|
Po | t | St | t | P | So | Ne |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Scalextric vs. MRRC Chaparral 2F |
| |
| HISTORIE VOZU CHAPARRAL 2F
Ped zatkem sezny mistrovstv svta ve vytrvalostnch zvodech 1967 se veobecn pedpokldalo, e nejvtmi soupei budou, tak jako v pedchzejcm roce, automobilky Ford a Ferrari. Jak bylo pekvapen, kdy v prvnm zvod sezny 24 hodin v Dayton stl na startu, hned vedle prvnho Fordu Mk.II.B, bl Chaparral 2F. Pozoruhodn bylo, e posdka Chaparralu ve sloen Phil Hill Mike Spence ztrcela na Ford posdky Dan Gurney A.J.Foyt jen 0,26 sec! Krtce po startu se Chaparral 2F dostal do veden, kde vydrel a do tet hodiny zvodu. Potom Phil Hill havaroval. Druh Chaparral musel odstoupit v rannch hodinch pro poruchu 3. rychlostnho stupn automatick pevodovky.
Chaparral 2F, Brands Hatch 30. 7. 1967
Obdobn scn mly i dal zvody v sezn 1967. Vtinou prvn msto na startovnm rotu, eln pozice v zvod a nsledn defekt pevodovky. Chaparral 2F posdky Phil Hill Mike Spence dojel v tto sezn pouze v zvod BOAC 500 6 Hour Race Brands Hatch 30.7.1967. V tomto zvod Chaparral 2F zvtzil v ase 6:00:26,0 ped Ferrari 330 P4 posdky Chris Amon Jackie Stewart s asem 6:01:24,6. Chaparral 2F zskal v sezn 1967 celkem 80 bod a skonil v poad mistrovstv svta znaek na sedmm mst. Kdyby se udloval titul mistra svta jen podle poad v kvalifikaci, zskal by Chaparral 2F s pehledem prvn msto se ziskem 120 bod. Je zajmav, e v t dob se do celkov klasifikace potaly vechny body zskan v zvod a polovina bod z kvalifikace. Jednalo se o velmi rychl vz, kter trpl poruchou automatick pevodovky.
KONSTRUKCE A TECHNICK PARAMETRY VOZU CHAPARRAL 2F
Konstruktr Chaparralu Jim Hall z Texasu se na zvodnch tratch prezentoval v roce 1965 konstrukc Chaparral 2A. Na konstrukci spolupracovali tak Hap Sharp a leteck inenr Andy Green. K vzjemn spoluprci Halla, Sharpa Greena se ve jedna zajmav historka. Hall zcela sprvn uvaoval, e budoucnost stavby chassis zvodnch voz bude v plastickch hmotch. Pesvdil Greena, e bude financovat obchod s jeho zvodnmi luny za podmnky, e Green poskytne sv zkuenosti pi stavb monocoqu Chaparralu. Green souhlasil a to byl zatek plodn spoluprce, na jejm zatku Chaparral 2A, kter pivezl prvn vtzstv z prestinho zvodu 12H v Sebringu v roce 1965. V jnu 1965 postavili Chaparral 2C s konvennm chassis z aluminia, kter bylo pozdji pestavno na standard 2E a pouvalo se v kanadsko americkm mistrovstv CAM-AM.
Oproti ostatnm konstruktrm postavili Hall, Sharp a Green chassis svho vozu typu 2A z tzv. plastiky. Podvozek vznikl postupnm vrstvenm fli ze skelnch vlken a epoxidov pryskyice, a bylo dosaeno poadovan pevnosti. Osmivlcov motor Chevrolet byl vybaven trychlostn automatickou pevodovkou odvozenou z model General Motors. Ta dvala autu lep vlastnosti na kor mrnho snen vkonu motoru danm ztrtami v hydraulickm mnii momentu.
V roce 1966 byl Chaparral 2A pestavn do standardu 2D. Hlavn zmnou bylo zakryt cocpitu a instalace tzv. komna - airboxu, kter vytvel nporov peplovn a zvyoval tm vkon motoru. Chaparral 2D s posdkou Phil Hill / Joachim Bonnier zvtzil v estm zvod sezny 1966 ADAC 1000 Kilometer Rennen, Nrburgring.
Chaparral 2A
Chaparral 2D
Chaparral 2F
V roce 1967 byl Chaparral 2D znovu pestavn. Pestavbou vznikl revolun Chaparral 2F, kter byl dky svmu mohutnmu kdlu na vysokch vzprch nazvan blm texaskm ptkem. Pozoruhodn bylo, e pilot mohl sklon spoileru nastavovat z cocpitu, m doshl optimlnho ptlaku v zatkch a nastaven nejvtho hlu kdla pi brdn. Toto een okoproval v roce 1968 Colin Chapman u Lotusu 49C, avak FIA brzy nastaviteln kdla na dlouhch vzprch zakzala. Pro plnost dodm, e objem osmivlcovho motoru Chevrolet byl, po vzoru Fordu, zven na objem 7 litr.
Technick parametry Chaparralu 2F:
Chassis No.: 2F-001, 2F-002
Umstn motoru - uprosted
Motor - Chevrolet 90 V 8 (hlinkov blok a hlava)
Objem - 6997 cc / 7 L
Ventily - 16 ventil (2 ventily na vlec)
Rozvod - OHV
Vrtn / zdvih - 107.9 mm / 95.2 mm
Kompresn pomr - 11.0:1
Karburtory - Weber 58 IDM
Plnn - Naturally Aspirated
Vkon - 525.00 BHP (386.4 KW) @ 6000.00 RPM
HP / litr - 75.0 BHP / Liter
Vkon/kg - 0,66 bhp / kg
Chassis - epoxy monocoque
Brzdy - kotouov na vech kolech
Gearbox- GM / Chaparral 3 speed Automatic
Dlka/ka/vka - 3940 mm / 1780 mm / 990 mm
Rozvor/rozchod (p/z) - 2310 mm / 1400 mm / 1470 mm
Hmotnost - 795 kg
POROVNN MODEL SCALEXTRIC A MRRC (1:32)
Porovnn obou model nen jednoznan. MRRC si jako vzor pro svj model vzalo Chaparral 2F z Le Mans 1967. Model je relativn vrn.
Scalextric pouil jako vzor Chaparral 2F z Brands Hatch 1967. Nen to vak zcela pesn, nebo Chaparral 2F byl sezn 1967 opaten krmovou barvou, nikoliv blou jako na modelu Scalextric. Pesnj je uvst, e pedlohou byl Chaparral 2F umstn v Chaparral Museum v USA (v roce 2005 se astnil Monterey Historic Races a v roce 2006 Goodwood Revival), kter je po restaurovn bl. Jedn se o jedin dochovan chassis Chaparral 2F z roku 1967 . 2F-002. Pozoruhodn je, e chassis bylo pestavno ze starho chassis 2A-003 z roku 1966.
Rozmry model
Karosrie a interir
Karosrie obou model jsou relativn vrn. Rozdl je zejmna v barevnosti a v proveden jednotlivch detail. Model MRRC m nkter detaily lpe propracovan. Zsadn rozdl spov nap. v naznaen nasvn chladi a sn motoru. U MRRC je detail relativn vrn (vetn barevnosti), u Scalextric je pouze naznaen profilac ernho plastu. Vdechy chladi jsou u MRRC provedeny vetn struktury chladie, u Scalextric je chladc systm znzornn hladkm blm plastem. Naopak Scalextric pouil pro mku nad motorem perforovan plast, na rozdl od MRRC, kter nad motor umstilo pouze plast s rytm nznakem plastu.
Model Scalextric m funkn reflektory z LED diod (vpedu bl a vzadu erven). MRRC m reflektory nefunkn, pedn jsou oblepeny bezpenostn pskou tak jako pi skutenm zvod v Le Mans (No. 7 ernou, No. 8 stbrnou).
Interir je u obou model relativn dobe propracovn. U MRRC je soust karosrie, u Scalextric je oddlen. Scalextric opatil model hascm pstrojem a hlavou pilota lpe odpovdajcm skutenm proporcm lidskho tla.
Pneumatiky
Disky obou model jsou reln, model MRRC m propracovanj detaily, vetn kvalitnho oznaen pneumatik Firestone. Pneumatiky modelu Scalextric svou kou neodpovdaj skutenosti.
Rozmry pneumatik
Scalextric pneumatiky jsou hladk bez vzorku, uzpsoben provozu na autodrze.
MRRC pneumatiky jsou profilovan se vzorkem jako u skutenho vozu.
Chassis, motor, pevody
Oba modely maj rozdlnou koncepci podvozk, umstn motor a pevod.
Scalextric:
chassis je vyrobeno pouze pro model Chaparral 2F
chassis je ke karosrii pichyceno osmi rouby
do podvozku je mon jednodue vloit ip Scalextric Digital
motor Mabuchi SP 18000 ot./min. je umstn rovnobn ped zadn osou modelu
pevodov pomr je 11:36
loiska zadn osy jsou silikonov
chassis je osazeno plochm magnetem, kter generuje ptlak 236 g.
MRRC:
chassis je univerzln (typ Sebring Series) a je vyrobeno nejen pro modely MRRC
chassis je ke karosrii pichyceno temi rouby
do podvozku nen mon vloit jakkoliv digitln ip, model je tedy uren pouze pro analogov autodrhy
motor (vrobce a vkon neuveden) je umstn kolmo k zadn ose modelu, osa motoru je umstna pod zadn osou
pevodov pomr je 10:27
loiska zadn osy jsou kovov
chassis je osazeno dvma plochmi magnety
Jzdn vlastnosti:
Oba modely jsou svmi vrobci primrn pedureny pro jedn na plastov magnetick drze. Proto byly zkoueny na autodrze Scalextric classic, zcela opaten krajnicemi a svodidly. Charakter zkuebn trat byl spe technick, vyadujc dostaten mechanick grip (zbr). Dlka trat 9,12 metru tvar viz. ploha, standardn zdroje Scalextric, napt 12V. Pro porovnn byly testovny tak dal dva modely Scalextric (Ferrari 330 P4 a Ford GT40 Mk.II) ze sezny 1967.
Zvr:
Ze sbratelskho hlediska se Chaparral 2F od MRRC jev jako zajmavj. To je pedevm dno barvou modelu a vy kvalitou zpracovn detail. MRRC vyrobilo sbratelskou edici z Le Mans 1967 v potu 1800 kus. Sbratelsk edice od Scalextric zatm chyb.
Z hlediska jzdnch vlastnost je jednoznan lep Scalextric. Dosahovan asy byly o cca 8 10 % lep ne asy dosahovan modelem MRRC. Zsluhu na tom mly bezesporu ir pneumatiky modelu Scalextric a tak dlouholet zkuenost firmy ve vvoji a vrob model zvodnch automobil.
lnek napsal:
LS
V ppad zjmu o dal informace pite na e-mailovou adresu: ls-architekt (zavin) tiscali.cz
Prameny:
Autosport 1967
Motoristick souasnost, ploha . 1/ 1982
Archiv autora
Fotografie:
Autosport 1967
Ultimacarpage
vlastn
Podkovn:
Firm Hornby Hobbies Limited za poskytnut modelu Scalextric pro testovn
Mgr. Liboru ervenmu za peklad do anglickho jazyka
English version:
Open in PDF | |
| |
|
|
dne January 14 2008 06:08:01
Velmi fundovan. |
dne January 14 2008 08:22:06
Jako vdy precizn. |
dne January 14 2008 09:42:59
Velmi obshl a dokonal recenze. V podstat nejvt, co tu na webu mme.
Auto m samotnho docela nadchnulo. Znal jsem jej pouze krtce z nkolika obrzk, ale kdy model dorazil, samotnho m pekvapil. To auto je krsn kompatn a dost se mi lb. |
dne January 14 2008 10:07:08
Dokonal i pro ty, kte obvykle nemaj chu st lnky, kter pesahuj 1 normostranu... - myslm, e si tuto recenzi pete s chut a po prvu ji ocen kad sbratel i zvodnk.
M snad jedinou vadu, ned se vlastn o n moc diskutovat (asi se nenajde nikdo, snad jen s vjimkou pvodnch tvrc Chaparral, kdo by byl schopen objevit njak vcn chyby) a to je, u kvli jej pracnosti, vn koda. Take mi nezbv ne podkovat jejmu autorovi a tie doufat, e se s nmi i pt podl o sv znalosti.
Z hlediska historie inkovn Chaparralu 2F ve vytrvalostnch zvodech stoj snad jet za povimnut jeho vystoupen v Le Mans v roce 1967, kdy byly nasazeny 2 vozy s posdkami Hill-Spence a Johnson-Jennings. Phil Hill zde totln vydsil favorizovan stje Ford (Ford Mk IV) a Ferrari (F 330 P4), kdy zajel druh nejlep as v trninku a v samotnm zvod se dlouho drel na pednch pozicch ve spolenosti nejsilnjch ford. koda, e se v pozdjm prbhu zvodu opakovaly ji tradin technick pote (tentokrt s maznm motoru) a ob stepn liky nakonec nedorazily do cle. |
dne January 14 2008 10:26:50
Myslte, e se tomu ned nic vyst? Ale jo. A to je a plin dokonalost.
Zrovna vera jsem u sebe na webu napsal jednu recenziku, e ji sem nakopruju taky. U tu mm i uloen fotky. Ale po tomhle? |
dne January 14 2008 11:18:16
To HWS:
Ale jen to sem klidn dej, je to zase nco jinho - zatm se tady recenze, kter by zachycovaly zkladn porovnn monosti pouit modelu na rznch typech (devo x plast) drah, moc neobjevily. Kad kousek dobr. A o podobn recenzi a jejch dopadech se zase d dlouho plodn i jinak diskutovat... |
dne January 14 2008 13:59:12
Skvle a fundovan napsno a nafoceno. DKUJI. |
dne January 14 2008 14:58:53
Brilantn seznmen jak se skutenm vozem a jeho histori tak i perfektn porovnn dvou tm identickch model. Pesn tak by to mlo vypadat. Vel dky. |
dne January 14 2008 19:42:02
NO recenze fakt pkn prce!!!gratuluju!!!,ale to auto se mi prost vbec nelb. Mon kdyby nemlo to "kdlo" tak bych ho bral, ale pipad mi to jako madlo na ruku...tedy m vyuit by bylo e bych ho za to kdlo zvedal z drhy do krabice ap... |
dne January 15 2008 14:41:54
To Ku_e : to kdlo by ti asi pi takovm zachzen dlouho nevydrelo.
Pokud se ti nelb to kdlo tak me popsan model pout na konverzi na Typ 2D. ikovn na to jsi dost ne?. |
dne January 15 2008 16:28:59
To kdlo je vyndavac. Nen problm jezdit bez nj. |
dne January 16 2008 16:35:27
To LS V recenzi jsem se doetl informaci, e u modelu od Scalextric je chassis osazeno plochm magnetem, kter generuje ptlak 236 g. Chtl bych se zeptat odkud je tato informace.
A mon i ostatnch. Jak jde nco takovho zjistit u bnho modelu - men, vpoet a jak veliiny nebo informace k tomu potebuji.
V neposledn ad by to mohla bt i zajmav informace pro "exaktnm" ladn podvozku. |
dne January 16 2008 18:14:46
vitek - jj. u jsem na pr zahraninch webech vidl nafocenou jakousi"vhu" na men ptlaku magnet. Dokonce i nkde byl snad i nvod na domc vrobu, ale jak el asssss........adresy ne a ne najt |
dne January 16 2008 18:22:41
To Vtek: nastuduj si to na :
http://slotcarillustrated.com/HowTo/Scale.shtml
To HWSlot: archivovat pane a zase archivovat, na hlavu nelze spolhat |
dne January 16 2008 23:56:13
Generovan ptlak 0,236 g (cca 0,5 libry) jsem zjisti z produktovho listu vrobce Scalextric, kter je natolik serizn, e posledn dobou i tyto daje uvd.
Zazen na men celkovho generovanho ptlaku vyrb nap. americk firma Magnet Marshal (http://www.magnetmarshal.com) v cen cca 100$. O pesnosti zazen mm sv mnn, ale kdy zvm vech svch 100 aut, ml bych dojt ke konstantnm vsledkm ve vztahu ke 100 provedenm menm. Nepedpokldm vak, e by si nkdo z ns toto zazen kupoval. Jestlie se vak nkdo takov skuten najde, rd si u nj sv auta za platu pemm.
Nejpesnj men spov v tom, a tak to praktikuj i vrobci magnet, e se pod magnet pilo ocelov destika, na kterou se zavuj zva. A se zva s referenn plochou (destikou) od magnetu utrhnou, tak je patrn, jak zaten magnet unese, jinmi slovy jak magnet generuje siln tzv. negativn vztlak ili ptlak. Nemusm snad pipomnat, e je zapoteb sest hmotnost referenn ocelov destiky + kalibrovanch zva.
Toto een m vhodu v tom, e lze s magnety experimentovat a s vt referenn plochou stanovit ptlak celho auta vyvenho i nkolika magnety. Nebo s men plochou mit ptlak kadho magnetu zvl. |
dne January 17 2008 09:14:53
Dky moc za vyerpvajc odpov. Manelka u fyziku, tak se j zkusm zeptat, jestli nco podobnho nedlaj v rmci laborek a kdy tak bych podal o experimentln zmen.
Ptal jsem se na to hlavn proto, e rzn vrobci pouvaj magnety velmi rozdln sly a asi by bylo zajmav i porovnn.
Krom toho jestli se nepletu, tak takto zmen velikost ptlaku je pouze tehdy, pokud bychom dali destiku na magnet. V praxi ale kles se vzdlenost mezi magnetem a trolejem drhy. A nebo se pletu? |
dne January 17 2008 09:49:52
Je to pesn tak. ekl bych, e kles geometrickou adou. Referenn deska m tu vhodu, e lze mit ptlak i pi pouit vce magnet.
Mn se nap. osvdilo umstit u SLOT.IT Lancie a Porsche 956 mal ploch magnety Scalextric zcela na okraj bok a kulat magnet (nebo zva) za pedn osu nebo mezi pedn osu a vodtko podle toho jak se co vejde. Na plastu Scalextric se vrazn zlepily jzdn vlastnosti. Bez tchto prav byla auta siln petiv a bez krajnic by se s nimi vbec nedalo jezdit. Intenzitu magnet je zapoteb otestovat. Pes vechny tyto pravy SLOT.IT modely zaostvaj na plastov drze za modely Scalextric.
Nkdy v roce 2001 piel Scalextric s npadem, e bylo mon dodaten dovaovat sriov auta magnety, kter u limitek pidval v pbalovm sku. Na rubu chassis bylo nkolik otvor, kam bylo mono magnety pmo zasunout. Takhle jsem dovit nap. Ford GT 40, kter byl v srii velmi lehk na pedek. Auto dnes jezd obstojn. Podotkm, e po testech jsem nakonec na pedek pouil silnj magnet NINCO. |
dne January 17 2008 10:16:13
Vtku a etl jsi ten lnek v odkazu? Tam to maj to ven poeen. |
dne January 17 2008 12:43:37
Na odkaz jsem se dval, ale tak schopn v anglitin nejsem a nvod krok za krokem pro blb to zrovna nen. |
| |
|
|
| Pro odesln je nutn bt pihlen.
| |
|
|
|
|
Zapomnli jste heslo? Zadejte o nov zde.
| |
|
|
|
16
Pohr SCALEXTRIC 1. zvod
| |
|
|
| Pro zasln muste bt pihlen.
Dosud dn vzkazy.
| |
|
|
| Host: 15
dn len online
Registr. len klubu: 255
Neaktivovanch len: 0
Nejnovj len: Gobio
| |
|
|
|