AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 26 2024 21:30:10 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Narozeniny:
AVATARlukowicz
AVATARkuba s

ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Dřevěná dráha Jirky Hamety
 
Zde jsem se pokusil vytvořit článek o stavbě dřevěné dráhy v domácích podmínkách. Dráhu jsem stavěl spolu se svým 12ti letým synem. Berte prosím ohled na nepříliš kvalitní zpracování. Dráhu jsme se snažili vybudovat co nejrychleji a také jsem byl rád, že se syn snažil spoustu věcí udělat sám a bavilo jej to. Jelikož jsem neměl k dispozici dig. fotoaparát, jsou fotky nafoceny až po dohotovení a ne přímo při stavbě.



Velikost a tvar dráhy je omezen velikostí dětského pokoje. Použili jsme desky MDF síly 18mm.Dráha je ze čtyř desek velikosti 92 x 135 cm. Tyto jsme nejprve dvakrát nalakovali jednosložkovým epoxidovým lakem. Jelikož desky musíte před řezáním drážek nejprve napevno spojit, řešil jsem jakým způsobem se budou desky pohotově spojovat a rozebírat. Kolega z práce vyučený truhlářem mi poradil nábytkové kování, kterým lze desky k sobě jakýmsi excentrem dotáhnout.

Ve hraně jedné desky je vyvrtaný otvor pro samořezný šroub, který poté dovnitř našroubujete. Před tím jsem jej natřel epoxidovým lepidlem. Do druhé desky jsem vyvrtal díru pro velký excentr a kolmo na něj do hrany desky otvor pro stavěcí kolík, kterým jsou desky spojeny a utaženy.Je třeba oba otvory v deskách přesně odměřit aby lícovali na sebe jak podélně, tak na výšku.



Tyto excentry jsou pouze po jednom na každé straně desky, nebo by překážely projíždějícím autům. Uprostřed jsem desky spojil jen na kolíčky. Jako materiál jsem použil mosaznou kulatinku 6mm, která se zasouvá do mosazné trubičky. Každá z nich je vlepena do hrany desky.



Desky jsem poté spojily do sebe a pevně dotáhly. Dále jsme vytvořili nákres třídrážkového okruhu, který jsme narýsovali přímo na nalakované desky.Inspirací nám byla profidráha Slotfire. Okruh jsme volili s možností jeho rozšíření vložením dvou desek s rovinkami.



Zde vidíte pomůcky pro řezání drážek. Nejdůležitější je kvalitní stopková frézka šíře 3mm. Tu jsem pořídil za 640,- Kč.



Je dobré si odměřit střed frézy k jejímu okraji. Já to mám 78mm a v této vzdálenosti budeme upevňovat pravítko od narýsované drážky. Pravítko je vhodné připevnit vruty k desce aby se nám během řezání neposunulo.



Kratší úseky lze řezat s pomocníkem. Jelikož jsem řezal drážku do hloubky 10mm je doporučeno tuto řezat na dvakrát, vždy tak po 5mm. Hloubku si aretuji na fréze a musím vystihnout správnou rychlost posuvu. Je lepší nespěchat a stále tlačit frézu k pravítku. Jelikož jsem řezal v dětském pokoji, nasadil jsem na přístroj nástavec vysavače, který byl zapnut zároveň při řezání. Po proříznutí určitého úseku jsem tímto vysavačem musel také vždy řádně vysát prořízlou drážku, kde se usazovalo množství pilin. V pokoji však bylo čisto a manželka neprotestovala.

Vždy jsem proříznul všechny tři dráhy až jsem došel k zatáčce.Na zatáčku jsem použil pomůcku, která byla v příslušenství frézy.



Do středu kružnice vyvrtám malou dírku pro šroub s hrotem. Tento je připevněn na kovové tyčce , která je připevněna k fréze a je možno si ji nastavit do libovolné délky. Pokud je tyčka kratší než je délka poloměru zatáčky, můžeme šroub s koncovkou připevnit i na libovolnou kulatinu stejné tloušky.



Je vhodné aby pomocník silně přitlačoval šroub do předvrtané díry v desce. Pokud musíte použít delší kulatinu než je ve výbavě frézy, nepoužívejte dřevěnou nebo jakkoliv pružnou.Pružení pak dělá při prořezávání drobné vlnky.Dobře si vypočítejte napojení na rovinku aby jste se napojili plynule bez nějakého úletu do strany.



Na desce, kde budeme mít připojeny ovladače si ze spodní strany rovněž vyfrézujeme drážky. Zde použijeme již silnějších fréz dle potřeby navrženého schématu.



Po vyfrézování všech drážek jsme pilníkem ubrousili náběžné hrany a to i z vrchu aby vodítka aut nezadrhávala.Pak všechny drážky opět přelakujeme epoxidovým lakem.

Pak jsme přikročili k nabarvení celé dráhy. Namíchal jsem černý balakryl s bílým latexem dle požadovaného šedého odstínu a válečkem jsme ve třech vrstvách nanesli na místa, kde jsme si nakreslili vozovku.Po zaschnutí jsme dobarvili zeleným balakrylem travnaté okraje. Bílé krajnice se nám však touto barvou moc nepodařily a v budoucnu je ještě opravíme, pravděpodobně na červenobílé. Pak jsem vše dvakrát přelakoval bezbarvým lakem což se při provozu projevilo jako velmi kluzké.

Až poté jsme přikročili k nalepování samolepící pásky made in USA.



K nalepování pásky je téměř nutností si vyrobit pomůckuŹstojánek, bez něhož vám páska stále utíká.



Pásku lepíme od hrany ke hraně desky tak, aby pásky mezi deskami tvořily vodivý spoj. Pásku lepíme asi 1mm od drážky jinak bude vodítko autíčka pásku brousit.



Po nalepení asi 20cm jsem pásku vždy vyhladil oblou hranou nůžek. V zatáčkách tak vytlačíme vzduch směrem do strany.



Připojení jsem vyrobil takto, s použitím destičky cuprextitu.



Napojení na koleje je přes mosazné plíšky naletováním na měděnou pásku. Zdroj tvoří tři samostatné transformátory zn.Piko.



Jelikož po dráze i chodíme, vyřešili jsme občasnou netěsnost mezi kolejemi takto:



Ustřihnu kousek pásky a tu pak přehnu lepící stranou k sobě



a vložím do mezery mezi kolejemi.



Zasunuju ji dovnitř.Pokud je mezera širší, pásek ustřihnu delší a otočím pásku vícekrát dokola aby vložka byla silnější.Myslím na to, že páska má nevodivé lepidlo, takže koleje spojuji mezi sebou nelepivou stranou.



Po těchto úpravách funguje již vše velmi dobře. Vlastnosti z jízdy jsou stejné jako na velkých závodních drahách, pouze to chce prodloužit rovinky. Dráha však klouže trochu více a tak jsem ji obrousil, čímž se jízda znatelně vylepšila.





Komentáře
sutor dne September 03 2007 08:40:44
A pak, že neexistují zlaté české ručičky - z dálky bych to od Slotfiru skoro nerozeznal. Ale jako úplně nejlepší je to, že se na stavbě podílí aktivně i syn, to ti docela závidím.
Klasická je i poznámka o odsávání pilin a o tom, že manželka díky tomu proti stavbě neprotestovala - jako bych to slyšel u nás doma (to je snad nejdůležitější část každé budovatelské operace již ve stadiu plánování).

Jak tě znám, tak je teď, po otestování stavebního postupu, na řadě projekt alespoň 25m vícedrážky a uspořádání prvních veřejných závodů v Kralupech ...smiley
Petr L dne September 03 2007 12:29:03
Pěkná dráha, je vidět, že jsi začal až po pečlivé přípravě. Spojování dílů je šikovné.
No a konečně i první návod jak na to v češtině.
vitek dne September 04 2007 18:23:29
Dobrá práce, inspirativní nápady a rady. Díky.

Drze se zeptám. Když odmyslím nákup frézky, tak na kolik to přišlo a jak dlouho trvala stavba?
Honza dne September 06 2007 15:22:01
Já se přidám, je to super i ten popis. možná to časem taky zkusím. A trojdráha je ten správný počet...
vitek dne September 09 2007 16:48:50
Možná bych měl říct i to co mi nesedí.
1. To že se drážky sbíhají k sobě. Viděl jsem na hodně fotografiích a s touto myšlenkou nesouhlasím. Ušetří se sice místo. Ale zvýší riziko srážky. A ani si nemyslím, že by se toto pojetí víc blížilo reálnému závodu.
2. Možná je to jen fotkou, ale spoj mezi deskami - na dlouhé rovince, mi připadá nerovný - jakoby nahoru a dolů. A právě odstranění těchto "zubatých" přechodů mně vede od palstové k dřevěné dráze.
HWSlot dne September 10 2007 09:42:09
to vítek
1.a to je jedna z možností, která by mě dost na vlastní výrobě lákala.Na jednom webu je video, kde před jednou zatáčkou jedna z drážek najednou vede mimo "silnici" a autíčka si to vlastně zkracují přes nějakou "louku". A těch možností se nabízí daleko víc.
Mitch dne September 10 2007 11:36:12
Myslím že pro začátek je to perfektní práce. Musí se na tom dobře. Žádné přechody, žádné nerovnosti. A když tak na to koukám tak v případě sehnání vetších prostor se z toho dá protažením udělat ještě úplně jiná dráha.
Petr L dne September 10 2007 11:41:47
Já bych to různé přibližování a vzdalování drážek zas tak nezatracoval, myslím, že to je jedna z věcí, která dělá komerční dráhy jaksi sterilnější oproti těm "hand made" Právě díky tomu je SlotFire podle mne tak krásný, že se jim ty drážky velmi citlivě a efektně po trase vlní- např jejich křížení třídrážky je nádherné a je ostudou výrobců plastu, že ty křižovatky a veksly dělají tak sterilně a pořád stejně pravidelné.

Koho straší kolize, může začít řešit antikolizní management na dráze- inspirací mu může být právě SlotFire, ten to má u výhybek.
JMS dne September 11 2007 08:14:46
Je vidět, že pokud se pracuje hlavou a srdcem, tak vznikne pěkný výtvor.
Není toho moc co dodat, v podmínkách děckého pokoje je to téměř profesionální zpracování.
Možná by ještě chtělo dořešit označení drážek (barevně, nebo číselně).
Ještě bych dodal, že držák na lepení vodičů je vymakaný a praktický.
Na dotlačení pásky jde použít místo nůžek vodítko bez kartáčků, nebo přípravek s kolečkem tvaru T, aby bylo vedeno v drážce a zároveň přitlačovalo vodiče.
Celkově hodnotím dráhu, jako perfektní dílo!
Přeju hodně zábavy a adrenalinu při ježdění.
Jirka dne September 12 2007 00:37:37
Tož Vám děkuji za chválu. Já jsem si to hlavně potřeboval vyzkoušet jak se takové dráhy staví. Myslím, že se přes zimu s klukem pustíme do nějaké menší, třeba jen rally dráhy s využitím lepicích pásků a s hezkou krajinkou co by měl stále na očích ale pak by jsem chtěl postavit něco většího ze silných měděných pásků a na závodění.
Pepino dne September 12 2007 08:33:42
Jirko, něco podobného chci stavět přes zimu u náv v HK klubu. Rallye dráhu cca 2 x 1,5 m, kde se bude jezdit pouze na čas a tudíž bude dráha pouze pro 1 auto. Pojede se asfalt, šotolina i tráva. Bude voda, skok apod. Tak se ti pak pochlubím.
Ivan dne September 12 2007 10:40:33
K předchozímu komentáři Pepína: v dřevních dobách SRC měli v Neratovicích postavenou dráhu pro závody do vrchu. Byla ve tvaru kuželové šroubovice. Také pro jedno auto.
Petr L dne September 12 2007 18:10:56
Na webech je rallye a do vrchu dráh plno, pro inspiraci známý web:
http://www.oldslotracer.com/index.html
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

1 1 100% [1 Hlas]
2 2 0% [0]
3 3 0% [0]
4 4 0% [0]
5 5 0% [0]
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
03
03
Zimní pohár 2004/2005 HK
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 17
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio