AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 27 2024 09:53:41 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Fly Porsche 917 Fast Kit – úprava na dřevěnou dráhu
 
Pro ježdění na dřevěné dráze jsem si z dostupných modelů vozů v kategorii H/32 - Historická auta se zakrytými koly do r.1975 vybral Porsche 917.

Tento závodní vůz patří díky svým výkonům a úžasnému filmu Le Mans Steve McQueena asi k těm známějším.

Pro ty, kdo neznají jeho historii doporučuji článek Porsche 911 na http://www.lemans.cz/vozy/Porsche%20917.htm a článek Le Mans - příběh Steve McQueena na http://www.lemans.cz/film/film_le_mans.htm

Model je nutné na dřevo prakticky vždy upravit. Kity Fly jsou cca. o 40% levnější, než zkompletovaná auta stejného výrobce a tak s ohledem na další náklady, které přinese úprava, jsem volil kit a to Fast Kit Porsche 917 K, 1000 Km Buenos Aires 1971. Ref.: 88227.



Provedení kitu je shodné s ostatními modely Porsche 917 K z produkce Fly. Recenze na model z této řady byla zveřejněna v loňském roce na Slot Car Illustrated: http://www.slotcarillustrated.com/Reviews/Fly/Sandman/SandmanPorsche.html

Jediný rozdíl oproti recenzovanému modelu, když pominu barevné provedení karoserie a potisk pneu, jsem zaznamenal v osazení mosazného pastorku a futer
ve Fast Kitu. Recenzovaný model na Slot Car Illustrated má pastorek a futra plastová.

Co se týká kvality provedení fast Kitu trochu mne překvapil jemně pomerančový lak a neúplně přesný oblouk hrany na karoserii okolo předních kol. Potisk logy nevybočoval z běžné kvality, dle informací kolegů se při tvrdém provozu na dráze potisk stírá. Nemohu posoudit, karoserie půjde později do laku a tak jsem ji hned po vybalení obrousil na základní bílou barvu.

Filozofie Fast Kitu uvedená na obalu: „ 4 Steps & Ready to Run…!!!” není úplně přesná. V přiloženém návodu k montáži jsou sice pěkně graficky znázorněny čtyři kroky, já to ale zvládnul na sedm:

1. vložit motor do držáku
2. vložit kokpit s pilotem do karoserie
3. odpojit vodítko z kablíků
4. instalovat vodítko
5. připojit vodítko
6. spojit šasí s držákem motoru
7. vše smontovat pomocí pěti šroubů

Model je i tak poměrně jednoduché zprovoznit a pro domácí podmínky je připraven hned po montáži bez dalších úprav k bezproblémovému ježdění. Ovšem dvě krátké osičky nahrazující osu předních kol bych nahradil za jednu osu i v případě domácího ježdění.

Tolik tedy k vlastnímu Fast Kitu a teď k úpravám:

Neexistuje asi žádný univerzální návod jak model na dřevo upravit. Každý přistupuje k úpravám s ohledem na své zkušenosti, svůj styl jízdy atd. a klade tedy důraz na jiné vlastnosti modelu. Nedělám si rozhodně ambice na to, abych kohokoliv školil, jak se z auta vybaleného z krabičky dá udělat závoďák, ale pro hrubou představu co taková úprava většinou obnáší si myslím, že by můj popis úpravy mohl stačit.

Při úpravě tohoto modelu jsem postupoval cestou nejmenšího odporu s cílem odstranit zbytečné vibrace a vybavit model díly které jsou k provozu na dřevo konstruované. Z uvedených důvodů a kvůli možnosti sdílení náhradních dílů s ostatními modely jsem přistoupil k úpravám pomocí výměny nevyhovujících dílů za díly z produkce Slot.It.

Protože jsem model upravoval narychlo kvůli našemu prvnímu závodu na Padbabě, nebyl čas fotit. Doprovodná foto tedy zobrazují stav po úpravě.

Ve výše uvedeném testu je ale celý model velmi podrobně nafocený a tak to snad nebude moc vadit.

První na řadě byla zadní náprava. Osa je sice uložená v bronzových či mosazných futrech, ale disky a převodové kolo jsou plastové na osu pouze nalisované bez aretace červíkem. Slot.It používá osy o průměru 2,38 - Fly 2,45. Vyměnit jsem tedy musel nejen převod a disky, ale komplet zadní nápravu včetně futer.

Vše pasuje bez jakékoli potřeby úprav. Futra stačí jemně zatlačit na místo. Převodové kolo jsem použil Slot.It 36 zubů a pasuje na pastorek s jedenácti zuby originál motoru přesně. Na pravé straně bylo potřeba vložit mezi disk a futro dvě podložky, aby byla kola na obou stranách stejně daleko od středu.



Dalším krokem byly zadní disky. Použil jsem hliníkové disky Slot.It 17,3 x 8,2 a silikonové pneu stejného výrobce. Inserty osazené v discích od výroby se provedením hodí spíše do moderních vozů a tak jsem je odstranil a nahradil odlitky z Dentacrylu podle původních disků.



Cca 40 minut práce s pilníčkem a nové inserty pasují přesně do disků.

Slot.It dodává osičky v páru a tak se zbylá osa hodila na úpravu předku.
Odstranění krátkých kousků náprav na kterých se přední kola divně viklala nebyl velký problém. Díky menšímu průměru Slot.It os ale bylo nutné plastové disky předních kol přilepit na novou osičku gelovým kontaktním lepidlem. Přední pneu jsem prozatím nechal původní.



Přiložené vodítko je svým provedením a hloubkou vhodné pouze na plastové dráhy. Vyměnil jsem ho za Slot.It vodítko na dřevěné dráhy. Pasuje přesně, nic není potřeba upravit. Způsob připojení vodítka je také stejný, stačí tedy zastrčit „piny“ na konci kablíků od motoru do vodítka.



Ještě nalepit závaží, přesně v duchu nejčastěji slýchané rady,
„tak nějak citem“, tedy v tomto případě 2x 1,25 gr.olova do boků ( víc se tam bez násilí nevejde kvůli kokpitu) a 5 gr. k přední ose a práce na podvozku jsou prozatím hotové.



Kokpit s pilotem, který nebyl ke karoserii připevněný, má připravené otvory na upevnění blíž, než je rozteč plastových trnů zevnitř karoserie. Po nasazení karoserii svíral a nedala se na podvozek připevnit bez použití násilí. Zvětšil jsem tedy 2mm otvory v kokpitu na 3mm a bylo po problému. Vše ostatní, tedy zasklení kokpitu, světel a další doplňky jsou již z výroby připevněné na karoserii.



Náhradní pneu je v zadní části pod karoserií připevněna pomocí upraveného disku navlečeného na sloupek uchycení modulu motoru.



Disk jsem odstranil a navléknul na sloupek samotnou pneu. Každá vibrující část může škodit.



Při kompletaci modelu se po utažení dvou šroubků v přední části podvozku ozvalo jemné lupnutí. Praskla karoserie ve spodní části pod chladičem. Podvozek byl v této části širší a karoserii roztrhnul. Bulo nutné ještě vnější hranu podvozku po obvodu obrousit, aby se odstranily všechny pnutí způsobené nepřesností výroby, nebo forem. Lepení praskliny jsem prozatím odložil, před lakováním bude na takové věci dost času.



Původní motor je provedením na pohled naprosto shodný s motorem Scalextric
18 000 Rpm, což se při zkušební jízdě potvrdilo a tak jsem ho vyměnil za trochu rychlejší motor Slot.It 21 500 Rpm, který byl po ruce. Na technické dráhy by mohl stačit, na rychlou dráhu bude potřeba použít jiný. Kabely jsem nechal původní Fly, nebo kabely Slot.It jsou silnější a tak se nevejdou mezi podvozek a kokpit.



Tak a to je vše. Konstrukce podvozku a uchycení karoserie na pět šroubů neumožňuje nějaký moc velký pohyb karoserie vůči podvozku, a tak nejsou jízdní vlastnosti modelu ve srovnání s jinými nijak oslňující, ale jede klidně,tiše, model drží slušně stopu a chová se předvídatelně a to jak na dřevěné dráze na kterou byl upraven, tak po výměně vodítka i na plastu.



Stačí pečlivě dovážit a základní úpravy by měly být hotové – prozatím.
Karoserie čeká na modrou barvu Gulf teamu a související drobné úpravy zevnějšku.

Článek napsal:
PetrL
Komentáře
Ivan dne January 16 2008 06:04:18
Bravo Petře, pro mne je to inspirující.
vitek dne January 16 2008 08:54:17
Skvělé. A pak, že to není o modelaření - tady ho bylo víc než dost.
Myslím, že ty poznámky typu - tam bylo potřeba dobrousit, to tak nesedělo, to bylo potřeba apod. jsou k nezaplacení.
Přeji úspěšné dokončení do plánované verze.
sutor dne January 16 2008 09:47:21
Typický FLY - co bys chtěl od výrobce za 750,- Kč?smiley , když se s kvalitou provedení moc nepáře ani u drahých "sběratelských" limitovaných modelů.
Asi vychází i on z toho, že si každý auto dodělá a nakonec je po úpravách využitelná jen zanedbatelná část původních dílů (karoserie, šasi a přívodní kabel). Škoda jen, že výsledkem je pak standardní auto za skoro 2000,- Kč. Když to porovnᚠs bez úprav použitelným F312 od Slot.it...
Ale zase mᚠmožnost do toho vnést vlastního invenci a to je k nezaplacení.smiley
Petr L dne January 16 2008 10:14:19
To Sutor přide ještě 170,- smileyjinak souhlas, kdyby dělal P 917 Slot.It, tak to neřeším, takhle nic jiného nezbyde.smiley
Pořád je to ale lepší, něž upravit hotový model, to pak náklady v porovnání s vlastnosmi jsou zcela mimo rozumnou investici.
Jirka dne January 16 2008 15:22:43
Bezva Petře, už se těším až to uvidím v Gulf barvách. Mě na těch kitech drobný nedodělky a nepřesnosti nevadí, aspoň můžeme trochu modelařit, tunit a vylepšovat " a vo tom to je".
sutor dne January 16 2008 15:38:34
Souhlas s Jirkou - stejně jsou po určité době a pár výletech z klopenky původní karoserie k nepoznánísmiley.
HWSlot dne January 16 2008 18:20:12
Velmi pěkný článeček - jen tak dál !!! Kdyby každej přispěl svoji "troškou do mlýna", tak tu máme denně co číst smiley

Jinak nějak furt nemůžu na modelech P -917 najít tu "duši", kterou maj v realu. A na dobových fotkách,či v onom kultovním filmu LeMans. Prostě mi něco na modlech těchto autí nesedí....smiley
Jirka dne January 16 2008 20:38:07
Já Ivane vím přesně co, že porazili božské Ferrari viď?
LS dne January 17 2008 08:41:27
Co nám nesedí na Porsche 917K. To je jednoduché. FLY udělal formu z první verze auta připravené pro rok 1970. John Weyer ta auta na každý závod upravoval především v zadní partii (rozšířené kryty zadních kol, někdy posléze i rozšířený rozchod, ...). Bohužel Weyerova auta (JWA GULF) jsou zprofanovaná, a tak dnes vzniká dojem, že vše ostatní je špatně.

Auta z roku 1971 jsou již zcela o něčem jiném. Chápu však FLY, že má na oba roky jednu formu. Co však nemohu FLY odpustit je skutečnost, že použil chassis a přední část 917K na 917LH. Z auta vznikl paskvil, který má s realitou společné pouze zbarvení.
Jirka dne January 19 2008 20:34:48
Jo to je teda pravda, když jsem to teď začal pořádně porovnávat. Já jsem si chtěl zrovna letos Lháčko koupit. Nedělá ho ještě nějaká jiná firma?
LS dne January 20 2008 17:43:03
Reálnou verzi bez objemových chyb dělá Le Mans Miniatures. Jedná se však o měřítko 1:24 a podotýkám, že ceny nejsou pro každého. Stavebnice stojí 138 Euro, hotový model 600 Euro (ceny z oficiálního ceníku výrobce, za kolik se prodávají u nás nevím). Také nevím, zda jsou vůbec k dispozici. Od Le Mans Miniatures mám model jen jeden a myslím si, že cena neodpovídá kvalitě. Na druhou stranu je to ruční práce a modely se dělají v malých sériích. Investici si musí každý zvážit sám.

Na rozdíl od Porsche 917LH od FLY nabízí Le Mans Miniatures skutečný originál.
Jirka dne January 20 2008 19:03:17
Díky.
Jan dne February 22 2008 16:26:23
prosím o informaci, kde je možné objednat kit od Fly, nejenom Porsche 917(to mám) bohužel za vysokou cenu! Jelikož jsem fanda 24 hour Le Mans(také filmu s Steve McQueena),
Díky
Ivan dne March 04 2008 12:25:42
Koupil jsem si kit Porsche 911. I když je toto jiný model, než který jsem si já koupil, chtěl bych sem napsat o tom. že i Fly má drobné vady na kráse svých výrobků. Na karosérii byly dosti poškozené obtisky na bocích křídla.
Jan dne March 13 2008 13:24:22
Já prostě Porsche 917 zbožňuju v každé podoběsmiley
Mě se to líbísmiley
Ivan dne April 25 2010 13:57:21
Když člověk udělá něco nahonem, tak to už většinou nepředělává, pokud nemusí. To je i můj případ s modelem uvedené značky. I když jsem si přečetl popis úprav, složil jsem stavebnici tak jak byl návod na krabici a juchal na závody. Ono to jelo, sice tak kolem středu, či spíše na konci druhé třetiny, startovního pole, ale jezdilo to. A tak jsem s tím nic neudělal. Až letos v Mostě došlo k poškození modelu a tak jsem se vrátil k tomuto článku a některé rady v něm publikované použil.
1: Nejprve jsem se dal do předělání přední osy. Odstranil jsem čepy a chystal jsem se pouřít jedinou hřídelku o průměru 3/32". Jenže ouha - čepy měly průměr větší a kola na hřídelce vaklala. Tak jsem použil monolitickou frézu průměru 2,5 mm a tou proškrábl otvory v kolech. Z hračky 1/24 jsem vyndal osičku o průměru 2,55mm. Tu jsem zkrátil na potřebnou délku, a na koncích malinko zdrsnil pilníkem. Do otvorů kol jsem kápl aldurit a kola na osičku nasadil. Osičku s větším průměrem jsem volil také z důvodu zmenšení vůle mezi osičkou a otvory v podvozku.
2. Zadn kola jsem nevyměňoval. Po každé straně jsem dal mezi kolo a ložisko podložku. Na straně ozubeného kola o síle 0,61 a na straně druhé 0,46 mm. Poloha kol byla tímto vystředěná a ani kolo neškrtalo o pastorek.
3. Podle rady jsem vyndal disk náhradní pneumatiky a její polohu pojistil pouze oboustrannou lepící páskou. Touto páskou jsem také spojil obě části podvozku - omezil jsem tak vzájemný pohyb těchto částí vůči sobě. Před tím jsem ještě přední část podvozku upravil pilníkem aby lépe lícovala do karosérie. To bylo z úprav všechno. Jsem zvědav, jestli se to projeví na mojich výsledcích.
Petře, ještě jednou děkuji za uveřejněný návod.
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

1 1 100% [3 Hlasů]
2 2 0% [0]
3 3 0% [0]
4 4 0% [0]
5 5 0% [0]
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
15
15
Setkání Libošovice
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 19
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio