|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Dřevěná dráha Jirky Hamety |
| |
| Zde jsem se pokusil vytvořit článek o stavbě dřevěné dráhy v domácích podmínkách. Dráhu jsem stavěl spolu se svým 12ti letým synem. Berte prosím ohled na nepříli kvalitní zpracování. Dráhu jsme se snaili vybudovat co nejrychleji a také jsem byl rád, e se syn snail spoustu věcí udělat sám a bavilo jej to. Jeliko jsem neměl k dispozici dig. fotoaparát, jsou fotky nafoceny a po dohotovení a ne přímo při stavbě.
Velikost a tvar dráhy je omezen velikostí dětského pokoje. Pouili jsme desky MDF síly 18mm.Dráha je ze čtyř desek velikosti 92 x 135 cm. Tyto jsme nejprve dvakrát nalakovali jednoslokovým epoxidovým lakem. Jeliko desky musíte před řezáním dráek nejprve napevno spojit, řeil jsem jakým způsobem se budou desky pohotově spojovat a rozebírat. Kolega z práce vyučený truhlářem mi poradil nábytkové kování, kterým lze desky k sobě jakýmsi excentrem dotáhnout.
Ve hraně jedné desky je vyvrtaný otvor pro samořezný roub, který poté dovnitř naroubujete. Před tím jsem jej natřel epoxidovým lepidlem. Do druhé desky jsem vyvrtal díru pro velký excentr a kolmo na něj do hrany desky otvor pro stavěcí kolík, kterým jsou desky spojeny a utaeny.Je třeba oba otvory v deskách přesně odměřit aby lícovali na sebe jak podélně, tak na výku.
Tyto excentry jsou pouze po jednom na kadé straně desky, nebo by překáely projídějícím autům. Uprostřed jsem desky spojil jen na kolíčky. Jako materiál jsem pouil mosaznou kulatinku 6mm, která se zasouvá do mosazné trubičky. Kadá z nich je vlepena do hrany desky.
Desky jsem poté spojily do sebe a pevně dotáhly. Dále jsme vytvořili nákres třídrákového okruhu, který jsme narýsovali přímo na nalakované desky.Inspirací nám byla profidráha Slotfire. Okruh jsme volili s moností jeho rozíření vloením dvou desek s rovinkami.
Zde vidíte pomůcky pro řezání dráek. Nejdůleitějí je kvalitní stopková frézka íře 3mm. Tu jsem pořídil za 640,- Kč.
Je dobré si odměřit střed frézy k jejímu okraji. Já to mám 78mm a v této vzdálenosti budeme upevňovat pravítko od narýsované dráky. Pravítko je vhodné připevnit vruty k desce aby se nám během řezání neposunulo.
Kratí úseky lze řezat s pomocníkem. Jeliko jsem řezal dráku do hloubky 10mm je doporučeno tuto řezat na dvakrát, vdy tak po 5mm. Hloubku si aretuji na fréze a musím vystihnout správnou rychlost posuvu. Je lepí nespěchat a stále tlačit frézu k pravítku. Jeliko jsem řezal v dětském pokoji, nasadil jsem na přístroj nástavec vysavače, který byl zapnut zároveň při řezání. Po proříznutí určitého úseku jsem tímto vysavačem musel také vdy řádně vysát prořízlou dráku, kde se usazovalo mnoství pilin. V pokoji vak bylo čisto a manelka neprotestovala.
Vdy jsem proříznul vechny tři dráhy a jsem doel k zatáčce.Na zatáčku jsem pouil pomůcku, která byla v přísluenství frézy.
Do středu krunice vyvrtám malou dírku pro roub s hrotem. Tento je připevněn na kovové tyčce , která je připevněna k fréze a je mono si ji nastavit do libovolné délky. Pokud je tyčka kratí ne je délka poloměru zatáčky, můeme roub s koncovkou připevnit i na libovolnou kulatinu stejné tlouky.
Je vhodné aby pomocník silně přitlačoval roub do předvrtané díry v desce. Pokud musíte pouít delí kulatinu ne je ve výbavě frézy, nepouívejte dřevěnou nebo jakkoliv prunou.Pruení pak dělá při prořezávání drobné vlnky.Dobře si vypočítejte napojení na rovinku aby jste se napojili plynule bez nějakého úletu do strany.
Na desce, kde budeme mít připojeny ovladače si ze spodní strany rovně vyfrézujeme dráky. Zde pouijeme ji silnějích fréz dle potřeby navreného schématu.
Po vyfrézování vech dráek jsme pilníkem ubrousili náběné hrany a to i z vrchu aby vodítka aut nezadrhávala.Pak vechny dráky opět přelakujeme epoxidovým lakem.
Pak jsme přikročili k nabarvení celé dráhy. Namíchal jsem černý balakryl s bílým latexem dle poadovaného edého odstínu a válečkem jsme ve třech vrstvách nanesli na místa, kde jsme si nakreslili vozovku.Po zaschnutí jsme dobarvili zeleným balakrylem travnaté okraje. Bílé krajnice se nám vak touto barvou moc nepodařily a v budoucnu je jetě opravíme, pravděpodobně na červenobílé. Pak jsem ve dvakrát přelakoval bezbarvým lakem co se při provozu projevilo jako velmi kluzké.
A poté jsme přikročili k nalepování samolepící pásky made in USA.
K nalepování pásky je téměř nutností si vyrobit pomůckuŹstojánek, bez něho vám páska stále utíká.
Pásku lepíme od hrany ke hraně desky tak, aby pásky mezi deskami tvořily vodivý spoj. Pásku lepíme asi 1mm od dráky jinak bude vodítko autíčka pásku brousit.
Po nalepení asi 20cm jsem pásku vdy vyhladil oblou hranou nůek. V zatáčkách tak vytlačíme vzduch směrem do strany.
Připojení jsem vyrobil takto, s pouitím destičky cuprextitu.
Napojení na koleje je přes mosazné plíky naletováním na měděnou pásku. Zdroj tvoří tři samostatné transformátory zn.Piko.
Jeliko po dráze i chodíme, vyřeili jsme občasnou netěsnost mezi kolejemi takto:
Ustřihnu kousek pásky a tu pak přehnu lepící stranou k sobě
a vloím do mezery mezi kolejemi.
Zasunuju ji dovnitř.Pokud je mezera irí, pásek ustřihnu delí a otočím pásku vícekrát dokola aby vloka byla silnějí.Myslím na to, e páska má nevodivé lepidlo, take koleje spojuji mezi sebou nelepivou stranou.
Po těchto úpravách funguje ji ve velmi dobře. Vlastnosti z jízdy jsou stejné jako na velkých závodních drahách, pouze to chce prodlouit rovinky. Dráha vak kloue trochu více a tak jsem ji obrousil, čím se jízda znatelně vylepila.
| |
| |
|
|
dne September 03 2007 08:40:44
A pak, e neexistují zlaté české ručičky - z dálky bych to od Slotfiru skoro nerozeznal. Ale jako úplně nejlepí je to, e se na stavbě podílí aktivně i syn, to ti docela závidím.
Klasická je i poznámka o odsávání pilin a o tom, e manelka díky tomu proti stavbě neprotestovala - jako bych to slyel u nás doma (to je snad nejdůleitějí část kadé budovatelské operace ji ve stadiu plánování).
Jak tě znám, tak je teď, po otestování stavebního postupu, na řadě projekt alespoň 25m vícedráky a uspořádání prvních veřejných závodů v Kralupech ... |
dne September 03 2007 12:29:03
Pěkná dráha, je vidět, e jsi začal a po pečlivé přípravě. Spojování dílů je ikovné.
No a konečně i první návod jak na to v četině. |
dne September 04 2007 18:23:29
Dobrá práce, inspirativní nápady a rady. Díky.
Drze se zeptám. Kdy odmyslím nákup frézky, tak na kolik to přilo a jak dlouho trvala stavba? |
dne September 06 2007 15:22:01
Já se přidám, je to super i ten popis. moná to časem taky zkusím. A trojdráha je ten správný počet... |
dne September 09 2007 16:48:50
Moná bych měl říct i to co mi nesedí.
1. To e se dráky sbíhají k sobě. Viděl jsem na hodně fotografiích a s touto mylenkou nesouhlasím. Uetří se sice místo. Ale zvýí riziko sráky. A ani si nemyslím, e by se toto pojetí víc blíilo reálnému závodu.
2. Moná je to jen fotkou, ale spoj mezi deskami - na dlouhé rovince, mi připadá nerovný - jakoby nahoru a dolů. A právě odstranění těchto "zubatých" přechodů mně vede od palstové k dřevěné dráze. |
dne September 10 2007 09:42:09
to vítek
1.a to je jedna z moností, která by mě dost na vlastní výrobě lákala.Na jednom webu je video, kde před jednou zatáčkou jedna z dráek najednou vede mimo "silnici" a autíčka si to vlastně zkracují přes nějakou "louku". A těch moností se nabízí daleko víc. |
dne September 10 2007 11:36:12
Myslím e pro začátek je to perfektní práce. Musí se na tom dobře. ádné přechody, ádné nerovnosti. A kdy tak na to koukám tak v případě sehnání vetích prostor se z toho dá protaením udělat jetě úplně jiná dráha. |
dne September 10 2007 11:41:47
Já bych to různé přibliování a vzdalování dráek zas tak nezatracoval, myslím, e to je jedna z věcí, která dělá komerční dráhy jaksi sterilnějí oproti těm "hand made" Právě díky tomu je SlotFire podle mne tak krásný, e se jim ty dráky velmi citlivě a efektně po trase vlní- např jejich kříení třídráky je nádherné a je ostudou výrobců plastu, e ty křiovatky a veksly dělají tak sterilně a pořád stejně pravidelné.
Koho straí kolize, můe začít řeit antikolizní management na dráze- inspirací mu můe být právě SlotFire, ten to má u výhybek. |
dne September 11 2007 08:14:46
Je vidět, e pokud se pracuje hlavou a srdcem, tak vznikne pěkný výtvor.
Není toho moc co dodat, v podmínkách děckého pokoje je to téměř profesionální zpracování.
Moná by jetě chtělo dořeit označení dráek (barevně, nebo číselně).
Jetě bych dodal, e drák na lepení vodičů je vymakaný a praktický.
Na dotlačení pásky jde pouít místo nůek vodítko bez kartáčků, nebo přípravek s kolečkem tvaru T, aby bylo vedeno v dráce a zároveň přitlačovalo vodiče.
Celkově hodnotím dráhu, jako perfektní dílo!
Přeju hodně zábavy a adrenalinu při jedění. |
dne September 12 2007 00:37:37
To Vám děkuji za chválu. Já jsem si to hlavně potřeboval vyzkouet jak se takové dráhy staví. Myslím, e se přes zimu s klukem pustíme do nějaké mení, třeba jen rally dráhy s vyuitím lepicích pásků a s hezkou krajinkou co by měl stále na očích ale pak by jsem chtěl postavit něco větího ze silných měděných pásků a na závodění. |
dne September 12 2007 08:33:42
Jirko, něco podobného chci stavět přes zimu u náv v HK klubu. Rallye dráhu cca 2 x 1,5 m, kde se bude jezdit pouze na čas a tudí bude dráha pouze pro 1 auto. Pojede se asfalt, otolina i tráva. Bude voda, skok apod. Tak se ti pak pochlubím. |
dne September 12 2007 10:40:33
K předchozímu komentáři Pepína: v dřevních dobách SRC měli v Neratovicích postavenou dráhu pro závody do vrchu. Byla ve tvaru kuelové roubovice. Také pro jedno auto. |
dne September 12 2007 18:10:56
Na webech je rallye a do vrchu dráh plno, pro inspiraci známý web:
http://www.oldslotracer.com/index.html |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 25
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|