problém, toto řešit svépomocí náhradou původních odporů novými diodovými tělesy, které se snad již propalovat nebudou.



K tomuto kroku mně m.j. inspiroval i tutorial Toma Herdera uvedený na jeho stránkách http://tom59herder.com.

Měl jsem již dávno před tím v úmyslu podobný ovládač vyzkoušet, u Toma jsem si však ujasnil, jaké výkonové nároky jsou na diody, a domníval jsem se původně že i počet ovládacích stupňů (diod). Praktické zkoušky na mé domácí dráze Faro však nakonec ukázaly, že pro mé domácí použití zejména s autíčky bez magnetů je nutno zvýšit počet diod, nebo při 14 V napájení (a každém jiném napětí) je nutno volit takový počet regulačních stupňů, aby nejnižší napětí pro jízdu bylo takové, aby nevznikal ON-OFF efekt, tj. prudký nezvladatený rozjezd modelu již při nepatrném zmáčknutí ovládače, a aby bylo možno na tuto nejnižší rychlost objet (pokud možno celý) okruh bez vypadnutí modelu.

Tom to má pro dřevěné dráhy vymyšleno jistě správně, ale domácí dráha má zatáčky o mnohem menších průměrech, vnitřní slot v malé zatáčce Faro má průměr zatáčení jen 30,6 cm!, minimální potřebná rychlost je proto na doma o dost nižší a nutný počet diod je třeba dost zvýšit.

Na Tomově ovládači je minimální napětí 14 V – 7 x 0,7 V = 9,1 V. Při tomto napětí mají modely s motorkem Faro Super již takovou rychlost, že jsou na dráze Faro v malých zatáčkách neovladatelné.

Vyzkoušením několika variant zapojení jsem si ověřil, že pro mou spokojenou komfortní jízdu, pokud chci mít model pod kontrolou je minimální počet regulačních stupňů 12 až 14.

Minimální napětí při použití např. 13. diod je 14 V – 13 x 0,7 V = 4,9 V. Při tomto napětí je již rychlost modelu taková, že s ním lze projet při určité zručnosti i malou Faro zatáčku bez vypadnutí. Počet 12 – 14 regulačních diod zaručuje rovněž dostatečnou plynulost nárůstu otáček při promáčknutí ovládače, fakticky skokový nárůst otáček na jednotlivých diodách je zde již při jízdě téměř nepozorovatelný.

Moje některé cenné zkušenosti při vývoji ovládače jsou již uvedeny v příslušném diskusním vlákně o ovládačích. Ověřil jsem si zejména, že diody musí být umístěny tak, aby nemohly při odložení ovládače přijít do náhodného styku s trolejemi na dráze!

Z výše uvedeného jsem vycházel při návrhu zapojení ovládače. Využil jsem Tomova poznatku, že Falcon bere při rozjezdu téměř 2 A a k realizaci své konstrukce jsem tedy použil 3 A diody. Vzhledem k 30% rezervě proti předpokládanému proudu jsem jejich přívody zkrátil na minimum a předpokládám, že necelé 2 A od Faconu v pohodě snesou. S Falconem však jezdím jen na cca 12 V, nebo při větším napětí jsou na mé domácí dráze modely s Falconem již neovladatelné.

Vzhledem k původní velmi nápadité konstrukci ovládače Faro a poměrné velkým rozměrům 3 V diod jsem i já zapojení rozložil na dvě destičky (nahrazující původní nekvalitní odpory). K spínání diod dochází střídavě na jedné a druhé straně (destičce).

Vyobrazení ovládače spolu s plánkem a schématem zapojení tištěného spoje jsou na následujících obrázcích.













K leptání spoje je nutno upravit velikost obrázku destiček na 46,8 x 31,1 mm, aby byl v měřítku 1:1.

Uvedené zapojení funguje k mé plné spokojenosti jak s modely vybavenými motorky Faro Super, tak s modely v nichž je Facon (zde snižuji napětí na cca 12 – 13 V vzhledem k tomu, co jsem výše uvedl). Určité pochybnosti mám o trvanlivosti kontaktů na tištěném spoji, ale to prověří až čas. Otvory nahoře na destičkách mohou posloužit k umístění rozpěrných sloupků a krytu proti popálení o horké diody – u Falcona dost hřejí!

Ovladač má jen jednu kosmetickou vadu. Mitch se v diskusi vyjádřil, že teď už věří, že se mi to do Faro ovladače vejde a tak mě samozřejmě napadlo, udělat to tak, aby stačilo jen vyměnit původní nekvalitní odpory za diodové destičky bez vnější úpravy ovladače????!

A tak:

Diody jsem vyměnil za jednoampérové, mnohem menší a použil paralelní zapojení obou destiček (ne v sérii, jak je to v prvním případě), tím se sníží tok proudu těmito slabšími diodami na polovinu a plně bude využita nápaditá konstrukce ovládače Faro… Počet diod v jedné destičce je stanoven na 13, v cestě napájecího proudu jsou vždy dvě paralelně (na každé straně - destičce - jedna).

Výsledek mé snahy je na následujících obrázcích.

Vnější vzhled nového ovládače je proti originálu beze změny….



Pohled dovnitř však již vypadá poněkud jinak:



Vývody diod jsou nyní dlouhé a tvarované kvůli chlazení diod:



Tištěné spoje a schéma zapojení:






(Pravá destička je symetrická podle svislé osy.)


Obrazce tištěných spojů (rozměr 1 destičky je 46,8 x 26,5 mm):



Proudovou zatížitelnost ovládače lze dodatečně zdvojnásobit (na 4 A), připájením další diody na vytvarované vývody diod:



Pokud by bylo třeba zvýšit počet diod na 14 na každé z paralelních destiček a takto ještě zlepšit citlivost ovládače při nižších rychlostech, je to možné změnou zapojení poslední diody na dvě diody v sérii, tištěný spoj je pro tuto změnu již připraven:



Oba ovládače fungují skvěle a zcela nahrazují originální zapojení s tím, že ani při použití Falconu nedojde k jejich zničení, jak se tomu děje při použití nekvalitních originálních odporů. Diody dost hřejí, ale jejich teplota nepřekročí mez při které by došlo k jejich zničení.

Dost zajímavým zapojením by bylo taky vyzkoušet umístění do posledních dvou až tří regulačních stupňů na obou paralelních destičkách místo jedné diody dvojici nebo trojici diod v sérii a takto ještě více zjemnit průběh ovládání při nižší a střední rychlosti na úkor koncové části dráhy běžce spouště, ve které brutálně přidáváme plyn. Zajímavé zapojení pro 13 regulačních stupňů a 32 diod by mohlo být např.:



Pro toto zapojení však prozatím nemám tištěný spoj, nebo s tím, co jsem dosud postavil jsem docela spokojen, zejména s druhým zapojením, kde prozatím nemám ani zdvojené diody....

Do rukojeti ovládače lze do cesty brzdového svodu vložit potenciometr v zapojení jako promenný odpor o hodnotě 25 ohmů, s vývodem hřídelky doleva, kde rukoje nedržíme a takto připravit ovladač na situaci, že u dráhy dosud regulaci brzdy za zdiřkami k připojení ovládače nemáme.

Článek napsal:
Honza
Komentáře
Ivan dne April 24 2007 06:14:03
Skvělé. Fundovaně napsané. V kroužku stavíme ovladač podle Tomova návrhu, ale bude-li mít někdy někdo Faro ovladač, doporučím mu tuto úpravu. Ještě jednou BRAVO.
Petr L dne April 24 2007 07:03:17
Dobrá práce, dobře vymyšlené, jednoduché, snadno zhotovitelné.
HWSlot dne April 24 2007 18:29:48
Hmm,hmm,hmm - verynajs !!!! Co víc dodat......smiley
Jirka dne April 24 2007 22:42:17
Perfektní. Kamaráda jsem ukecal do autodráhy a protože má pouze tyhle ovladače tak je naštvaný, že u něj nemůže jezdit s Falconem. Teď se podle Tvého návodu pustíme do přestavby.Díky.
Honza dne April 24 2007 23:41:07
Těší mě, že to neprospělo pouze mému egu, že už nemusím soptit a žádat Faro o řešení, ale že to taky někdo spolu se mnou postaví a vyzkouší. Moc mně těší i uznání ostatních skalních kolegů. Díky za kladná hodnocení článku a mé práce.
Jirko, zdvojte si hned alespoň polovinu diod na obou destičkách na straně plného plynu podle třetího obrázku od konce (pro těžký provoz a jistotu) a přeju šikovnou ruku!smiley
Mitch dne April 25 2007 07:31:39
Tak to koukám jako péro z gauče. Fakt jsem nečekal že se ti to povede zastavět do ovladače úplně celé. Vypadá to jako profesionální tovární výroby a to je co říct. Kdyby to takhle dělali ve Faru. Určitě to hned jak nějaký vypálim postavím podle tvého návrhu.
JMS dne April 25 2007 09:42:59
Hezky Honzo, pochvala musí samozřejmě následovat.
Doufám, že se s tebou spojí výrobce a tvůj výrobek bude sloužit ke zdokonalení původní verze ovladače.
Pokud se ti zdá, že se to hřeje, zkus tam zabudovat ještě malý ventilátorek a potom by to mělo být dokonalé.
vitek dne April 25 2007 15:26:16
Skvělá čistá práce. Nemám co dodat.

Jen by mně zajímalo, jestli na to Faro aspoň nějak zareaguje. Já být na jejich místě, tak se pořádně "chytím za nos".
Honza dne April 25 2007 16:50:41
Myslím, že ve Faru mě mají po mých vyjádřeních o kvalitě některých jejich produktů dost (ikdyž teď jsem jim v jejich diskusním fóru poctivě kladně ohodnotil troleje na dráze Faro). Mi booohatě stačí Vaše kladné hodnocení. Rozhodně nemám v úmyslu dokazovat, že to umím lépe...naopak, chtěl bych znovu pochválit ojedinělou, originální a skvělou konstrukci ovládače Faro - jen ta třešničkasmiley tam chybí, tj aby to taky něco vydrželo.

Ani si nemyslím, že by si mé řešení měli brát za vzor - je pracnější, ikdyž cena materiálu (toho nového) je do 50 Kč v MC a výsledek stojí za to.

Jejich nejschůdnějším řešením by asi bylo vyměnit jádra odporů za keramická a jinak nechat vše při starém. Mají již na to subdodavatele, ten má zaběhnutou výrobu, která navíc asi není nijak objemná... Pak při doplnění přepínače 70 - 17,5 V (FARO - Falcon) by byl jejich ovladač OK a hodil se k Falconu i motorkům Faro.
Proč by to ale dělali, vždy my si stejně koupíme jejich výrobek, ikdyž odpory vyhodíme...

Budu rád, když to někteří z Vás spolu se mnou postaví a vyzkoušíme to. Po zdvojení diod by to nemělo mít problém, snad jen bude nutno časem vyřešit kontakty, ty jistě nevydrží příliš dlouho (buď nýtky, nebo závit tlustšího drátu ap., nebo dát na vidličku spouště kolečka....)

Ventilátorek např. dopředu na čelo jistě lze dát (tam je nejvyšší teplota). Pro Falcon a odběry kolem 2 -3 (možná i do 4) A se zdá, že to stačí jak to je. Počítejme i s tím, že by zvyšoval zatížení zdroje.

A tak ještě jednou děkuji za Vaše kladná hodnocenísmileysmileysmileysmileysmiley.
Mitch dne April 27 2007 09:57:11
Honzo už několikrát jsem rozebíral staré ovladaše s aut na dálkové ovládání a tam mají kontakty také řešené pomocí tištěného spoje po kterém klouže jezdec z páčky. Ale rozdíl byl v tom že téměř na všech jsem našel jakousi možná vodivou vazelinu. Já jsem s těma auta dřív dost jezdil a právě proto mě překvapilo v jakém jsou ty kontakty super stavu. Vůbec to nečernalo tak jak to u vyběhané mědi býtá tvykem. Pořád byli krásně měděné jako bys zrovna čerstvě rýpnul do mědi. Kdyby někdo věděl co je to za mazivo tak by to ledacos řešilo. To kolečko jak si navrhoval je dost komplikované řešení a je ozázkou jak by se při tak titěrném průměru otáčelo a jaký by mělo přenost energie.
Honza dne April 27 2007 13:43:06
Namazané jsem to už měl (ten větší), před focením jsem to otřel..., vazelínu jsem viděl i na kartáčcích některých rozebraných motorků, takže něco na tom je. Moc vodivé to být nemůže (třeba s grafitem), aby to zas neprobíjelo mezi kontakty - štěrbiny jsou sakramentsky úzké.

Co se týká koleček - většinou jediná (nebo hlavní) překážka, proč něco neuděláme je strach (obava, pochybnost), že to nedokážeme.....smiley
Tomas Zednicek dne April 28 2007 05:21:12
To mazivo je "Switch Lubricant".
Honza dne May 03 2007 23:41:26
To TZ - dík.
src ceska trebova dne May 15 2007 23:24:54
Ahoj Honzo, jestli pojedeš do Libošovic, vezmi ten ovladač sebou - je to neskutečné dílo a rád bych od Tebe na vlastní uši slyšel poznatky - fakt SUPER VĚC. Ta stojí víc než za pokus to postavit taky - chápeš kam tím směřuji ???? Více až v Libošovicích. Měj se hezky a zatím ahoj Petr Krška SRC ČT.smileysmileysmiley
JMS dne May 16 2007 20:08:35
Je vidět, že se na plošňáku dělá hodně tenké stopa, dpoporučil bych na jezdce naletovat uhlík, který dosedá větší plochou. Je to dost složité, musí se použít uhlík (tak 3x2mm) s větším obsahem mědi a potom si pohrát s přítlakem uhlíku na plošňák, aby dosedal plochou a ne hrankou.
Tady je to ještě složitějsí na seřízení, protože jsou tam ty desky dvě.
potom stačí jednou za čas plošňáky přečistít kontoxem, nebo něčím podobným.
Honza dne May 18 2007 00:11:09
To Petr SRC ČT - moc mě těší Tvé nadšené hodnocení, je v něm stejné nadšení, jaké jsem ovladači věnoval já a taky proto, že Vás z ČT považuji za renomované kritiky. K ovladači mohu říct jen to, že je stejný jako originál s tím, že se prostě nepropáli a jezdí stejně prozatím s jakýmkoliv motorkem, nebo výsledek není závislý na jeho ohmickém odporu. Ještě jsem s ním nenajezdil stovky hodin. Možná by se tam hodilo vložit uhliky z potenciometru (nabízí se to, jen stačí vyvrtat pro ně dírky do vidličky, jako v potenciometru), jestli je to nutné, prozatím nevím...
A co bych s tím více mohl udělat, kromě toho, že bych ještě varintu s jednou řadou diod (na dvou destičkách - těch větších) upravil tak, aby to taky celé vlezlo dovnitř, nevím. Každý to má k dispozici...???
Ještě jednou moc děkuji, moc, moc, jsi mě potěšil. Ale jestli přijedu prozatím opravdu nevím (přítelkyně ve špitále v Olomouci - dojíždění, k tomu jsem prozatím bez práce - No money, no funny....) spíše to záleží na okamžité situaci a případnému impulzivnímu podlehnutí tomu, co bych opravdu taky moc chtěl...smileysmileysmileysmileysmiley. Jestli nepojedu, bude mě to mrzet....
Jan dne January 01 2009 13:58:08
Opravdu není co dodat!smileysmileysmiley (pro pana Kyselu, smileyk zamyšlení!!)
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

1 1 100% [6 Hlasů]
2 2 0% [0]
3 3 0% [0]
4 4 0% [0]
5 5 0% [0]
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
CARRERA Audi DTM
CARRERA Audi DTM
Z našich testů
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 13
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio